Kun je zonder huisdier zijn?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:40

Goedemorgen,

Recent is mijn hond helaas overleden. Wat heb ik veel gehuild en op bepaalde momenten overvalt het verdriet me nog heel erg, missen doe ik hem elke dag. Hij was er altijd voor me.

Nu ben ik voor het eerst in mijn leven zonder huisdier. Hij was zo'n tophond, mijn beste maatje dus ik dacht dat ik daarna misschien ook even helemaal geen huisdier zou willen. Daarom had ik al wat jaren terug bedacht dat als hij zou komen te overlijden ik eerst een lange reis wou maken.
Echter kan ik nu alleen maar denken aan hoe graag ik weer een hondje wil. Ik droom er zelfs over en sinds de heftigste emoties ietsje zijn afgezakt denk ik ook daar elke dag aan.

Sommige hier zullen misschien geen huisdieren hebben, maar voor wie dat wel hadden/hebben en die even zonder zijn geweest, is dit verlangen iets tijdelijks? Ik heb maar een beperkt aantal vakantiedagen per jaar en financiëel gezien nog niet genoeg om echt die droomreis te maken. Aan de ene kant denk: de reis gaat om een paar weken, een huisdier is er elke dag voor je dus dan liever dagelijks geluk, aan de andere kant denk ik dat ik die reis dan nooit meer zal maken. Zou het me lukken om tot iets van 2025/2026 te wachten op een pupje, dat klinkt nu zo enorm ver weg...

Wat ik wel opvallend vind is dat mijn moeder altijd minimaal 1 hond had, of eigenlijk altijd 2. Als er een kwam te overlijden was er altijd heel snel weer een nieuwe hond en ik begreep dat totaal niet. Ik kon niet snappen dat ze dan zo snel weer aan een nieuwe hond konden denken, terwijl ze er dan ook nog een hadden, maar ik geloof dat ik het gevoel nu wel begrijp. Het is stil in huis, ik heb voor het eerst geen huisdieren. Ik twijfelde ook om dit topic te openen omdat ik me dus eerder niet kon voorstellen dat het verlangen zo snel en groot zou zijn, hoort dit gevoel bij het rouwproces? Is het iets wat minder zal worden?

Voor het ras dat ik wil zijn wel wachtlijsten,er zijn namelijk maar een paar fokkers.

Jessix

Berichten: 16489
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:47

Ik weet zeker dat ik altijd een hond wil, zolang ik in staat ben er voor te kunnen zorgen. Na het overlijden van mijn vorige hond had ik vrij snel weer een pup. Deels omdat het me goed uitkwam in tijd, maar ook omdat ik het hebben van een hond gewoon heel erg miste. Ik miste mijn hond enorm, maar ook gewoon een hond zelf. Het zorgen voor, de gezelligheid, het samen naar buiten gaan.

Als mijn huidige hond er niet meer is komt er een ander. Dat weet ik nu zeker. Ik kan veel vanuit huis werken dus heb ook de tijd er voor. Afhankelijk van mijn behoefte op dat moment en het vinden van een nieuwe hond zal ik dus weer tot aanschaf overgaan.

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:49

Ik heb al heel veel huisdieren gehad en in een ver verleden als kind ook een paar jaar zonder geleefd. Maar een leven zonder kat(ten) kan ik me niet meer voorstellen.

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:50

Persoonlijke ervaring: nee dat wordt niet minder.

Ik kan niet zonder dieren om me heen. Huilen en rouwen als er 1 doodgaat maar er kwam altijd een nieuwe.
Ook opgegroeid met altijd meerdere dieren en ook nu zou 1 dier niet volstaan, heb er altijd meerdere.

Jessix

Berichten: 16489
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:51

Nog een nabrander. Mijn hart is groot genoeg voor meerdere dieren. Daarmee bedoel ik dat je verdriet kan hebben van het overlijden en tegelijkertijd open kan staan voor weer een nieuw leven. Je vervangt je oude hond nooit, je begint gewoon weer aan een nieuwe vriendschap met een andere hond.

Ik merkte dat andere mensen dat vreemd kunnen vinden. Maar zo voelde dat voor mij. Verdriet en blijdschap kan naast elkaar bestaan.

welmoedz

Berichten: 1584
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:51

Misschien kan je hond ook wel eens mee op reis? Buiten dat; je leeft nu inderdaad. Een goed vakantie adres is goud waard.. kun je die niet vinden? Of misschien kan de fokker tijdelijk oppassen als je op vakantie bent?

Kookaburra

Berichten: 5432
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:55

Sterkte :(:)
En bedenk dat het overlijden recent is. Dat je nu allemaal dingen door elkaar heen voelt is ook gewoon.

Ik denk dat het echt per persoon verschilt. Ik ben opgegroeid met dieren om mij heen, en toen ik een jaar op mijzelf woonde misste ik echt iets 'levends' in mijn huisje. Ik heb genoeg levende planten, maar dat was het net niet. En nu heb ik een hamster (aka. Stokstaartje).

Zijn er geen mensen in je omgeving die je vertrouwd en waar een hond mag logeren? Het ene hoeft het andere echt niet uit te sluiten :(:)

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:57

welmoedz schreef:
Misschien kan je hond ook wel eens mee op reis? Buiten dat; je leeft nu inderdaad. Een goed vakantie adres is goud waard.. kun je die niet vinden? Of misschien kan de fokker tijdelijk oppassen als je op vakantie bent?



We hadden wel altijd een vaste oppas voor hem en ik denk dat ze ook wel weer zouden willen oppassen als hun gezondheid het toelaat. Maar we gingen dan nooit langer dan 2 weken. Soms gingen we wel met hond kamperen, maar dan bleven we wel in Nederland.

LaPluche

Berichten: 2000
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:59

Nooit!
Ik hou van mijn dieren en het rumoer om hun heen.
Afscheid nemen is echt heel erg verdrietig en doet ook echt pijn, maar er is altijd een hondje ergens die een fijne nieuwe plek zoekt.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 14:02

Ik zou wel echt weer een pup willen, weer een helemaal nieuwe start. Ik weet dat het intensief gaat zijn, maar ik vond het zo fijn om mijn vorige hond helemaal mijn hond te maken als je begrijpt wat ik bedoel. Dat betekent wel dat ik dan een tijdje vrij wil van het werk(sowieso bij elke hond natuurlijk aan te raden).

Roihi

Berichten: 2911
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:10

Ik heb een tijdje zonder huisdieren geleefd en dat vond ik altijd wel evengoed als met huisdieren. Je ian gewoon andere dingen doen zonder rekening te hoeven houden met.
Huisdieren zijn in sommige aspecten nu eenmaal een factor welke beperkend kan zijn is of is.
Het is dus echt iets ontzettend persoonlijk.

Volg je eigen gevoel en alles wijst zichzelf wel uit.

beauty1love

Berichten: 557
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:12

Hier altijd minstens 1 hond. Mocht er ooit 1 komen te overlijden dan komt er wel snel nog een bij. Als goed is komt er ergens dit jaar nummer drie bij.

Is het geen idee om met de hond te gaan reizen? Een roadtrip (met camper bv) door Europa is goed te doen met hond!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110835
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:15

Nee, wij hebben altijd huisdieren gehad en de laatste jaren altijd vogels.
Ik weet nog dat onze vogels beiden overleden waren en het dus stil was in huis.
Ik werd er gewoon depressief van en vluchtte echt het huis uit om maar aan de stilte te ontsnappen.
Daar werd ik gigantisch ongelukkig van.

luuntje

Berichten: 14007
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:21

Ik kan ook niet zonder huisdieren.

Wij hebben een hond en katten.
Toen mijn kat overleed hadden we nog een kat van onze zoon.
Maar die kwam en komt niet knuffelen.

Na zeuren mocht ik van mijn man van eigen geld een raskat kopen.
Zo kwam siamees nummer 1. Inmiddels is siamees 2 er ook.

Kan de hond mee op reis?
Goed oppasadres waar de hond heen kan?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:35

Ik kan me de tijd zonder hond niet goed heugen :)
Ik heb er altijd twee, dus kwam er één te overlijden, dan was er altijd nog eentje over.
Mocht ik onverhoopt een keer helemaal geen hond hebben dan zou ik misschien eerst op reis gaan inderdaad. Maar de tijd zonder hond zou bij mij niet lang kunnen duren. Twee, drie jaar, zou voor mij veel te lang zijn.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:39

Ik ben opgegroeid met meerdere dieren in en om huis en heb nog nooit zonder huisdieren geleefd. Bij mijn eerste huisje kwam een vondeling poes bij me wonen, daarna zijn er altijd een of meerdere dieren in huis geweest. Ik kan oprecht niet zonder. Ook op vakantie weet ik altijd dieren om me heen te vinden.

Het liefst neem ik onze hond ook overal mee naartoe. Hij is heel makkelijk met kamperen dus in de nabije toekomst willen we een bus ombouwen tot camper zodat het nog makkelijker wordt om met hem weg te gaan. Alleen vliegreizen kan hij niet mee.

Natuurlijk maakt een leven zonder dieren het makkelijker op sommige vlakken, maar het leven heeft ook minder kleur.

Afscheid nemen en rouw is een van de moeilijkste dingen die er is :(:) maar als je ruimte in je hart hebt voor een nieuwe hond, ga er dan zeker voor!

Brainless

Berichten: 29767
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:42

Ik heb ook altijd gezegd: ik kan niet zonder (huis)dieren, maar we gaan nu wel voor het uitsterfbeleid.
Ik ben 50+ en de kinderen vertrekken langzaam uit huis (jongste is 19), de hond is 13 en begint echt in zijn laatste levensfase te zitten, heeft steeds meer tumoren en ik verwacht zelf dat hij met 2 á 3 jaar er niet meer is.
Onze oudste kat is nu 13 de jongste 2 jaar; de jongste was een "foutje" de kat daarboven is 6, maar ja, soms kiezen dieren ons uit :+ .

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:46

Ik weet dat ik heel maar dan ook heel slecht zonder kan. Echter toen ik een hond weer vond met zijn rugzakje dat groter bleek dan verwacht had ik gewild dat ik langer had gewacht. Maar toch was ik blij dat het gat van leegte en gemis werd gevuld. De huilbuien waren zo goed als direct over.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:50

Het een sluit het ander toch niet uit? Een goed opvangadres en gaan! Ik zou in jou situatie weer op zoek gaan naar een hondje.

Zelf heb ik geen huisdieren. Ik ben te weinig thuis ivm werk en paard. Zou het wel graag willen, maar ik wil zo’n dier ook iets bieden en dat lukt nu niet.
Maar ik ervaar het ook niet als een gemis overigens. Als ik ruimte en tijd heb komt er ooit wel wat, tot die tijd vermaak ik met prima zonder.

mika11

Berichten: 11125
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:51

Ik niet, ben nog nooit in m'n leven zonder dieren geweest.
Mijn moeder vertelde dat toen ik op de kleuterschool zat, de kat die we toen hadden mij opwachtte op de hoek als ik weer thuis kwam, en ik was van kinds af aan altijd al in de weer met alle dieren die we hadden.
Nu ben ik veel meer een hondenmens, ik zou het vreselijk kaal en leeg vinden zonder hond.
Hoewel het verdriet als ze wegvallen zo enorm verdrietig is, maar helaas kom je daar toch niet onderuit.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-02-23 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:54

Ik heb een tijdje gedwongen zonder kat gewoond ivm antikraak. Daarna bij mijn man ingetrokken, die had de hond van zijn moeder (was overleden). Ik kon niet zoveel daarmee, miste echt een kat.

Na een paar maanden heb ik dat gezegd en hebben we een herplaatser main coon in huis genomen om op te vangen. Daarna was me wel weer duidelijk, ik kan/wil niet zonder katten. Ik heb er nu 4, dat is de max. Als de oudste overlijdt weet ik niet of er weer eentje bij komt, maar ik sluit het ook niet uit.

Oppas in huis is hier de oplossing, gelukkig woon ik ergens waar mensen graag komen oppassen, een soort luxe Centerparcs omgeving ;)

We hebben ook zelf nog een paar maanden honden gehad, maar dat is echt niet mijn ding. Veel te beperkend in vrijheid.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:59

Ik lees dat je al een ras in gedachten hebt, is dat een klein ras dat in de cabine van een vliegtuig mee mag? Wellicht kun je daar naar kijken, dan is reizen mét hond ineens een veel reëlere optie.

Zelf kan ik enkel meepraten over het verlies van onze hond thuis in 2018, ik miste hem vreselijk en ik heb toen besloten een eigen hond te nemen in 2021 als 21 jarige student :+
Dus nee, voor mij verdween het willen van een hond ook niet…

nicole_floor

Berichten: 3290
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:02

Mijn vriend werd nadat vorig jaar onze hond overleed, na een dag al gek dat er gewoon niks in huis liep als hij binnen kwam. Dus wij hadden al vrij snel weer een pup in huis. Ik zou me ook geen leven zonder huisdier voor kunnen stellen. Bij mijn ouders hadden we altijd al 1 of 2 honden. En toen dus onze hond was overleden vond ik het ook heel raar dat ik sochtends en savonds niks uit hoefde te laten.

thequeensmum
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:04

Toen onze twee hondjes 3 maanden na elkaar ingeslapen waren was het verdriet reuze groot.
Toch hadden wij, verstandige mensen als we zijn, besloten geen hond meer te nemen. We hadden nog een oude kat en dat was genoeg. We waren wat ouder, kinderen de deur uit en konden nu gaan en staan waar we wilden.
Maar o man o man, wat ging daar de glans snel af. Ging ze steeds meer missen, werd er steeds verdrietiger om. Helaas was het net Corona en hebben we twee jaar moeten wachten op een pup. Maar wat zijn we er nu gelukkig mee. Passen ons hele leven er weer op aan en wat vinden we dat heerlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:05

Voor mij, nee, en een hamster of cavia is voor mij geen vervanging van een hond. We hebben nu drie mechelse herders nadat onze vorige honden overleden van ouderdom. De eerste was voor mijn man die zijn drie honden kwijt raakte op een jaar tijd. Kort daarna overleed mijn Jack Russel. De eerste maanden nadat mijn jack overleed wilde ik zelf geen hond meer omdat ik me niet kon voorstellen dat er nog een hond zo'n loyaal karakter kon hebben als zij. Maar Mechel nummer twee die eigenlijk voor mijn man bedoelt was als tweede hond voor de sport vond dat bullshit en veroverde mijn hart. En misschien is het omdat ie groter is waardoor het meer op valt als ie bij je is maar hij is misschien wel nóg loyaler dan mijn jack was. :=

Nummer drie was eigenlijk niet de bedoeling. Onze tweede pup bleek OCD aan de ellebogen te hebben wat hem ongeschikt maakte voor de sport (ook na de operatie vinden wij het risico te groot om hem te zwaar te belasten met springen enz.) en zodra de fokker dat hoorde belde hij ons dat we eerste keuze kregen uit het nest dat er aan kwam ter compensatie want hij had ons een gezonde hond beloofd (ouders zijn ook RX gekeurd en geen enkele andere pup uit het nest heeft het dus onze is echt een gevalletje pech.). Toen mijn man zei dat dat niet ging want dat Y niet meer van mij te scheiden was als ie met een leger kwam zei die gewoon "Ik heb toch niet gezegd dat je hem terug moet brengen? Ik heb gezegd dat je eentje mag komen uit kiezen."
We hebben de plaats gezien we altijd minstens vier honden hier hadden rondlopen dus zo zijn we aan nummer drie gekomen en hadden we op drie jaar tijd ineens terug een kleine roedel. :+