Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49551
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:19

Wat een geweldig nieuws! Fijn zo voor de Pasen. Kan je lekker je eigen eitjes eten.

Marcella

Berichten: 36922
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:54

Nickeltje schreef:
Onze tuin is omgeven aan een zijde door bos. Aan de andere zijde door land dat zeer intensief bewerkt wordt voor maïs teelt, met de daarbij behorende mest en pesticiden. Aan de andere kant grasland ( groene woestijn) voor kuilvoer voor koeien. Ook intensief bemest en kunstmest.
Daar scharrelen onze kippen uiteraard ook regelmatig heen.
Maar dat levert voor onze situatie kennelijk dus ook geen pfas problemen op.

Ook gewoon leidingwater.

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 10:25

Ja, gewoon leidingwater maar als ze in de tuin los lopen dan staan daar ook schalen voor de buitenvogels die regelmatig gevuld worden met regenwater en met grondwater.

De waterbakken in het kippenhok worden dagelijks met leidingwater gevuld.

Marcella

Berichten: 36922
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:17

Okay hetzelfde als dat mijn kippen krijgen.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:30

Marcella schreef:
Niet iedere dag, maar wel vaker dan 1x per week. In overleg met reumatoloog voor de B12 en D vitamines. Deze weet ook dat mijn eigen eieren van de moestuin eet en ziet er geen problemen in.

Zou het trouwens wel leuk vinden als mensen hun test uitslag delen.

Ik weet niet of deze hier al voorbij is gekomen (ben pas bij pagina 5) maar voor het geval het nog niet gedeeld is PFAS in kaart: https://pfasinkaart.nl/?fbclid=IwAR3wYQ ... iAOczDauL9

Edit: helemaal bijgelezen nu.

Wat ik vooral erg raar vind is dat de norm voor PFAS vorig jaar nog vele malen hoger was dan nu (5,4 las ik op FB!) en nu ineens verlaagd is. Voor die tijd wisten ze toch ook dat het schadelijk zou zijn boven een bepaalde waarde? Waarom is het ineens verlaagd?

Ik heb Hollandse kriel kippen (en daarvoor vele andere rassen gehad) en de Hollandse kriel lopen nu in een ren van 4 meter. De ren is verplaatsbaar, dus die gaat de hele wei/tuin door waar voorheen mijn paarden liepen. Ik test bewust niet. Niet omdat ik mijn kop in het zand wil steken, maar omdat PFAS al heel wat jaren aanwezig is over de hele wereld. Mijn opa en oma hebben altijd kippen gehad en eigen eieren gegeten (en veeeeel per week!) En ook hun eigen groente gegeten en toch zijn ze er mooi 97 en 101 jaar mee geworden. Ik vind het zelf dus nogal overdreven allemaal. Ik denk dat de genetische aanleg een hoge rol speelt in het hele verhaal. Ik maak mij eerlijk gezegd meer zorgen over plastic deeltjes...

Marcella

Berichten: 36922
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:59

Hoekje waar ik zit nog niet getest. In de omgeving zowel groen als rood. Maar bedankt.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:38

Noorden is behoorlijk rood, maar hoek waar ik zit nog niks getest. ik moet ze ook nog steeds opsturen eigenlijk

Zoolgangster

Berichten: 9755
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:04

Hoek waar ik zit is groen, maar dat is dan ook 15 km bij TS vandaan. :D

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:38

Ik kan geen edit meer doen, maar ik wou nog wel even zeggen dat ik het wel heel belangrijk vind dat iedereen gelukkig zelf de keuze heeft om te testen of niet en dat iedereen daar ook zijn of haar eigen gevoel in zou moeten volgen :)

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:03

Eieren laten testen en de èèn na hoogste waarde van heel Nederland.... OMG het werd even zwart voor mn ogen toen ik de uitslag kreeg.

Ze lopen altijd buiten , krijgen biologische graantjes en op ons land is geen blusschuim gebruikt, noch pesticiden en dan toch een PFOS concentratie van 13 x de norm. En we wonen niet bij Chemours of wat dan ook.

Ik kan maar één verklaring bedenken: pfas in pesticiden.

Vandaag kwam er ook weer een rapport uit van PAN Europe, dat pesticiden barsten van de pfas en ook een ander onderzoek vond dat 6 vd tien insecticiden enorme hoeveelheden aan pfos bevatte.

Suzanne F.

Berichten: 49551
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:12

Dat is zuur. En hoe komen die pesticiden dan op jouw land?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:19

Suzanne F. schreef:
Dat is zuur. En hoe komen die pesticiden dan op jouw land?


We wonen tussen de akkers en pesticiden verwaaien. Pesticiden worden ook tot diep in natuurgebieden gemeten.

Sierteelt is een van de meest pesticiden intensieve teelten. En hier worden tulpen en pioenrozen gekweekt.

Noord-Holland ziet er sowieso niet best uit op de kaart van pfasinkaart.nl en de kaart die testenoppfas.nl deelt


Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:00

Jeetje, Arabesk, dat is zuur!!

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:20

Jee, bizar zeg..
Sowieso, hoe is het mogelijk dat ze bewust pfas in pesticiden mogen stoppen..?

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:23

8nnemiek schreef:
Jee, bizar zeg..
Sowieso, hoe is het mogelijk dat ze bewust pfas in pesticiden mogen stoppen..?


Maar als dat dus de werkelijkheid is, dan zit er ook bij de kippenboeren te veel pfas. Komt er dus op neer dat de supermarkt eieren ook te veel kunnen bevatten.

Hannanasjuh
Berichten: 276
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:24

Ow Jantine dat is echt goed kak zeg. Wat ga je nu doen?

@8nnemiek waarschijnlijk dezelfde reden dat ze vanuit de eu nog 10 jaar glyfosaat toestaan om te gebruiken.

Wij kunnen bij ons nieuwe huis ook kippen gaan houden maar door de negatieve verhalen vind ik dat wel spannend. Alleen grondonderzoek lijkt mij niet voldoende?

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:25

Jeetje, ik snap dat je daar even van moet slikken.
Tevens de gewaarwording dat je dat zelf ook inademt waarschijnlijk (?)

PBA, supermarkt eieren worden getest.

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:27

https://www.gfactueel.nl/pfas-in-bestri ... bouwgrond/

Er zitten behoorlijk veel verschillende pfas sub- soorten in allerlei gewasbescherming middelen.
Wij zitten tussen de maïs landen, onze tuin grenst er aan drie kanten aan, en eigenlijk hadden wij ook vanwege wat daar allemaal op gespoten wordt, ook hogere waardes verwacht in onze eieren.
Voor ons valt dat dus gelukkig enorm mee.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:29

Siergewassen zijn berucht, bollen teelt ook. Tevens planten uit tuincentra. Die zijn in eerste instantie hartstikke giftig voor het tuinleven.
Anders uiteraard bij gewassen voor voedsel, daar zijn andere normen voor.

Mooie vastgelegde serie over pesticiden op tuinplanten:

https://marlonnekewillemsen.com/invisib ... /insecten/

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:39

Wij hebben ook altijd midden tussen de maïs gezeten, en dit jaar voor het eerst tussen het graan. Die worden beiden maar een keer gesproeid gelukkig, en zijn vrij hoog, dus een mooie buffer tegen het gif van de aardappelplanten verderop. Maar ik heb altijd gezegd; als er een lager gewas komt te staan dan komt er windbreekdoek rondom ons hele perceel.

XladyX

Berichten: 1387
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:50

Nickeltje schreef:
https://www.gfactueel.nl/pfas-in-bestri ... bouwgrond/

Er zitten behoorlijk veel verschillende pfas sub- soorten in allerlei gewasbescherming middelen.
Wij zitten tussen de maïs landen, onze tuin grenst er aan drie kanten aan, en eigenlijk hadden wij ook vanwege wat daar allemaal op gespoten wordt, ook hogere waardes verwacht in onze eieren.
Voor ons valt dat dus gelukkig enorm mee.


Als ik de cijfers in het artikel bekijk zit het juist niet in het merendeel van bestrijdingsmiddelen (200.000 van verkocht tegenover 600.000 en 1.000.000 van andere middelen waar het niet in zit?) of lees ik dat verkeerd? En nog steeds opvallend dat de waardes in steden hoger zijn dan op het platteland. Ik vraag me af wat we “over het hoofd” zien aan oorzaken hiervoor, want dat het volledig uit bestrijdingsmiddelen zou komen lijkt me dan dus niet. Dan zou het ook veel meer in eieren van kippen zitten die niet biologisch gevoerd zijn maar dat lijkt ook nog niet zo te zijn. Ik vind het een heel interessante kwestie iig!

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:56

Het zit ook gelukkig zeker niet in alles wat op gewassen gespoten wordt, maar wat hier boven ook al gezegd wordt, in de bollenteelt is het veel meer dan in eetbare gewassen...
En in de steden, tja waar komt het allemaal vanaf... wie zal het zeggen... Ben wel benieuwd of dat ooit boven water komt.

herr_balou
Berichten: 1472
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:09

Wat een rot uitslag Arabesk.

Wij wachten momenteel op de uitkomsten van een bodemanalyse (voor pfas, pcb's, pak's, zware metalen, minerale olie, cyanide) via de BDB (Bodemkundige Dienst van België).

Wat steden betreft: Concentratie van mensen en dus concentratie van vervuiling.
Dus in steden; zijn vaker branden die met schuim worden geblust, leven meer mensen die allerlei waterafstotende kleding dragen, rijden meer voertuigen met smeermiddelen (denk daarbij vooral aan sloop, bouw en dergelijke), enz.

foxy80

Berichten: 7966
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 06:58

PBA_ schreef:
8nnemiek schreef:
Jee, bizar zeg..
Sowieso, hoe is het mogelijk dat ze bewust pfas in pesticiden mogen stoppen..?


Maar als dat dus de werkelijkheid is, dan zit er ook bij de kippenboeren te veel pfas. Komt er dus op neer dat de supermarkt eieren ook te veel kunnen bevatten.


Kippen in de industrie leven in stallen, op betonnen bodemplaat met zand en stro op. Beesten zien nooit de echte Zon, laat staan wormen, insecten, regen of wind.

Wat een rot uitslag Arabesk. Hier ook een mooie tuin maar helaas nooit geen eigen eitjes en ik zal al mijn groenten in potten kweken.

Moiraliann
Berichten: 124
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:59

@Arabesk

Dan weet ik welk stipje jij bent. Ik schrok ook van jouw uitslag, aangezien je in de omgeving van mijn ouders woont. Die twijfelen door jouw uitslag ook ook om nu toch te gaan testen.