Cavalier king Charles spaniel

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:00

Liesje1611 schreef:
truus1957 schreef:
Ik vind de Cocker en de Cavalier echt niet te vergelijken. Cavjes zijn zo zachtaardig.
Ik zie dat de meningen heel erg verdeeld zijn mbt het wel of niet kopen van een puppy van dit ras.
Ik vind dat het wel kan mits je goed beslagen ten ijs komt, lees hier ook de term ‘reddeloos verloren’. Ik Respecteer ieders mening, maar ik zou zeggen, ga je eigen mening vormen. Lees je goed in, er is zoveel info te vinden op het net, vraag je dierenarts naar zijn ervaring, etc.
Succes


Nouja, bij de dierenartsenpraktijk waar ik werkte zou niemand zo'n diertje aanraden, geloof ik := juist omdat we ze zo vaak zagen.

Maar Sevke, je moet toch wel inzien dat ondanks dat jij gezonde hondjes hebt het er voor het overgrote deel van de populatie gewoon niet zo goed voor staat? Dat ze bekend zijn met echt hele ernstige afwijkingen die het welzijn flink verminderen?
En nee, natuurlijk niet allemaal, maar wel erg veel.


En hoe komt dat? Omdat het een populair ras is dat heel veel in het wilde weg gefokt is door iedere Hond met een Hoed op. Of erger nog : op jonge leeftijd geimporteerd uit het Oostblok.
Ik spreek hier over stamboekcavaliers die bij goede fokkers vandaan komen. Daar zul je echt zonder problemen een gezond hondje kunnen kopen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:01

Ik zou echt geen cavalier meer kopen. Als men weet hoeveel ellende er in het ras zit, en wat op dit moment op getest wordt, vind ik dat het qua dierenwelzijn niet kan. Er zijn genoeg kleine honden die over de bank genomen en stuk gezonder zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:03

sevke schreef:
Kuggur schreef:
Ik beschouw het ras als reddeloos verloren. Het droevige gevolg van bizar slechte fokmethoden.


doe niet zo negatief! Wij hebben er drie van meer dan middelbare leeftijd zonder enige (rasgerelateerde) issues. Vrienden van ons hebben er, mijn zus heeft er eentje, allemaal kerngezonde vrolijke hondjes.

Je kunt een cav echt niet vergelijken met een franse bul of cocker. Echt niet.

Doe ik ook niet. Cavaliers hebben genoeg eigen genetische ziektes.
Die van jullie niet? Gefeliciteerd, geluk gehad. (Hartjes al eens beluisterd, en écht geen ruisje?).

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:03

Ik ga helemaal mee met Kuggur.

Sorry, maar ik kan echt niet begrijpen waarom dierenliefhebbers voor bepaalde hondenrasen kiezen en daarmee bijdragen en instandhouden.

mvdende

Berichten: 5755
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:04

Kijk eens naar het Markiesje. Leuke kleine hondjes die nog redelijk gezond te noemen zijn.

Is wel een wachtlijst voor van minimaal 1,5 jaar.

Of een dwergpoedel, zeker als ze sportief geschoren zijn, helemaal geen trutte hondjes.

Dwergpoedel of het Markiesje zijn ook de enigste honden uit rasgroep 9 die je ooit bij mij in huis zal vinden als ik later 80 ben. (De koningspoedel is dan waarschijnlijk een slagje te groot.)

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:05

Of misschien eentje uit het asiel. Zitten wel vaker kleine zachtaardige hondjes.
Voor de zekerheid een aantal keer langs gaan met dochter en verschillende dingen doen, dan maak je jezelf én zo’n beestje blij.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:07

Dat geldt dan voor alle rashonden. Ik zou bv nooit geen Engelse Bulldog of Pitbull meer kopen. Die hebben we ook gehad (naast onze cavjes) en dat waren pas echt medische probleemhonden.
Alles wat door de mens 'gecreëerd is, heeft per definitie problemen. 90% van de jack russels heeft patella luxatie, de meeste platsnuiten ademhalingsproblemen, een chihuahua open fontanellen, en zo kan ik nog wel ff doorgaan...
@kuggur : onze cavjes worden elk jaar door de DA gecontroleerd als ze geënt worden en ze hebben geen issues. Echt niet. Behalve dan de normale ouderdomskwalen zoals cataract en doofheid. En nu eentje met cushing, maar ze is dan ook zonder problemen 12 geworden.
Ik ga hier niet roepen dat het het meest gezonde ras is, maar ook niet ongezonder dan een andere rashond. Mits je ze bij de juiste persoon koopt.
In het asiel zitten voor 90% staffords. Nu niet de ideale hond met een klein kind vind ik zo.

TinkerTreas

Berichten: 3727
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 20:08

Een poedel vind ik zelf ook wel leuke honden, misschien wel weer wat pittiger dan een cavalier.
Hoe zit het met het blaf gedrag van een dwerg of een kleine poedel?

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:08

Nouja dat ben ik toch niet helemaal met je eens Sevke. Veel problemen komen door (schadelijke) raskenmerken zoals de kortere snuit en schedel. Daar wordt gewoon al generaties lang op geselecteerd, ook door stamboomfokkers. Dat is toch ook waar ze op beoordelen op hondenshows?
Tel daar het continu fokken binnen de gesloten populatie bij op, een hoog inteeltpercentage en dan beginnen de problemen.

En ja, je hebt helemaal gelijk. Dit geldt ook voor bijna alle rashonden :j Precies door de redenen die ik hierboven beschrijf.

TinkerTreas

Berichten: 3727
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 20:09

noox schreef:
Of misschien eentje uit het asiel. Zitten wel vaker kleine zachtaardige hondjes.
Voor de zekerheid een aantal keer langs gaan met dochter en verschillende dingen doen, dan maak je jezelf én zo’n beestje blij.


Ik heb tot nu toe altijd herplaatsers gehad en ik wil nu echt voor een pup gaan.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:11

Liesje, ik zeg ook niet dat het het ideale ras is qua gezondheid, maar ook niet zo rampzalig als hier voorgesteld wordt. Goede fokkers doen niet aan inteelt en importeren sperma uit het buitenland.
Maar ja, ik ben bevooroordeeld. Ik ben echt een die-hard cavmens en zal nooit, maar dan ook nooit, van mijn geliefde ras afstappen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:14

Afbeelding
Honey. 12 jaar. Heeft nu cushing.
Afbeelding
Gina, mijn oldie. 13 jaar en in topform.
Afbeelding
Joy, 10 jaar. Geen enkel issue.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:17

Poedels hebben wel meer uitdaging nodig dan cavaliers volgens mij. Zijn echt leergierige hondjes. Kleine poedels kunnen ook wel wat fel zijn geloof ik. En veeel vacht verzorging en trimmen.
Maar zijn wel erg leuk als je er de tijd in steekt!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:18

TinkerTreas schreef:
Een poedel vind ik zelf ook wel leuke honden, misschien wel weer wat pittiger dan een cavalier.
Hoe zit het met het blaf gedrag van een dwerg of een kleine poedel?


Poedels kunnen vocaal zijn. Je moet er dus in het begin wel opzitten.

thequeensmum
Berichten: 3595
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:19

Ik ga mee met Sevke. Vergeet niet dat er door goede fokkers al jaren gefokt wordt met het doel het ras weer gezond(er) te krijgen. Geen enkel ras zonder problemen bovendien.
Het ouderpaar waar ik nu een pup van hoop te krijgen zijn beide 5+ en al drie keer vrij gescand.
( met 1,5 - 3 en 5 jaar oud ). Zo ook voor de hartonderzoeken. Patella ok, curly coatsyndroom ok, oogjes in orde. Ik durf het wel aan

thequeensmum
Berichten: 3595
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:20

Sjong schreef:
TinkerTreas schreef:
Een poedel vind ik zelf ook wel leuke honden, misschien wel weer wat pittiger dan een cavalier.
Hoe zit het met het blaf gedrag van een dwerg of een kleine poedel?


Poedels kunnen vocaal zijn. Je moet er dus in het begin wel opzitten.


Heb ik ooit gedaan met een pup, kon hij niet tegen. LOL

Amber_anne

Berichten: 6968
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:21

Ik zou het ook afraden. Genoeg andere leuke kleine honden zonder deze gebreken.

Mijn moeder heeft een maltezer, erg leuk en lief hondje wat net zo graag op de bank knuffelt als buiten bezig is

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:21

truus1957 :') _O-

mvdende

Berichten: 5755
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:24

sevke schreef:
Liesje, ik zeg ook niet dat het het ideale ras is qua gezondheid, maar ook niet zo rampzalig als hier voorgesteld wordt. Goede fokkers doen niet aan inteelt en importeren sperma uit het buitenland.
Maar ja, ik ben bevooroordeeld. Ik ben echt een die-hard cavmens en zal nooit, maar dan ook nooit, van mijn geliefde ras afstappen.


Van alle rashonden staat de Cavalier als nr 1 wat betreft ongezondheid van het ras.

Het ras (dus niet jouw specifieke "exemplaren") is het meest ongezonde en met de meeste erfelijke afwijkingen ras ter wereld!

Dat de nummer 2,3,4,5 enzo ook zeer ongezond zijn, klopt! En deze rassen zouden ook "veranderd" of gewoon verboden moeten worden.

Maar ga niet zeggen dat het allemaal wel mee valt met de Cavalier, want dat doet het dus niet.

Rashonden hebben een kleine genenpoel, zelfs wereldwijd.

Een aantal erfelijke afwijkingen zit ondertussen in zo goed als 100% van alle cavaliers wereldwijd....

Een genetisch en fysiek gezonde cavalier bestaat (bijna) niet meer. Je kan mazzel hebben dat het diertje fysiek niets laat zien en dus "gezond" is, maar met zn dier fokken levert een behoorlijke kans op dat er 1 of meerdere pups wel fysiek ongemak krijgen. Omdat de fout wel genetisch is doorgegeven.

Ik zeg bijna, er zullen waarschijnlijk nog wel enkele exemplaren op de wereld rondlopen die vrij van alle afwijkingen zijn, zowel fysiek als genetisch.

Maar de kans dat je als Nederlander een nestje van zn hondje tegen komt is gewoon erg klein. Juist omdat 100% gezonde Cavaliers gewoon een zeldzaamheid zijn. (En je jezelf daar meer dan blauw aan betaald...)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:26

Gelukkig valt dat dan bij mij nog mee. Onze honden worden elk jaar volledig nagekeken en zijn zelfs op hoogbejaarde leeftijd nog relatief gezond en gelukkig.
Onze bulldog en pitbull hebben beiden niet het geluk gehad 13 jaar te mogen worden op een diervriendelijke manier, helaas.

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:28

sevke schreef:
Liesje, ik zeg ook niet dat het het ideale ras is qua gezondheid, maar ook niet zo rampzalig als hier voorgesteld wordt. Goede fokkers doen niet aan inteelt en importeren sperma uit het buitenland.
Maar ja, ik ben bevooroordeeld. Ik ben echt een die-hard cavmens en zal nooit, maar dan ook nooit, van mijn geliefde ras afstappen.


Begrijp me niet verkeerd he, ik vind t leuke hondjes :D Maar ook de "goede fokkers" selecteren op uiterlijke kenmerken die lang niet altijd het beste qua gezondheid zijn. Ik hoop gewoon dat er een beweging komt die fokkers ruimdenkender laat zijn, dat er minder wordt gekeken naar uiterlijke kenmerken en meer wordt geselecteerd op gezondheid en variatie.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:30

Nou nou wat wordt er overdreven gereageerd zeg! Bijna elke ras heeft grote gezondheids problemen dus allemaal uit laten sterven volgens jullie... alle grote rassen hebben HD, borders hebben epi en kleine rassen oog aandoeningen en hart ruis. Dat de ras toen populair werd in de tijd van Pim fortuin heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer gefokt werd om te vermeerderen ipv het ras te vertegenwoordigen maar kom op zeg ik kan wel 30 rassen benoemen waar dat in voorgekomen is.
Hier ook een lieve CKS en geen problemen meneer is al 11. Er zijn echt nog goede fokkers die er alles aan doen om een goede vertegenwoordiger te zijn ga op onderzoek uit en ga vooral rondkijken hey kan wat langer duren tot je een juiste match heb maar dan heb je wel een super leuke ras!

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:33

candalisa schreef:
Nou nou wat wordt er overdreven gereageerd zeg! Bijna elke ras heeft grote gezondheids problemen dus allemaal uit laten sterven volgens jullie... alle grote rassen hebben HD, borders hebben epi en kleine rassen oog aandoeningen en hart ruis. Dat de ras toen populair werd in de tijd van Pim fortuin heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer gefokt werd om te vermeerderen ipv het ras te vertegenwoordigen maar kom op zeg ik kan wel 30 rassen benoemen waar dat in voorgekomen is.
Hier ook een lieve CKS en geen problemen meneer is al 11. Er zijn echt nog goede fokkers die er alles aan doen om een goede vertegenwoordiger te zijn ga op onderzoek uit en ga vooral rondkijken hey kan wat langer duren tot je een juiste match heb maar dan heb je wel een super leuke ras!


Dat zegt iedereen toch ook, dat dit een algemeen probleem is in Nederland bij bijna alle bekende rassen? Te danken aan het fokbeleid.
Dus ja, er moeten dingen veranderen. Bij de Berner, bij de chihuahua, bij de mopshond, bij de Toller retriever. Maar ook zeker bij de Cavelier.
Dat "alle andere rassen net zo ziek zijn" maakt deze helaas niet gezonder he?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:49

Liesje1611 schreef:
candalisa schreef:
Nou nou wat wordt er overdreven gereageerd zeg! Bijna elke ras heeft grote gezondheids problemen dus allemaal uit laten sterven volgens jullie... alle grote rassen hebben HD, borders hebben epi en kleine rassen oog aandoeningen en hart ruis. Dat de ras toen populair werd in de tijd van Pim fortuin heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer gefokt werd om te vermeerderen ipv het ras te vertegenwoordigen maar kom op zeg ik kan wel 30 rassen benoemen waar dat in voorgekomen is.
Hier ook een lieve CKS en geen problemen meneer is al 11. Er zijn echt nog goede fokkers die er alles aan doen om een goede vertegenwoordiger te zijn ga op onderzoek uit en ga vooral rondkijken hey kan wat langer duren tot je een juiste match heb maar dan heb je wel een super leuke ras!


Dat zegt iedereen toch ook, dat dit een algemeen probleem is in Nederland bij bijna alle bekende rassen? Te danken aan het fokbeleid.
Dus ja, er moeten dingen veranderen. Bij de Berner, bij de chihuahua, bij de mopshond, bij de Toller retriever. Maar ook zeker bij de Cavelier.
Dat "alle andere rassen net zo ziek zijn" maakt deze helaas niet gezonder he?


Nee maar dan maar uit laten sterven? Als iedereen zo denkt dan maken de goede fokkers ook geen kans meer en verdwijnt er een hele mooie lieve ras... dan moet je ook de Shetlander laten uit sterven want daar komt veel HB in voor. Juist doordat er zo gedacht wordt help je de broodfokkers alleen maar meer want dan wordt het alleen maar aantrekkelijker om ze te fokken.

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:51

en de golden retriever, labrador, Duitse herders, chihuahua, bulldogs, om maar wat te noemen

het is gewoon een kwestie van goed inlezen, niet zomaar een pup van marktplaats halen, kijken bij de vakvereniging en je gezonde verstand te gebruiken..