Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 468
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:14

Hier wel goede ervaringen met die natuurlijke pilletjes van welkoop met knoflook erin (Biofood), maar dan preventief.

Mochten ze echt behoorlijk last hebben van vlooien dan ben ik van de Seresto vlooienband.

Verder helaas geen goede ervaringen met pipetjes en mijn jongste kat...die is er heel ziek van geworden dus ik probeer het met regelmatig controleren en die biofood pilletjes hopelijk weg te houden de vlooien.

journee
Berichten: 806
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:40

Zertab schreef:
Hoi allemaal,

Wat is een goed anti vlooien middel voor katten? Ik gebruik altijd advantage maar de reviews zijn eigenlijk niet zo goed. Ook lijkt het echt te bijten in haar nek.

Iemand betere suggesties?


Welk middel goed is, is helemaal afhankelijk van de situatie en jouw wensen en of je een voorkeur hebt voor een tablet, pipet of bandje. Belangrijk is vooral of je alleen volwassen vlooien & teken of ook wormen, muggen en nimfen wilt bestrijden en hoe oud je kat is. Een pipet of spray met de werkzame stof fipronil werkt bijvoorbeeld niet zo breed, maar geeft ook de minste kans op bijwerkingen en is daarom ook voor kittens geschikt.

Middelen met een werkzame stof met een bredere werking geven over het algemeen een grotere kans op bijwerkingen, hoewel dit natuurlijk niet hoeft, maar dit is wel iets om alert op te zijn.

Ook bestaan er middelen spray/pipet zonder bestrijdingsmiddel maar op basis van dimethicare (super antiklit). Deze kun je ook combineren met knoflook tabletten. Of de werking hiervan voldoende is hangt ook weer van de situatie af, het blijft dus eigenlijk altijd maatwerk.

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:41

Nyaleti schreef:
Zertab schreef:
Mijn kat heeft niet zo snel vlooien, althans nooit gevonden met kammen, maar wel keurig elke maand ontvlooit. Wormen daarentegen haalt ze de drie maanden niet.... Had eerst een tabletje van milpro. Nu dus deze pipet, ben benieuwd of het daarmee beter gaat


Bravecto plus heb je dan, heel handig alles in één.
Als ze echt wormpjes aan dr gat heeft hangen of jij ze tegen komt in de bak, kun je het beste over 2 weken enkel de ontworming nog eens herhalen (dus zo'n milpro tablet). Dan pas is de hele wormen cyclus dood gemaakt.
Als je nu 1x ontwormt terwijl ze daadwerkelijk (veel) wormen heeft, dood je alleen de volwassene en heeft ze binnen een paar weken weer wormpjes.

Halsbandjes hier vind ik ook eng. Hier lopen ze ook veel buiten op de boerderij, dus genoeg om tussen te kruipen etc.


Bravecto plus werkt niet! tegen lintwormen. Stronghold (die ook genoemd wordt in dit topic) ook niet.

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:58

Vol verbazing zie ik Bravecto staan, echt onbegrijpelijk. Lezen jullie die verhalen niet?

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:06

marleen_usar schreef:
Vol verbazing zie ik Bravecto staan, echt onbegrijpelijk. Lezen jullie die verhalen niet?


Ehhh nee, vertel.

Net gegoogled, maar dat zou ik mn kat niet geven inderdaad.

Zertab

Berichten: 12344
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 23:56

Nu pas gelezen.. ik schrik er echt van dat een dierenarts (zelfs een assistente) die gewoon verkoopt... Nee dit ga ik haar niet geven. Zal morgen eens de DA bellen dat dit echt niet kan.

Toch maar terug op de milpro en advantage dan maar.

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:11

Bravecto is nog steeds het meest gebruikte middel vanuit de dierenarts (in iedergeval voor de hond, kat steeds vaker Credelio of Vectra).
De meeste gevallen van ziekte etc kwam bij de tablet voor honden.
Dat middel heeft zo onder vuur gelegen dat het echt zo vaak is gecheckt of het veilig is etc.

Zertab

Berichten: 12344
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 00:16


Druif_01

Berichten: 8852
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:35

Dat zei ik al, daarom heb ik het echt niet durven geven aan die van mij. De Bravecto ging linea recta terug naar de dierenarts. Was ook geen probleem overigens.

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:59

Inderdaad geven waar jij je goed bij voelt.
Van mijn dieren weet ik waar ze goed door reageren dus die krijgen Credelio en soms Bravecto .

TS, in jouw geval zou ik kiezen voor de Vectra eigenlijk omdat je wat zoekt voor vnl vlooien, niet perse teken. Ze reageert dus wel op de advantage met een rode eplek in haar nek.

Zertab

Berichten: 12344
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 11:45

Nee ze reageert niet op advantage. Ze vindt het aanbrengen niet fijn maar meer ook niet. Bravecto kan ik aan iemand verkopen die het wel gebruikt maar geeft aan dat haar kat er ook een dag ziek van is. Ben heel blij dat ik het de mijne nog niet heb gegeven!

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:48

Oh sorry, ik had zinnetje "ook lijkt het te bijten in haar nek" onthouden als, ze krijgt er een reactie / rode plek in haar nek. Foutje.
Waarom denk je dat het bijt in haar nekje?

Zertab

Berichten: 12344
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 11:49

Nyaleti schreef:
Oh sorry, ik had zinnetje "ook lijkt het te bijten in haar nek" onthouden als, ze krijgt er een reactie / rode plek in haar nek. Foutje.
Waarom denk je dat het bijt in haar nekje?


Ze krimpt tijdens het aanbrengen in elkaar. Maar misschien is dat gewoon een reactie omdat katten sowieso er niet van houden als er iets vochtigs op hen komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:50

Lees dat je geen band wil, maar toch is een seresto band wel een goed alternatief die is specifiek zo gemaakt dat hij meteen breekt mocht je kat ergens blijven hangen. Ik heb heb hem voor de hond, zij komt ook overal in dicht struikgewas en nog geen problemen mee gehad. Hij zit na 3 maanden nog steeds :j en vlooi en teek vrij al die tijd.

Kaatje_S

Berichten: 1010
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:57

Hier nooit problemen met de bravecto gehad en ook mensen om mij heen niet. Ben er dus ook niet zo bang voor. Enge verhalen kan je overal wel over vinden.

Ze heeft nu al een aantal maanden een seresto bandje om en dit bevalt ook heel goed! Was vooral om te voorkomen dat ze levende teken mee naar binnen neemt. Woon op een boerderij aan het bos en ze struint veel buiten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:00

Idd tegen teken werkt het echt super, zo'n band.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:30

Een van mijn katten heeft een hekel aan Advantage. Ik ontvlooi amper, alleen als ze vlooien hebben.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:42

Hier prima ervaring met Revolution. Mijn ene kat had een mega vloallergie en ik zocht echt een middel wat de vlo doodt vóórdat ‘ie bijt. Selamectine (stof die in revolution zit) doet dat. Zelfde stof dus als in Stronghold. Ik kocht Revolution via internet en was stuk goedkoper.

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Anti vlooi middel kat: welke is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:47

Hier Vectra, die al eens geprobeerd?

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:03

SusanH schreef:
Lees dat je geen band wil, maar toch is een seresto band wel een goed alternatief die is specifiek zo gemaakt dat hij meteen breekt mocht je kat ergens blijven hangen. Ik heb heb hem voor de hond, zij komt ook overal in dicht struikgewas en nog geen problemen mee gehad. Hij zit na 3 maanden nog steeds :j en vlooi en teek vrij al die tijd.

Ik gebruik deze ook al jaren voor onze katten, vind het ideaal. Heel soms neemt ie alsnog een teek mee, maar verder geen problemen met vlooien meer sinds we deze gebruiken.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:03

Ik heb n.a.v. dit topic maar de Seresto band gekocht voor m’n hond en katten.
M’n hond heeft na een vakantie bij de oppas vlooien meegenomen en ik dacht dat we er vanaf waren maar de katten zitten nu toch onder -O-