Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1497
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:41

Het verhaal wordt alleen maar vager en wie zei er in het begin al dat het alleen maar sensatiezoekerij was? Die lijkt nu gelijk te krijgen als dit een kwestie is van nu twee jaar geleden, dan heb je de meningen hier toch allang niet meer nodig :')

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:52

Met onze eerste Hollander is het wel heel duidelijk in overleg gegaan met de fokkers. Wij hadden aangegeven een reu te willen, er waren 4 reutjes in het nest. En wij hebben wel een voorkeur aangegeven. Na een karaktertest bij de fokker (die we ook mochten zien, echt best heel leuk om te zien) kwam pupje lichtblauw uit de test voor het meest geschikt bij ons. Eigenlijk is er weinig verandert aan zijn karakter sinds die tijd. Veel dingen hoe hij toen reageerde, doet hij nu nog. De fokkers hebben toen dat pupje voorgesteld voor ons en wij waren daar helemaal blij mee. We hadden uiteraard nog iets anders kunnen aangeven. Maar ik was helemaal blij met de keus!
Tweede hond wilden we weer een reutje, en in dat nest zat maar 1 reu, dus dat was snel klaar :)

Ik heb het niet als onprettig ervaren dat de fokkers ons een voorstel deden qua hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:59

_Christina schreef:
Het verhaal wordt alleen maar vager en wie zei er in het begin al dat het alleen maar sensatiezoekerij was? Die lijkt nu gelijk te krijgen als dit een kwestie is van nu twee jaar geleden, dan heb je de meningen hier toch allang niet meer nodig :')


Dat gaat niet over deze pup. Jullie lezen wat je willen lezen

_Christina

Berichten: 1497
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:01

Nee jij bent gewoon super onduidelijk en summier.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:11

Inderdaad hondenfokkerij is een aparte wereld, helemaal mee eens. Ik krijg soms bij erkende / de betere fokkers ook gewoon een broodfokgevoel. Kan het niet omschrijven.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:34

TS, wat doe je naar zeg...

Susanne

Berichten: 11614
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:36

Ik ben nog steeds benieuwd naar het ras. Gewoon oprechte interesse.

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:40

Susanne schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd naar het ras. Gewoon oprechte interesse.


Ik denk als ze de naam van het ras noemt dat mensen gaan zoeken op internet en die fokker wel even een link van dit topic stuurt :')
Ik ben ook benieuwd naar het ras hoor, pb TS? :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27346
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:48

Moderatoropmerking:
De topicstarter mag zelf bepalen welke informatie ze wel of niet wil delen. Het heeft dan ook geen enkele zin om door te blijven vragen naar het ras. Ook is het zeker niet de bedoeling om persoonlijk te worden.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:20

Wij hebben sinds 2 jaar een Beagledame van een goede fokker. Wij mochten de pup niet zelf uitzoeken, dat vond ik in eerste instantie vreemd, zeker gelet op de prijs, want ze kosten nogal wat.. Ik heb zelf in het verleden 3 nestjes gefokt, we hebben al 36 jaar Beagles. Ik liet de mensen altijd zelf kiezen, maar ik beschreef de karakters wel van de verschillende hondjes. Ze zijn toen allemaal goed terecht gekomen.

De eerste Beagle kwam van de Barones en de 3e ook. Toen de 3e op leeftijd kwam, 12 jaar werd, hebben we nummer 4 aangeschaft. Onze Saar was namelijk een geweldige hond en we bedachten dat de pup veel van haar kon leren. Dus gingen we op zoek naar een fokker die dezelfde types fokt, de Barones fokt nl. niet meer en die fokker hadden we uiteindelijk gevonden.

Toen we naar het nestje gingen kijken, en de pups waren allemaal leuk, had onze oudste dochter meteen een voorkeur voor een bepaald hondje. Dat was ook het mooiste hondje. De fokker bleef op de vlakte en uiteindelijk bleek, dat zij de pups zou toewijzen en er eentje zelf zou houden. Dus was er een bepaalde kans, dat we het zo gewenste hondje niet zouden krijgen. Ik deed thuis al behoorlijk aan verwachtingsmanagement, maar de dochter was beslist.

Op de dag dat we haar gingen ophalen zei de fokker dat zij het pupje waar wij ons oog op hadden laten vallen zelf wilde houden, maar dat door een bijzonder voorval zij het hondje dat voor ons bestemd was, aan een ander stel had toegewezen en dat zij afstand deed van het teefje. Dus tranen van geluk bij de dochter. Ik denk dat ze het gewoon heeft gemanifesteerd :Y) {:} *\%/*, dat het universum heeft beslist, dat zij bij ons moest komen.

Eind goed al goed. Ik hoop dat dat voor de topicstarter ook het geval zal zijn.

We zijn dolblij met Beagledame Suus, we hebben gewoon geluk gehad en het maakt niet uit om wat voor ras het gaat bij TS.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:48

Beemsterkaas schreef:
Inderdaad hondenfokkerij is een aparte wereld, helemaal mee eens. Ik krijg soms bij erkende / de betere fokkers ook gewoon een broodfokgevoel. Kan het niet omschrijven.


Oh dat heb ik ook met sommige erkende fokkers.
Die hebben dan wel alle gezondheidstests gedaan en met ‘champion’ honden aan het fokken… maar zoveel nestjes het is net een fabriek.

Maar hey, dat is geen broodfok.

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:52

Nagini schreef:
Beemsterkaas schreef:
Inderdaad hondenfokkerij is een aparte wereld, helemaal mee eens. Ik krijg soms bij erkende / de betere fokkers ook gewoon een broodfokgevoel. Kan het niet omschrijven.


Oh dat heb ik ook met sommige erkende fokkers.
Die hebben dan wel alle gezondheidstests gedaan en met ‘champion’ honden aan het fokken… maar zoveel nestjes het is net een fabriek.

Maar hey, dat is geen broodfok.

Dat is ook gewoon broodfok hoor. :) alleen dan zonder de vieze en slechte omstandigheden.
Maar ideaal is t ook niet te noemen. Verre van.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:27

Vanaf 'wanneer' is het geen broodfok meer? Wat vinden jullie?

KimD

Berichten: 20469
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:03

Beemsterkaas schreef:
Vanaf 'wanneer' is het geen broodfok meer? Wat vinden jullie?


Daar is een apart actief topic voor.

Flux

Berichten: 2500
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:08


pinto_1

Berichten: 2573
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:12

Avalanche schreef:
Wat een charmante reactie naar mensen die oprecht geïnteresseerd zijn......


Ik snap de reactie van TS wel. Ik zie nogal wat zwart/witte reacties in dit topic, niet altijd even vriendelijk.
Ben ook wel heel benieuwd naar het ras, maar ik begrijp ook dat TS dat niet gaat delen, voor hier ook weer van alles over gezegd wordt.

Vind alleen de discussie over fokkers en eisen wel erg interessant. ;)

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:44

Ik ga er vanuit als er maar enkele fokkers van dit ras zijn dat TS het niet wilt delen want zoiets komt natuurlijk wel snel terug bij de fokker op een groot forum zoals dit is er altijd wel iemand die iemand kent.

Uiteindelijk doet het er ook niet echt toe welk ras het is. Het gaat om de handelswijze die TS niet aanstaat en dat mag.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:50


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 00:55

[***] schreef:
...
Ook nog heel zielig, de hond moet voor de bevalling uit haar vertrouwde huis en bij een vreemde bevallen. Er was een teefje onder die voorwaarden daar die had een hol gegraven in de tuin. Ik denk om zich veilig te voelen. Echt zo sneu.
....

En zover dus je hondenkennis. Menig teef graaft een hol voor het bevallen. Juist normaal hondengedrag.
Al vraagt de fokker 10.000 euro voor een teef die ze onder fokkersvoorwaarden plaatst, als iemand dat wil betalen is dat tussen hen. Bij de fokker een nest heeft voor en nadelen, hoewel ik zelf persoonlijk het niet zou doen zou ik zelf ook niet 2 maanden willen en kunnen zitten met een nest pups. Ik kan wel begrijpen waarom ervoor gekozen wordt.

Jessix

Berichten: 16490
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:14

Ik heb tot nu toe altijd zelf mogen kiezen maar had daarover ook wel goede gesprekken met de fokker. Voelde volgens mij van alle kanten wel als een match.

Ik weet niet of ik bij een fokker zou kopen die mij niet de keuze zou geven. Waarschijnlijk niet. Ik weet zelf wel heel duidelijk wat ik wil.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:58

Wat is broodfok? Als je als fokker investeert in goede lijnen, honden importeert, aangesloten bent bij de rasvereniging, de pedigrees nauwgezet bewaakt en meerdere teven en reuen hebt, zeg zo'n 6 à 7 teven en 2 dekreuen, en je teven hebben elk 3 nestjes, dan wordt het wel wat meer dan hobbymatig fokken, denk ik zelf.

Aan fokken zitten veel haken en ogen, ik spreek uit ervaring. De kosten voor de fokker lopen al snel behoorlijk op en teleurstellingen zijn er ook. Kleine nestjes bijvoorbeeld of tegenvallende fokresultaten. Zo fokken betekent continu investeren om een solide basis te kweken en er in ieder geval wat geld aan over te houden, het vloeit er voor een deel ook weer in terug. Ik vind dat ook legitiem. Als je er een kleine boterham aan over houdt, is dat alleen maar mooi meegenomen. Voor het overgrote deel is het dan liefde voor het ras.

Ik ben ermee gestopt, vanwege de klanten. Zo vaak wordt er afgebeld of komen mensen niet, vinden ze de honden niet wat ze zochten en krijg je als fokker het gevoel dat het niet goed genoeg is, ook al doe je zo je best. Terwijl ook ik met zorg en aandacht heb gefokt en ze het liefst zou houden bij wijze van spreken. Ik snap dus heel goed dat een fokker kritisch is op een nieuwe eigenaar, je wilt tenslotte een liefhebber en een uitstekend adres, niet iemand die na een paar maanden terug komt op de koop, of de pup weer verder verkoopt, want ook dat gebeurt. Dus toewijzen? Als er genoeg animo voor een pup is, heb je die luxe, maar er zijn periodes waar de verkoop stagneert. Dan kom je als fokker ook in het nauw. Dat wil je vermijden, dus zul je aan de voorkant veel moeten investeren om een naam op te bouwen. Dan werk je met een wachtlijst, maar eer je zover bent, gaan er heel wat jaartjes overheen.

Machie

Berichten: 16022
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:07

[***] schreef:
Ik heb zelfs bij een ras gekeken en daar moest een teefje na 2 jaar terug om bij de fokker een nestje te krijgen :(:) Wat een waanzin. Ik vind het in ieder geval niet normaal. Als je als paardenfokker zulke contracten op zou stellen verkocht je nooit weer wat en terecht.


Dat is net welke afspraken je maakt.
De fokker van mijn honden plaatst ook regelmatig honden in gastgezinnen. Dan moet een teef ook terug voor de pups. En niet maar 1 hond die zo geplaatst is. Vrijwel nooit zijn er problemen.

Mijn jongste reu heb ik ook onder fokkersvoorwaarden. Wij hebben een duidelijk contact met duidelijke afspraken en ik he hier helemaal geen moeite mee.

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:31

Teven plaatsen op fokkers voorwaarden doe ik niet. Niet alleen omdat een vreemde teef hier in huis niet kan maar ook omdat ik doodsbenauwd zou zijn dat er iets met de teef zou gebeuren, fokken is niet zonder risico's en dan is straks iemand zijn geliefde hond kwijt omdat ik er zonodig mee wou fokken.
Voor de teef lijkt het mij ook niks vooral in mijn ras(wolfhond types). Die zijn zo gehecht aan hun baas, dat wil ik mijn pups niet aan doen.
Ik snap het wel vooral in een klein ras met weinig bloedlijnen is het gewoon zonde als er bijvoorbeeld geen enkele pup terug de fok in zou gaan.

Een reu op fokkers voorwaarden zou ik wel zo doen. Die hoeft toch verder nergens heen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:37

Je moet überhaupt niet fokken met "kleine rassen met weinig bloedlijnen".
Incestueus inteelt feest.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:53

We kunnen niet allemaal op een schapenboerderij in IJsland wonen.