Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:03

Niet alles gelezen, dat ga ik na werk even doen, maar dit is mijn ervaring:

Mijn tante wilde een hond, deze werd dmv loting gedaan. Zij was nummer 7 en er werden 7 pups geboren. Pup nummer 7 ging dus mee naar huis. Ze mocht vaak genoeg langs komen om te kijken of het klikte, dat deed het dus het was een succes. Had het niet geklikt, had ze gekeken naar een ander nestje.
Dit systeem werkte prima, want de juiste hond vinden heeft geen haast.

De boerin bij ons op stal had een nestje. Zij liet mensen zelf kiezen welke ze wilde. 3 van de 11 pups werden terug gebracht. Want het was geen geschikte match, ondanks dat mensen hun eigen pup hadden gekozen. Dit werd natuurlijk ontzettend lastig voor de fokker. Zij besloot ook volgende keer dus loting te doen en zelf te helpen met het kiezen.

Mensen denken soms dat ze het beter weten, maar een fokker kent de pups en ziet de klik soms beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:08

Kuggur schreef:
Je moet überhaupt niet fokken met "kleine rassen met weinig bloedlijnen".
Incestueus inteelt feest.

Nouja, je kunt natuurlijk wel hondjes uit het buitenland halen en daar dan mee fokken, juist voor meer variatie in de bloedlijnen.
Sowieso bij de meeste rassen (m.u.v. de heel populaire, maar ook daar zie je soms wel echt een oververtegenwoordiging van 1 bepaalde bloedlijn/reu ) wel verstandig als serieuze (en frequente) fokker denk ik.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:11

Bucephalus schreef:
Wat is broodfok? Als je als fokker investeert in goede lijnen, honden importeert, aangesloten bent bij de rasvereniging, de pedigrees nauwgezet bewaakt en meerdere teven en reuen hebt, zeg zo'n 6 à 7 teven en 2 dekreuen, en je teven hebben elk 3 nestjes, dan wordt het wel wat meer dan hobbymatig fokken, denk ik zelf.

Aan fokken zitten veel haken en ogen, ik spreek uit ervaring. De kosten voor de fokker lopen al snel behoorlijk op en teleurstellingen zijn er ook. Kleine nestjes bijvoorbeeld of tegenvallende fokresultaten. Zo fokken betekent continu investeren om een solide basis te kweken en er in ieder geval wat geld aan over te houden, het vloeit er voor een deel ook weer in terug. Ik vind dat ook legitiem. Als je er een kleine boterham aan over houdt, is dat alleen maar mooi meegenomen. Voor het overgrote deel is het dan liefde voor het ras.

Ik ben ermee gestopt, vanwege de klanten. Zo vaak wordt er afgebeld of komen mensen niet, vinden ze de honden niet wat ze zochten en krijg je als fokker het gevoel dat het niet goed genoeg is, ook al doe je zo je best. Terwijl ook ik met zorg en aandacht heb gefokt en ze het liefst zou houden bij wijze van spreken. Ik snap dus heel goed dat een fokker kritisch is op een nieuwe eigenaar, je wilt tenslotte een liefhebber en een uitstekend adres, niet iemand die na een paar maanden terug komt op de koop, of de pup weer verder verkoopt, want ook dat gebeurt. Dus toewijzen? Als er genoeg animo voor een pup is, heb je die luxe, maar er zijn periodes waar de verkoop stagneert. Dan kom je als fokker ook in het nauw. Dat wil je vermijden, dus zul je aan de voorkant veel moeten investeren om een naam op te bouwen. Dan werk je met een wachtlijst, maar eer je zover bent, gaan er heel wat jaartjes overheen.


Bedankt, heldere uitleg!

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:48

Menino schreef:
Kuggur schreef:
Je moet überhaupt niet fokken met "kleine rassen met weinig bloedlijnen".
Incestueus inteelt feest.

Nouja, je kunt natuurlijk wel hondjes uit het buitenland halen en daar dan mee fokken, juist voor meer variatie in de bloedlijnen.
Sowieso bij de meeste rassen (m.u.v. de heel populaire, maar ook daar zie je soms wel echt een oververtegenwoordiging van 1 bepaalde bloedlijn/reu ) wel verstandig als serieuze (en frequente) fokker denk ik.
honden uit het buitenland halen helpt wat dat betreft niks hoor.
Om even een voorbeeld te geven. Een combinatie die ik wou maken had een te hoge inteelt gehalte(uitgerekend op dna niveau dus niet op papier) en waarom? Omdat mijn teef haar vader een Zwitserse witte herder gefokt in Brazilië te dicht verwant is aan de in Nederland gefokte Duitse herder reu die ik voor haar wou gebruiken...

Wat dat betreft ben ik het dus helemaal met je eens Kuggur. In mijn "ras" wordt er daarom veel aan outcross gedaan en het inteelt niveau wordt op dna berekend.
Maar het is super zonde als je als fokker je best doet een goede combinatie te maken voor de toekomst van het ras en dat er dan met geen een van de pups verder gefokt wordt

Rizette
Berichten: 4459
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:31

Beemsterkaas schreef:
Inderdaad hondenfokkerij is een aparte wereld, helemaal mee eens. Ik krijg soms bij erkende / de betere fokkers ook gewoon een broodfokgevoel. Kan het niet omschrijven.

Nou idd en dat blijft niet bij een gevoel maar laten de feiten zien. Honden die bij diverse mensen verblijven en terug gehaald worden om te werpen. Constant nestjes. Alles volgens fabriekspatroon. Kleine stukje grond met gaas er om wat hun verblijf voor buiten is. Alles praktisch en volgens patroon ingericht. Doen ze iets echt verkeerd? Misschien niet. Hondjes worden wel goed verzorgd maar ingeslopen problemen /besmettingen door veel honden op een zelfde plek worden wel verzwegen. Bij bezichtiging gaan de hondjes naar de showplek. Alleen komt de koper in eerste instantie in de waan terecht dat er niet gefokt wordt om het geld maar om allerlei andere redenen. Pas na koop komt hij er achter dat de fokker meerdere kennelnamen heeft of dat er wel heel erg veel hondjes van dat ras dezelfde achternaam hebben. De koper koopt met een contract wat wel heel erg fokker gericht is en de fokker zich heel goed mee indekt. Maar er wordt gezegd dat het contract tbv de koper is. Enz enz. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

BrankaZ

Berichten: 3910
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:16

Rizette schreef:
Beemsterkaas schreef:
Inderdaad hondenfokkerij is een aparte wereld, helemaal mee eens. Ik krijg soms bij erkende / de betere fokkers ook gewoon een broodfokgevoel. Kan het niet omschrijven.

Nou idd en dat blijft niet bij een gevoel maar laten de feiten zien. Honden die bij diverse mensen verblijven en terug gehaald worden om te werpen. Constant nestjes. Alles volgens fabriekspatroon. Kleine stukje grond met gaas er om wat hun verblijf voor buiten is. Alles praktisch en volgens patroon ingericht. Doen ze iets echt verkeerd? Misschien niet. Hondjes worden wel goed verzorgd maar ingeslopen problemen /besmettingen door veel honden op een zelfde plek worden wel verzwegen. Bij bezichtiging gaan de hondjes naar de showplek. Alleen komt de koper in eerste instantie in de waan terecht dat er niet gefokt wordt om het geld maar om allerlei andere redenen. Pas na koop komt hij er achter dat de fokker meerdere kennelnamen heeft of dat er wel heel erg veel hondjes van dat ras dezelfde achternaam hebben. De koper koopt met een contract wat wel heel erg fokker gericht is en de fokker zich heel goed mee indekt. Maar er wordt gezegd dat het contract tbv de koper is. Enz enz. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Wat jij beschrijft is juist broodfok ten voeten uit. Ik heb het idee dat dat Beemsterkaas juist een ander type fokker voor ogen heeft. Die fokken zeer regelmatig en zie je ook op hondenshows goed scoren. Maar ze hebben bovengemiddeld veel honden.
In tegenstelling tot de 'echte' broodfokkers verdiepen deze fokkers zich wel in lijnen, laten bij hun honden de nodige gezondheidsonderzoeken uitvoeren en gaan dus naar shows om o.a. de honden te laten beoordelen op rastypischheid.
Dit doet een broodfokker die tientallen (of meer) honden in een schuur heeft liggen niet. Die nemen vaak niet eens de moeite om stambomen aan te vragen. Bijna altijd met de reden dat stambomen vreselijk duur zijn. En als je uitslagen van testen of shows vraagt zullen ze die niet hebben. Wel altijd pups op voorraad.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:03

Wat jullie allebei beschrijven inderdaad :)

12 jaar geleden kocht ik een broodfok-pup, en maakte zo kennis met het begrip en wat het inhoudt. Was hier erg door geschrokken, en had me voorgenomen nooit meer in die val te lopen. Definitie broodfok was heel duidelijk: mensen met verschillende rassen, ontbreken van ouderhonden, ophokken in een schuur, massaproductie etc.

De afgelopen jaren regelmatig 'echte' fokkers bezocht, maar soms stel ik me dan toch vragen.

Inderdaad situaties zoals Rizette en BrankaZ beschrijven, maar ook het bijvoorbeeld fokken met een teef die eigenlijk geen goed karakter heeft maar wel een perfect exterieur en goede showresultaten.
Dat draait dan toch gewoon om geld :?

Vandaar het gevoel dat hondenfokkerij een aparte wereld is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:36

Ik kreeg de indruk dat de pup waarvan de fokker aangaf dat die het beste bij ons zou passen, gewoon de pup was waar het minste interesse voor was. En de fokker wou er niet mee blijven zitten.
Ik vraag me af of je er wel zo van op aan kan dat de fokker de beste keuze voor jou maakt. Advies prima, maar ik kies liever zelf.

StalNollie

Berichten: 9228
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:55

Die zogenaamde oeps nestjes hele tijd bij zelfde teef. En vervolgens geboren en opgegroeid in de stal
Kan der zo enkele opnoemen. Vind dat toch ook broodfok
Oeps nestje gebeurd altijd bij dezelfde

sasja0705
Berichten: 2079
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:51

Nikass schreef:
Ik kreeg de indruk dat de pup waarvan de fokker aangaf dat die het beste bij ons zou passen, gewoon de pup was waar het minste interesse voor was. En de fokker wou er niet mee blijven zitten.
Ik vraag me af of je er wel zo van op aan kan dat de fokker de beste keuze voor jou maakt. Advies prima, maar ik kies liever zelf.


Ik lees het zo ( correct me if I am wrong) dat TS graag een teefje wil(de) maar er alleen 2 teefjes zijn .
Stel dat fokker in het "mooiere/lieve teefje (dus de favoriet van TS) meer een showhond met fokkwaliteiten ziet, dan is het redelijk simpel.

Maar ook dat is gissen, want wij allemaal weten niet wat TS met fokker besproken heeft

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:15

Ik verwacht ook niet dat TS nog gaat reageren :)