Cockapoo

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:15

sevke schreef:
Het markiesje is ondertussen ook een ernstige kanshebber. Wat een leuke hondjes!
Een mini Aussie overwegen we ook. Al kun je dit stricto senso ook onder de 'designerhondjes' scharen, want er is ook geen officieel stamboek van. edit: het ras is niet door de Kennel Club erkend. Ze hebben hun eigen registratiesysteem. Zoals bij de American Bullies.

Geen mini Aussie.... ga voor de Miniature American Shepherd, zo heet het officiele ras, wat ook in Amerika is erkend.(en bij de FCI hebben ze ook voorlopige erkenning, mogen meedoen aan shows alleen nog geen CACIB, hebben ook een rasstandaard)

https://ascn.nl/rassen/de-miniature-american-shepherd/

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 18:30


Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:38

Als ik jouw wensenlijstje bekijk, is de Engelse cocker spaniel toch wel een kanshebber. Ga alleen wel voor een goede fokker (stuur maar een pb als je een goede wil) en kies qua vacht eerder voor een bonte dan voor een eenkleur. Helaas vinden keurmeesters overvloedige vachten mooi en dát vind ik nou net een nadeel, bonten zijn iets drukker, maar wel wat minder eenkennig én hebben vaak een wat minder overvloedige vacht. Ik heb twee eenkleur overigens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:41

De kooiker van een vriendin van mij logeert hier wegens omstandigheden al een paar maanden, ik vind het een ideaal hondje! Ik weet niks van honden, maar aan deze heb ik niks geen extra werk oid, draait mee alsof t al jaren zo gaat. Loopt los naast de fiets mee naar de paarden. Gaat niet achter wild aan. Blijft tijdens uitmesten netjes in de buurt. Loopt vrolijk lange buitenritten mee. Nagenoeg geen vachtonderhoud. Wij nemen haar bv ook los mee de kantine in, dan gaat ze iedereen langs om gedag te zeggen. Aaien ze te veel over haar kop naar haar smaak loopt ze weer verder. Ik vind t echt een leuk dier!

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:21

Sevke de aussie lijkt mij nog het beste passen vanwaar wil je een mini? Mijn standard is ook niet zo heel groot en doet het heerlijk met de paarden. Heerlijk actief maar kan ook een echte couch potato zijn super vriendelijk tegenover kinderen en toch ook Waaks. Niet voor iedereen maar gezien jouw rassen ervaring lijkt het me geen probleem.

Emj_23
Berichten: 1212
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:22

Wat dacht je van een Nova scotia duck tolling retriever? Die staat op mijn lijst. Hier in de buurt wonen er twee. Mooi maatje, vrolijke actieve honden. En je ziet ze niet super veel, dus minder kans op broodfok drama’s.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:36

Zo zie je dat het toch ook een voorkeur voor een ras is. Ik heb zelf een middenslag poedel en ik zou nooit meer een ander ras willen :') slim, baasgericht, verhaart niet, echt een allemansvriend goed met kinderen en katten terwijl ik het nooit heb hoeven oefenen, verschillende maten, de kleintjes zijn wel wat vocaler schijnt naar met m'n middenslag merk ik er niks van.

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:45

sevke schreef:
16 :wow:
Dat is dus één van de redenen om voor een kruising te gaan. Ze lijken echt wel gezonder dan een zuivere rashond...
Onze chowchow (zuiver) lijdt als sinds zijn tweede aan enorme degeneratie van zijn spronggewrichten. Te wijten aan de gewenste zogenaamde 'steltloperpoten' van de chow. Hij is al jaren aan de metacam. Al mijn cavjes zijn doof sinds ze 5-6 jaar waren, twee waren blind. Alle drie hebben ze hartruis ontwikkeld. Met mijn vorige cavaliers net hetzelfde.

@skippy : dank je, hier heb ik iets aan :) Een iets actievere hond is welkom. Onze cavjes zijn echte couch potatoes en nog moeilijk in beweging te krijgen. Wandelen doen we met de wandelwagen. 2 km gaat nog wel, verder wordt moeilijk.

@secricible : geen ervaring met cockers, wel met cavaliers. Iets helemaal anders. Cavaliers zijn echte schoothonden, niks geen jachtdrift of energie als een cocker.



Dat is geen geluk met de gezondheid van je cavjes. De cav van mijn ouders is Bijna 13 geworden zonder te leiden onder cav kwaaltjes. Wel een hartruisje maar kon zonder medicatie. Ik had daar een pup van. Wel een hartruis en preventief medicatie gekregen op 9 jarige leeftijd. Was ook de enige cav kwaal die ze had. Was wel een echte powerpuf hond. Knalde van de energie en meer power dan onze bordercollie.

T is dat het zo’n kwetsbaar ras is maar voor enkel de hartruis zou ik ze niet Laten staan. Hun karakter overwint zoveel. Maar de rest van de kwalen zijn voor mij een rede om er niet meer aan te beginnen.

Ook een cocker gehad. Echter wel blind maar wat een fantastisch dier. Zou zo weer een cocker nemen.

Echter een kruising zou ik niet zo snel nemen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:12

sevke schreef:
Wat zoeken we in een hond?
- niet te groot en niet te klein. Geen toy-rassen.
- vriendelijk naar kinderen
- goed omgaan met andere huisdieren (honden, paarden)
- makkelijk overal mee naartoe te nemen (op show met de paarden, op restaurant)
- niet blafferig
- actief! Onze cavjes zijn echte couch potatoes. We willen graag een sportief hondje, wat mee kan naar de paarden, op wandelingen in het bos, gaan hardlopen
- vachtsoort, kleur, maakt niet uit, maar liefst niet iets wat dagelijks veel werk vraagt. We hebben een paardenfokkerij, de honden lopen in de stallen. Er woont een trimmer op 1km van ons deur, dus een vacht die moet getrimd worden is geen probleem
- mag karakter inzitten, maar moet toch trainbaar zijn
- géén weglopers!!

wat willen we absoluut niet?
- powerbreeds
- teckels
- bulldoggen en andere kortsnuiten
- lopende honden en zweethonden (weglopen!)
- een hond groter dan een middenslag soort. Dus geen labradors, retrievers, enz. We willen maar één grote hond, en dat is momenteel onze chowchow
- Een hond die kleiner is dan een cavalier. Geen nuffig dameshondje.
- een kale hond (chinese crested, mexicaanse naakthond, american hairless terrier, zulke dingen)
- een hond met veel jachtdrift

Dus we vonden zo'n cockapoo wel een leuk hondje. Voldoet aan de meeste van onze eisen.


Hier kun je best breed mee gaan qua rassen denk ik...

De waterhonden zijn hier passend (wel de vacht kort houden in jullie geval): lagotto Romagnolo, barbet, Spanjaard zou ook kunnen. Portugees vind ik minder open zelf, degenen die ik ken dan.
In de terriërs zijn er ook wel die wat minder wegloperig zijn volgens mij, ken wel een aantal Fox terriërs draadhaar en Ierse terriërs die keurig op het erf blijven en bij de baas blijven (maar wel terriërs, moet je liggen)
Cocker spaniel, Welsh springer spaniel, eventueel een Engelse springer (wel echt een goede fokker zoeken!).
Toller Kan ook passen.
Als spitstypes je aanstaan kun je ook naar sommige noordelijke rassen kijken misschien? Buhund, Finse lappenhond, IJslandse hond? Iets kleiner is een Zweedse vallhund misschien ook interessant?
Bodeguero vind ik bij jouw lijstje ook wel passen zelf, moet je van houden.
Nog een beetje meer out of the box zijn Duitse en Oostenrijkse pinscher ook wel leuke honden.

Wegloopgedrag is relatief denk ik: mijn podengo-mix peert hem als hij één geurtje of geluidje meepakt of een prooi ziet. Dat is extreem. (Die loopt dan ook niet los) Mijn Spaniel vroeger was ook wel eens weg, maar liep dan gewoon zelf terug naar huis en ging ook nooit ver. Die joeg wat vogels uit de struiken en ging dan weer naar huis. Op slechte dagen. Op goede dagen rende hij 100 meter weg en wachtte dan tot ik eraan kwam. Dat laatste zul je bij best veel rassen zien denk ik? Of dat al storend is, is aan jou.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:53

sevke schreef:
mini aussie en mini american shepherd zijn hetzelfde ras.
https://www.miniaussieranch.com/the-pups
Het gaat over deze kennel. De eigenaren zijn vrienden van ons :)

Het officiele erkende ras bij de FCI en AKC heet Miniature American Shepherd :)

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:53

Mijn eerste volledig gezonde hond is mijn huidige kruising die ik voor een prikkie op marktplaats in een opwelling aangeschaft heb met hart afwijking haha. Altijd pech gehad dus dacht kom maar op met dit kneusje. Hij is echter kerngezond, hart bleek toch gewoon wat langer nodig te hebben om volledig te sluiten zeg maar.

Cockapoo s hebben we regelmatig in pension en vrijwel altijd kaal. De vachten zijn gewoon een ramp als je niet op let waar je koopt. De Amerikaanse cockers hebben, seker op latere leeftijd altijd oog issues door hangende oogleden en de gemiddelde cocker durf ik amper een oor op te tillen omdat ik wel weet wat ik meestal aan tref onder die enorme flappers. Ze stinken meestal enorm en heb er dus helemaal niets mee haha. Ze worden overigens wel vaak oud.

Jachtlijn of working cockers en ook de Engelse cocker vind ik stukken aantrekkelijker. Vaak atletischer gebouwd, geen overdreven vacht en rimpels en oren zijn ook vaak beter

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:08

Alleen is blindheid wel een probleem bij de cocker.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:37

Als ik mijn hart zou volgen wordt het zo weer een cav. Maar ik ben zo bang van de gezondheidsproblemen. Het doet zoveel pijn je beestje zo te zien afzien doordat het kwalen heeft omdat het zo extreem doorgefokt is.
Spitzen en oertypes vind ik heel leuk. We hebben ook een chowchow. Een shiba inu spreekt mij ook wel aan, maar ik hoor minder goede dingen over hun karakter. Iemand ervaring?
Let wel : we hebben als ons hele leven honden, we zijn geen beginners :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:44

@TS als je nu met een chowchow samenleeft, zal een shiba ook wel te doen zijn hoor ;) Ze zijn wat gereserveerder en minder 'gezellig' dan een spaniel of labrador bijv. Behoorlijk eigengereid ook wel. Maar niet gemeen ofzo, althans, degenen die ik ken (zijn er maar een paar, dus echt brede ervaring / kennis heb ik er echt niet van).
Zelf zou ik niet naar de Aziaten gaan juist vanwege die eigenschappen, maar jullie hebben al een Aziaat ;) (eigengereid is overigens niet het probleem voor mij, maar ik wil wel een gezellige hond haha. Mijn pod doet precies waar hij zin in heeft, maar sociaal gezien naar mij is hij wel een 'velcro hond')

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:00

Wij hebben hier een Engelse springer rondlopen die precies aan jouw eisenlijstje voldoet. Het is er zelfs een uit de jachtlijn, maar omdat wij nooit met hem hebben gejaagd oid is hij daar helemaal niet op gefocust en wandelt gewoon rustig, los mee in het bos.

Engelse cocker hebben we ook gehad, ook een hele fijne hond en die is bij ons ook oud geworden en lang gezond! Alleen wat darmproblemen, maar dat kwam waarschijnlijk door een slecht verleden en verkeerde sterilisatie.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 10:06

Haha, Skippy, daar heb je wel gelijk. Een chowchow is inderdaad geen 'gezellige' hond :D
Hij is erg op zichzelf, heel erg waaks. Wil niks weten van onbekenden. Hij doet er niets naar, maar ze kunnen hem ook niet aanraken. Bij ons komt hij ook niet echt om aangehaald te worden, hij vindt daar helemaal niets aan. Je mag hem wel eens aaien, maar na 1 minuut of zo gaat hij weg. Hij is graag bij zijn familie, maar dan op zijn eigen, beetje autistische manier. En hij brengt ons -helaas- bijna elke dag een egel :( Meestal kunnen we ze ongedeerd en wel terug uitzetten, maar soms is er eens eentje gewond, helaas.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:15

Een Shiba is geen stabiel ras elke ras heeft uitzonderingen uiteraard maar het zijn honden die liever op zichzelf zijn, zien hun baas meer als “personeel” ook in het algemeen geen kinder vrienden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:26

@Sevke en @candalisa precies daarom zou ik liever naar de noordelijke spitsen gaan dan naar de aziaten. Zeker de Buhund en de Finse lap staan wél bekend als kindvriendelijk en gezellig :)\

@dreamguide ja wij hadden ook een ESS die dus gewoon los liep en eerder naar huis liep zonder ons dan wegliep zonder ons. Vond het wel leuk om vogels uit een struik te jagen, maar ging er zéker geen vangen of er kilometers achteraan jagen...

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:30

Skippy01 schreef:
@dreamguide ja wij hadden ook een ESS die dus gewoon los liep en eerder naar huis liep zonder ons dan wegliep zonder ons. Vond het wel leuk om vogels uit een struik te jagen, maar ging er zéker geen vangen of er kilometers achteraan jagen...


Wij hebben eigen terrein, zonder hek, en hij loopt bij ons buiten lekker over het terrein los, maar gaat nóóit de weg op of het terrein af zonder ons.

Echt een heerlijke hond. De andere springers die ik ken vindt ik ook allemaal tophonden. Ben echt fan van het ras geworden. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:59

DreamGuide schreef:
Skippy01 schreef:
@dreamguide ja wij hadden ook een ESS die dus gewoon los liep en eerder naar huis liep zonder ons dan wegliep zonder ons. Vond het wel leuk om vogels uit een struik te jagen, maar ging er zéker geen vangen of er kilometers achteraan jagen...


Wij hebben eigen terrein, zonder hek, en hij loopt bij ons buiten lekker over het terrein los, maar gaat nóóit de weg op of het terrein af zonder ons.

Echt een heerlijke hond. De andere springers die ik ken vindt ik ook allemaal tophonden. Ben echt fan van het ras geworden. :)


Zijn echt geweldige honden ook! (Wij hadden de pech er een te hebben met rage syndrome, ellende)
Mijn moeder is helaas echt allergisch voor die vachtstructuur, dus zij hebben nu een doodle en ik heb bij mij thuis een podengo-mix (ruwhaar/stokhaar mix, dat gaat best prima voor mijn moeder, en omdat zij mijn primaire oppas is, houd ik daar wel rekening mee), maar zonder allergie had mijn vader zéker weer een ESS gekocht ook :j (en ik zelf vermoedelijk ook wel een ESS of WCS)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:09

Ik fok zelf Spaanse waterhonden (perro de agua español) en als ik je lijstje zo lees voldoen de waterhonden (Barbet, perro, lagotto, etc) ook wel aan je eisen.
In ons dierenpension hebben we meerdere doodles, vooral veel labradoodles en goldendoodles. Hier zie je heel veel verschillen, zowel bij de "officiele" australische, als bij de echte kruisingen.
Ook hebben we 2 cockadoodles, waarvan 1 in de dagopvang. Dit zijn beide erg leuke hondjes, heel open, speels, actief. Minder fel dan een poedel, maar heel oplettend en mensgericht

Lau07
Moderator

Berichten: 1602
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:14

Ik heb een Shiba en wat candalisa zegt, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Shiba's zijn gevoelig, maar niet onstabiel. Ja, het is een hond die graag wat meer op zichzelf is. Ze zijn vrij zelfstandig maar gaan door het vuur voor de personen aan wie ze zich hechten. Ze worden ook wel de hond voor kattenmensen genoemd, omdat ze niet altijd zo aanhankelijk zijn als de gemiddelde labrador (om maar even wat te noemen). Het zijn echter wel enorme leuke en bijzondere honden.
Er zijn echter natuurlijk altijd uitzonderingen. Hoe een hond is hangt niet alleen af van rastypische kenmerken, maar ook van omgevingsfactoren en natuurlijk het eigen karakter. Ik heb toevallig een enorm sociale en knuffelige Shiba die dol is op kleine kinderen en houdt van veel mensen om zich heen.

Shiba's krijgen altijd maar kleine nestjes, 1 of 2 pups per nest is heel normaal, dus het kan wel zo zijn dat er een flinke wachtlijst is bij goede fokkers. Als je een goede fokker zoekt kun je kijken op de rasverenigingen van de Japanse honden: https://www.nipponinu.nl of https://www.akitaclub.nl.

Als je vragen hebt over de Shiba mag je me ook altijd een pb'tje sturen. :)

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:44

Lau ik zeg toch dat er uitzonderingen zijn? Dat is in elk ras en als je eigenaar van z’n ras ben ben je ook niet objectief. Ik ken de ras wel heel goed en z’n ras past niet in de wensen lijst van TS.

Lau07
Moderator

Berichten: 1602
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:48

candalisa schreef:
Lau ik zeg toch dat er uitzonderingen zijn? Dat is in elk ras en als je eigenaar van z’n ras ben ben je ook niet objectief. Ik ken de ras wel heel goed en z’n ras past niet in de wensen lijst van TS.


Ik ben het eens met je dat het ras niet in de wensenlijst past, maar om een heel ras als ‘onstabiel’ te bestempelen vind ik wel wat ver gaan en daar ben ik het dus niet mee eens. :)

TS: er worden hier zoveel uiteenlopende rassen genoemd, verdiep je vooral in de verschillen. Misschien kan je sommige rassen ook eens ‘real life’ ontmoeten, zodat je een beter idee krijgt van wat er echt bij je past. :D

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:58

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt