Ziek dier en werk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3505
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:47

Onali schreef:
Edit;
Want mag ik als zorgverlener wel mezelf afmelden als mn moeder plots dood neervalt, of mn broer, mn oma, mn tante, mn nicht en er is geen vervanging.
En waarom wel bij die mensen maar niet bij mijn huisdier met wie ik een hele sterke band heb.

Maw waar trek je een grens? Voel ik me poedersuiker over welke situatie dan ook? Ja tuurlijk.
Kan ik er iets aan doen dat zo'n situatie zich voordoet? ...

Waarom weegt mijn werk zwaarder als ik niet kom? Is dat mijn verantwoordelijkheid?
Want dan wil ik daar ook naar betaald worden :+

Ik vind sowieso dat we eens op moeten houden met doen alsof alles in de zorg maar "normaal" is en we maar kosten wat het kost door moeten gaan. Er gebeuren bij ons zaken waarbij men in elke andere sector van op zijn achterste benen zou gaan staan. Je kan nou eenmaal niet voor anderen zorgen zolang je niet goed voor jezelf zorgt.

Want inderdaad, waarom mag mijn collega met een kind zich wel ziekmelden maar als mijn dier iets ernstigs heeft moet ik maar blijven werken? Even afgezien dat als ik er met mijn hoofd niet bij ben, bijv. (medicatie)fouten sneller gemaakt kunnen worden. Want dan zal half NL roepen "dat je je maar ziek had moeten melden".
Nu probeer ik het met de katten altijd wel buiten werktijd om te regelen en anders vraag ik mijn vriend en luister ik desnoods telefonisch mee. Maar, naast dat mijn vriend geen rijbewijs heeft, hebben zowel hij als bijv. mijn moeder weinig verstand van paarden dus zou ik daar toch echt graag zelf bij willen zijn als het niet gewoon een paar uur kan wachten tot na werktijd.

Onali

Berichten: 18510
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:00

Blacky94 schreef:
Onali schreef:
Edit;
Want mag ik als zorgverlener wel mezelf afmelden als mn moeder plots dood neervalt, of mn broer, mn oma, mn tante, mn nicht en er is geen vervanging.
En waarom wel bij die mensen maar niet bij mijn huisdier met wie ik een hele sterke band heb.

Maw waar trek je een grens? Voel ik me poedersuiker over welke situatie dan ook? Ja tuurlijk.
Kan ik er iets aan doen dat zo'n situatie zich voordoet? ...

Waarom weegt mijn werk zwaarder als ik niet kom? Is dat mijn verantwoordelijkheid?
Want dan wil ik daar ook naar betaald worden :+

Ik vind sowieso dat we eens op moeten houden met doen alsof alles in de zorg maar "normaal" is en we maar kosten wat het kost door moeten gaan. Er gebeuren bij ons zaken waarbij men in elke andere sector van op zijn achterste benen zou gaan staan. Je kan nou eenmaal niet voor anderen zorgen zolang je niet goed voor jezelf zorgt.


Dat dus.

Je wordt als zorgmedewerker verantwoordelijk gehouden, maar bij andere banen is het het probleem van de werkgever.
In de zorg is dat niet anders hoor, waarom wordt het omgedraaid en ligt het ineens aan het individu :?

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:08

KimD schreef:
Gelukkig is het tegenwoordig wel een stuk soepeler omtrent dieren en verlof, het begrip is tegenwoordig vele malen groter dan tien jaar geleden. Het is op veel plaatsen niet meer 'maar een beest'. Dat scheelt ook.


Dat verschilt denk ik heel erg qua branche? Misschien heb jij goede ervaringen en ermee?

KimD

Berichten: 20469
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:37

moonsparkle schreef:
KimD schreef:
Gelukkig is het tegenwoordig wel een stuk soepeler omtrent dieren en verlof, het begrip is tegenwoordig vele malen groter dan tien jaar geleden. Het is op veel plaatsen niet meer 'maar een beest'. Dat scheelt ook.


Dat verschilt denk ik heel erg qua branche? Misschien heb jij goede ervaringen en ermee?


Nee hoor, ik spreek over algemeen. In het algemeen worden dieren steeds meer gezien als onderdeel van het gezin ipv 'maar een beest'.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:42

Van mij mag het nog meer gezien als gezinslid :D bewust geen kinderen en ik wil niet zeggen mijn hond is mijn kind... Maar mijn hond beschouw ik wel echt als mijn gezinslid

Miran

Berichten: 4466
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:59

Maar voor welk gezinslid dan ook, je overlegt toch even wat er kan en zo lang het geen calamiteitenverlof is neem je toch vrij en meld je je niet ziek? Waarbij overleg bij spoed ms lastig is maar bij ‘gewoon’ ziek wel haalbaar.
Het kan ook geen kwaad om van tevoren eens te bespreken hoe daar mee om te gaan met je werkgever. Als er dan totaal geen flexibiliteit is kun je je al afvragen of je op de juiste plek zit.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:04

Ziekmelden doe ik inderdaad ook niet, schrijf maar uren af.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:57

Interessant onderwerp, vooral de verschillen. Voor mij is het eigenlijk nooit een probleem om vrij te nemen. Uren zijn flexibel in te vullen en ik werk 50/50 thuis en kantoor. Tijdens het telefonisch spreekuur (9 tot 10.30 uur) moet ik bereikbaar zijn, maar als dat niet zo is dan is de voicemail gewillig (kan immers ook in gesprek zijn).

Een paar weken geleden zat ik thuis te werken en viel de hoogbejaarde kat uit de vensterbank. Met spoed naar de dierenarts en daar bleek er niets aan te doen, dus de kat in laten slapen. Heb een berichtje in de teams chat gezet en dat was het. Mijn werkgever en opdrachtgever hebben het niet eens gemerkt :+ , al heb ik het later wel gemeld en uiteraard tijd voor tijd uren ingezet.

Palmera

Berichten: 9491
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:00

Een vakantiedag (of twee, of drie) op eigen kosten lijkt mij oké. Maar dat geldt dus ook voor ouders die een ziek kind hebben.

Toen mijn hond heel belabberd was (vestibulair syndroom) heb ik me gewoon als niet beschikbaar gemeld. Ik bem zelfstandig, dus dat betekend geen inkomen, maar dat doet er dan niet toe.

BrankaZ

Berichten: 3899
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:01

Charlotte446 schreef:
Hier altijd vrij genomen als een (huis)dier ziek was of de dierenarts met spoed langs moest komen.

Het is een beetje een grijs gebied als je het met kinderen vergelijkt.

Dit is mijn ervaring ook.
Bij een kind mag je meestal thuis blijven, ongeacht bezetting, en kost het vaak geen uren. Bij je huisdier moet je geluk hebben dat je vrij kan/mag nemen. Gelukkig heb ik daar tot nu toe geen problemen mee gehad.

pinto_1

Berichten: 2573
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:55

Sterkte met je hond TS.

Hier ook ooit vrij genomen voor een koliekoperatie. Kwam ongelofelijk slecht uit, er ging ook aardig wat mis, maar dat was volgens mijn leidinggevende niet mijn probleem. Dat vond ik echt heel fijn.
Overigens maakt het misschien ook verschil of je elke week "iets" hebt, (ziek dier/ziek kind, noem maar op) of dat het incidenteel is. En dat je zelf ook bereid bent om een keer in te vallen als het werk erom vraagt.
In de beide laatste gevallen merk je dat er ook meer begrip is van en naar collega's, of het dan om kinderen, dieren of andere calamiteiten gaat maakt dan niet uit.

miereneter

Berichten: 2598
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:24

Ik laat weten dat ik niet kan werken, want ziek dier. Ben bereid om daar vrije dagen voor op te nemen, me ziek te melden of desnoods onbetaald verlof. Maar ik kom niet werken, mijn dieren zijn belangrijker dan mijn baan.

Ik werk in de zorg, en over het algemeen is hier ook wel begrip voor. En zo niet: dan ontsla je me maar. De werkgevers staan voor me in de rij. Dat is de positieve keerzijde aan deze baan, waar je best wel aan het buffelen bent voor behoorlijk weinig loon.

pinto_1 schreef:
Overigens maakt het misschien ook verschil of je elke week "iets" hebt, (ziek dier/ziek kind, noem maar op) of dat het incidenteel is. En dat je zelf ook bereid bent om een keer in te vallen als het werk erom vraagt.
In de beide laatste gevallen merk je dat er ook meer begrip is van en naar collega's, of het dan om kinderen, dieren of andere calamiteiten gaat maakt dan niet uit.

Ja, dat speelt ook mee, merk ik.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:05

Dit is toevallig in de bijna 6 jaar dat wij een hond hebben een paar weken terug voorgekomen.

Mijn baas was niet blij maar ik mocht dan online lesgeven, ( werk in het VO ) zodat ik wel met haar naar de DA kon en haar in de gaten kon houden. Ook prima.

Jessix

Berichten: 16489
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:16

Ik heb zo te lezen wel een super lieve werkgever. Toen mijn pony afgelopen herfst 2,5 week in de kliniek stond moest ik vind ik vooral aan mezelf denken. Die uren die ik nam om hem te bezoeken was van latere zorg. Ik moest me vooral niet in allerlei bochten wringen om ze in te halen want ik zou wel genoeg aan mijn hoofd hebben. Dat gaf zoveel rust!

Ik heb de uren wel bijgehouden en ingehaald. Pas veel later omdat ik wist dat ik een paar extra dagen zou moeten werken in het weekend. Maar gewoon het begrip en het vertrouwen dat je krijgt is zo fijn. Daarom zet ik ook met liefde een stapje harder als het voor het werk een keer nodig is. Dat gaat gewoon over en weer.

Lijsken
Berichten: 1041
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:18

We zijn allemaal mensen, geen robots. Door wat voor omstandigheid dan ook kan er iemand plotseling uitvallen. Wat mij betreft moeten bedrijven/organisaties daar op ingespeeld zijn. Je weet dan wel niet wanneer er een noodgeval komt, maar je weet we dát ze er komen. Dus zorg voor goede overdrachten etc zodat een ander kan inspringen en niemand onmisbaar is.
Leidt bovendien tot veel gelukkiger en loyalere werknemers, wat voor elk bedrijf een plus is.


Staat tegenover dat je er als werknemer geen misbruik van maakt. Als je 10x per jaar een spoedgeval hebt kan ik me goed voorstellen dat een bedrijf het gesprek met je aangaat over hoe je je vangnet inricht.

Edit: prachtig voorbeeld van Jessix! Precies wat ik bedoel :j

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:42

Ik had vorig jaar het "geluk" dat mijn merrie zware koliek kreeg op mijn vrije dag. Is naar kliniek geweest en geopereerd. Ben gewoon blijven werken de dagen erna, wel met de voorwaarde dat ik mijn gsm bij mocht houden als kliniek zou bellen.

Verder regelmatig hulp ingeschakeld. Dit jaar met haar peesblessure heb ik weliswaar mijn ene job (was bij-job intussen, had ander hoofdberoep) een maand on hold gezet, maar het was toen ook erg kalm op het werk, dus sowieso ging ik wel eventjes op non actief terechtkomen (op 2 daagjes na nog steeds niet terug opgeroepen).

Ik vind het vooral afhangen van de situatie. Ik zou niet thuisblijven enkel om het dier gezelschap te houden, maar als er natuurlijk levensnoodzakelijke behandelingen moeten gebeuren, of de DA moet komen, dan kan je er niet onderuit. Maar ik zou het gek vinden als mijn baas daarvoor zou moeten betalen, dus ziekteverlof of wat jullie calamiteitenverlof noemen (weet niet of Belgie dit kent) zou ik niet doen.

Gelukkig werk ik niet voltijds, dus wel wat makkelijker voor mij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:37

Autumnn schreef:
Gypsy schreef:
Als toezichthouder in een zwembad moet ik er echt bij zijn met mijn koppie, dus als je je veel zorgen maakt om een ziek dier kun je je in zo'n beroep beter ziekmelden, omdat je dan die dag gewoon niet veilig je werk kunt doen.

Dus dat vind ik ook meewegen, kun jij die dag gewoon goed je werk doen of niet?


Maar je dier is toch ziek, niet jij? Waarom meld jij je dan ziek? Ik vind dat echt not done. En je dan maar afvragen waarom werkgevers zo wantrouwend zijn bij ziekmeldingen :n
Voor een ziek dier neem je vrij

Citaat:
Kunt u niet werken omdat u ziek bent? Dan moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. Er gelden nog meer regels voor u en uw werkgever als u ziek bent.

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... teverzuim/

Om antwoord te geven op de vraag: bij ernstige ziekte werk ik thuis. Anders rij ik een paar keer per dag langs huis


Tja leuk dat jij thuis kunt werken maar dat kan niet iedereen. Gelukkig heb ik altijd op plekken met dierenliefhebbers gewerkt. En ben ik zelf zelden ziek, kom ik regelmatig extra werken als dat nodig is. Ik heb ook geen kinderen waarvoor ik me ziekmeld of verlof op neem. Dus dan is het een stukje geven en nemen.

Het regelen van vervanging zou hier het grootste probleem zijn. Onverwachts niet op komen dagen is echt niet fijn voor de collega's. Maar ik weet zeker dat ze je op mijn huidige werk bijna zouden verbieden om te komen als er echt iets ernstigs met je dier is. Of je je dan ziekmeld of veflof opneemt is dan nog niet eens het spannendste gedeelte.

Ik zou er zelf ook best uren voor op willen nemen. Het is imo vooral dat je hoopt dat als jij flexibel voor je baas bent, hij dat ook voor jou is.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:17

Ik werk op een zorgboerderij als begeleider en mijn werkgever is getrouwd met een dierenarts. Er is alle begrip als iemand niet kan komen omwille van een ziek dier thuis. Het zal dus ook wel afhangen waar je werkt. :)

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:01

Sommigen hebben echt wel fijn werk...
Voor mijn hond kan ik niet zo maar thuis blijven nee, maar daarentegen voor mn kind ook niet...

2 jaar geleden mijn hond op de ic achter moeten laten, na een complicatie tijdens operatie.
Die ochtend wel zelf naar de dierenarts gegaan en later komen was toen geen probleem ivm 2 collegas aanwezig, maar in de middag zijn we altijd met 2 dus meteen problemen
Althans, dat vind vooral mijn bedrijfsleider want dan moet zij blijven

Afgelopen november/december is mn zoontje onwijs ziek geweest, blijkt een nier afwijking te hebben, veel buitenom werk gepland en bij hoge uitzondering mocht ik 2 keer onder werktijd met hem metingen en bloedprikken laten doen
Ben blij dat ik nu in de ziektewet zit, want hij kwakkelt nog steeds met vlagen. Zou niet weten hoe dat te regelen moet zijn geweest zonder struggles en scheve blikken, laat staan als het mijn hond zou betreffen

Laat me wel stellen, als het echt dikke spoed is pak ik mn spullen en ga ik hoor

Rivendell

Berichten: 6851
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:08

Ik werk voor mezelf, dus kan zelf plannen. Alleen gemiste uren betekent minder inkomen. Maar een dier gaat altijd voor bij mij.
Voor mensen met kinderen kan heel veel. Mijn dieren zijn mijn kinderen, dus als daar iets ernstigs mee is, blijf ik bij ze

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:18

Iedereen mag over mij heen vallen, maar als mijn paarden ernstig ziek zijn (en ja, dat is in de afgelopen 20 jaar een aantal keren gebeurd), dan ben ik er voor ze en is de rest even minder belangrijk. Idem dito voor mijn dochter en man, maar die redden zich meestal beter dan mijn paarden :o .

Als ik niet werken, verdien ik helaas geen geld, maar gelukkig heb ik een fijne baas tegenwoordig, die wéét wat écht belangrijk is.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:28

Ts wat voor werk doe je? Want dat speelt natuurlijk ook mee. Niet eerlijk maar wel de realiteit.

Sommige reacties vertellen meteen dier voor alles maar dat kan soms niet zo makkelijk in alle beroepen.

Onali

Berichten: 18510
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:39

Rytir schreef:
Ts wat voor werk doe je? Want dat speelt natuurlijk ook mee. Niet eerlijk maar wel de realiteit.

Sommige reacties vertellen meteen dier voor alles maar dat kan soms niet zo makkelijk in alle beroepen.


Noem eens wat beroepen dan?

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:45

Onali schreef:
Rytir schreef:
Ts wat voor werk doe je? Want dat speelt natuurlijk ook mee. Niet eerlijk maar wel de realiteit.

Sommige reacties vertellen meteen dier voor alles maar dat kan soms niet zo makkelijk in alle beroepen.


Noem eens wat beroepen dan?


Zoals ik al aangaf: dierverzorging...

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:46

Interessant om te lezen dit topic..

Ik ben alleen en ben verantwoordelijk voor de levens van mijn dieren: 3 katten, 2 paarden en 1 hond. Als één van hen iets mankeert/acute zorg nodig heeft gaat dat per direct voor mijn werk. Mijn werk is gelukkig heel begripvol en begrijpt wat mijn dieren voor mij betekenen (ik werk in de diergeneeskunde). Als een kat of mijn hond iets mankeert gaan ze mee naar werk. Zitten ze direct op de juiste plek! Als mijn paard of pony iets mankeert neem ik verlof op. Heel jammer dat dan een collega een stapje harder moet lopen, maar gelukkig doet iedereen dat voor elkaar, net als dat er iets met iemands kind is. Gelukkig is het maar één keer voorgekomen, maar toen was er 0 discussie en niet eens de vraag of ik wel kwam werken.

Als mijn werkgever wel zou verwachten dat ik zou komen werken ongeacht mijn acuut zieke dier, dan had ik het er niet bij laten zitten en me ziek gemeld. Als je mij de ruimte niet geeft te handelen naar eer en geweten dan mag je er voor opdraaien ook (zal me nooit afmelden voor een 'wissewasje'). Maar gelukkig bij mij dus niet nodig, gezien altijd begrip. Maar als dit niet het geval is snap ik het echt wel als mensen zich ziek melden voor hun dier ondanks dat dat misschien niet zo netjes is..