Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:07

KimD schreef:
Wat betreft het poepen en plassen, onze honden kennen wel degelijk de commando's "Plasje doen!" & "Ga eens poepen!", maar dat hebben we ze aangeleerd vanwege de sport en de nachten in de camper als ze niet naar buiten kunnen.

Daarnaast mogen onze reuen niet in/om & nabij voortuinen plassen, dat vind ik echt not-done en vies. Er is genoeg groen, veld en bos waar ze hun poot naar hartelust kunnen tillen.

Dus ja, dat kennen die van ons wel maar met enige nuance. Ze zijn in principe vrij om hun behoefte te doen wanneer ze willen.


Idd dat dus

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:08

Selina schreef:
Nyaleti schreef:
Maar het valt me meer en meer op dat het honden ABC verleden tijd is. Zeker voor kleine hondjes (zo lijkt het in mijn omgeving dan). Die vallen uit aan de riem, maarja die 3 kilo hou je makkelijk tegen dus maakt niet uit toch? Dat mijn hond dan over de emmer gaat maakt niet uit joh want het baasje hield hem toch tegen?
Dus ergens ben ik het wel met TS eens. Honden opvoeden gebeurt niet meer zo strikt.. :=


Maar aan de andere kant weet je ook niet of de eigenaar daar al mee aan het trainen is?
Mijn hond valt uit aan de lijn. Maar! Wel steeds naar minder. De meeste fietsers negeert ze nu. Kinderen ook. Maar hardlopers en kinderen op stepjes gaat bijv nog niet. Maar mensen oordelen meteen maar training is een jarenlang proces. Ik doe m’n best :o



Tuurlijk, dat gebeurt niet over een nacht ijs. Maar aan jouw reactie kun je al wel zien of je het probleem gedrag van jouw hond erkent en ermee aan het werk bent of dat het je gewoon niet zoveel boeit.
De mensen die ik tegen komen, die sleuren hun hondje gewoon verder mee aan de riem terwijl die tekeer gaat. Of doen juist niks en staan erbij te apengapen. Tja, dat is wel heel anders dan assertief reageren

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:11

Lughnassadh schreef:
Leo nou dan ben ik helemaal erg denk ik want markeren aan de lijn is hier echt een no go. Los gaat hij zijn gang maar, maar aan de lijn mag het niet.


Dat is toch prima het zo te doen. :) ik woon in de stad en ga niet iedere wandeling naar het buitengebied. In het park en de groenstroken blijft hij aan de lijn en hem dan niet laten plassen vind ik ook weer zo wat. Succes ook met een jonge reu die op ieder blaadje met een ander geurtje wordt geconfronteerd, lang leve overbevolkt Nederland. Ik kom net terug van vakantie, waar we gewoon uren lopen zonder markeren. Dan besef je je weer hoe belachelijk veel informatie die hondenneus op een wandeling te verwerken krijgt..

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:21

Amy111 schreef:
Robin_S schreef:
Voor mij heeft naast het been lopen niets te maken met gedwongenheid oid.

Wij lopen in stevige pas, netjes naast mekaar. Duidelijk, worden ze ook rustig van. Ik ben niet het type baasje dat heel de tijd "dicht!" En "voet!" schreeuwt. Ik loop in stilte. Voor mij is het zoals paardrijden: er is een constante aanleuning (soort van, niet te letterlijk nemen). Op die manier kan ik ook makkelijk met meerdere honden lopen.

Is niks fanatiek aan volgens mij :o

Het zijn verder honden die hele dagen los op stal lopen, boswandelingen zijn zelden aangelijnd. Lekker los :)

Rollijnen gebruik ik op dezelfde manier: naast m'n been = lijn kort.
Lengte geven op plekken waar ze normaal los zouden lopen maar waar het soms niet kan / mag.

Alles is goed zolang je hond maar niet hijgend en trekkend voor je uitloopt :)


Ja hier ben ik het mee eens. For the record ik ben niet tegen loslopen! En mijn hond loopt zeker niet altijd aan de lijn, in tegen deel! Loslopen in losloop gebieden en snuffelen is een must (mits je je hond onder controle hebt).

Het punt is juist wanneer de hond aan de lijn is. Aan de lijn bepaal ik zeker waar en wanneer gepoept, geplast en gesnuffeld wordt. Maar als de hond los loopt heeft die alle vrijheid om dat zelf te bepalen


Hoe bepaal jij dan wanneer er gepoept en geplast moet worden?? Als mijn honden moeten dan moeten ze, en ik laat zie niet hun keutel weer intrekken of wegtrekken als de dames de plas stand aannemen.

Lindsey_99
Berichten: 2525
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:30

Er is natuurlijk niets mis met een hond netjes naast je laten volgen, en laten zitten als je er om vraagt. Dat is wel het minimale wat een hond hoort te leren, naast 'hier' of 'komen' e.d.
Kwestie van aanleren, net zoals je een veulen het ABC leert, of later het paard iets aanleert.
Veel mensen die de afgelopen paar jaren een hond 'hebben genomen' hebben het e.e.a. gemist aan cursussen en opvoeding van de hond, en zelf niet de kunde in huis gehad het zelf op te pakken.
Helemaal als de hond in bebouwde kom leeft hoort het geen ongeleid projectiel te zijn (of blijven).

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:32

CharleyT schreef:
Hoe bepaal jij dan wanneer er gepoept en geplast moet worden?? Als mijn honden moeten dan moeten ze, en ik laat zie niet hun keutel weer intrekken of wegtrekken als de dames de plas stand aannemen.


Vroeger zag ik altijd van te voren al of ze ging poepen of plassen. Dan gaf ik een commando of een correctie met de riem.

Nu weet ze precies waar ze wel en niet mag gaan, dus doet ze het ook alleen daar

Wintu

Berichten: 3156
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:32

Honden strak naast je laten lopen als ze aan de lijn zijn, tja op sommige momenten moet het, maar is het standaard, dan vind ik het sneu voor de hond. Hier geen losloopgebieden dus verplicht aan de lijn, ik zou het je reinste dierenmishandeling vinden als je hond dan de hele tijd aan de voet moet lopen.

Poepen en plassen doen ze niet op commando. Echter wordt er niet gepoept en geplast in het dorp, pas buiten de borden mag het en dat weten ze.

cinniz123

Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:34

Amy111 schreef:
Hallo allemaal,
Ik zie een gekke trend als ik buiten loop. Ik zie trekkende honden en hijgende honden. Ik zie baasjes die worden uitgelaten door hun hond en ik zie zelfs loslopende honden die weigeren om terug te komen als de baas dit vraagt. %)
Bizar vind ik persoonlijk..
Wat is er gebeurd met gewoon aan de voet lopen?
En plassen en poepen wanneer de baas dit zegt?
Mijn hond moet absoluut altijd aan de voet lopen en wordt ook gecorrigeerd als ze dit niet doet.
Hoe doen jullie dat?
En zien jullie deze trend ook of word ik stiekem gek??

Liefs Amy


Hier een baasje van een trekkende niet luisterende hond aan een flexlijn,fijn als mensen je in een hokje scharen als zijnde nieuwe trent.

Mijn honden kunnen plassen op commando omdat het heel handig is omdat aan te leren maar mogen plassen en poepen wanneer zij dat willen,gebeurd dat op een plek waar het niet hoort ruim ik dat op.
Mijn honden kunnen/konden los en luister(d)en prima.
Waar aanlijnplicht is lopen mijn honden aan de flex en nee ik ben geen baasje die haar honden binnen hengelt maar vraag ze te stoppen en loop dan zelf naar ze toe,werkt prima voor ons.
Maar dan de trekkende hond die dus blijkbaar een nieuwe trent is is mijn oudere hond die tot een half jaar geleden perfect luisterde,12 jaar lang de perfecte hond geweest……en nu niemand ziet aan hem dat hij inmiddels oud en ziek is en waarschijnlijk hartstikke dement is….

Waar is toch het stukje leven en laten leven?!
Want laat ik mijn hond los die de boel niet meer begrijpt wordt ik in een hokje geplaatst maar lijn ik hem aan en hij trekt aan de lijn wordt ik in dat zelfde hokje geplaatst.

Als mensen hun niet luisterende honden te pas en te onpas laten lopen en hebben andere daar last van snap ik dat daar irritaties door ontstaan en terrecht maar om en hond die bij zn baas aan de lijn trekt gelijk in dat zelfde hokje plaatsen mwah daar vind ik dan weer wat van!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:35

Wintu schreef:
Honden strak naast je laten lopen als ze aan de lijn zijn, tja op sommige momenten moet het, maar is het standaard, dan vind ik het sneu voor de hond. Hier geen losloopgebieden dus verplicht aan de lijn, ik zou het je reinste dierenmishandeling vinden als je hond dan de hele tijd aan de voet moet lopen.

Poepen en plassen doen ze niet op commando. Echter wordt er niet gepoept en geplast in het dorp, pas buiten de borden mag het en dat weten ze.

:? Waarom? Ze kunnen hier hele dagen in de tuin rennen. Dat uurtje aan de voet is dan ineens dierenmishandeling? :? En ja, hier moeten ze aan de voet, tegen het been zelfs.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:35

Lindsey_99 schreef:
Er is natuurlijk niets mis met een hond netjes naast je laten volgen, en laten zitten als je er om vraagt. Dat is wel het minimale wat een hond hoort te leren, naast 'hier' of 'komen' e.d.
Kwestie van aanleren, net zoals je een veulen het ABC leert, of later het paard iets aanleert.
Veel mensen die de afgelopen paar jaren een hond 'hebben genomen' hebben het e.e.a. gemist aan cursussen en opvoeding van de hond, en zelf niet de kunde in huis gehad het zelf op te pakken.
Helemaal als de hond in bebouwde kom leeft hoort het geen ongeleid projectiel te zijn (of blijven).


Helemaal eens _/-\o_

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:36

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Honden strak naast je laten lopen als ze aan de lijn zijn, tja op sommige momenten moet het, maar is het standaard, dan vind ik het sneu voor de hond. Hier geen losloopgebieden dus verplicht aan de lijn, ik zou het je reinste dierenmishandeling vinden als je hond dan de hele tijd aan de voet moet lopen.

Poepen en plassen doen ze niet op commando. Echter wordt er niet gepoept en geplast in het dorp, pas buiten de borden mag het en dat weten ze.

:? Waarom? Ze kunnen hier hele dagen in de tuin rennen. Dat uurtje aan de voet is dan ineens dierenmishandeling? :? En ja, hier moeten ze aan de voet, tegen het been zelfs.


Zelfde hier! Helemaal mee eens _/-\o_

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:41

Leo schreef:
Lughnassadh schreef:
Leo nou dan ben ik helemaal erg denk ik want markeren aan de lijn is hier echt een no go. Los gaat hij zijn gang maar, maar aan de lijn mag het niet.


Dat is toch prima het zo te doen. :) ik woon in de stad en ga niet iedere wandeling naar het buitengebied. In het park en de groenstroken blijft hij aan de lijn en hem dan niet laten plassen vind ik ook weer zo wat. Succes ook met een jonge reu die op ieder blaadje met een ander geurtje wordt geconfronteerd, lang leve overbevolkt Nederland. Ik kom net terug van vakantie, waar we gewoon uren lopen zonder markeren. Dan besef je je weer hoe belachelijk veel informatie die hondenneus op een wandeling te verwerken krijgt..

Ik woon ook in de stad en kom niet vaak in buitengebieden ;). En niet leren markeren aan de lijn is op zich niet moeilijk. En natuurlijk gaat mijn puber nu achter elk geurtje aan. Alleen is het aan mij om dat te sturen en te begrenzen. En markeren op een losloopveld bijvoorbeeld is helemaal prima uiteraard. Het is ook vooral omdat ik het net als jij vies en niet netjes vindt als mijn reu elk object onder zeikt. En daarbij kom je dan nergens met die knul. Ik kan ook echt balen en er iets van zeggen als een reu tegen het muurtje van mijn tuin aan piest.

mika11

Berichten: 11125
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:42

Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om een uur te gaan wandelen en dat je hond dan aldoor tegen je been moet lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:44

mika11 schreef:
Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om een uur te gaan wandelen en dat je hond dan aldoor tegen je been moet lopen.

Mentale uitdaging. Het zijn werkhonden. Ze krijgen ook andere oefeningen voor geschoteld gedurende dergelijke wandelingen. Nee die mechelse herder die zijn baas over de paden trekt kom je liever tegen waarschijnlijk? :+

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:46

Ik heb 3 honden. De oudste is laag in energie en luistert fantastisch op een knip van mijn vingers. De tweede is een ongeleid projectiel qua energie. Op cursus luistert ze fantastisch, maar met uitlaten is ze ontzettend eigenwijs en nergens van onder de indruk. Ze luistert ook gewoon níet. Máchtig frustrerend! De jongste ging niet mee op cursus maar luistert vrij goed en loopt ook redelijk aan de lijn, mits ze zich nirt laat opnaaien door nr 2 :D

Het is soms niet een kwestie van trainen, maar soms ook karakter en raseigenschappen (de tweede past beter in de rasomchrijving dan de oudste en de jongste).

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:47

Robin_S schreef:
Een opkijkende hond tijdens het lopen is ook helemaal niet natuurlijk. Dat is iets wat uit hondencursussen komt en is wat mij betreft helemaal niet nodig op straat :)

Na ja niet natuurlijk?

Ja en nee.
Constant alert omhoog kijken niet.

Maar die van ons is opkijken nooit geleerd en toch doet hij het zo nu en dan.
Niet over fanatiek ofzo.
Maar zo nu en dan checkt hij even of je nog goed mee komt.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:49

Ayasha schreef:
mika11 schreef:
Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om een uur te gaan wandelen en dat je hond dan aldoor tegen je been moet lopen.

Mentale uitdaging. Het zijn werkhonden. Ze krijgen ook andere oefeningen voor geschoteld gedurende dergelijke wandelingen. Nee die mechelse herder die zijn baas over de paden trekt kom je liever tegen waarschijnlijk? :+

Dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:49

@Chubby misschien is uitlaten gewoon te saai en is het fijner om met zo'n hond fietstochten te maken (mits dat veilig kan)?

dioni

Berichten: 845
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:49

Er is wel een verschil tussen de gehoorzaamheidsoefening volgen en normaal meelopen aan de lijn.
Mijn honden kennen beiden.
Als ik van bv mijn huis naar de auto loop, dan lopen ze normaal mee zonder te plassen of te snuffelen. In het bos gaan ze los en dan gaan ze hun gang maar, mits ze niemand lastig vallen.
In de training dan komt het volgen aan de orde.

Als de hond alleen maar strak naast mag lopen tijdens het uitlaten, dan vraag ik me af waarom je uberhaupt de moeite neemt om op pad te gaan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:51

daantjuhhh schreef:
Robin_S schreef:
Een opkijkende hond tijdens het lopen is ook helemaal niet natuurlijk. Dat is iets wat uit hondencursussen komt en is wat mij betreft helemaal niet nodig op straat :)

Na ja niet natuurlijk?

Ja en nee.
Constant alert omhoog kijken niet.

Maar die van ons is opkijken nooit geleerd en toch doet hij het zo nu en dan.
Niet over fanatiek ofzo.
Maar zo nu en dan checkt hij even of je nog goed mee komt.


Zo nu en dan uit zichzelf kijken is helemaal super!
Even checken wat de roedelleider doet +:)+

Ik bedoelde meer die kunstmatige houding die wordt aangeleerd met een snoepje voor de neus :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:51

Robin_S schreef:
@Chubby misschien is uitlaten gewoon te saai en is het fijner om met zo'n hond fietstochten te maken (mits dat veilig kan)?


Ja ze zoekt haar eigen uitdaging onderweg inderdaad :') Ik red het helaas door omstandigheden niet om haar op dit moment meer uitdaging te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:52

Ayasha schreef:
mika11 schreef:
Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om een uur te gaan wandelen en dat je hond dan aldoor tegen je been moet lopen.

Mentale uitdaging. Het zijn werkhonden. Ze krijgen ook andere oefeningen voor geschoteld gedurende dergelijke wandelingen. Nee die mechelse herder die zijn baas over de paden trekt kom je liever tegen waarschijnlijk? :+


Hier hetzelfde, werkhonden.
Vandaar dat ik het ook belangrijk vind om onderscheid te maken tussen verschillende situaties - maar de boodschap is wel altijd dezelfde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:52

dioni schreef:
Er is wel een verschil tussen de gehoorzaamheidsoefening volgen en normaal meelopen aan de lijn.
Mijn honden kennen beiden.
Als ik van bv mijn huis naar de auto loop, dan lopen ze normaal mee zonder te plassen of te snuffelen. In het bos gaan ze los en dan gaan ze hun gang maar, mits ze niemand lastig vallen.
In de training dan komt het volgen aan de orde.

Als de hond alleen maar strak naast mag lopen tijdens het uitlaten, dan vraag ik me af waarom je uberhaupt de moeite neemt om op pad te gaan :?

Om dezelfde reden dat je met een paard op verplaatsing gaat trainen als je wedstrijden rijdt. Ik snap echt niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is. :=

Focus thuis of op bekende pleinen is nog iets heel anders dan focus in een ongecontroleerde omgeving. Zoals een bokker hierboven een mooi voorbeeld van heeft trouwens met een hond die enkel op cursus weet waar de oren voor zijn.

Wintu

Berichten: 3156
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:53

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Honden strak naast je laten lopen als ze aan de lijn zijn, tja op sommige momenten moet het, maar is het standaard, dan vind ik het sneu voor de hond. Hier geen losloopgebieden dus verplicht aan de lijn, ik zou het je reinste dierenmishandeling vinden als je hond dan de hele tijd aan de voet moet lopen.

Poepen en plassen doen ze niet op commando. Echter wordt er niet gepoept en geplast in het dorp, pas buiten de borden mag het en dat weten ze.

:? Waarom? Ze kunnen hier hele dagen in de tuin rennen. Dat uurtje aan de voet is dan ineens dierenmishandeling? :? En ja, hier moeten ze aan de voet, tegen het been zelfs.


Heb ik het tegen jou persoonlijk dan? Groot gros van de honden heeft geen tuin om lekker in rond te rennen. Is het blokje om het uitje van de dag ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:53

Wintu schreef:
Heb ik het tegen jou persoonlijk dan? Groot gros van de honden heeft geen tuin om lekker in rond te rennen. Is het blokje om het uitje van de dag ;)

Dat vind ik dan meer dierenmishandeling dan een uurtje strak tegen het been moeten lopen.