Kat inslapen voelt niet goed

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:50

Lenora_C schreef:
Waar ik allemaal tegenaan hik is dat mijn directe omgeving eigenlijk allemaal van mening is dat Siem inslapen in zijn belang is. Alleen zien zij hem natuurlijk niet heel vaak. Ik ben elke dag bij hem en heb niet het idee dat hij lijdt. Natuurlijk, hij is stijf, houdt zichzelf niet meer schoon, plast naast de bak en drinkt veel. Maar zijn ogen zijn nog in het hier en nu, hij is alert (voor zover hij alles nog kan horen) en trekt graag een sprintje naar de keuken als hij denkt dat er eten aankomt of dat hij het balkon op mag.
1x heeft hij laatst echt een slechte dag gehad, toen wij hij misselijk en wilde hij niet mee om te eten. Op zo'n moment zou ik er vrede mee kunnen hebben hem te laten gaan, of als dit vaker zou voorkomen. Maar nu... nu is het lastig, ik vind hem spraakzaam, blij en vrolijk.

Toen ik twijfelde of ik mijn paard moest laten inslapen heb ik júist iemand betrokken die haar niet heel veel zag, omdat die het vaak zuiverder zien dan jijzelf. Want ze worden immers langzaamaan steeds een stukje slechter en vanwege het feit dat jij ze iedere dag ziet, ga je daar in mee. Je verlegt je grens over wat een goed leven precies is.
Ik heb al vaker meegemaakt dat een buitenstaander het scherper zag dan de eigenaar zelf.

Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:56

Nikass schreef:
Het verbaasd mij hier op bokt altijd dat dieren niet oud mogen zijn en een beetje kwakkelen, zoals wij mensen ook doen.

Een beetje kwakkelen? Serieus?
De kat van TS is wat mij betreft te vergelijken met iemand in een verpleeghuis, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar veel mensen hebben liever een spuitje dan in die fase terecht te komen. Alleen dat mag dus (meestal) niet....
Ga eens een tijdje in de ouderenzorg werken, ik vraag me af of je daarna nog zo denkt. Want het is regelmatig echt mensonterend.

Boheme

Berichten: 2115
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:13

Ik heb heel veel respect voor TS dat zij zo over deze beslissing nadenkt.
Mijn dierenarts zei altijd, jullie kennen jullie huisdieren het beste, dus jullie beslissing. Ik heb een aantal dieren moeten laten inslapen en op het vreselijke verdriet na nog nooit spijt gehad van de beslissing. En het varieerde van de leeftijd van 1 tot en met 29. TS heel veel sterkte met het beslissen.

Popstra
Berichten: 13920
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:15

Als een kat zichzelf zo bevuilt dan is dat toch vreselijk voor zo een op zichzelf schoon en hygienisch dier!?
Ze zitten zich altijd te poetsen, begraven netjes hun uitwerpselen willen geen vieze pootjes...

Ik vind het echt oprecht zielig voor dat beestje

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:59

TS ik zou persoonlijk als buur of kennis niet voor jouw kat willen zorgen met dit verhaal. Wat als er iets gebeurt terwijl je weg bent? Degene die er voor zorgt krijgt een enorm schuld gevoel en ik denk dat je dat zelf ook niet fijn zou vinden dat je er niet bij was.
Ik heb vorige week een hond moeten laten gaan terwijl
Hij super goed at en echt nog graag rond scharrelde maar hij het zo benauwd had dat zijn hart het niet aankon. Het is zo ontzettend moeilijk en in het begin denk je vaak had ik dit of dit kunnen doen maar een dier kan het niet zelf beslissen. Met de tijd ga je inzien dat je het goed doet om ze verdere lijden te besparen.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:13

Hoe meer ik lees hoe meer ik vind dat het zielig is voor de kat. Dit is Lijden met hoofdletter en zoals eerder al vermeld, de DA ziet je als een goudmijntje en drukt er nog medicatie tegenaan. Maar heel eerlijk, hoe langer je ermee doorgaat hoe meer het dier zal lijden.
En voor mensen die menen dat er op Bokt altijd gekozen wordt voor 'te vroeg' inslapen moeten het Forum nog maar eens goed afstruinen. Genoeg topics waarbij de beslissing tot euthanasie veel te laat kwam en dieren onnodig lang hebben geleden.

marleen_88

Berichten: 14148
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:34

Verlos dit dier uit zijn lijden, ik zie/lees geen enkele reden om hem in leven te houden. Bizar dat jouw dierenarts dit tegenwerkt. Ik zou het aanbod van Eileen aannemen, thuis in laten slapen vonden wij afgelopen december erg prettig.

3heathcliff5
Berichten: 492
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:38

Gabapentine is epilepsie medicatie en zou ik ook niet aan mijn kat willen geven. Ik heb er eentje gehad met epilepsie en heb ervaring met bijna elk medicijn wat veilig wordt geacht voor een kat.

Ik ben van mening dat als je Siem per se metacam wil geven, dat je dan ook een concrete datum moet hebben om hem in te slapen. En dan niet 2 weken maar eerder 2 dagen om afscheid te nemen. Want metacam aan een nierpatient geven is juist moord. Siem onder deze omstandigheden in leven houden zou eigenlijk niet meer goed moeten voelen.

luuntje

Berichten: 14014
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:43

Dit lijden rekken is in mijn ogen dierenmishandeling.
Laten inslapen een teken van goed voor je dier zijn. Verder lijden besparen.

Ik ben ook verdrietig en boos als ik de dierenarts moet bellen voor een euthanasie afspraak van een huisdier.
En bij de dierenarts loop ik het liefste weer weg met huisdier onder de arm.
En toch, ik laat ze gaan, uit liefde.

Ik mis ze enorm, kan nog steeds huilen. Maar de opluchting dat verder lijden niet hoefde is groot.

Hevonen

Berichten: 5654
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:45

Heb zelf helaas een aantal malen in dit soort situaties gezeten. Wat mij echt hielp was een second opinion bij een andere, goed bekend staande (ongerelateerde ) kliniek/dierenarts. Zoek even op internet.

Veel sterkte!

Lenora_C

Berichten: 107
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 11:02

Ik ben nog steeds blij met al jullie reacties, meningen en ervaringen. Ook degene die wat harder opgesteld zijn. Het is fijn te lezen dat andere mensen die in het zelfde schuitje zitten of zaten mijn twijfels herkennen. Maar ook de ervaringen met Metacam en dat dat echt niet kan voor een nierpatiënt en dat mijn zorgen over Gabapentine ook logisch zijn, helpen mij enorm.

Zoals @Lijsken zo mooi verwoorden, het is een dalende lijn met ook nog veel goede momenten.
En @Achterom die één van mijn grootste argumenten onderuit haalt om niet in te slapen vanwege het plassen. Ik zeg dan altijd: "Je incontinente oma geef je toch ook geen spuitje?" Maar daarbij vergat ik inderdaad te kijken naar hoe de Oma zich daar bij voelt :\

Jullie berichten dwingen me ook realistisch naar hem te kijken. En ook dat er genoeg reden zijn, naast incontinentie, die rechtvaardige hem in te slapen. Ik moet gaan omdenken en niet zien dat ik hem zou laten gaan om de incontinentie die mij tot last is, maar om hem (ondragelijk/verder) lijden te besparen. Vannacht hadden we ook een pittige nacht waarin hij erg in paniek was door constipatie en toen dacht ik ook, dit moet je niet willen voor hem.

Straks komt mijn moeder langs om mij ook nog een keer een ongezouten mening te geven over Siem. Zodat we er samen van een af stand naar kunnen kijken. En morgen volgt dan sowieso een telefonisch consult met mijn huidige dierenarts. Waar ik de optie inslapen ook bespreekbaar ga maken (wat sowieso thuis gaat plaatst vinden). Ik heb ook contact gezocht met @Eilleen333 maar zoals ik al dacht klopt mijn woonplaats niet meer.
Mocht ik er met mijn eigen dierenarts niet uitkomen wil ik ook nog contact zoeken met mijn veearts. Die doet ook kleindieren. Misschien wil deze bij wijze van uitzondering een kat op zijn paardenroute aannemen.

Hoe dan ook, bedankt voor al jullie berichten. Ze worden allemaal mee genomen in mijn gedachten en dit proces om mijzelf emotioneel klaar te maken op het verlies van mijn alle beste maatje en huisgenoot.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:09

Lieve TS, ondanks dat ik het onderwerp en jouw (huidige) standpunt lastig vind, straalt er wel veel liefde voor Siem uit je berichten.

Volg je hart, dat klopt.

Sterkte.

Zoolgangster

Berichten: 9755
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:16

candalisa schreef:
TS ik zou persoonlijk als buur of kennis niet voor jouw kat willen zorgen met dit verhaal. Wat als er iets gebeurt terwijl je weg bent? Degene die er voor zorgt krijgt een enorm schuld gevoel en ik denk dat je dat zelf ook niet fijn zou vinden dat je er niet bij was.
Ik heb vorige week een hond moeten laten gaan terwijl
Hij super goed at en echt nog graag rond scharrelde maar hij het zo benauwd had dat zijn hart het niet aankon. Het is zo ontzettend moeilijk en in het begin denk je vaak had ik dit of dit kunnen doen maar een dier kan het niet zelf beslissen. Met de tijd ga je inzien dat je het goed doet om ze verdere lijden te besparen.


Een bekende van me heeft als vakantie-oppas meegemaakt dat een dier plots instortte, waarop ze onmiddelijk naar de dierenarts ging... hopeloos geval, maar... de dierenarts weigerde het dier in te laten slapen, want de eigenaar was ergens in het buitenland zonder telefoonbereik. Zonder toestemming van de eigenaar werd er niet ingeslapen. Hele heisa geworden, wil je een ander, noch je huisdier aandoen.

VuurVleugels
Berichten: 1793
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:19

Ik sluit me aan bij Ailil, de liefde spat er van af. Dat is heel veel waard! Ik ken helaas namelijk ook mensen die het vooral voor zichzelf goedpraten (doodzieke kat van 18: "Dat hij nog leeft is een teken dat hij bij mij wilt blijven, dus ga ik hem niet in laten slapen"), maar jij lijkt echt naar Siem te kijken. Dat je eigen belangen daar doorheen schijnen is niet meer dan normaal, en dat is een kwestie van je rationele verantwoordelijkheid durven nemen wat je nu lijkt te doen. Kudos daarvoor, en onwijs veel sterkte Y;( :knuffel:

3heathcliff5
Berichten: 492
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:50

Wanneer je tot de conclusie komt dat het inderdaad tijd is en je dierenarts kan of wil niet aan huis komen om Siem in te laten slapen, dan kan je ook online zoeken naar een dierenarts die aan huis kan komt.

Ik heb daar destijds ook gebruik van gemaakt, omdat mijn eigen dierenarts wegens onderbezetting pas een dikke week later een afspraak aan huis kon inplannen. Ik moest wel aan kunnen tonen dat ze echt ziek was, mocht de DA daaraan twijfelen. Logisch, want die DA kende haar historie niet en ze zag er verder heel gezond uit. De DA die langskwam was echt onwijs lief en begripvol en had genoeg aan mijn verhaal (waarin ik al aanbood alle rekeningen, mails met neuroloog en MRI foto’s te laten zien) en de stapel medicatie die niet meer voor haar werkte. Ik kon ervoor kiezen om haar in een mooi mandje mee te laten nemen of om zelf iets te regelen. Ik heb haar uiteindelijk in de achtertuin begraven.

Nierfalen, artrose en niet meer zindelijk in combinatie met zijn leeftijd zal voldoende zijn in het geval van Siem.

Heel veel sterkte!

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:52

Heel veel sterkte. Ik denk dat je het diep in je hart al weet :knuffel:

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:06

Zo moelijk maar houden van is ook los laten, ooit kreeg onze kat iets in haar koppie ik denk een beroerte. Ze zwalkte en viel van de bank, mijn dochter was jarig en we wisten dat de poes zo niet verder kon. Mijn dochter helemaal van streek,nee mam niet vandaag op mijn verjaardag dat vergeet ik nooit meer.
We hebben niet gewacht tot de volgende dag dat kon echt niet.Veel sterkte TS.

Zoolgangster

Berichten: 9755
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:15

candalisa schreef:
TS ik zou persoonlijk als buur of kennis niet voor jouw kat willen zorgen met dit verhaal. Wat als er iets gebeurt terwijl je weg bent? Degene die er voor zorgt krijgt een enorm schuld gevoel en ik denk dat je dat zelf ook niet fijn zou vinden dat je er niet bij was.
Ik heb vorige week een hond moeten laten gaan terwijl
Hij super goed at en echt nog graag rond scharrelde maar hij het zo benauwd had dat zijn hart het niet aankon. Het is zo ontzettend moeilijk en in het begin denk je vaak had ik dit of dit kunnen doen maar een dier kan het niet zelf beslissen. Met de tijd ga je inzien dat je het goed doet om ze verdere lijden te besparen.


Ik ken dus iemand die dat overkwam... hele heisa geworden, dierenarts kon niets doen, want eigenaar was juist op dat moment onbereikbaar. En dan mag een dierenarts blijkbaar niets doen, ook al is het hopeloos.
Sta je daar als oppas. -O-

Ik heb mijn hond laten inslapen toen we te horen kregen dat hij hartproblemen erbovenop had gekregen, waardoor hij geen pijnstillers meer mocht tegen artrose, want dat zou de hartproblemen verergeren. Dus dan had de hond kreupel van de pijn zijn laatste maanden door moeten maken voor ons plezier...

Wat nierfalen betreft, nierfalen geeft onder andere ook nog: jeuk, misselijkheid, vermoeidheid, bloedarmoede, infecties, spierkrampen... het dier vergiftigd zichzelf letterlijk. En kan niets vertellen over wat hij precies voelt. De dingen die ik noem, zijn genoemd en waargenomen bij mensen, een dier kan niets vertellen, toont "alleen een beetje slomer."

Veel sterkte...

Ibbel

Berichten: 49271
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:31

Zoolgangster schreef:
Ik ken dus iemand die dat overkwam... hele heisa geworden, dierenarts kon niets doen, want eigenaar was juist op dat moment onbereikbaar. En dan mag een dierenarts blijkbaar niets doen, ook al is het hopeloos.
Sta je daar als oppas. -O-


Daar geloof ik geen fluit van. Aangereden dieren die opgehaald zijn door de dierenambulance en die niet meer te redden zijn worden ook ingeslapen, ook al is de eigenaar niet te bereiken. Als het mogelijk is zonder het dier verder te laten lijden (bv door een dier onder narcose te brengen/houden) doen ze nog wel eens een oproep op bv FB, maar komt de eigenaar niet snel genoeg boven water, dan wordt zo'n dier echt ingeslapen.

Ik ken trouwens persoonlijk iemand wiens kat omdat doodziek werd tijdens haar vakantie en door de oppas naar de DA is gebracht en daar is ingeslapen en dat was ook al gebeurd voordat zij dat wist/toestemming kon geven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:55

Achterom schreef:
Nikass schreef:
Het verbaasd mij hier op bokt altijd dat dieren niet oud mogen zijn en een beetje kwakkelen, zoals wij mensen ook doen.

Een beetje kwakkelen? Serieus?
De kat van TS is wat mij betreft te vergelijken met iemand in een verpleeghuis, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar veel mensen hebben liever een spuitje dan in die fase terecht te komen. Alleen dat mag dus (meestal) niet....
Ga eens een tijdje in de ouderenzorg werken, ik vraag me af of je daarna nog zo denkt. Want het is regelmatig echt mensonterend.


"Wat jou betreft", maar je kent de kat helemaal niet.
Dus wat jou betreft heeft voor mij geen waarde.

En vergelijk de kat van ts niet met de ouderenzorg, asjeblieft zeg 8)7

Boheme: precies.
Ts kan die beslissing echt zelf wel aan.

VuurVleugels
Berichten: 1793
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:06

Nikass schreef:
Boheme: precies.
Ts kan die beslissing echt zelf wel aan.


Nou dat is ook een aanname die je van achter je scherm echt niet kan maken, jij kent TS namelijk net zo min als dat anderen Siem kennen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat TS ergens niet toe in staat is. Maar in mijn jaren in de dierenwereld heb ik er al zoveel voorbij zien komen die gewoon echt níet tot die beslissing in staat zijn. Dus als je vind dat anderen geen aannames mogen doen, moet jij ze zelf ook niet doen. Het gaat hier om Siem, niet om wie anders dan ook.

juval

Berichten: 13373
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:08

Ibbel schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik ken dus iemand die dat overkwam... hele heisa geworden, dierenarts kon niets doen, want eigenaar was juist op dat moment onbereikbaar. En dan mag een dierenarts blijkbaar niets doen, ook al is het hopeloos.
Sta je daar als oppas. -O-


Daar geloof ik geen fluit van. Aangereden dieren die opgehaald zijn door de dierenambulance en die niet meer te redden zijn worden ook ingeslapen, ook al is de eigenaar niet te bereiken. Als het mogelijk is zonder het dier verder te laten lijden (bv door een dier onder narcose te brengen/houden) doen ze nog wel eens een oproep op bv FB, maar komt de eigenaar niet snel genoeg boven water, dan wordt zo'n dier echt ingeslapen.

Ik ken trouwens persoonlijk iemand wiens kat omdat doodziek werd tijdens haar vakantie en door de oppas naar de DA is gebracht en daar is ingeslapen en dat was ook al gebeurd voordat zij dat wist/toestemming kon geven.


maar wil je die beslissing aan je oppas overlaten,.... daar gaat het om in het bericht van zoolgangster. Zowel de oppas en de dierenarts worden zo in een heel vervelende situatie gebracht.

TS, veel sterkte. Ik denk dat je wel weet wat de juiste beslissing is. maar dat maakt het nog niet minder makkelijk of verdrietig :(:) Siem heeft een prachtig leven bij jou gehad.

Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:12

Nikass schreef:
Achterom schreef:

Een beetje kwakkelen? Serieus?
De kat van TS is wat mij betreft te vergelijken met iemand in een verpleeghuis, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar veel mensen hebben liever een spuitje dan in die fase terecht te komen. Alleen dat mag dus (meestal) niet....
Ga eens een tijdje in de ouderenzorg werken, ik vraag me af of je daarna nog zo denkt. Want het is regelmatig echt mensonterend.


"Wat jou betreft", maar je kent de kat helemaal niet.
Dus wat jou betreft heeft voor mij geen waarde.

En vergelijk de kat van ts niet met de ouderenzorg, asjeblieft zeg 8)7

Boheme: precies.
Ts kan die beslissing echt zelf wel aan.

Gelukkig staat TS wel open voor de mening van anderen :j Ik baseer me puur op wat TS schrijft: kat kan zichzelf niet meer lichamelijk verzorgen, is stijf en heeft overal artrose, is incontinent. En is zichzelf aan het vergiftigen vanwege nierfalen. Jij begint over de vergelijking met mensen, het enige dat ik doe is die vergelijking doortrekken. Dit is niet "een beetje kwakkelen", dit is iemand die overal hulp bij nodig heeft.
Jij leest blijkbaar iets anders, dat vind ik best schokkend eigenlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:22

VuurVleugels schreef:
Nikass schreef:
Boheme: precies.
Ts kan die beslissing echt zelf wel aan.


Nou dat is ook een aanname die je van achter je scherm echt niet kan maken, jij kent TS namelijk net zo min als dat anderen Siem kennen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat TS ergens niet toe in staat is. Maar in mijn jaren in de dierenwereld heb ik er al zoveel voorbij zien komen die gewoon echt níet tot die beslissing in staat zijn. Dus als je vind dat anderen geen aannames mogen doen, moet jij ze zelf ook niet doen. Het gaat hier om Siem, niet om wie anders dan ook.


Waar zeg ik dat anderen geen aannames mogen doen?
Je moet me geen woorden in de mond leggen.

Uit de manier waarop ts ermee bezig is krijg ik de indruk dat zij die beslissing zelf en op het juiste moment kan maken.
Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, want ik ken haar niet.
Maar vindt jij 4 bladzijden "laat hem asjeblieft inslapen, je laat hem alleen maar leven voor jezelf, het dier lijdt en te vroeg kun je toch niet zijn" helpend?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:27

Achterom ik heb geen uitspraak gedaan over wat er met de kat zou moeten gebeuren? Dus wat vind je precies zo schokkend?
Dat ik me erger aan het geblaat van "deskundig" bokt dat je een dier nooit te vroeg kan laten inslapen?