Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dioni

Berichten: 844
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:57

@Ayasha: ja daar kan ik inkomen, maar dat noem ik dan trainen en niet uitlaten of wandelen ter ontspanning van de hond.
Ik denk dat daar het misverstand uit voortrolt. De meeste mensen vinden uitlaten een tijd dat de hond iets voor zichzelf mag doen. Jij gebruikt dit als training, daar is niks mis mee. Het is alleen een andere insteek.

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:57

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Heb ik het tegen jou persoonlijk dan? Groot gros van de honden heeft geen tuin om lekker in rond te rennen. Is het blokje om het uitje van de dag ;)

Dat vind ik dan meer dierenmishandeling dan een uurtje strak tegen het been moeten lopen.

Dan zeg je toch hetzelfde als ik ;)

Als je een groot terrein hebt, waar je hond de hele dag los kan rondrennen en je gebruikt de wandelingen als training voor je werkhond, helemaal prima. Maar laten we wel wezen, vele honden zijn geen werkhond en velen hebben ook geen grote tuin waarin ze hun energie in kwijt kunnen en als die dieren tijdens de wandeling dan ook nog constant strak aan het been moet lopen, tja dan vind ik het je reinste mishandeling.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:58

Lughnassadh schreef:
Citaat:
Dat is toch prima het zo te doen. :) ik woon in de stad en ga niet iedere wandeling naar het buitengebied. In het park en de groenstroken blijft hij aan de lijn en hem dan niet laten plassen vind ik ook weer zo wat. Succes ook met een jonge reu die op ieder blaadje met een ander geurtje wordt geconfronteerd, lang leve overbevolkt Nederland. Ik kom net terug van vakantie, waar we gewoon uren lopen zonder markeren. Dan besef je je weer hoe belachelijk veel informatie die hondenneus op een wandeling te verwerken krijgt..

Ik woon ook in de stad en kom niet vaak in buitengebieden ;). En niet leren markeren aan de lijn is op zich niet moeilijk. En natuurlijk gaat mijn puber nu achter elk geurtje aan. Alleen is het aan mij om dat te sturen en te begrenzen. En markeren op een losloopveld bijvoorbeeld is helemaal prima uiteraard. Het is ook vooral omdat ik het net als jij vies en niet netjes vindt als mijn reu elk object onder zeikt. En daarbij kom je dan nergens met die knul. Ik kan ook echt balen en er iets van zeggen als een reu tegen het muurtje van mijn tuin aan piest.


Jij doet het zo ik doe het anders. :) geen goed of fout, moeilijk of makkelijk. Ik vind het gewoon niet nodig hem helemaal niet toe te staan ergens te plassen/markeren als hij aan de lijn loopt, zolang het maar tegen een boom struik of grasspriet is die niet bij een tuin hoort. Dat is waar ik me als hondeneigenaar goed bij voel, dat maakt niet dat ik een oordeel heb over hoe een ander het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:58

Ik heb met meerdere Mechelse Herders gewerkt (asiel) en deze vonden het sowieso fijn om aan het been te kleven en instructies te krijgen.

Heb je bv. een Beagle, dan vind ik het belangrijk dat je aan zijn snuffelbehoefte voldoet. Die trek je geen 3 uur mee aan een kort lijntje.

Dit zijn ook dingen waarvan ik vind dat je op voorhand over moet nadenken bij de aanschaf van een hond :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:02

Wintu schreef:
Dat vind ik dan meer dierenmishandeling dan een uurtje strak tegen het been moeten lopen.

Dan zeg je toch hetzelfde als ik ;)

Als je een groot terrein hebt, waar je hond de hele dag los kan rondrennen en je gebruikt de wandelingen als training voor je werkhond, helemaal prima. Maar laten we wel wezen, vele honden zijn geen werkhond en velen hebben ook geen grote tuin waarin ze hun energie in kwijt kunnen en als die dieren tijdens de wandeling dan ook nog constant strak aan het been moet lopen, tja dan vind ik het je reinste mishandeling.[/quote]
Nee niet echt, ik vind het erger als die drie wandelingen per dag een hond zijn enige "ontspanning" is. ;)

Herders in het algemeen zijn inderdaad honden die gewoon willen werken. Zelfs als ze hier los lopen terwijl ik bezig ben met de stallen heb ik regelmatig eentje die tegen mijn been aan komt plakken. :+ Sowieso is de middelste hier echt "mijn" hond (alsin: Hij heeft mij gekozen.) en die loopt, ligt of zit gewoon constant bij me tenzij ik hem halvelinge dwing om wat anders te gaan doen. :+

een beagle zal daar inderdaad minder gelukkig van worden. Ik heb een Jack gehad die ook soort van uit zichzelf max een halve meter van me af liep ongeacht waar we waren. Als ik die het commando dicht gaf kwam ze dan wel dichter maar ook "los" ging ze gewoon nooit verder dus een stuk is het ook de aard van de hond naast het ras.

Dat gezegd zijnde maak ik ook een verschil tussen een hond die gewoon chill aan een lange lijn loopt te snuffelen of een hond die echt de baas vooruit trekt. Die laatste word ik moe van omdat dat veelal ook de honden zijn die gewoon andere mensen met hun honden lastig vallen en het dus ook moeilijk maken voor die hond met snuffel-behoefte want iedereen moet rekening houden met dat soort honden als je niet wil dat je eigen hond gestoord wordt.

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:09

Ayasha schreef:
Nee niet echt, ik vind het erger als die drie wandelingen per dag een hond zijn enige "ontspanning" is. ;)

Herders in het algemeen zijn inderdaad honden die gewoon willen werken. Zelfs als ze hier los lopen terwijl ik bezig ben met de stallen heb ik regelmatig eentje die tegen mijn been aan komt plakken. :+ Sowieso is de middelste hier echt "mijn" hond (alsin: Hij heeft mij gekozen.) en die loopt, ligt of zit gewoon constant bij me tenzij ik hem halvelinge dwing om wat anders te gaan doen. :+

een beagle zal daar inderdaad minder gelukkig van worden. Ik heb een Jack gehad die ook soort van uit zichzelf max een halve meter van me af liep ongeacht waar we waren. Als ik die het commando dicht gaf kwam ze dan wel dichter maar ook "los" ging ze gewoon nooit verder dus een stuk is het ook de aard van de hond naast het ras.

Dat gezegd zijnde maak ik ook een verschil tussen een hond die gewoon chill aan een lange lijn loopt te snuffelen of een hond die echt de baas vooruit trekt. Die laatste word ik moe van omdat dat veelal ook de honden zijn die gewoon andere mensen met hun honden lastig vallen en het dus ook moeilijk maken voor die hond met snuffel-behoefte want iedereen moet rekening houden met dat soort honden als je niet wil dat je eigen hond gestoord wordt.


Misschien kun je even uitleggen wat je bedoeld met: "als drie wandelingen per dag de hond zijn enige ontspanning is, dan is dat zielig".

Gelukkig zijn er nog een hoop meer soorten honden dan beagles en mechelse herders. Misschien gewoon het over een 'hond' hebben, ipv alle specifieke rassen, want dan blijven we vanzelf bezig.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:14

Iedereen bekijkt het natuurlijk vanuit zijn eigen situatie en eigen hond.
Werkhonden of honden die thuis enorm veel ruimte hebben zou ik eerder wat meer "trainend" uitlaten dan mijn hond in mijn situatie.
We wonen in een huis met kleine tuin en daar kan ze prima wat spelen, maar uitlaten zien we toch wel echt als uitje. Dat is niet altijd lang of ver, maar afwisselend.

Voor mij zie ik het nut van wandelen aan de voet dus niet zo, maar ik kan me voorstellen dat het in andere situaties misschien wel iets toevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:15

Waarom, het is toch net interessant om onderscheid te maken tussen rassen? :)

De denkfout die veel mensen maken is: "ik heb een klein hondje dus die kan lekker heel de dag op de bank + 3x per dag een rondje z'n zin doen aan de lijn"

Of "ik heb een brave Golden Retriever. Echt een familiehond, een goedzak, maar hij is wel sterk! Dat nemen we er maar gewoon bij."

Afkomst van je hond helpt bij het bepalen van behoeftes en een gepaste opvoeding te geven.

Zelfs HTK-honden hebben verschillende interesses en behoeftes. Heb jij een supersociale hond, dan doe je hem het grootste plezier door hem sociaal contact met andere honden te bieden. Enzovoort.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:20

Wintu schreef:
Misschien kun je even uitleggen wat je bedoeld met: "als drie wandelingen per dag de hond zijn enige ontspanning is, dan is dat zielig".

Gelukkig zijn er nog een hoop meer soorten honden dan beagles en mechelse herders. Misschien gewoon het over een 'hond' hebben, ipv alle specifieke rassen, want dan blijven we vanzelf bezig.

Als de hond zijn enige kans op "lopen" is wanneer ie gaat wandelen dan vind ik dat zielig. Ik weet niet wat ik daar meer aan kan uitleggen?

Als jij begint met te beweren dat "strak tegen het been moeten lopen" mishandeling is moet je nu niet de geslagen hond ( :+ ) uit gaan hangen als dat er voor zorgt dat er gedetailleerder in gegaan wordt op individuele situaties.

Er is niet "een hond". Dat is het hem juist. Het ras en diens kenmerken bepalen de noden en dat bepaalt wat wel of niet "zielig" is voor een hond. Dat gezegd zijnde ben ik wél overtuigd dat zowel een chihuahua als een border collie nood hebben aan meer vrije uitloop dan een paar wandelingen wanneer ze in goede gezondheid en fit zijn. (laten we even medische dingen niet mee nemen want het lijkt me logisch dat een hond met pijn niet staat te springen om te gaan wandelen.) Aan de lijn is nog steeds aan de lijn. Een uurtje losloop gebied is voor mij hetzelfde als een paard een uurtje in de weide zetten en dan weer op stal. :)

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:22

Robin_S schreef:
Waarom, het is toch net interessant om onderscheid te maken tussen rassen? :)

De denkfout die veel mensen maken is: "ik heb een klein hondje dus die kan lekker heel de dag op de bank + 3x per dag een rondje z'n zin doen aan de lijn"

Of "ik heb een brave Golden Retriever. Echt een familiehond, een goedzak, maar hij is wel sterk! Dat nemen we er maar gewoon bij."

Afkomst van je hond helpt bij het bepalen van behoeftes en een gepaste opvoeding te geven.

Zelfs HTK-honden hebben verschillende interesses en behoeftes. Heb jij een supersociale hond, dan doe je hem het grootste plezier door hem sociaal contact met andere honden te bieden. Enzovoort.


Prima, zullen we het per ras bespreken dan?

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:29

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Misschien kun je even uitleggen wat je bedoeld met: "als drie wandelingen per dag de hond zijn enige ontspanning is, dan is dat zielig".

Gelukkig zijn er nog een hoop meer soorten honden dan beagles en mechelse herders. Misschien gewoon het over een 'hond' hebben, ipv alle specifieke rassen, want dan blijven we vanzelf bezig.

Als de hond zijn enige kans op "lopen" is wanneer ie gaat wandelen dan vind ik dat zielig. Ik weet niet wat ik daar meer aan kan uitleggen?

Als jij begint met te beweren dat "strak tegen het been moeten lopen" mishandeling is moet je nu niet de geslagen hond ( :+ ) uit gaan hangen als dat er voor zorgt dat er gedetailleerder in gegaan wordt op individuele situaties.

Er is niet "een hond". Dat is het hem juist. Het ras en diens kenmerken bepalen de noden en dat bepaalt wat wel of niet "zielig" is voor een hond. Dat gezegd zijnde ben ik wél overtuigd dat zowel een chihuahua als een border collie nood hebben aan meer vrije uitloop dan een paar wandelingen wanneer ze in goede gezondheid en fit zijn. (laten we even medische dingen niet mee nemen want het lijkt me logisch dat een hond met pijn niet staat te springen om te gaan wandelen.) Aan de lijn is nog steeds aan de lijn. Een uurtje losloop gebied is voor mij hetzelfde als een paard een uurtje in de weide zetten en dan weer op stal. :)


Maw, dan moet niemand maar meer een hond in Nederland, behalve wanneer je een grote tuin hebt, waar de hond de hele dag in rond kan rennen, liefst ook met een baas die de hele dag thuis is, zodat de hond de hele dag kan rondrennen in die grote tuin?

Ik ben niet de geslagen hond hoor, ik heb het over honden in het algemeen, ik zie maar bar weinig werkhonden hier. Dus ik had daar initieel geen rekening mee gehouden, dus dan nuanceer ik mijn antwoord, maar schijnbaar speel je dan de geslagen hond. Ik dacht dat een mening bijstellen in sommige situaties, juist een goed ding is, maar schijnbaar in jouw ogen niet, grappig.

Ik vind het voor geen enkele hond fijn, als de vrije tijd, strak aan het been moet, ongeacht ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:32

Wintu schreef:
Robin_S schreef:
Waarom, het is toch net interessant om onderscheid te maken tussen rassen? :)

De denkfout die veel mensen maken is: "ik heb een klein hondje dus die kan lekker heel de dag op de bank + 3x per dag een rondje z'n zin doen aan de lijn"

Of "ik heb een brave Golden Retriever. Echt een familiehond, een goedzak, maar hij is wel sterk! Dat nemen we er maar gewoon bij."

Afkomst van je hond helpt bij het bepalen van behoeftes en een gepaste opvoeding te geven.

Zelfs HTK-honden hebben verschillende interesses en behoeftes. Heb jij een supersociale hond, dan doe je hem het grootste plezier door hem sociaal contact met andere honden te bieden. Enzovoort.


Prima, zullen we het per ras bespreken dan?


Wat wil je precies per ras bespreken? Want ik begrijp het probleem niet zo goed :)

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:36

Mijn hond moet een aantal keer per wandeling “voet” en dat is bij het oversteken van een drukke weg :+
Verder loopt ie lekker los binnen m’n gezichtsveld en kan doen en laten wat ie wil. Luistert netjes als ik zeg dat ie dichterbij moet komen of even moet wachten cq aan de kant moet gaan voor andere mensen.

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:36

Robin_S schreef:
Wat wil je precies per ras bespreken? Want ik begrijp het probleem niet zo goed :)

Ik heb geen probleem, ik dacht het algemeen te houden, zonder ras te vermelden, maar jij vind toch dat het interessant is om onderscheid te maken tussen de rassen, dus ik zei prima, laten we het dan per ras bespreken. Het onderwerp is aan de voet wanneer aan de riem. Dus welk ras is dat dan wenselijk voor en welk niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:40

Wintu schreef:
Maw, dan moet niemand maar meer een hond in Nederland, behalve wanneer je een grote tuin hebt, waar de hond de hele dag in rond kan rennen, liefst ook met een baas die de hele dag thuis is, zodat de hond de hele dag kan rondrennen in die grote tuin?

Ik ben niet de geslagen hond hoor, ik heb het over honden in het algemeen, ik zie maar bar weinig werkhonden hier. Dus ik had daar initieel geen rekening mee gehouden, dus dan nuanceer ik mijn antwoord, maar schijnbaar speel je dan de geslagen hond. Ik dacht dat een mening bijstellen in sommige situaties, juist een goed ding is, maar schijnbaar in jouw ogen niet, grappig.

Ik vind het voor geen enkele hond fijn, als de vrije tijd, strak aan het been moet, ongeacht ras.

Je nuanceert je mening niet aan je zoekt gewoon manieren om het slachtoffer te zijn in de discussie. :)

een grote tuin is niet nodig maar een tuin IMO wel. Ik snap niet waarom een paard geen 24/7 op stal mag maar een hond wel op een appartementje met een baas die 10 uur van huis is gemiddeld. :)

De vrije tijd voor onze honden is thuis. Op wandeling zijn ze aan het werk. :+
En van mij moet niet elke hond strak aan het been zoals ik eerder ook al zeg. Maar een hond die loopt te trekken vind ik gevaarlijk en irritant voor iedereen. Als de baas zo weinig controle heeft kan je er IMO niet op vertrouwen dat jouw hond die wil ontspannen niet gestoord zal worden en ben je dus halvelinge verplicht om die ontspanning in te perken omdat een ander zijn of haar hond niet onder controle heeft.
Dat is IMO het verschil, niet zozeer hoe ver ze lopen maar het feit dat een hond die loopt te trekken IMO gelijk staat aan weinig of geen controle over het gedrag van de hond.

Voor werkhonden is aan de voet aan de riem vaak wenselijk omdat wandelingen een deel van hun training zijn. Of je het dan hebt over wedstrijd honden, honden die helpen op het erf of hulphonden maakt in wezen weinig uit. het gaat er om dat ze ook in een ongecontroleerde omgeving blijven luisteren. Ze hebben dat bovendien veelal vaak mentaal ook nodig om uitgedaagd te worden. Een wandeling zonder mentale uitdaging doet voor zo'n hond gewoon niks.

Voor bv een jachthond is aan de voet waarschijnlijk minder wenselijk omdat die meer behoefte hebben aan snuffelen om diezelfde mentale voldoening te krijgen. Veel gezindshonden zijn jachthonden al lijken we dat vergeten te zijn. Golden retrievers, labradors, beagles, jack russels zijn allemaal jachthonden. Maar dat zo'n hond loopt te snuffelen betekent niet dat dat gepaard moet gaan met trekken.

IK vind het niet aangenaam om een rottweiler, mechelaar, duitse herder, deense dog, pitbullachtige tegen te komen die in een harnas de baas vooruit loopt te trekken want op dat punt ben ik vrij zeker dat ik er niet op kan rekenen dat die eigenaar zijn of haar hond niet kan controleren als het mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:41

Ik heb al vaak gereageerd in dit topic dus ik denk dat mijn visie inmiddels duidelijk genoeg is.

Maar ik begrijp de misvatting, dus:

1. De dynamiek moet goed zitten tussen geleider en hond, ongeacht lengte lijn / hoeveelheid snuffelen / tempo. Er is een verschil tussen meegesleurd worden en samen goede afspraken maken. Welke afspraken dat zijn is per combinatie anders.

2. Het is interessant om rekening te houden met het ras. Boeit dit je niet, ook goed. Maar ik vind het persoonlijk eerlijk om hier wel naar te kijken. Zowel voor de aanschaf als na de aanschaf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:43

Robin_S schreef:
Ik heb al vaak gereageerd in dit topic dus ik denk dat mijn visie inmiddels duidelijk genoeg is.

Maar ik begrijp de misvatting, dus:

1. De dynamiek moet goed zitten tussen geleider en hond, ongeacht lengte lijn / hoeveelheid snuffelen / tempo. Er is een verschil tussen meegesleurd worden en samen goede afspraken maken. Welke afspraken dat zijn is per combinatie anders.

2. Het is interessant om rekening te houden met het ras. Boeit dit je niet, ook goed. Maar ik vind het persoonlijk eerlijk om hier wel naar te kijken. Zowel voor de aanschaf als na de aanschaf.

Dit. _/-\o_

En daarbij toegevoegd dat zodra je je in de maatschappij begeeft je IMO ook gewoon rekening moet houden met de mensen (en honden) die je tegen komt. Dus die keffende chihuahua even bij je houden is IMO gewoon beleefd. Net zoals ik mijn honden vaak doe gaan liggen wanneer ik merk dat passerende/kruisende honden (of baasjes) angst hebben voor ze.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:44

Tja. Ook weer situatie afhankelijk hoor.
Die van ons is oud en versleten…
Die doet 4 x een blokje om.
Ver gaan we niet meer, dat kan gewoon niet.
Half uurtje is wel ongeveer de Max voor hem.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:46

Hier moeten ze op de weg aan de voet lopen, in het bos of op ons eigen land mogen ze snuffelen. De mechelaars lopen nooit los, ivm reactief gedrag.

De kelpie loopt hele dag los mee op erf en land.

Ik vind aan de voet lopen op sommige plekken ideaal. Als kelpie mee gaat naar de stad of evenement oid, dan moet hij gewoon naast lopen. Zouden meer mensen moeten doen op drukke plekken :+

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:02

Ayasha schreef:
Wintu schreef:
Maw, dan moet niemand maar meer een hond in Nederland, behalve wanneer je een grote tuin hebt, waar de hond de hele dag in rond kan rennen, liefst ook met een baas die de hele dag thuis is, zodat de hond de hele dag kan rondrennen in die grote tuin?

Ik ben niet de geslagen hond hoor, ik heb het over honden in het algemeen, ik zie maar bar weinig werkhonden hier. Dus ik had daar initieel geen rekening mee gehouden, dus dan nuanceer ik mijn antwoord, maar schijnbaar speel je dan de geslagen hond. Ik dacht dat een mening bijstellen in sommige situaties, juist een goed ding is, maar schijnbaar in jouw ogen niet, grappig.

Ik vind het voor geen enkele hond fijn, als de vrije tijd, strak aan het been moet, ongeacht ras.

Je nuanceert je mening niet aan je zoekt gewoon manieren om het slachtoffer te zijn in de discussie. :)

een grote tuin is niet nodig maar een tuin IMO wel. Ik snap niet waarom een paard geen 24/7 op stal mag maar een hond wel op een appartementje met een baas die 10 uur van huis is gemiddeld. :)

De vrije tijd voor onze honden is thuis. Op wandeling zijn ze aan het werk. :+
En van mij moet niet elke hond strak aan het been zoals ik eerder ook al zeg. Maar een hond die loopt te trekken vind ik gevaarlijk en irritant voor iedereen. Als de baas zo weinig controle heeft kan je er IMO niet op vertrouwen dat jouw hond die wil ontspannen niet gestoord zal worden en ben je dus halvelinge verplicht om die ontspanning in te perken omdat een ander zijn of haar hond niet onder controle heeft.
Dat is IMO het verschil, niet zozeer hoe ver ze lopen maar het feit dat een hond die loopt te trekken IMO gelijk staat aan weinig of geen controle over het gedrag van de hond.

Voor werkhonden is aan de voet aan de riem vaak wenselijk omdat wandelingen een deel van hun training zijn. Of je het dan hebt over wedstrijd honden, honden die helpen op het erf of hulphonden maakt in wezen weinig uit. het gaat er om dat ze ook in een ongecontroleerde omgeving blijven luisteren. Ze hebben dat bovendien veelal vaak mentaal ook nodig om uitgedaagd te worden. Een wandeling zonder mentale uitdaging doet voor zo'n hond gewoon niks.

Voor bv een jachthond is aan de voet waarschijnlijk minder wenselijk omdat die meer behoefte hebben aan snuffelen om diezelfde mentale voldoening te krijgen. Veel gezindshonden zijn jachthonden al lijken we dat vergeten te zijn. Golden retrievers, labradors, beagles, jack russels zijn allemaal jachthonden. Maar dat zo'n hond loopt te snuffelen betekent niet dat dat gepaard moet gaan met trekken.

IK vind het niet aangenaam om een rottweiler, mechelaar, duitse herder, deense dog, pitbullachtige tegen te komen die in een harnas de baas vooruit loopt te trekken want op dat punt ben ik vrij zeker dat ik er niet op kan rekenen dat die eigenaar zijn of haar hond niet kan controleren als het mis gaat.


Hahaha, ik het slachtoffer in de discussie, hoe dan, je werkt wel op mijn lachspieren, dank daarvoor!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78593
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:06

Mijn hond kan ook plassen of poepen op commando, als ze echt niet moet doet ze alsof. Verder luistert ze perfect en kent veel commando's. Echter wandelen aan de riem is een drama, enorm trekken. Na 7 jaar ook maar opgegeven dat ze ooit die voorbeeldige hond aan de lijn zal worden. :+
En niet dat we er niets aan doen, want zit ook al 7 jaar op cursus. Laatste jaren dan geen gehoorzaamheid maar appèl moet er op bepaalde momenten wel zijn.
Mijn hond loopt meestal los of aan een lange lijn. Los blijft ze dichter bij me als aangelijnd en loopt ze vaak aan de voet zelfs met het commando vrij. Zodra ze aangelijnd is gaat de knop om en trekt ze als een idioot.

Wintu

Berichten: 3154
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:08

Dagahra schreef:
Hier moeten ze op de weg aan de voet lopen, in het bos of op ons eigen land mogen ze snuffelen. De mechelaars lopen nooit los, ivm reactief gedrag.

De kelpie loopt hele dag los mee op erf en land.

Ik vind aan de voet lopen op sommige plekken ideaal. Als kelpie mee gaat naar de stad of evenement oid, dan moet hij gewoon naast lopen. Zouden meer mensen moeten doen op drukke plekken :+


Hier ook een reactieve hond, die is aangelijnd, maar wel lange lijn. Ik loop op rare tijden, dus kom niet zovaak iemand tegen. De anderen hebben jachtdrift, dus die gaan ook aangelijnd. Verder zijn ze in de tuin. Aan de weg altijd aangelijnd, aangezien het hier niet druk is, is aan de voet niet altijd nodig, ze krijgen het commando zit als er verkeer aan komt en dan wachten we even. Kom ik wel een andere hond tegen, dan neem ik afstand.
In het dorp is het aan de voet en plassen en poepen mag enkel buiten de dorpsgrenzen.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:10

Ayasha schreef:
Robin_S schreef:
Ik heb al vaak gereageerd in dit topic dus ik denk dat mijn visie inmiddels duidelijk genoeg is.

Maar ik begrijp de misvatting, dus:

1. De dynamiek moet goed zitten tussen geleider en hond, ongeacht lengte lijn / hoeveelheid snuffelen / tempo. Er is een verschil tussen meegesleurd worden en samen goede afspraken maken. Welke afspraken dat zijn is per combinatie anders.

2. Het is interessant om rekening te houden met het ras. Boeit dit je niet, ook goed. Maar ik vind het persoonlijk eerlijk om hier wel naar te kijken. Zowel voor de aanschaf als na de aanschaf.

Dit. _/-\o_

En daarbij toegevoegd dat zodra je je in de maatschappij begeeft je IMO ook gewoon rekening moet houden met de mensen (en honden) die je tegen komt. Dus die keffende chihuahua even bij je houden is IMO gewoon beleefd. Net zoals ik mijn honden vaak doe gaan liggen wanneer ik merk dat passerende/kruisende honden (of baasjes) angst hebben voor ze.


Hier ben ik het helemaal mee eens :j !
Met enige nuance dat mensen en honden ook lerende zijn en niet altijd alles perfect kan gaan.

Jessix

Berichten: 16489
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:39

Ik zou niet weten waarom mijn hond aan de voet zou moeten volgen tenzij ik de provinciale weg oversteekt. Voor de rest loopt ze los of als het niet aan de riem. Zolang ze aan de riem niet trekt mag ze lopen en wat ze wil.

Susanne

Berichten: 11614
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:40

Wanneer mijn hond aangelijnd loopt wil ik dat hij netjes naast me loopt, de lijn hangt in een boogje en hij loopt zonder trekken netjes naast me. Meestal loopt hij los, maar ik wil wel dat hij in de buurt blijft. Dus niet te ver vooruit, niet uit zicht (dus geen hoek om oid) en absoluut niet op andere mensen of honden af sjezen. En verder is loslopen bij mij geen vrijbrief om je goddelijke gang maar te gaan.

Ik heb een reu en nee deze mag zéker niet pissen waar hij wil. Tegen planten/tuintjes/hekjes van mensen etc. mag hij absoluut niet plassen van mij. Ik vind dit enorm onbeschoft maar zie het helaas dagelijks gebeuren bij anderen.

Streng? Welnee. Maar ik heb wel duidelijke regels en verder mag m’n hond binnen die grenzen heerlijk z’n gang gaan. Ik stoor mij persoonlijk vreselijk aan onopgevoede honden en mensen die de honden “etiquette” niet begrijpen.