Katten aan elkaar laten wennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:06

Oké het zit dus zo. Toen ik nog bij mijn moeder woonde had ik 2 hele lieve katten. Ze kregen lekker veel aandacht enzo.. Nu ben ik pas verhuisd naar een eigen woning en omdat mijn moeder ook in een verhuizing zit leek het haar stabieler als ze voor een paar maanden bij mij in huis komen. Nou met alle liefde natuurlijk!! Maar.. Sinds wij in ons nieuwe huis zaten stond er elke keer een kat voor de deur bij ons. Ook zat er al een katten luik in onze achterdeur en liep die kat telkens naar binnen alsof die niet anders gewend is. Hij ziet er verder niet slecht uit ofzo dus ik denk dat hij misschien bij iemand in de buurt woont. In ieder geval deed ik die kat in het begin weer naar buiten en heb ik t katten luik dicht gemaakt. Maar ja na een paar weken negeren ging die nog niet weg en heb ik t luik maar weer open gemaakt. Nu is ie dus vaak bij ons binnen en ligt ie lekker bij ons op de bank. Alleen nu komen dus over een paar dagen mijn oude 2 katten. En ik hoop echt dat ze vriendjes kunnen worden maar hoe doe ik dat? Overigens zijn mijn 2 katten mannetjes(gecastreerd) en van die ander heb ik geen flauw idee.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:12

Dat wordt wel lastig als zodirect je eigen katten komen. Hoe doe je dat met eten geven? Je kunt niet die ander kat ook eten gaan geven... Ik heb ook 2 katten en ik heb een electronisch luikje, allebei een zendertje om en er komen geen andere katten meer binnen. (ik zou kiezen: of kat eruit, of opnemen als je eigen kat, maar dan eerst onderzoeken of hij geen huis heeft). Het wennen daar gaan horrorverhalen over, maar bij mij ging het goed. Ik had er eerst 1 en daarna kwam de 2e erbij. Allebei evenveel aandacht geven, ik haal ze vaak tegelijkertijd aan, zodat als nr. 1 ziet dat de ander aandacht krijg, ze zelf ook een goed gevoel krijgt (krijgt dan meteen ook aandacht). Verder zorgen dat allebei een plekje hebben om zich terug te trekken. Niet de een mee naar je slaapkamer nemen en de ander niet. Bij mij is het gewoon goed gegaan, eerst hielden ze veel afstand en nu tolereren ze elkaar. Ik hoop dat ze ooit elkaar echt leuk gaan vinden, dat is nu nog niet.

Als het niet gaat zeggen ze dat je ze eerst om beurten in verschillende ruimtes moet laten, zodat ze daar hun geur afgeven en de geur van de andere kat daar ook opsnuiven en zo aan elkaar wennen (wisselen in ruimtes zeg maar). Maar dat vond ik teveel gedoe als het niet nodig was.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:15

ik denk dat ze het samen moeten 'uitvechten', niks forceren, ze moeten even rangorde bepalen.
het kan goed zijn om elke kat zijn eigen ruimte te geven, eigen kamer dus.
en de katten een hele tijd binnen laten, anders kunnen ze wegblijven omdat ze zich niet welkom of veilig voelen vanwege de andere kat(ten).
ik heb zelf net een jong katje erbij, had al een oude kat.
oude kat ging eerst in de negeer modus, maar ze kunnen nu al samen in 1 ruimte, jonkie weet haar plek, oude kat is stiekum nieuwschierig, maar negeert nog steeds vooral,
ze accepteerd het kleintje wel, ziet er geen bedreiging in.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:15

Is die kat niet gewoon van iemand eigenlijk?

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:16

Ik zeg sowieso; een kat van een ander niet in huis halen. :)
Is hij misschien van de vorige bewoners? Als hij zo gewend is aan jouw woning, weten de vorige bewoners misschien van wie hij is. Hij zal het niet spontaan zijn gaan doen denk ik.
Dus hoe lief hij ook is; niet meer binnen laten.

Katten aan elkaar laten wennen moet je geleidelijk doen. Eerst in aparte ruimtes houden, zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. Na een poosje kun je ze bij elkaar in de ruimte toe gaan laten. Dan nog zullen ze tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen, en zal er nog wel wat geblaas en gegrom plaatsvinden.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:19

Ik zou een kat die niet bij mij hoort niet in mijn huis toelaten, zeker niet als die andere twee komen en alle tijd nodig hebben om rustig te wennen aan een nieuwe woning. Je bezorgt ze alleen maar onnodig veel stress door er een andere kat bij te halen die niet eens van jou is.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:43

jouw katten mogen voorlopig toch nog niet naar buiten (moeten nog wennen aan nieuwe huis) dus kattenluik voorlopig dicht en ondertussen proberen de rechtmatige eigenaar te achterhalen. Desnoods vang je de kat en ga je ermee naar de DA om te kijken of ie gechipt is.

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:45

Ja maar toen ze we die kat binnen lieten wist ik nog niet dat Mn anderen katten zouden komen. En ik kan t gewoon niet over Mn hart verkrijgen hem te laten staan. Hij heeft anderhalve week non stop bij alle ramen gezeten buiten. Aan de voor en achterkant. Piepend, Miauwend, krabbelend aan de deur... Zelfs in de regen. Dat kon ik echt niet meer aanzien hoor. De oude bewoners kan ik niet achter halen want ik woon anti kraak. Waar meteen het volgende probleem bij komt dat ik hem met alle liefde zou 'adopteren' maar over 5 maanden moet ik mijn huis weer uit. Dan gaan ook mijn 2 katten weer terug naar mijn ouders want dan zijn die inmiddels ook verhuist en verbouwd. Denk alleen niet dat die op een derde kat zitten te wachten. En dan kijk ik naar m en dan denk ik : nou ja hij ziet er niet ondervoed uit dus hij zal wel bij iemand horen...maar waarom gaat die daar dan niet heen en hangt ie maar bij ons rond?.. Hij heeft geen halsbandje om.. Hij is niet van de naaste buren zoiezo.. Hij kent de weg bij ons in huis en vo

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:48

Zou dan zomaar kunnen dat hij bij de vorige bewoners ook in huis kwam. In dat geval kun je het beste naar de DA gaan met hem om te kijken of hij een chip heeft.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:49

laat dan nakijken of hij een chip heeft....
katten hebben wel vaker 2 huizen waar ze komen, misschien is ie inderdaad van de vorige bewoners, kun je er dan niet via je 'huisbaas' achter komen wie dat waren?

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:49

[quote="Silvaantje"]Ja maar toen ze we die kat binnen lieten wist ik nog niet dat Mn anderen katten zouden komen. En ik kan t gewoon niet over Mn hart verkrijgen hem te laten staan. Hij heeft anderhalve week non stop bij alle ramen gezeten buiten. Aan de voor en achterkant. Piepend, Miauwend, krabbelend aan de deur... Zelfs in de regen. Dat kon ik echt niet meer aanzien hoor. De oude bewoners kan ik niet achter halen want ik woon anti kraak. Waar meteen het volgende probleem bij komt dat ik hem met alle liefde zou 'adopteren' maar over 5 maanden moet ik mijn huis weer uit.(en ik weet niet of ik in mijn volgende woning ook huis dieren mag hebben) Dan gaan ook mijn 2 katten weer terug naar mijn ouders want dan zijn die inmiddels ook verhuist en verbouwd. Denk alleen niet dat die op een derde kat zitten te wachten. En dan kijk ik naar m en dan denk ik : nou ja hij ziet er niet ondervoed uit dus hij zal wel bij iemand horen...maar waarom gaat die daar dan niet heen en hangt ie maar bij ons rond?.. Hij heeft geen halsbandje om.. Hij is niet van de naaste buren zoiezo.. Hij kent de weg Bij ons in huis..maar misschien heeft hij wel hier gezeten toen het huis leeg stond...moet ik hier nu mee?

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:54

Oeps foutje ( zit op Bokt Mobiel) ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt :-) maar ik heb niet echt een huis baas. De huizen worden gesloopt en stonden al een tijdje leeg. Ze zijn van portaal maar ja die hebben zo veel huizen... Die weten dat niet. Ik ga denk maar even in de straat rond vragen.. Maar ja wat als ze het daar niet weten en hij is niet gechipt?

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:59

Je kunt ook Amivedi bellen dat je een kat hebt gevonden, en een advertentie op de website zetten. Ook kun je het plaatselijke asiel bellen of er een kat als vermist is opgegeven.

Jouw eigen katten mogen niet naar buiten, dus dat kattenluik moet hoe dan ook dicht. Dan zit je met een kat die of naar binnen wilt, of heel graag naar buiten. Katten die binnen 'opgesloten' zitten, en ook nog in aanraking komen met vreemde katten, kunnen nog problemen gaan geven.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

En als het dier nergens is aangemeld als vermist, dan kun je altijd besluiten of je hem zelf wilt houden en dan zul je moeten kijken of het klikt met de katten van je ouders. Zo niet, dan zullen die katten ergens anders moeten verblijven :)

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:33

als je terugleest zie je dat ik anti-kraak woon en dat ik dus niet die kat kan houden want de kans bestaat dat als ik in een ander huis terecht kom over een paar maanden dat ik daar geen huisdieren mag hebben. daarbuiten gelaten staan mijn eigen katten uiteraard op nummer 1.. maar ik ga even kijken op amivedi en ik ga straks even bij de buren rondvragen..

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:13

katten (en zeker katers) hebben best een groot leefgebeid, dus vraag niet alleen bij jou in de straat maar ook de straat aan de overkant en achterkant etc. straal van 200 meter ongeveer moet je toch wel iemand tegenkomen die die kat vaker heeft gezien of kent

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:46

Ik heb nu willekeurig bij mensen in de buurt briefjes naar binnen gegooit met de vraag of ze deze kat kennen enz. Als er vandaag niemand reageert print ik vanavond ook nog wel wat flyers en hang ik die ook wel overal.

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:11

oké een update :D ik heb zijn bazinnetje gevonden.. een meisje aan de overkant die al drie dagen haar kat kwijt was.
ze zei al dat hij elke keer bij iedereen gaat zitten en ze was erg blij dat ik een briefje in de bus had gedaan..

ook weer opgelost dus, kan ik nu lekker de mijne gaan halen.. en het kattenluik heb ik weer dichtgedaan :)

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:41

oke dan! :)