[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:50

Wat een schatjes dierenfan en nikass!

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:55

Ik wil jullie ook graag om advies vragen! :D

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een hond: dit zal voor ons beide onze eerste hond worden. We zijn momenteel allebei aan het afstuderen en willen eerst (meer) baanzekerheid. Daarom zal er op zijn vroegst een hond komen in januari/februari.

Aanvankelijk wilden we een herplaatser, maar een vriendin (mét hondenervaring) raadde ons aan om als eerste hond eerder voor een pup te gaan gezien de rugzakjes van de meeste herplaatsers. We wilden eigenlijk juist geen pup ómdat het onze eerste hond is :+ maar voor beide valt iets te zeggen denk ik :j

Onze situatie
We wonen momenteel in een 2 kamer appartement (zonder tuin of balkon) in een rustige woonwijk, omringt door (honden)veldjes, op een klein halfuurtje wandelen van de Ooipolder. Dankzij corona zijn we bijna 24/7 thuis, op boodschappen doen na. Uiteraard gaat dat veranderen als (wanneer) we straks een baan vinden, maar voorlopig zitten wij nog wel even thuis vermoed ik. Daarna hoop ik voor elkaar te kunnen boxen dat hond eventueel mee kan naar werk, maar dat hangt uiteraard af van het type baan e.d.
We hebben geen andere huisdieren en geen kinderen. Uiteindelijk willen we graag verhuizen naar een huis met tuin (maarja, wie niet?)

Wat zoeken wij?
Mijn vriend wil graag een "maatje", ik wil ook graag een actieve hond om 1x per week mee aan het werk te kunnen (voor de leuk) en in het weekend lekker lange wandelingen te kunnen maken (strand, bos, heide). Daarnaast zou ik het gezellig vinden als hondlief mee kan naar paardlief.
Gezien onze woonsituatie zoeken we een middelmaatje met een max schofthoogte van ongeveer 50cm.

We hebben beide een lijstje gemaakt van rassen die ons aanspreken. Op beide lijstjes stonden springer spaniel, beagle en friese stabij, waarbij de springer onze voorkeur heeft. Ik ben zelf flink verliefd geworden op de (kleine) heidewachtel, maar vriendlief is bang dat dat geen geschikte huishond is (en ik twijfel of deze wel geschikt is als eerste hond?).

Wat vinden jullie van de door ons uitgekozen rassen? En zijn er rassen die aan onze eisen voldoen waar wij misschien nog niet aan gedacht hebben?

Voor de duidelijkheid: we zijn ons aan het orienteren op, uitzoeken wat wij zoeken in een hond en wat wij absoluut niet willen. Voorlopig komt er geen hond, maar als we tegen februari een hond in huis willen zullen we toch langzaamaan fokkers moeten gaan benaderen :D

Oh we willen ook eigenlijk graag eerst kennis maken met een aantal verschillende rassen. Is dat in corona-tijden nog een beetje te doen? Ik neem aan dat de meeste wedstrijden en shows niet door gaan? Het voelt ook een beetje vreemd om nu bij mensen langs te gaan haha. Zelfs op afspraak.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:30

Springer Spaniel is wel heel algemeen haha, Engelse, Welsh? Ik vind een Welsh Springer Spaniel wel een leuke hond, het is een jachthond natuurlijk, maar prima als gewoon een actief maatje. Zijn wel gezellige, vrolijke honden. Een Heidewachtel vind ik meer een hond die net iets meer nodig heeft, daar zou ik wel jachttraining mee doen.

En denk dat als je in februari een hond in huis wilt hebben, dan is je kans zeer klein ;) Veel fokkers fokken op het moment niet ivm niet kunnen reizen naar dekreu of hebben de wachtlijst al lang vol zitten. Je zou op de site van de rasvereniging kunnen kijken voor pup info en contact met ze opnemen. Van de Welsh zijn er 2 verenigingen.

De activiteiten die meeste rasverenigingen nu organiseren is meestal alleen voor leden ivm minder deelnemers mogelijk door corona en bij shows die er wel zijn, zijn bezoekers niet toegestaan. Je kan wel contact opnemen met fokkers en eventueel vragen of het mogelijk is om op bezoek te komen of voor een wandeling. Wie weet is er wel wat mogelijk op gepaste afstand. :D

https://www.wssc.nl/pupinfo-2/een-wss-pup-kopen-
Laatst bijgewerkt door SoofO op 08-10-20 21:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:31

@eelmo los van de woonsituatie,hoeveel uitdaging gaat de hond krijgen? Wat wordt er doordeweeks mee gedaan, los van de weekendwandelingen dus? Een heidewachtel en een Engelse springer zijn best energiek, die willen meestal meer dan een blokje om doordeweeks en alleen echt lopen in het weekend. Welsh springers ken ik als iets kalmer dan Engelse. Beagles vinden alleen thuis blijven meestal niet zo leuk. Over de stabij weet ik wat dat betreft echt onvoldoende, maar ik vermoed dat die ook best wat energie kunnen hebben. Dat zijn wel zaken om rekening mee te houden. Qua type hond zijn ze allemaal geschikt om als maatje te dienen, lekker te wandelen en sporten. Beagles hebben wel de neiging lekker niet te luisteren en hun eigen gang te gaan. Da's op zich niet erg, tot ze los lopen in een bos en een spoor te pakken krijgen :Y) (zoals mijn tante zegt: de eerste beagle koop je omdat ze zo leuk zijn, als je nog een tweede koopt, ben je een onverbeterlijke optimist of hartstikke gek ;) )
Belangrijkste vraag voor jullie is dus wat je doordeweeks wil doen. Iedere gezonde hond is in voor wandelen in het weekend, maar veel honden hebben óók wel wat nodig doordeweeks qua kilometers of hersenwerk. Kijk binnen de rassen ook naar de lijnen. Bij de Engelse springers bijv, zijn de showlijnen meestal sneller tevreden dan werklijnen, die echt tomeloze energie kunnen hebben als je dat niet afremt/ kadert. Wel allemaal ontzettend leuke rassen overigens :j

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:35

Jammer dat je gewaarschuwd wordt voor het nemen van een herplaatser. Er zijn genoeg herplaatsers zonder rugzakje en ik zou juist wel voor een herplaatser gaan. Een hond die al gevormd is en een basis opvoeding heeft, waarvan je weet wat je krijgt. Bij een pup weet je niet wat je krijgt en moet je de volledige opvoeding nog zelf doen.

Dan praktisch gezien zou ik toch wachten tot jullie beiden werk hebben zodat je weet hoeveel en welke tijd er over is voor een hond.

Edit: niet eens met het beagle verhaal hierboven. Ik ken genoeg beagles die prima los kunnen lopen.
Ik denk dat ze weinig zin hebben in een actieve sport en je moet tegen hun typische beagle blaf kunnen :D
En waar ik het wel mee eens ben, ze zijn niet graag alleen. Er moet eigenlijk wel een hond bij.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:50

Soof, grappig dat je dat zegt: vriend had de Welsh op zijn lijstje, ik de Engelse. Vandaar dat ik het even op "springer" gehouden heb :D

Februari is geen moeten, maar een "niet eerder dan". We vinden het beide belangrijker dat we baanzekerheid en financiele zekerheid hebben voordat er een hond in huis komt. Ook daarin is corona niet heel vergevingsgezind, dus wie weer hoe lang we op een hond moeten wachten. Nog los van beschikbare pups. Hier zijn we ons enorm van bewust :j

Jachttraining heb ik al even een beetje naar gekeken. Er zijn hier meerdere hondenscholen in de buurt die zulke trainingen aanbieden. Vraagje: zijn deze trainingen altijd met (koud) wild, of kun je ook met alleen dummies trainen? Ik weet niet of ik (vriend zeker niet) niet-dummies zie zitten eigenlijk.

Skippy, ik vind het lastig om "uitdaging" in te vullen omdat het dus onze eerste hond gaat zijn. Wat we beiden niet zo zien zitten is een border collie niveau van uitdaging. Uiteraard gaat de hond 3-4x per dag mee wandelen voor toch zeker een half uur. Of iig, nu we nergens heen kunnen, loop ik zonder hond al meerdere malen per dag ruim een half uur. Ik snap dat 4x per dag hetzelfde rondje geen "uitdaging" is. Maar wat zou een energieke hond zoals de springer verder nodig hebben? Ik denk dan aan bijvoorbeeld voedselpuzzels zoals Kongs en het dagelijkse stukje training van commando's e.d. apporteerspelletjes tijdens het uitlaten..

De Welsh springer is net een maatje kleiner dan de Engelse, maar ik los ook dat deze het moeilijk kunnen vinden om alleen te blijven?

Beagles zijn natuurlijk een geval apart :+ fantstische dieren, maar staan zeker niet op onze nummer 1 haha. Precies om wat Skippy zegt.

Wat vinden jullie van een pup als eerste hond vs. een herplaatser als eerste hond?

Edit: Nikass, er komt geen hond voordat iig een van ons een baan heeft. Maar we willen wel graag goed voorbereid zijn. We zijn nu beiden bezig met onze afstudeerstage, dus beide gewoon 40u per week zoet met "werk".

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:57

Eelmo schreef:
Soof, grappig dat je dat zegt: vriend had de Welsh op zijn lijstje, ik de Engelse. Vandaar dat ik het even op "springer" gehouden heb :D

Februari is geen moeten, maar een "niet eerder dan". We vinden het beide belangrijker dat we baanzekerheid en financiele zekerheid hebben voordat er een hond in huis komt. Ook daarin is corona niet heel vergevingsgezind, dus wie weer hoe lang we op een hond moeten wachten. Nog los van beschikbare pups. Hier zijn we ons enorm van bewust :j

Jachttraining heb ik al even een beetje naar gekeken. Er zijn hier meerdere hondenscholen in de buurt die zulke trainingen aanbieden. Vraagje: zijn deze trainingen altijd met (koud) wild, of kun je ook met alleen dummies trainen? Ik weet niet of ik (vriend zeker niet) niet-dummies zie zitten eigenlijk.

De Welsh springer is net een maatje kleiner dan de Engelse, maar ik los ook dat deze het moeilijk kunnen vinden om alleen te blijven?

Wat vinden jullie van een pup als eerste hond vs. een herplaatser als eerste hond?


Jachttraining is meestal ook met wild ja, omdat dat ook voor proeven moet. Maar je kan ook vragen om met dummies te werken. Ik woon bij jou in de buurt, dus weet wel wat trainingen die goed zijn in jouw omgeving. Als je meer info wilt, kan je altijd een berichtje sturen! Weet ook nog wel een goede Engelse Springer Spaniel fokker.

Ik heb zelf ook een ras gehad wat bekend staat dat ze slecht alleen kunnen zijn. Maar als je gewoon gelijk met bench training start en daar strikt mee bent, dan komt dat goed. En sommige fokkers beginnen daar ook al mee in het nest.

Edit: en over pup en herplaatser. Ik heb ze allebei. Bij een rashond vind ik het fijn dat ik een ras uitkies die bij mij past en die ik kan opvoeden zoals ik wil. Het is veel werk ja, maar dat is een herplaatser ook. Helaas zijn er maar weinig die echt al een goede opvoeding hebben gehad. Ik heb vele herplaatsers gehad, maar de volgende zal toch weer een rashond worden.
Laatst bijgewerkt door SoofO op 08-10-20 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:01

@eelmo wat betreft alleen blijven denk ik dat de meeste honden het moeten leren. Honden die dichtbij de baas werken vinden dat vaak moeilijker dan honden die redelijk zelfstandig werken. Vanuit dat oogpunt is een WSS in principe niet moeilijker dan een ESS. Ik heb zelf een ESS gehad, die kon prima alleen blijven een dagdeel. Maar hij liep wel elke dag 10km, grotendeels los in het bos. Met mijn huidige leven waarbij de hond overal mee naartoe gaat, maar doordeweeks vaak niet veel meer dan 5km loopt, zou hij het als jonge hond niet zo eens geweest zijn denk ik. Mijn podengo is wat dat betreft makkelijker, die is gruwelijk lui in huis én enorm goed in zichzelf bezig houden. de ESS die ik had was 75% werk met 25% show en had helaas een hersenafwijking die hem wat atypisch maakte overigens. De meeste ESS die ik ken zijn werkende honden, die gaan elke week mee naar dummy training, doen vaak ook nog wekelijks agility en zijn de hele dag mee op pad met de eigenaren mee naar het werk. Dan heb je er geen kind aan :) maar of je dat wil is de vraag natuurlijk, zoveel ermee bezig zijn. Want dat vergt van jullie beiden wel wat. Maar goed, dat zijn dus niet de showlijnen, die zijn minder fanatiek ;)

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:02

Een hoop nuttige info, bedankt jongen! _/-\o_

Soof, ik doe je binnenkort even een pb! :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:46

SoofO schreef:
Edit: en over pup en herplaatser. Ik heb ze allebei. Bij een rashond vind ik het fijn dat ik een ras uitkies die bij mij past en die ik kan opvoeden zoals ik wil. Het is veel werk ja, maar dat is een herplaatser ook. Helaas zijn er maar weinig die echt al een goede opvoeding hebben gehad. Ik heb vele herplaatsers gehad, maar de volgende zal toch weer een rashond worden.


Ik snap dit inderdaad heel goed. Ik heb eerst een pup gehad (de ESS, rashond met papier), daarna een herplaatser (mijn pod-mix). Máár mijn pod was niet verpest qua opvoeding, want had nooit in huis gewoond. Hij was kort een straathond en kwam bij mij toen hij nog jong was (7 maanden ongeveer). De dingen die bij hem 'lastig' zijn, hebben meer te maken met het podengobloed (enorme jachtdrift en dus niet los kunnen lopen, en mijn vader is ook niet zo blij met de graafwerkzaamheden die hij graag in de tuin doet haha, in mijn tuin lig ik er niet zo wakker van) dan met het straathond/ herplaatser zijn. Hoewel hij wel reageert op harde geluiden (onweer, vuurwerk, maar hij heeft ook een aversie tegen motoren en auto's met hele ronkende motoren). Dat zijn dingen waar je met een pod pup ook wel tegenaan zou lopen grotendeels. Ik zeg niet 'nooit meer', want ik ben echt echt echt gek op mijn kleine pod-mix en hij is echt een hele makkelijke hond eigenlijk - los van zijn jachtdrift dus, die echt heel anders is dan de jachtdrift van honden die mét de baas werken ;) -, máár ik denk wel dat als je echt sport-plannen / doelen hebt, het makkelijker is om dan selectief te zijn en een goede fokker te zoeken. Dat is toch echt anders dan een gezellige huishond die best wat gekke gedragingen mag hebben natuurlijk :)

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:35

Ik heb altijd kruisingen en herplaatsers gehad. Ook in beslag genomen hond met aardige rugzak. Toch is mijn huidige (1e) rashond de meest gecompliceerde en bewerkelijke. Dus tja, zeg het maar.
Feit is dat je bij een herplaatser al behoorlijk goed kunt inschatten wat je krijgt, waar dat bij een pup nog veel meer zal moeten blijken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:47

Ik heb hier ook zo lang over getwijfeld. Heb zelf kleine kinderen en wilde er vooral een die kindvriendelijk is. herplaatsers die kindvriendelijk zijn komen bijna nooit voorbij. Nu dus een pup.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:49

Nikass schreef:
Ik heb altijd kruisingen en herplaatsers gehad. Ook in beslag genomen hond met aardige rugzak. Toch is mijn huidige (1e) rashond de meest gecompliceerde en bewerkelijke. Dus tja, zeg het maar.
Feit is dat je bij een herplaatser al behoorlijk goed kunt inschatten wat je krijgt, waar dat bij een pup nog veel meer zal moeten blijken.


Gewoon uit interesse ben ik wel heel benieuwd wat voor rashond je nu hebt :)

Wij zijn ons ook volop aan het verdiepen. Ook of we voor een pup gaan of een herplaatser. Ik ben een keer van gedachte verandert (om toch voor een herplaatser te gaan). Maar uiteindelijk daar toch op terug gekomen. Moet zeggen dat de uiteindelijke raskeuze voor ons daarin zeker doorslaggevend is geweest.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:15

DiantaM schreef:
Ik heb hier ook zo lang over getwijfeld. Heb zelf kleine kinderen en wilde er vooral een die kindvriendelijk is. herplaatsers die kindvriendelijk zijn komen bijna nooit voorbij. Nu dus een pup.

Mijn herplaats voormalig kennel hond (mechelse herder ook nog) is echt super met kinderen, dus het kan zeker.
Maar ja... vind ze maar
Afbeelding

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:21

Maar krijg je met een herplaatser wel echt wat je ziet? Even hardop denken hoor! Maar een hond, zeker de buitenlandse, met mogelijke trauma's en rugzakjes.. Misschien een paar maanden in het drukke NL.. Ik kan me zomaar voorstellen dat wanneer die dieren gaan settelen ze ineens heel anders worden omdat dan hun echte karakter pas naar boven komt.

Met een pup begin je op een schone lei, je hoeft niet eerst 'slecht' gedrag weg te poetsen maar kunt (in theorie!) gelijk beginnen met goed gedrag aanleren.

Mijn dilemma is een beetje, waarom een speciaal voor mij gefokte pup als er zoveel honden wachten op een warme, liefdevolle mand? Probleem daarmee is alleen dat heel NL zoekt naar de eigenschappen die wij zoeken. De meeste NL asiel honden zijn te groot, of bullies (willen we niet, past niet bij ons). En een buitenlands hondje zou ik toch echt eerst in het echt willen ontmoeten. Plus, ik sta volledig niet achter het importeren van honden omdat er te weinig NL asielhonden (zouden) zijn.

Dat zijn dus een beetje mijn struggles :D Dit weekend nog eens goed met vriendlief om tafel gaan :j

Ik vind het oprecht allemaal best moeilijk. -O- Ik wil graag een goed doordachte keuze maken, maar er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden, verschillende kanten om iets te benaderen..

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:42

DiantaM schreef:
Ik heb hier ook zo lang over getwijfeld. Heb zelf kleine kinderen en wilde er vooral een die kindvriendelijk is. herplaatsers die kindvriendelijk zijn komen bijna nooit voorbij. Nu dus een pup.


Ik heb hier inmiddels mijn 4e kindvriendelijke herplaatsen lopen. Waarvan 3 uit het buitenland.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:43

Als je een beetje gedrag kunt inschatten denk ik dat je met een herplaatser minder snel voor verrassingen komt te staan. Maar goed, een rashond pup is ook hartstikke leuk natuurlijk. Je moet gewoon kijken wat je aanspreekt en waar je voor valt.
Mijn buitenlandse herplaatser was overigens 4 maanden toen ik haar kreeg, geen enkele rugzak, al wel zindelijk en verder alleen maar lief. Het is de hond die het minste opvoeding heeft gehad simpelweg omdat ze in alles alleen lief en speels en braaf is. Net als mijn eerste hond, ook herplaatser, trouwens, heel ander type en wel uit Nederland. Zij was veertien maanden oud en luisterde prima, en had geen negatieve eigenschappen. Achteraf gezien het beste wat ik me toen kon wensen, want ik wist nog niet veel van honden destijds.

SLMT9, ik heb een Harzer Fuchs, in Nederland geen erkend ras. In Duitsland gefokt voor het drijven van grote kuddes schapen en koeien in de Harz.
(We hebben hem daar ook opgehaald)


Afbeelding

Hij is fantastisch, mijn maatje en mijn schaduw. De eerste anderhalf jaar waren zéér intensief en nog steeds is het een hond die veel geduld, kennis en energie vraagt.
Ik ben heel blij met hem, maar als eerste hond had ik er niks van gebakken ;)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:14

Wat een prachtige hond! Wat maakte hem de ‘lastigste’ hond? Is geen commentaar, ik vind het leerzaam dit soort inzichten.

De ene herplaatser is de andere niet, maar in de orientatie-zoektocht ben ik toch vooral honden meg rugzakje tegen gekomen. En nu ik veel leer over gedrag van een hond, heb ik juist meer het gevoel gekregen dat de opvoeding van een herplaatser door mij is onderschat.

En nee, van een pup weet je veel van te voren niet. Maar je hebt zelf wel invloed op de opvoeding vanaf dag 1.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:36

@nikass die zie je hier inderdaad niet veel. Er zijn een aantal van die Duitse drijversrassen, maar dat zijn echt nog wel werkhonden hè?

@eelmo je weet inderdaad maar tot op zekere hoogte wat je krijgt bij een herplaatser. Ze zeggen niet voor niets dat die pas na een aantal maanden écht hun persoonlijkheid laten zien vaak. Toby was in de opvang super rustig. En toen kwam hij bij mij en heeft hij eerst drie dagen geslapen. En toen werd hij wakker. En sindsdien is het een stuiterbal ;) in huis overigens niet, maar buiten is hij echt 'aan'. Dát had ik in de opvang echt niet gezien. Niks mis mee hoor. Die eerste dagen vroeg iedereen zich af (ouders, broer) of er wel leven in zou zitten of dat het zo'n timide, stil hondje zou blijven. Niet dus :D maar aan de andere kant zijn de honden van mijn tantes (3 galgo's, een terriër en een Spaanse pointer kruising) eigenlijk allemaal wél zo rustig gebleven. Toby had in de opvang gewoon echt de laagste rang en durfde niet de aandacht op zich te vestigen. Terwijl bij ons hij de baas is over de Doodle van mijn ouders, dat is echt een goedzak.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:03

Ik kan een boek over hem schrijven, maar dat houdt het topic wat op :D
Maar ik zal proberen kort een indruk te geven.

De Harzer Fuchs is gefokt om met bijten en blaffen te drijven. Hij is daarin een veel hardere hond dan bijvoorbeeld een border collie.
Als pup oefende hij vooral het bijten: in de plinten en de muren, in mijn andere hond, in ons. Hij liet zich daar slecht in corrigeren. Hij is/was namelijk ook héél snel overprikkeld. Bezoek vindt hij nog steeds geweldig maar hij wordt er ook heel druk van.
Hij is superslim en leert heel snel, maar zelfbeheersing en concentratie om rustig iets aan te leren had/heeft hij niet. Hij is heel fysiek, hard, en reageert scherp.
Hij kon als pup niet langs een drukke weg lopen; het geluid en het zien van voorbij razende auto's kon hij niet mee omgaan.
Elke wandeling was een training in het omgaan met de dingen om hem heen: Ik heb hem op een positieve manier (dus alleen door middel van beloning!) kunnen leren om niet achter joggers, fietsers, auto's aan te gaan, om normaal een weiland schapen of koeien of paarden te passeren, om provocerende erfhonden te negeren (heel moeilijk, en geeft hem heel veel stress)
Andere honden is een hoofdstuk apart. Hij kan los met de meeste honden goed, maar een reu die hem niet zint pakt hij hard aan: die moet uit zijn territorium en dat moet altijd op een fysieke manier. Hij verwondt een hond niet, maar gaat er fysiek wel heel hard in. Ik heb mijn hond heel goed leren lezen, want ik wil die situaties vóór zijn.
Aan de lijn kan hij moeilijk honden passeren. Ook heeft hij veel jachtinstinct en de prooi die hij vangt bijt hij dood (dit is voor een deel een inschatting, ik heb er gelukkig niet met alle dieren ervaring mee)
Oja, hij mag geen speelgoed. Alles wordt direct vakkundig gesloopt en als pup at hij alles op. Soms eet hij nog wel eens hout op (gewoon van stokken) en hij kauwt ook op stenen.
Hij kan prima alleen thuis blijven maar maakt wel alle deuren open en klimt op de vensterbank. De ramen moeten dicht anders zou hij eruit kunnen springen.
Hij is beschermend, soms té: de mensen die hij graag mag worden beschermd, soms tegen hun eigen hond...
Mijn hond is in alles de overtreffende trap. Ook in zijn liefde voor mij. Wat heel leuk is, maar ook betekent dat als ik een dag weg ben (en hij is rustig thuis met mijn vriend en mijn andere hond) hij moeilijk kan omgaan met mijn thuis komst. Hij is dan zo opgewonden dat hij dat moet afreageren. Door te blaffen (hij maakt het liefst de hele dag geluid) of door te rijden of door ergens in te bijten.

Nou, ik stop, ik vergeet nog de helft :D maar het wordt een te lang verhaal.
Ik heb geen seconde spijt van hem, laat ik dat duidelijk stellen. Ik ben heel erg gek op die hond.
Maar zonder de kennis en ervaring die ik nu heb (en dat is redelijk wat, maar nog zoveel ook niet) was hij één groot drama geworden ben ik bang. Niet alleen voor ons, maar ook voor zichzelf.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:22

@nikass pfoe, jij liever dan ik hoor. Het zou mij een treetje teveel zijn. Ik ben een luie opvoeder ;) mooi is ie wel <3

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:03

Ik ben ook redelijk lui eigenlijk ;) en mijn teefje, dat is wat dat betreft echt een kadootje <3
Mijn reu vereist management. Maar het gaat goed; ik woon in de juiste omgeving: heel veel losloopbossen hier die op de meeste tijdstippen ook nog erg rustig zijn. Ik hou van lopen. Dus lekkere lange wandelingen in het bos waarbij we weinig andere mensen en honden tegen komen. Zie ik een vreemde hond? Ik laat mijn reu gaan kijken en sta zelf stil op een afstandje. Ik zie direct aan mijn hond hoe zijn stemming naar de andere hond is. Zie ik teveel spanning dan roep ik hem terug. En dat is dan weer het fijne aan zo'n overtreffende trap: hij luistert heel goed als ik hem roep. Ik krijg hem altijd weg voor de situatie escaleert. Maar vóór zijn betekent wel altijd elke situatie zien.
Honden die hij kent en waarmee het écht niet gaat (dat zijn er een paar) die moet ik niet te laat zien zeg maar. Dan moet ik heel snel actie ondernemen om te voorkomen dat hij er op af gaat. Het maakt hem ook niet uit als eentje hem een maatje te groot is :D (mijn hond is niet zo heel groot, ongeveer 55 cm en 28 kg).

Hij is een echte hond voor de sport zou je zeggen, maar trainen in een groep is lastig. Een nieuwe hond in de groep betekent stress, een vreemde groep op het veld naast ons = stress.
En stress = blaffen, geen concentratie, uitvallen.
Hij houdt van fysieke uitdaging: behendigheid, naast de fiets, mee hardlopen, apporteren. Denkspelletjes zijn leuk maar hij raakt gauw gefrustreerd. Hij is bezitterig en kan niet tegen zijn verlies. Van teefjes tolereert hij wel heel veel en hij heeft een boel vriendinnetjes ;)
Maar samen op lopen betekent extra opletten, want komt vriendinnetje een bevriende reu tegen dan kan het maar zo zijn dat mijn reu dat niet ziet zitten, ook al doet die andere hond helemaal niets. Het is op dat moment zijn teefje, zijn roedel en hij bepaald wie hij daarin accepteert.

Hij is prachtig en krijgt daardoor veel aandacht. Mensen, kinderen kunnen een potje bij hem breken. Hij laat zich graag knuffelen.
Hij kan thuis ook heerlijk op mijn voeten slapen. Ik vind hem wat dat betreft niet overmatig druk ofzo.

Oh en laat ik niet vergeten, zijn eeuwig goede humeur, blij met de dag en de mensen en honden van wie hij houdt. :knuffel:

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:44

@nikass: wat interessant om te lezen. Ik heb zelf hersenletsel en ook erg overgevoelig voor licht, geluid en andere prikkels. Behalve het bijten en drijven herken ik me wel in je hond ;)
Ik vind het altijd zo bijzonder hoe onbekend hersenletsel in de wereld is, nu ik steeds meer lees hoe het overprikkelingsstuk bij honden zo terug komt. Half Nederland heeft immers een hond.

Terug naar de discussie: wist jij van te voren waar je aan begon? Heb je daar bewust voor gekozen?
Want alleen al uit dit verhaal weet ik dat ik me daar niet aan hoef te wagen. Geen pup en geen herplaatser :) niets ten nadele van jouw hond, maar zelfkennis van mijn kant ;)

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:50

Nou dat dus, zij kiest een ras waarbij je van tevoren kan weten dat het nogal pittig kan worden. Ik ken dit ras ook en zou voor mij een nachtmerrie zijn :+
Ik ben dan meer van de jachthonden en heb ook rassen gehad die best pittig zijn, maar daar kies ik dan bewust voor. Ga altijd uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen. :D

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 01:11

Slmt9 schreef:
@nikass: wat interessant om te lezen. Ik heb zelf hersenletsel en ook erg overgevoelig voor licht, geluid en andere prikkels. Behalve het bijten en drijven herken ik me wel in je hond ;)
Ik vind het altijd zo bijzonder hoe onbekend hersenletsel in de wereld is, nu ik steeds meer lees hoe het overprikkelingsstuk bij honden zo terug komt. Half Nederland heeft immers een hond.

Terug naar de discussie: wist jij van te voren waar je aan begon? Heb je daar bewust voor gekozen?
Want alleen al uit dit verhaal weet ik dat ik me daar niet aan hoef te wagen. Geen pup en geen herplaatser :) niets ten nadele van jouw hond, maar zelfkennis van mijn kant ;)


Min of meer wel ja. Ik heb vooraf uitgebreid met een voormalige fokker gesproken die me veel over het ras en haar ervaringen heeft verteld en die ook aangaf dat ze het fantastische honden vond maar dat het zo intensief was dat ze er nu wel klaar mee was.
Hoe het in de praktijk uitpakt weet je natuurlijk nooit precies en ik moet wel zeggen dat ik de puppy tijd best ingewikkeld vond.
Dingen als puppy cursus, dat heeft hij maar twee lessen vol gehouden. Het was een serieuze cursus, waar weloverwogen twee pups bij elkaar werden gezet en gedrag werd geobserveerd. Maar mijn hond bleek niet met een andere pup te matchen. Hij walste met zijn elf weken over elke pup heen. Hij kon beter met pubers of volwassen honden van een wat pittiger ras overweg. Dat was soms best teleurstellend, want hoe leuk is het om je pup met andere pups te laten spelen? Ik moet wel zeggen dat het niet geholpen heeft dat wij in zijn puppy tijd verhuisd zijn en dat door persoonlijke omstandigheden wij juist toen een heftige tijd hebben meegemaakt. Dit was voor mijn gevoelige hond ook best lastig. En ik voel me daar ook wel schuldig cq verdrietig over.
Maar hoe dan ook ben ik heel erg gevallen voor deze hond <3 misschien juist omdat ik zo intensief met hem bezig ben geweest. Hij is zo álles tegelijk; hij is dapper en gaat voor me door het vuur, maar kan ook zo gevoelig en kwetsbaar zijn.
Ik durf ook niet te zeggen dat alles wat ik met hem meemaak representatief is voor het ras. Maar ik weet wel van andere HF eigenaren dat het intensieve typetjes zijn ;)

Ik vind het alleen maar heel goed dat je jezelf kent en op zoek gaat naar iets wat bij je past.
Ik heb best wel getwijfeld hoor, voor dit ras. Maar ik ben ook wel iemand die te voorzichtig kan zijn daarin. Vroeger niet, maar hoe meer je weet en hebt meegemaakt, hoe kritischer je wordt (althans, ik wel)
Mijn vriend was echter van mening dat met mijn achtergrond (ik heb eea aan instructeurs cursussen gevolgd ed en meerdere honden gehad) en zijn achtergrond (professioneel in de paarden) we het wel zouden redden.
Ik heb sinds ik mijn hond heb heel veel over hondengedrag bijgeleerd, privé les gehad van de voormalig fokker, cursus gevolgd bij een gedragsdeskundige, veel gelezen en gemaild oa met Moniek Bladder en met iemand met een HF. En natuurlijk zou ik nu al dingen anders doen dan ik heb gedaan in zijn puppy tijd, die ervaring neem je weer mee.
En nou ja, ik ben een persoon die heel erg voor mijn honden gaat, die altijd lange wandelingen loopt en die redelijk flexibel is met werk. Dat scheelt ook; dat je je leven kan en wil aanpassen aan je hond.