[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:46

Noox, ik heb dan weer een Samojeed in huis die juist graag bij me in de buurt is, zeker graag samen wil werken maar inderdaad wel soms even afgeleid is door de wereld om hem heen :)
Volgt me het liefst nog naar de WC en wil best buiten in de tuin liggen maar dan wel als wij ook gezellig daar zijn. Blaft bijna niet en is super relaxed. Hij is nu bijna 1 jaar en kan best los, maar is wel erg dol op alle andere honden en speels dus rent er dan wel heen. Loop ik door, komt hij wel mee. Ik laat hem dan ook elke dag gewoon los in de losloop gebieden die ik hier gelukkig in de buurt heb, Weglopen doet hij absoluut niet. Het is een knuffel en een clown, de leukste hond die ik tot nu toe gehad heb. En ik wilde eigenlijk altijd alleen Berner Sennen, tot de laatste overleed en we besloten dat we geen hond meer zouden nemen....

Leeft in harmonie samen met de katten en zelfs dikke maatjes met 1 ervan. Nu is hij nog jong natuurlijk, maar hij doet het best leuk op de hondenschool, wil ook duidelijk echt wel werken maar gewoon niet te lang achter elkaar het zelfde. Samen steppen zijn we nu voorzichtig mee begonnen en hij doet het super, kent al linksaf en rechtsaf en wacht en luistert voor de step echt heel braaf.

Ik hoor ook vaak de verhalen van koppig en slopen omdat ze niet alleen kunnen zijn terwijl de mijne al sinds hij een maand of 6 was gewoon los in huis is en wij gerust een paar uur weg gaan dan.

Het is ook zo afhankelijk van het individuele karakter hoor, ik heb gewoon heel goed gekozen qua fokker denk ik, en geluk gehad met mijn hond. Dat is ook heel belangrijk gewoon, dat je, nadat je een ras uitgekozen hebt, de juiste fokker treft met de juiste ouder dieren en dat je dan ook de best bij jou passende pup nog uitzoekt.

Bij voorbaat op raskenmerken die in de boeken beschreven staan helemaal uitsluiten, hoef je misschien niet te doen, kijk gewoon waar je gevoel het meest naar uit gaat en zorg dan dat je de juiste match daarin gaat vinden....

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:05

Nikass schreef:
Okee... Een middenslag schnauzer?

Klopt qua maat, zijn wat rustiger, en niet moeilijk op te voeden.

Schnauzer vind ik zeker leuke hondjes... Zijn ze een beetje sociaal?

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:29

Billy1970 schreef:
Noox, ik heb dan weer een Samojeed in huis die juist graag bij me in de buurt is, zeker graag samen wil werken maar inderdaad wel soms even afgeleid is door de wereld om hem heen :)
Volgt me het liefst nog naar de WC en wil best buiten in de tuin liggen maar dan wel als wij ook gezellig daar zijn. Blaft bijna niet en is super relaxed. Hij is nu bijna 1 jaar en kan best los, maar is wel erg dol op alle andere honden en speels dus rent er dan wel heen. Loop ik door, komt hij wel mee. Ik laat hem dan ook elke dag gewoon los in de losloop gebieden die ik hier gelukkig in de buurt heb, Weglopen doet hij absoluut niet. Het is een knuffel en een clown, de leukste hond die ik tot nu toe gehad heb. En ik wilde eigenlijk altijd alleen Berner Sennen, tot de laatste overleed en we besloten dat we geen hond meer zouden nemen....

Leeft in harmonie samen met de katten en zelfs dikke maatjes met 1 ervan. Nu is hij nog jong natuurlijk, maar hij doet het best leuk op de hondenschool, wil ook duidelijk echt wel werken maar gewoon niet te lang achter elkaar het zelfde. Samen steppen zijn we nu voorzichtig mee begonnen en hij doet het super, kent al linksaf en rechtsaf en wacht en luistert voor de step echt heel braaf.

Ik hoor ook vaak de verhalen van koppig en slopen omdat ze niet alleen kunnen zijn terwijl de mijne al sinds hij een maand of 6 was gewoon los in huis is en wij gerust een paar uur weg gaan dan.

Het is ook zo afhankelijk van het individuele karakter hoor, ik heb gewoon heel goed gekozen qua fokker denk ik, en geluk gehad met mijn hond. Dat is ook heel belangrijk gewoon, dat je, nadat je een ras uitgekozen hebt, de juiste fokker treft met de juiste ouder dieren en dat je dan ook de best bij jou passende pup nog uitzoekt.

Bij voorbaat op raskenmerken die in de boeken beschreven staan helemaal uitsluiten, hoef je misschien niet te doen, kijk gewoon waar je gevoel het meest naar uit gaat en zorg dan dat je de juiste match daarin gaat vinden....


Dank je wel voor deze lange uitleg en je hebt zeker een punt! Klinkt als een heerlijke pup <3
Zou je me evt willen pb’en waar jij jouw samojeed vandaan hebt? Is nog steeds een droom van mij, zo’n pluizige ijsbeer hahah

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:45

Houd er wel rekening mee dat een Samojeed ook vachtverzorging nodig heeft. Als je ze niet af en toe goed uitblaast krijgen ze vilten en hotspots.
Helaas zie ik veel te vaak slecht verzorgde vachten bij dit ras.

Ik ken ook leuke en redelijk makkelijke Samojeeds. Makkelijk voor een poolhond dan :D Ze zijn alleen wel erg vocaal, daar moet je tegen kunnen. Ik vind ze echt fantastisch!
Toch zelfstandig maar niet dat extreme als andere poolhonden.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:32

Yenni schreef:
Nikass schreef:
Okee... Een middenslag schnauzer?

Klopt qua maat, zijn wat rustiger, en niet moeilijk op te voeden.

Schnauzer vind ik zeker leuke hondjes... Zijn ze een beetje sociaal?


Ik vind zelf de dwerg erg leuk, maar die zijn wat pittiger. Ik vind het wel sociale honden. Voor de dwerg zijn lange wachtlijsten dacht ik.

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:54

Lisitano schreef:
Houd er wel rekening mee dat een Samojeed ook vachtverzorging nodig heeft. Als je ze niet af en toe goed uitblaast krijgen ze vilten en hotspots.
Helaas zie ik veel te vaak slecht verzorgde vachten bij dit ras.

Ik ken ook leuke en redelijk makkelijke Samojeeds. Makkelijk voor een poolhond dan :D Ze zijn alleen wel erg vocaal, daar moet je tegen kunnen. Ik vind ze echt fantastisch!
Toch zelfstandig maar niet dat extreme als andere poolhonden.


Ja een tikkie eigengereid zijn ze ook wel hoor, ik zeg wel eens, hij luistert heel goed maar stelt dat alleen soms een beetje uit :+ Maar over het algemeen valt dat echt heel erg mee en heeft hij meer will to please als mijn Berners hadden.
En vocaal is hij alleen als hij wil spelen, dan keft ie wat. En hij praat tegen je als je beneden komt in de ochtend bijvoorbeeld, maar dat is super schattig en totaal niet luidruchtig ook, ook hier wint de Berner het met gemak, althans mijn eerste wel, die kon echt om niks heel hard blaffen! :)

Edit: Elke week ongeveer een half uur tot uur blazen en borstelen ja, inderdaad. En dan lekker kroelen, ik vind het totaal niet vervelend maar ja een Berner heeft ook vachtverzorging nodig dus ik was het ook al gewend natuurlijk. Moet je inderdaad wel meenemen in je overwegingen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:05

Hallo allemaal, ik kom graag meekletsenals dat mag! :D

Zowel mijn moeder als ik willen graag een kleine hond. Niet meteen, maar over 1,5 jaar. Dan zal mijn moeder met pensioen gaan.

Mijn thuis situatie is als volgt:
-Appartement
- 2 katten
- 1 dag in de week op kantoor, de rest van de week werk ik thuis.

De dag dat ik naar kantoor moet, kan ik de hond bij mijn moeder brengen. Dit geld ook voor de dagen dat ik weg ben naar klanten of een evenement. Mijn moeder woont op 5 minuten afstand.

Nu willen we beiden graag een kleine hond, rustig karakter en vooral lief voor kinderen en andere dieren.

We denken zelf aan een King Charles spaniël, maar wellicht hebben jullie tips.

Overigens: we willen alleen hondjes bij goedgekeurde fokkers vandaan.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:23

Een gezond hondje ga je bij de cavalier nergens meer vinden. Dat ras is enorm kapot gefokt.

Wat dacht ej van een Malteser, Shi tsu, lhasa apso of bichon frisee? Ook een poedeltje zou kunnen passen. Denk dat zowat heel rasgroep 9 in je eisen zou passen.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:47

Idd niet aan een cavalier beginnen, Klant van me fokte ze, is gestopt omdat er gewoon geen gezonde onverwante hondjes meer te vinden waren.
Zo jammer want het zijn ongelooflijk lieve en vriendelijke hondjes.
Verder ga ik qua rassen met Zoë mee, ik heb bij mij in de groep een paar Bolonka Swetza hondjes, hoop dat ik het goed schrijf haha.
Beetje Lhasa apso achtig maar wat kleiner.
Ontzettend lieve en sociale hondjes, niet heel druk en vriendelijk.
Weet niet of er makkelijk aan te komen is.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:11

Inderdaad geen cavalier... Ik vraag me ook af wat je verstaat onder 'rustig karakter'? Cavaliers zijn rond drie jaar gewoon 'op' lijkt het wel. Dusja, als je zo'n type hond wilt... Ik heb een tijd met een cavalier gewandeld. Als pup heel actief en speels. Daarna bijna een jaar niet meer gezien maar moest nog langsgaan om de sleutel terug te brengen en er leek bijna geen leven meer in die hond te zitten... Kwam wel van een 'goede' fokker, maar alsnog.

Lhasa Apso zijn wel heel fijne honden, maar wel erg speels. Je kan ze ook kort scheren. Hoewel mij dat eerst mooier leek (kort), valt dat eigenlijk toch erg tegen. :') Een vriendin van mij heeft er twee, eentje hadden ze kort geschoren en de ander had mooie lange haren. Leek een beetje op een levende Samson. <3
Want als je foto's van Lhasa Apso's bekijkt op internet lijken het een beetje van die 'tuttige' hondjes (zeker als hun haren net gestyled lijken ofzo) maar lange haren staan ze zeker niet mis als je ze in het echt ziet.

En anders; een vlinderhondje of een whippet? Naar het Italiaans windhondje zou je ook kunnen kijken maar in combinatie met kinderen vind ik ze nogal breekbaar.

Van kleine poedels lees ik regelmatig dat die nogal hysterisch zijn...

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:50

Havanezer?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:20

Een Boston terriër :)


Afbeelding

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 00:09

Goed dat ik het vraag! Want ik wil uiteraard geen hond die na een paar jaar al op is! Ik zal alle rassen eens nakijken! :D

En Boston terriërs vind ik ook heel erg leuk! <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 01:13

Zou de Yorkshire terriër niet iets kunnen zijn? Ik ken er verschillende en het zijn stuk voor stuk rustige en lieve hondjes.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:09

Hoewel ik écht gek ben op spaniels, zou ik een cavalier (of een gewone king charles) niet aanraden.
Voor een gezellig, relaxed, klein hondje zit je in de rasgroep gezelschapshonden goed: die zijn precies daarvoor gefokt.
Qua gezondheid ben ik geen fan van de kortneuzen, de meeste zijn tegenwoordig écht plat (zonde, want qua karakter zou ik echt zó gaan voor een brussels griffonetje).
Een kromfohrlander is een wat grotere uit de rasgroep en voor mijn gevoel daarom fijn om bij kids te hebben, niet té breekbaar :) Zelfde geldt voor de tibetaanse terrier. Kennisje heeft er 2 en heeft ook 3 kleine kids, gaat súper samen.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:23

Ik vind de tibetaantjes wel felle donders hoor, althans degene die ik ken

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:25

Tinkermuts schreef:
Ik vind de tibetaantjes wel felle donders hoor, althans degene die ik ken


Ik ken er vier in totaal. Allemaal makkelijk, sociaal, goed met andere honden én kinderen. Wel allemaal teefjes overigens.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:24

Ik heb een paar reutjes in mijn groepen lopen en vind ze best pittig naar de andere honden, wel in de hand te houden hoor maar moet er wel goed op letten.
Misschien toch het verschil tussen de heren en de dames, wat je overigens wel bij veel rassen ziet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:33

Tinkermuts schreef:
Ik heb een paar reutjes in mijn groepen lopen en vind ze best pittig naar de andere honden, wel in de hand te houden hoor maar moet er wel goed op letten.
Misschien toch het verschil tussen de heren en de dames, wat je overigens wel bij veel rassen ziet.


Ja, klopt, dat zie je vaker tussen reuen en teven binnen een ras... interessant wel :)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:00

Tinkermuts schreef:
Ik vind de tibetaantjes wel felle donders hoor, althans degene die ik ken


Dat, en ik vind het een beetje ongezellige honden :o

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 05:48

Haha nikass ik denk dat ik een beetje begrijp wat je bedoelt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:33

@Nikass haha, die omschrijving voor een hond had ik nog niet gehoord, ongezellig...
Tibetaantjes zijn wat euhm, eigengereid, denk ik dat het woord is?
Geen labradors of spaniels van karakter nee... (of podengo's, ik zweer het, die hond van mij is soms een beetje té gezellig, moet overal bij zijn en van iedereen aandacht ;) )

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:07

@tallie Wij hebben een Biewer Yorkshire terriër. Super leuk hondje, heel vriendelijk tegen alle andere dieren en kinderen. Eigenlijk zijn alle Biewers die ik ken zo. Mits opgevoed als echte hond en niet als accessoire ;).

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:15

Willen jullie ook eens met ons meedenken?

Wij gaan na de zomer verhuizen en gaan dan redelijk afgelegen wonen met de paarden aan huis. Ik vind een grote hond die wat waaks is dan wel een veiliger gevoel geven. Wel moet hij vriendelijk zijn tegen kinderen en geen jachtinstinct hebben (vlakbij een fiets en ruiterpad). En liever ook geen extreme blaffer.

We kwamen zelf uit bij een Grote Zwitserse sennen of een Berner sennen. Maar die laatste schijnt nogal ongezond te zijn.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:34

Wat voor type hou je van, behalve de Sennen?
Er zijn nog heel wat opties.

NB: de Berner is idd een erg doorgefokt ras.
De Berners van mijn buren blaffen niet heel vaak, maar als ze het doen hebben ze wel een ontzettend volume.

Sta je ook open voor een kruising? Een Rottweiler x labrador bijvoorbeeld is een leuke mix. Maar moet je wel net kunnen vinden uiteraard.


Afbeelding

Of zoiets bijvoorbeeld, Labrador x Ridgeback