[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:26

Geen enkel ras is puur gezond, maar een buitenlandse kruising hond is ook echt niet het toonbeeld van gezondheid.

Echt ongezonde rassen vind ik rassen met misvormde snuiten. Dit is bij 100% een belemmering in beweging en dus welzijn.

Herders bijvoorbeeld ook als ze zo'n misvormde rug hebben, maar je hebt ook fokkers die fatsoenlijk fokken. Kijk dus naar de fokker en de ouderdieren en dan zit je op enorme pech gevallen na vaak goed. En zelfs bij die pech gevallen qua gezondheid zal een goede fokker je helpen of minimaal heel goed kunnen adviseren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:28

Ik heb goede ervaringen met werkende border collies. Géén kennelclub stamboom!.
Mijn mening is dat alle ellende in de rashondenwereld direct veroorzaakt wordt door de achterlijke fokmethoden die conformatie van uiterlijk tot doel hebben. Geen enkele interesse in funktionalieit, gezondheid en genetische diversiteit.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:29

Wij hebben een Duitse pinscher, die zijn naar ons idee relatief gezond. Konden toen weinig vinden over ‘typische’ ziektes en aandoeningen, ook bij verschillende fokkers navraag gedaan. Maar dit is, in NL, een ‘klein’ ras waar wel heel bewust op gezondheid wordt gefokt.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:31

StonedRomy schreef:
Geen enkel ras is puur gezond, maar een buitenlandse kruising hond is ook echt niet het toonbeeld van gezondheid.


Mag ik vragen waarom je dit vindt? (Gewoon uit nieuwschierigheid) :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:33

Bij de werkende border collies heb ik veel epilepsie gezien, dus ook niet echt gezond.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:41

_classic schreef:
StonedRomy schreef:
Geen enkel ras is puur gezond, maar een buitenlandse kruising hond is ook echt niet het toonbeeld van gezondheid.


Mag ik vragen waarom je dit vindt? (Gewoon uit nieuwschierigheid) :)


Veel ziektes die uit zuid Europa overkomen en door een slechte start als pup vaak darmklachten of skelet klachten door gebrek aan vitamine en mineralen in de eerste weken. Of zelfs geen melk gehad als pup.

Zelf altijd akita's gehad en ben nooit bij de dierenarts met ze geweest naast inentingen en hun laatste spuitje door ouderdom. Onze rescue shiba ( broodfok hondje ) is 1x aan een hernia geopereerd, heeft vocht op de longen en loopt heel stroef door verkeerde bouw ( skelet misvorming ). Onze Griekse reu kan geen vlees eten, liep om de dag mank door overbelasting. Nu door iedere dag 15 minuten in de rivier te laten zwemmen gaat het wat beter... Maar zijn skelet blijft een zorgenpunt. Zijn darmen zijn echt slecht qua functie.

Grappige vond ik nog dat mensen het leuk voor ons vonden dat we eens een gezonde kruising hadden gekozen ipv een rashond die op show is gefokt ( tja... Ik hoef geen akita die op oorspronkelijke functie is gefokt om eerlijk te zijn := )

Om mij heen zie ik ook net de zuid Europese honden die veel bij de dierenarts komen.

Een wel overwogen kruising kan dan weer wel goed zijn, mits alle testen gedaan... En de karakters van rassen bij elkaar passen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:47

Mizora schreef:
Bij de werkende border collies heb ik veel epilepsie gezien, dus ook niet echt gezond.

Hoor ik vaker, maar hier in IJsland lijkt het (nog?) geen probleem te zijn.
Het is wel een probleem waar ik me zorgen over maak gezien het enthousiame waarmee met nieuw geimporteerde honden wordt gefokt. Als zo'n "popular sire" iets onder de leden heeft genetisch gezien, dan heeft dat een grote impact. En gezien dit meestal recessieve genen zijn komen dergelijkevproblemen vaak pas in latere generaties aan het licht.
Ik heb nu een jonge hond die uit "oudere" lijnen is, en zo goed als geen inteeltfactor, dus ik hoop er het beste van.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:03

StonedRomy schreef:
Veel ziektes die uit zuid Europa overkomen en door een slechte start als pup vaak darmklachten of skelet klachten door gebrek aan vitamine en mineralen in de eerste weken. Of zelfs geen melk gehad als pup.

Zelf altijd akita's gehad en ben nooit bij de dierenarts met ze geweest naast inentingen en hun laatste spuitje door ouderdom. Onze rescue shiba ( broodfok hondje ) is 1x aan een hernia geopereerd, heeft vocht op de longen en loopt heel stroef door verkeerde bouw ( skelet misvorming ). Onze Griekse reu kan geen vlees eten, liep om de dag mank door overbelasting. Nu door iedere dag 15 minuten in de rivier te laten zwemmen gaat het wat beter... Maar zijn skelet blijft een zorgenpunt. Zijn darmen zijn echt slecht qua functie.

Grappige vond ik nog dat mensen het leuk voor ons vonden dat we eens een gezonde kruising hadden gekozen ipv een rashond die op show is gefokt ( tja... Ik hoef geen akita die op oorspronkelijke functie is gefokt om eerlijk te zijn := )

Om mij heen zie ik ook net de zuid Europese honden die veel bij de dierenarts komen.

Een wel overwogen kruising kan dan weer wel goed zijn, mits alle testen gedaan... En de karakters van rassen bij elkaar passen.


Ah okee, interessant! Om eerlijk te zijn had ik zelf daar nooit zo over nagedacht.
Wij hebben een Mastin Espagnol mix, vermoedelijk met witte herder, husky en golden of labrador retriever uit Spanje. Ze is 1.5 jaar en tot nu toe nog niet echt ziek geweest. Wel had ze vochtbulten op haar ellebogen, maar dat komt door haar eigen lompigheid. Als ze gaat liggen dan laat ze zich gewoon op haar ellebogen vallen. En ze heeft een baarmoederontsteking gehad, maar volgens mijn DA had dit niks te maken met dat ze uit Spanje komt.
Ook is ze getest op mediterane (?) ziektes :)

Dus hopelijk blijft ze ook gewoon gezond.

Maar vaak hebben ze inderdaad wel een slechte start in het leven gehad, wat dan de gezondheid kan beïnvloeden

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:28

Getest op die ziektes hoeft niets te zeggen, alleen maar dat ze het op dat moment niet actief hebben. Je weet pas of een hond die mediterrane ziektes niet heeft gehad als ze doodgaan aan iets anders en bij bloedonderzoek die ziektes nog niet actief zijn... Om het maar heel wreed te zeggen.

Hoop ook dat je hond verder gezond blijft, maar je hoort zoveel mensen die roepen dat je maar gewoon een straathond moet adopteren aangezien die noooooooit iets hebben en een rashond wel vaak HD oid. Gewoon naar het individu kijken en de echte zieke rassen vermijden. ( herder uit de showlijn uit GB, een chihuahua waarvan de ouders uitpuilende ogen hebben, kortsnuiten. Ze zijn hopelijk bij steeds meer mensen bekend. )

Als je een leonberger wilt omdat hij perfect bij je past, kijk dan naar wat fokkers. Kijk naar wat lijnen en probeer achter de doodsoorzaak te komen van zo veel mogelijk nakomelingen. Akita inu's hebben er een handige website voor bijvoorbeeld.

Als je het aankunt ook eens kijken bij de werklijnen van bepaalde rassen ipv de showlijn... Gewoon een beetje goed nadenken en je komt al ver.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:03

Mizora schreef:
Bij de werkende border collies heb ik veel epilepsie gezien, dus ook niet echt gezond.


Ik ook. Vol met oa epilepsie helaas

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:10

Yenni schreef:
Welke hondenrassen vinden jullie nu nog echt gezond?


Over het algemeen kan je stellen dat rassen die je niet veel ziet en een brede genetische basis hebben vaak gezonder zijn dan anderen.
Het aller mooiste zou technisch gezien zijn dat uit "elk nest" een hondje 1x gebruikt word voor de fok ipv dat men die ene kampioen 80 x gebruikt..

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:15

Ik zou juist niet voor kleine rassen gaan. Bij de labradors bijvoorbeeld kan je prima op zoek gaan naar gezonde exemplaren. Allerlei kleine rassen zitten juist met inteelt deprivatie en allerlei andere inteelt-gerelateerde problemen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:20

Mizora schreef:
Ik zou juist niet voor kleine rassen gaan. Bij de labradors bijvoorbeeld kan je prima op zoek gaan naar gezonde exemplaren. Allerlei kleine rassen zitten juist met inteelt deprivatie en allerlei andere inteelt-gerelateerde problemen.

Dat ligt maar net aan het fokbeleid toch?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:36

Helaas niet. Voor een gezonde populatie heb je als absoluut minimum 50 ongerelateerde individueën nodig (die ingezet worden voor de fok, de rest van de individueën zijn niet interessant): 25 teven, 25 reuen. En eigenlijk al minimaal het dubbele. Om bij het behouden van het ras, waarbij altijd enige vorm van selectie en daardoor verhoogde inteelt voor komt, het COI (inbreeding coëfficient) niet meer dan 1% per generatie te laten stijgen (het maximaal toelaatbare om problemen zo veel mogelijk te voorkomen) heb je al minimaal 25 reuen en 125 teven nodig per generatie die ingezet worden voor de fok (oftewel 125 nesten per generatie, dat komt neer op 30-40 nesten per jaar). Een hoop kleine rassen halen dat niet eens. En dat is wanneer er al bewust gefokt wordt om inteelt zo veel mogelijk tegen te gaan.

Bij het absolute minimum waarbij de selectie enkel op inteelt is, 50 dieren en 25 nesten per generatie, komt het neer op 8 nesten per jaar. En zelfs daar hebben zeer kleine rassen moeite mee om aan te voldoen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:44

Hier inderdaad slechte ervaringen met een Spanjaard. Op 1,5 jarige leeftijd in moeten laten slapen door Leishmania..

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:31

Volgens mij heb ik een vrij gezond ras: Harzer Fuchs.
Ik ben het op zich wel met Kuggur eens dat je de meeste kans hebt op een gezond ras als je fokt op functionaliteit, en niet op uiterlijke conformiteit.
Ik hoop dan ook van harte dat de Fuchs een niet-erkend ras blijft ;)

Daarnaast heb ik een Spaanse dame waarbij niets te merken is van een eventuele slechte start. Ze is inmiddels 5,5 jaar en ze heeft nooit iets, eet alles, lust alles en verdraagt alles.

Ik heb altijd het idee dat de meeste poolhonden nog relatief gezond zijn, maar ik weet niet of dat beeld klopt.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:52

Bij de Alaskan Malamute en Siberische Husky komen helaas ook erfelijke afwijkingen voor. Bij Husky's zijn de ogen een ding en ik weet van de Malamute dat HD nog weleens voorkomt. Toch ken ik er heel wat en ik ken er geen een die daadwerkelijk erfelijke afwijkingen heeft. Maar goed, dat zegt ook niet zoveel natuurlijk.

Ik heb een Spanjaard trouwens. Een Podenco. En die is ook niet gezond, we zijn al een jaar bezig uit te zoeken wat ze heeft maar we vinden niks. Ze is niet altijd ziek maar ze is nooit topfit. Ik vind het voor haar niet leuk maar ze heeft verder wel een topleven, helemaal als je het contrast met hiervoor ziet. Ik vind het geweldig werken met buitenlandse honden (ik vang ook op) en ik zal het altijd blijven doen.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:27

Ik ken heel veel buitenlandse honden en mijn ervaring is ook positief.
Voor zover je onderscheid kunt maken vind ik de Spaanse meestal het makkelijkste en de Griekse wat moeilijker (qua karakter/gebruiksaanwijzing)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:53

Ik heb aardig wat buitenlandertjes in m'n roedels, zijn sterk maar wel vaak lichamelijke ongemakkelen door slechte start. Heb drie husky's gehad, alledrie tumoren helaas aan de milt.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:37

langharig en aanhankelijk? en gezond? en fijn formaat? ik ken er maar 1.....SCHAPENDOES <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:40

Witte herder langhaar :j

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:09

Ik ben benieuwd naar nieuwe inzichten wat betreft mijn (oriënterende) zoektocht.

We hebben thuis een border collie (werklijn) gehad en deze is helaas op twaalfjarige leeftijd ingeslapen enkele maanden terug. Ik mis het hebben van een hond ontzettend, maar het is even afwachten voor de situatie er weer naar is dat er een hond kan komen. Ondertussen ben ik vast wat aan het rondneuzen.

Onze border collie was fantastisch: zeer goed te trainen, sensitief, baasgericht, intelligent, will to please enz. Ook vind ik het een prachtige hond. Nadeel: wat nerveus en daardoor moeilijk mee te nemen naar allerlei plekken. Iets 'makkelijker' gaat denk ik beter in mijn situatie passen, maar ik wil sowieso de intelligentie, werkwilligheid en baasgerichtheid behouden. Rasgroep herdershonden en veedrijvers denk ik dus.

Ik wil heel graag een gezonde hond. Duitse herder vind ik daarom niet echt wat. Zit wel te kijken naar de oudduitse herder en de altdeutsche hutehund (type gelbbacke). Ik was eerder de Chodsky pes tegengekomen en die leek mij echt heel leuk en passend. Maar wel gedoe met gezondheid in dat ras ivm inteelt. Gelukkig zijn ze er serieus mee bezig dmv outcross ed dus wellicht nog een optie.

Mijn situatie: nu nog thuiswonend maar bezig met het krijgen van een eigen plekje. Hond komt er pas als dat gelukt is. Tuin wil ik sowieso. Ik werk 4 dagen in het onderwijs. Hond kan misschien mee naar werk maar weet niet of ik dit wil. Waarschijnlijk staan mijn ouders open voor oppassen (moeder veel thuis). Hond de hele dag alleen thuis laten vind ik geen optie.

Ik vind het leuk als de hond mee kan met allerlei actieve uitjes, denk aan met vakanties in de bergen wandelen, mee naar mijn paard enz. Daarin moet de hond dus wel wat makkelijker zijn dan de border collie die we hadden. En natuurlijk goed getraind. Ik heb flyball met de border collie gedaan en dat of behendigheid wil ik ook gaan doen met de nieuwe hond.

Qua type hond vind ik middelgroot met langharige vacht mooi. Geen kortharige honden of draadhaar oid.

Ben benieuwd of jullie nog leuke ideeen en tips hebben!

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:33

Waarom kijk je niet naar een border collie uit andere lijnen? Ik heb een showborder uit Braziliaanse lijnen. Hij is zo’n rustige en makkelijke hond. Niet snel uit zijn lood geslagen en toch een werkertje. Alle honden uit deze lijnen die ik ken zijn zo. Mijn reu is dan nog 1 van de actievere omdat zijn vader Duits is. De braziliaanen die ik uit puur Braziliaans bloed zijn zijn nog veel meer bankhangers.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:51

Het zou de naam niet mogen dragen. Een labrador in bordercollie verpakking....

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:31

Een Cattle dog :D maar die zijn kortharig... Passen imo wel goed bij je eisen.

Ik zou het inderdaad ook in een andere border collielijn zoeken. :j