[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:39

Kom ik weer met m'n Pyreneese Herders aan :D
Als je een Briard leuk vindt, vind je een Pyreneeer ook leuk. Briards zijn echter zéér eenkennig, Pyreneeërs (mits van een goede fokker) veel minder. Ik heb er hier twee rondlopen die ook vreemden doodknuffelen als ze de kans krijgen. Een Braird zal dat niet snel doen.
Ze zjin ook net wat handzamer van formaat in vergelijking met Briards. Ze kunnen makkelijk een paard bijbenen, zijn geen jagers (wel herders), oersterk, sober, ADHD, maar toch goed te trainen... Ik vind het super honden.
Wat ook leuke honden zijn, zijn Picardische herders. Korthariger dan Pyreneeërs en Briards, maar het formaat van de Briard.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:52

Ibbel, ik had hem al bekeken ( http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/ ) en ik vind het idd een leuke hond :) .
Waar mijn dochter mee aan kwam, was de Hovawart ( http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/ ). Zij had die op een duitse site gevonden en daar stond ook bij dat het een super hond was om mee bij het paardrijden mee te nemen.
Pfff... moeilijk hoor := ; ik heb altijd gezegd dat ik ooit een Briard zou willen hebben, maar ik geloof ook idd dat dat niet dé ideale hond voor ons gezin is :\ ....

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:56

Hovawart is wel heel groot, als je Westies gewend bent.
En ik vind ze eigenlijk wel erg veel weghebben van Golden retrievers, en retrievers vond je toch niets?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:01

De Hovawart is ong. 50 cm, dus dat vind ik opzich prima.
Op de Ned. site staan alleen maar blonde Hovawarts, op de duitse ook zwarte, die ik dan wel weer leuk vind :) .
(Ik weet, ik ben moeilijk :P !)

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:05

Ja, die black and tan Hovawarts lijken meer op langharige Rottweilers. Op zich ook leuke honden ook, Hovawarts. Maar 50 cm? Eerder 60, als ik me de Hova's die ik gezien heb goed herinneren. Mijn grootste Pyri is 50 cm, maar dat komt toch niet in de buurt van een Hova.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:47

Ik ken alleen black&tan Hovawarts, wist niet eens dat ze blond waren :D
Hangt blijkbaar van de hond af hoe groot ze zijn, de beesten die ik ken zijn rond de 50cm.
En voor zover ik weet is dit echt geen beginnershond, moet je stevig voor in je schoenen staan. Zelfs voor niet-beginners schijnen ze wel lastig op te voeden zijn.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:19

Sterre schreef:
Pfff... moeilijk hoor := ; ik heb altijd gezegd dat ik ooit een Briard zou willen hebben, maar ik geloof ook idd dat dat niet dé ideale hond voor ons gezin is :\ ....


de soft coated wheaten terrier? heeft qua uiterlijk, zonder dat hij een terrier look krijgt aangemeten bij de trimmer, best wel wat weg van de Briard.
ondanks dat het een terrier is is hij best gehoorzaam en trainbaar.
http://www.youtube.com/watch?v=omTXdIoQDik

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:28

Die soft coated wheaten terrier heeft ook een leuk koppie zeg! Ziet er stoer uit :j !

Over de Hovawart zal ik eens iemand bij ons op stal vragen; die is hondentrainer en die kan me vast wl vertellen hoe moeilijk/makkelijk deze hond is := ....

Ik zou het opzich ook prima vinden om een hond uit het asiel te halen, maar het voordeel van een rashond is dat je die een beetje op karakter kan uitzoeken.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:25

edit: zat niet op te letten :o

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:37

Eeen appenzellersennenhond is ook wel erg geschikt als je er er veel tijd voor hebt. ze zijn wel eigenwijs maar vinden het geweldig als ze overal lekker kunnen rond rennen overal de ruimte hebben. Ze zijn altijd dol enthousiast alleen zijn wel eenkennig maar als ze eenmaal je vriend zijn dan zijn ze ook je dikste maatjes!!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:51

Zat de hele middag met mijn dochter in het i-net te zoeken; tot-nu-toe vinden we geen hond die leuker is als de Westie :roll: :o ...

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:28

Die wheaten lijkt ook heel veel op de Pyri. Hier in de buurt hebben ze zo'n wheaten, kende het hele ras niet, maar vond 'm zó leuk.

Ga anders eens op een hondenshow kijken Sterre, daar zie je alle rassen in het echt, geeft toch een beter beeld dan foto's op internet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:47

Toevallig zat ik daar vanmiddag ook al aan te denken Ibbel! Kijk ik net op google wanneer er dit jaar weer een grote tentoonstelling in Nürnberg wordt gehouden: 16/17 januari!
Over toeval gesproken :D !
Daar gaan we dus zeker heen :j ! Ik wil zeker de pyrenese berghond en die wheaten wel eens irl zien :) .

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:52

Sterre schreef:
Ik zou het opzich ook prima vinden om een hond uit het asiel te halen, maar het voordeel van een rashond is dat je die een beetje op karakter kan uitzoeken.


Die vat ik niet helemaal..
Binnen 1 nest zijn al genoeg verschillen te vinden tussen karakters, dus binnen een ras zitten ook genoeg verschillen. Ik vind niet dat je daar echt op af kunt gaan. De voordelen van een asielhond, is dat hij vaak al volwassen is en dat je daardoor al weet wat voor karakter er aan zit. Een goed asiel kent zijn honden en kan je op een blaadje geven wat de hond zijn goede en slechte eigenschappen zijn. Bij een pup moet je toch wat afwachten wat je uiteindelijk voor hond krijgt.

Valt het op dat ik pro-asiel ben :D

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:55

Sterre schreef:
Toevallig zat ik daar vanmiddag ook al aan te denken Ibbel! Kijk ik net op google wanneer er dit jaar weer een grote tentoonstelling in Nürnberg wordt gehouden: 16/17 januari!
Over toeval gesproken :D !
Daar gaan we dus zeker heen :j ! Ik wil zeker de pyrenese berghond en die wheaten wel eens irl zien :) .


Niet de Pyreneese berghond, die zijn wit en 80 cm hoog. Pyreneese herder (Pyrenäenschäferhund, auf Deutsch :+ ) moet je hebben :D

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:05

Haha, okay, dan ga ik daar iig ook bij kijken :j ! (Zou idd net wat voor mij zijn om bij de verkeerde te gaan kijken :o .)

Maar ehhh... bestaat er nergens op i-net een test die je kan doen om uit te vinden welk ras er het beste bij jou past?
Ik kan er helaas geen vinden, maar misschien weet iemand van jullie waar ik dat zou kunnen vinden?!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 07-01-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:06

Berghonden zijn ook leuk hoor. Maar een beetje groot en lomp :D

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:16

Laatst bijgewerkt door Sterre op 07-01-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:17

Yep, de kortharige (face rase) en de langharige (poil longue). Ik heb langharige...

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:18

goed idee die show.

denk trouwens dat je de Leonberger ook wel leuk zal vinden qua uiterlijk Sterre.
qua karakter zijn ze over het algemeen makkelijk in de omgang, goedzakken die goed luisteren, ze zijn wel behoorlijk groot en misschien (daar kan ik naast zitten) wat te zwaar gebouwd om lang naast het paard mee te rennen.

dacht ook gelijk aan de p. berghond, :D die is trouwens wat pittiger van karakter dan de Leonberger.

de pyreneese herder kende ik nog niet. leuk!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:19

Wbt de Leonberger: super leuke honden :j !
Toen wij 2,5 jaar geleden een kacheloven voor ons huis gingen kopen, kwamen we bij een bedrijf terecht die de zaak aan huis hadden.
Wij waren druk aan het uitzoeken, toen de deur open ging en er opeens een grote bol wol in de zaak stond, gevolgd door nr. 2, nr. 3 en nr. 4 :D .
Bleek de vrouw Leonbergers te fokken en net een nest te hebben :+: .
De kacheloven was natuurlijk helemaal vergeten (hebben we uiteindelijk wel gekocht hoor, die is nu heerlijk aan het branden :P !); 6 van die kleine dikke dingen waren veel leuker ;) .
Er was nog 1 pup over en we hebben toen echt getwijfeld of we d´r zouden nemen. Als we toen op onze boerderij waren blijven wonen, hadden we het zeker gedaan, maar we gingen weer terug naar ons "oude" huis en alhoewel dat niet klein is, is het wel heul veul hond in je woonkamer :D en wat nog belangrijker was: we hadden ook Benson en Bella.
Nu zei die mevrouw al dat het geen enkel probleem was als "Georgia" niet verkocht zou worden. Ben net even op haar home page gaan kijken; ze heeft Georgie idd gehouden en die heeft inmiddels een 2de plaatst op een fokshow in de jeugdklasse weten te behalen +:)+ !
Helaas las ik ook dat hun reu Balou is gestorven ;( ; een überdimensionale reu, maar zóóó lief :+: !
Hmmm... ik kan natuurlijk eens kontakt met d´r opnemen of een Leonberger geschikt is om mee met de paarden te lopen ...

Dit wordt er vermeld op de site van de raad van beheer:
Herkomst: Duits ras. Genoemd naar de plaats Leonberg in Württemberg, Duitsland. Omstreeks 1860 gefokt uit kruisingen van de Landseer, de Sint Bernard en de Pyreneese Berghond.

*RightOn, wat maak jij leuke dingen (je taartjes zijn super +:)+ ) en wat een leuk paard heb je!

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:30

Heel erg bedankt voor jullie hulp. Verharen is geen probleem, loopt hier ook een herder rond :=.

Vind de Westie wel erg leuk :+:

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:27

hahaha is veel hond wat op je af komt. :D ik zou ook totaal vergeten waar ik voor kwam, :))...uit welke honden de Leonberger is ontstaan wist ik niet.
de Landseer wordt trouwens als het aan mij ligt onze volgende hond. :j ben afgelopen jaar bij een fokker gaan kijken en naar het waterwerk in Belgie. ik ben verkocht! :P

dank je voor je complimenten voor mijn paard een taartjes. :D

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:46

als het dan over grote honden gaat, ik vind een deerhound echt geweldig om te zien :D
de elegante versie van de bekendere ierse wolfshond en meer kalf dan hond :D helaas wel iets te groot om in mijn 1 persoons appartementje te parkeren, dan kan hij zich niet meer omdraaien :+

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:03

Sterre schreef:
De Hovawart is ong. 50 cm, dus dat vind ik opzich prima.
Op de Ned. site staan alleen maar blonde Hovawarts, op de duitse ook zwarte, die ik dan wel weer leuk vind :) .
(Ik weet, ik ben moeilijk :P !)

Ze zijn wel wat groter hoor ;) Eerder richting de 60cm.

http://www.vandehuppelhoeve.be/pageID_7212360.html --> dit is wel een goede omschrijving van het karakter denk ik.