[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:22

Cryssie schreef:
tantjeuh schreef:
Zelfde probleem bij de Collie, te groot, en misschien de vrees dat ze net iets te min gaan zijn voor het werk.


Pardon iets te min voor het werk, dan ken jij de collie echt niet. Grootte kan ik begrijpen, maar dat echt niet!!!!!


Mijn excuses alvast als dit als een belediging overkomt. Ik spreek enkel vanuit de ervaring die ik heb, en dat ik dat ik weinig collies (in de hondenschool waar wij trainen, waar gemiddeld iets van een 300leden) zie doorstromen naar hogere klassen, terwijl het toch een ras is dat redelijk vaak start in de lagere klassen (en terwijl bv labradors wel doorstromen). Ik zeg hierbij niet dat een collie niet op te voeden is, of een moeilijke leerder is, of niet intelligent is of..... Enige punt is dat de hond geschikt moet zijn om op het hoogste niveau van gehoorzaamheid mee te draaien, en daar heb je net dat tikkeltje meer voor nodig. Onze border is ook te min voor dat werk, terwijl dat toch ook wel écht een oerslim beest is..
Ik ben nu net wat aan het zoeken naar de rassen die je niet zo standaard ziet voorbij komen, en dus ook niet standaard veel doorstromen, terwijl ze er wel de capaciteiten voor hebben. Kooikers zie je amper bij ons, net hetzelfde met de pyrenees...

Nog eentje, iemand ervaring met Welsh corgi's?

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:29

Citaat:
Mijn excuses alvast als dit als een belediging overkomt. Ik spreek enkel vanuit de ervaring die ik heb, en dat ik dat ik weinig collies (in de hondenschool waar wij trainen, waar gemiddeld iets van een 300leden) zie doorstromen naar hogere klassen, terwijl het toch een ras is dat redelijk vaak start in de lagere klassen (en terwijl bv labradors wel doorstromen). Ik zeg hierbij niet dat een collie niet op te voeden is, of een moeilijke leerder is, of niet intelligent is of..... Enige punt is dat de hond geschikt moet zijn om op het hoogste niveau van gehoorzaamheid mee te draaien, en daar heb je net dat tikkeltje meer voor nodig. Onze border is ook te min voor dat werk, terwijl dat toch ook wel écht een oerslim beest is..
Ik ben nu net wat aan het zoeken naar de rassen die je niet zo standaard ziet voorbij komen, en dus ook niet standaard veel doorstromen, terwijl ze er wel de capaciteiten voor hebben. Kooikers zie je amper bij ons, net hetzelfde met de pyrenees...

Nog eentje, iemand ervaring met Welsh corgi's?


Ben het er niet mee eens, maargoed. Ik ken in NL een paar korthaarcollies die hoog agility lopen. Je ziet ze ook niet veel, dus kan begrijpen, dat je ze bij jou club ook niet ziet!!!!!!

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:12

Cryssie schreef:
tantjeuh schreef:
Zelfde probleem bij de Collie, te groot, en misschien de vrees dat ze net iets te min gaan zijn voor het werk.


Pardon iets te min voor het werk, dan ken jij de collie echt niet. Grootte kan ik begrijpen, maar dat echt niet!!!!!

Collies kunnen hartstikke leuk werken, maar er is echt wel een verschil met een border. Zeker de langharen, die missen vaak net dat beetje power. Niks mis mee overigens hoor ;-)

Overigens vind ik wel dat als je een hond zoekt die ook 2 weken niks kan doen je niet moet zoeken naar een hond met super veel werklust. Dat matcht niet. Ze willen heel graag werken en dan moet je ze dat ook kunnen geven. Als dat niet gaat moet je idd voor een ander ras kiezen maar dan de eventuele prestatie-eis moet dan wel minder belangrijk worden.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:51

Volgens mij is Lassie nou wel heel erg beledigd hoor. Net dat beetje power missen. En al die geredde kindertjes dan? :P :D

Ben het wel met je eens Lysette dat een hond met veel drive echt iedere dag wat te doen moet hebben, anders gaat zo'n dier zelf wel iets bedenken. En dat kan wel eens iets zijn wat jij als baas minder grappig vindt.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:17

Kun je niet veel beter gewoon het asiel induiken en daar je wensen neerleggen?
Immers, per ras verschilt er een heleboel qua karakters en een goed asiel weet het fijne wel van een hond. Ik heb nu een 2de BorderCollie, en die komt absoluut van een andere planeet dan de 1ste.

Als je niet specifiek fan bent van 1 ras, dan kun je je beter richten op de wensen die je hebt qua hoogtte en karakter (en kleur }:0 )
Als je een koppie in het echt ziet ben je vaak snel genoeg verliefd.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:33

Lysette schreef:
Overigens vind ik wel dat als je een hond zoekt die ook 2 weken niks kan doen je niet moet zoeken naar een hond met super veel werklust. Dat matcht niet. Ze willen heel graag werken en dan moet je ze dat ook kunnen geven. Als dat niet gaat moet je idd voor een ander ras kiezen maar dan de eventuele prestatie-eis moet dan wel minder belangrijk worden.


Twee weken is wat overdreven, twee dagen zou al mooi zijn. Ik weet heel goed dat het een moeilijke match is, daarom dat ik nu ook al aan het zoeken ben. Het probleem dat hier thuis op tafel ligt is dat mijn vader terug een border (liefst dan nog één uit heel sterke werklijnen) wilt om de sport mee in te gaan (of zoals hij vorige week zei "als hier terug een hond komt, dan is het ofwel een Duits, ofwel een Mechelaar, ofwel een Border"), terwijl ik en mijn moeder daar absoluut tegenstander van zijn omdat er gewoon te weinig tijd in gestoken kan worden. Daarom ben ik (nu al) aan het rondkijken naar eventuele alternatieve rassen die aan beide eisen kunnen voldoen, anders ben ik er zeker van dat mijn vader (zelfs gerust achter onze rug) terug met een border afkomt. Want, zo zei hij ook vorige week "jullie kunnen mij m'n hobby niet afpakken".

Vandaar, het moeilijke vraagstuk. Als het aan mij (of mijn moeder) zou liggen, dan zou hier gewoon een rustig tof hondje komen, zonder enige werkambities. Als het aan vaderlief zou liggen, zou het een pure werkhond zijn. Probleem is dat hij niet ziet dat hij er niet genoeg tijd in steekt (en in de toekomst kan steken).

me_myself_i
Berichten: 1659
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:45

@ tantjeuh, misschien een labrador uit werklijnen? Deze kunnen vaak ook goed meedraaien in de sport, maar het is ook een lieve gezinshond voor in de toekomst.
edit: ik zie net dat ie wat te groot is, maar maakt het echt veel uit als hij 10 cm groter is? misschien toch nog het overwegen waard.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:51

mensen, ik ben blij, gister met mijn vriend min of meer besloten dat we ooit een hond gaan nemen (hij werkt nu nog vrij ver weg, als hij dichterbij gaat wonen, dan komt er 1tje)
ik heb bij mijn moeder een border collie gehad en dat is nogal misgelope (vooral verschil in opvoeding tussen mijn moeder en mij) maar nu ben ik dus wat voorzichteger met het nemen van een hond en het kiezen van een ras. dus wat voor hond past er bij ons.

mijn vriend is erg gedisiplineerd en ik meer echt een dierenvriend.
mijn vriend werkt 5 dagen ik 4. eigenlijk wou ik het qua uitlaten zo doen:
mijn vriend ´s ochtends voor het werk
mijn schoonmoeder tussen de middag op de dagen dat we allebei werken.
ik na het werk en ´s avonds. en wat elk paardenmens droomt is de hond mee te nemen naar het paard.
we hebben een niet heel groot huis zonder tuin. wonen wel gelijk aan een honden uitlaat route.
we zijn allebei van de grote stoere honden.... dus in die richting zou het mooiste zijn.
bij ons op stal hebben ze een rottweiler x dobermann.. deze is qua uiterlijk wel echt wat we zoeken.
ook zou ik graag advies willen over het kopen van een pup of een volwassen hond.

mijn ideale hond is een welopgevoede goed luisterende volwassen hond. die los mee kan. ik weet dat je daar zelf veel invloed in hebt met opvoeden. voor mijn gevoel zitten in het asiel alleen maar honden die niet luisteren.. wie kan dat ontkrachten?

bij dezen graag advies.. extra informatie is altijd mogelijk.
edit: is en reu of een teef beter.. voor en nadelen?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:17

Ik ga hier ook maar eens een poging wagen
Sinds ik op kamers zit merk ik pas echt goed hoeveel ik met de dieren (en zeker de hond) bezig was. En het gehele gedoe mis ik dan ook ontzettend. De hond komt er zeker niet voor de zomervakantie, dat als eerste.

Mijn woonsituatie:
Ik woon op kamers, heb 16m2 en een achterdeur direct op het binnenplein met gras, dus begane grond. Ik woon wel in een flat, de hond moet dus niet te waaks/te blafferig zijn.
Een hond moet voldoende snuit, staart en poten hebben en moet met andere honden om kunnen gaan (gecastr. reu i.v.m. bij mijn ouders). Ook moet hij enigszins alleen kunnen zijn. Over het algemeen kan ik gewoon tussen de middag thuis zijn, dus langer dan 4 uur achter elkaar zal hij niet alleen zijn. Maar het kan wel gebeuren dat hij 2x 4 uur alleen moet zijn. Meestal is dit eens in de week (afhankelijk van de periode).
Wandelen vind ik heerlijk. Ik loop met hond rustig 2 uur op een dag, ook als het koud is, hard waait, regent (maar de hond thuis waardeert dat niet, dus nu niet. Er wordt uiteraard rekening gehouden met de hond)
Eigenlijk zijn de eisen dus:
niet te waaks/blafferig
voldoende staart/snuit/poot
kan met andere honden
kan enige tijd alleen zijn
Laat de cavia's in hun kooi met rust (zitten in een konijnenbuitenhok, maar binnen)
de hond vindt het niet erg om lang te wandelen, maar gaat ook niet helemaal uit zijn sterker als het een dagje niet lukt

Zelf vind ik windhonden heel mooi, maar rottweilers ook. Ik heb een lichte voorkeur voor een korte vacht. Maar vind lange vachten ook mooi. (geen problemen met dagelijks borstelen)
Het liefst geen zware verhaarders, maar als het wel zo is, dan is het zo. (maakt me dus niet echt uit)
Waarschijnlijk i.v.m. de beschikbare ruimte een kleine hond.

Over de kosten en alles heb ik goed nagedacht, ik heb ook met de kosten van de hond thuis altijd meegekeken. Hij gaat ook zeker op goed voer (waarschijnlijk royal canin of carnibest, kijkend waarop hij goed reageert) en ook op de dierenartskosten zal niet beknabbelt worden. Mijn moeder zal er als opvang zijn zonodig.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:02

Op 16 m2 zou ik geen grote hond zoals een Rottweiler nemen. Heel eerlijk gezegd, in jouw situatie zou ik helemaal geen hond nemen.

Een hond die 2 uur per dag lopen leuk vindt, gaat 2 x 4 uur alleen op 16 m2 niet waarderen, en omgekeerd.
Ik denk dat je te veel verschillende dingen wilt om op dit moment aan een hond te kunnen beginnen.

Als je dan per se toch een hond wilt, neem dan iig een middenmaat. Een Basenji bijvoorbeeld? Die kunnen niet blaffen, dus voldoen alvast aan je eerste eis.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:30

een windhond lijkt me in die situatie eigenlijk wel geschikt, dat zijn echte luilakken binnen, en als je een whippet hebt is dat ook maar een klein hondje :)
ik weet alleen niet hoe goed die tegen alleen zijn kunnen.
formaat rottweiler zou ik zeker niet doen :n

joltsje: in mijn ervaring moet je zowel voor een pup als voor een volwassen/asiel hond een halfjaar tot een jaar uittrekken om ze goed gehoorzaam te krijgen. een pup zal wat eerder luisteren omdat je die van begin af aan traint, maar krijgt nog een pubertijd waarin je ze achter het behang wilt plakken, een volwassen/asiel hond vind ik zelf iets lastiger omdat je direct moet beginnen met corrigeren en opvoeden terwijl je er nog geen band mee hebt en het schattige van een pup er al af is. de eisen die je stelt zijn heel algemeen en grotendeels te trainen, je zegt eigenlijk niets specifieks over wat je van het karakter wilt. ik zou dus adviseren om je eerst in de verschillende groepen en rassen te verdiepen, en omdat je zelf aangeeft dat de eerste hond 'mislukt' is ook zeker voor een ras gaan wat volgzaam is en niet hyperactief, daarmee vallen bijvoorbeeld terriers af.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:57

Jade schreef:
joltsje: in mijn ervaring moet je zowel voor een pup als voor een volwassen/asiel hond een halfjaar tot een jaar uittrekken om ze goed gehoorzaam te krijgen. een pup zal wat eerder luisteren omdat je die van begin af aan traint, maar krijgt nog een pubertijd waarin je ze achter het behang wilt plakken, een volwassen/asiel hond vind ik zelf iets lastiger omdat je direct moet beginnen met corrigeren en opvoeden terwijl je er nog geen band mee hebt en het schattige van een pup er al af is. de eisen die je stelt zijn heel algemeen en grotendeels te trainen, je zegt eigenlijk niets specifieks over wat je van het karakter wilt. ik zou dus adviseren om je eerst in de verschillende groepen en rassen te verdiepen, en omdat je zelf aangeeft dat de eerste hond 'mislukt' is ook zeker voor een ras gaan wat volgzaam is en niet hyperactief, daarmee vallen bijvoorbeeld terriers af.


Sorry hoor, maar ik vind het zo'n onzin dat er altijd vanuit word gegaan dat asielhonden niet goed opgevoed zijn. Tuurlijk moeten je hond en jij op elkaar 'ingespeeld' raken, maar dat ze allemaal onopgevoed of probleemhonden zijn is echt grote onzin.
Asiels zitten propvol honden die maar wat graag laten zien hoe goed ze luisteren.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:24

wimmus schreef:
Jade schreef:
joltsje: in mijn ervaring moet je zowel voor een pup als voor een volwassen/asiel hond een halfjaar tot een jaar uittrekken om ze goed gehoorzaam te krijgen. een pup zal wat eerder luisteren omdat je die van begin af aan traint, maar krijgt nog een pubertijd waarin je ze achter het behang wilt plakken, een volwassen/asiel hond vind ik zelf iets lastiger omdat je direct moet beginnen met corrigeren en opvoeden terwijl je er nog geen band mee hebt en het schattige van een pup er al af is. de eisen die je stelt zijn heel algemeen en grotendeels te trainen, je zegt eigenlijk niets specifieks over wat je van het karakter wilt. ik zou dus adviseren om je eerst in de verschillende groepen en rassen te verdiepen, en omdat je zelf aangeeft dat de eerste hond 'mislukt' is ook zeker voor een ras gaan wat volgzaam is en niet hyperactief, daarmee vallen bijvoorbeeld terriers af.


Sorry hoor, maar ik vind het zo'n onzin dat er altijd vanuit word gegaan dat asielhonden niet goed opgevoed zijn. Tuurlijk moeten je hond en jij op elkaar 'ingespeeld' raken, maar dat ze allemaal onopgevoed of probleemhonden zijn is echt grote onzin.
Asiels zitten propvol honden die maar wat graag laten zien hoe goed ze luisteren.

ik bedoelde niet per definitie te zeggen dat elke hond in het asiel onopgevoed is, maar meer dat elke hond die door iemand anders is opgevoed wel dingen doet en niet doet die je zelf graag anders zou zien. ik heb zelf alleen een zwerver opgevangen, en hoewel het een ontzettend lieve hond was die wel zindelijk was en 'zit' kende zat daar inderdaad heel veel werk aan vast. hoewel ik me realiseer dat de meerderheid van de asielhonden anders zullen zijn, is dit de ervaring die ik gedeeld heb. mijn excuses als ik daarmee een eenzijdig beeld heb geschetst :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:00

Jade schreef:
een windhond lijkt me in die situatie eigenlijk wel geschikt, dat zijn echte luilakken binnen, en als je een whippet hebt is dat ook maar een klein hondje :)
ik weet alleen niet hoe goed die tegen alleen zijn kunnen.
formaat rottweiler zou ik zeker niet doen :n

Whippet of italiaans windhondje heb ik ook al aan gedacht maar het alleen blijven wil nog wel eens een probleem zijn heb ik begrepen. Daarom wil ik ook nog voor andere opties gaan.

Ik bedoelde eigenlijk niet de grootte van een rottweiler, maar de bouw. Dus van windhond naar grove hond vind ik allemaal mooi. Dat een rottweiler niet geschikt zijn snap ik ook wel.

Iedereen toch alvast bedankt. Basenji ga ik opzoeken.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:07

Handig topic. :)

Jullie mogen ook brainstormen over onze situatie.
Wij hebben een paardenbedrijf waar veel klanten over de vloer komen dus eerste vereiste is een betrouwbare hond. Liefst wel waaks, mag zeker aanslaan. We hebben geen tijd om ons veel bezig te houden met de hond dus té slimme honden zijn misschien ook niet handig. Wel kan de hond 24/7 buiten op groot terrein. We hebben nu 2 Jack's en een Herder x Collie.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:17

Tja, ik denk dat als je een betrouwbare hond wilt hebben die het verschil feilloos oppikt tussen vertrouwde klanten en gespuis, dat je er dan wél tijd in moet investeren. Anders heb je voor je het weet een hond die je klanten van het erf jaagt, of een allemansvriend waar je als waakhond niks aan hebt.

Als die waakfunctie niet interessant is, ga dan voor een beagle. Dé hond die bij voorkeur als proefdier wordt gebruikt omdat-ie zo vreselijk lief is, en zelfs bij de 100ste keer iets akeligs doen nog de verzorger niet bijt. (Wrang, ik weet het...)

En ik vermoed dat de beagle minder kapotgefokt is dan bv de golden retriever. Bovendien is een beagle een slagje kleiner, ik vind het wel een handzaam formaatje. En van origine gefokt als meutehond voor naast het paard, ook wel handig.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:37

Staan Beagles niet bekend als ontzettend slimme honden? Ik meende dat ze nog wel eens wat eigenwijs kunnen zijn; lief, maar wel een grote eigen mening. Hebben iig een goede opvoeding nodig (al heeft elke hond dat natuurlijk)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:40

Qua slimheid ben ik het wel met je eens, maar qua eigenwijsheid denk ik dat je ze verward met de bassethound. Zelden zulke eigenwijze honden gezien :D En echte buikschuivers :+

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:47

Zijn het dan geen oorschuivers? :D
Bedoel wel de Beagle trouwens, ze schijnen iig geen 'beginners'honden te zijn.

Zit me nu wel af te vragen welk hondenras er echt minder slim te noemen zijn.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:49

Ik heb er hier wel één rondlopen. We noemen haar dan ook het domme blondje :D Afgelopen week had ze zichzelf in de WC laten opsluiten, nota bene rond etenstijd. Maar denk je dat ze even blaft om aan te geven waar ze was? Welnee....

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:00

ik ken beagles ook als zijnde stronteigenwijs :) maar weet niet of dat veel uitmaakt als het een erfhond is :)
een berner sennen is ook een enorme goedzak waar je weinig opvoeding in hoeft te steken, maar die zal idd geen inbrekers tegenhouden en heeft net als de golden retriever meer gezondheidsproblemen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:17

Natuurlijk maken we wel tijd voor een basisopvoeding e.d. :D
Maar ik bedoelde gewoon, je hoort bijvoorbeeld wel eens dat je Border Collies echt bezig moet houden omdat ze anders zichzelf bezig houden. Daar hebben we dus geen tijd voor.

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:44

Rytm schreef:
Handig topic. :)

Jullie mogen ook brainstormen over onze situatie.
Wij hebben een paardenbedrijf waar veel klanten over de vloer komen dus eerste vereiste is een betrouwbare hond. Liefst wel waaks, mag zeker aanslaan. We hebben geen tijd om ons veel bezig te houden met de hond dus té slimme honden zijn misschien ook niet handig. Wel kan de hond 24/7 buiten op groot terrein. We hebben nu 2 Jack's en een Herder x Collie.

Waarom wil je er een hond bij?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:01

Mag ik ook eens jullie mening?
Vriendlief en ik willen graag een hond, we hebben nu 2 katten. We verhuizen over een maand of 2 naar ons nieuwe huis met tuin en dichtbij hebben we de Loonse en Drunense Duinen. We willen binnen een half jaar proberen om zwanger te worden, is het verstandig om eerst een hond in huis te nemen, of pas als er een kindje geboren is?
Verder willen we een lieve, (binnen)rustige niet al te grote hond, betrouwbaar, lief en niet al te moeilijk, ikzelf ben opgegroeit in een gezin met honden, mijn moeder heeft jarenlang les gegeven op een hondenclub. Maar voor mijn vriend zou dit zijn eerste hond worden.
Wie heeft er een idee voor ons? Mijn vriend wil graag een Beagle, puur omdat hij deze hondjes erg mooi vind, maar ik twijfel hierover.
Wat zouden jullie ons aanraden?
Bedankt voor het meedenken!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:20

Lysette schreef:
Rytm schreef:
Handig topic. :)

Jullie mogen ook brainstormen over onze situatie.
Wij hebben een paardenbedrijf waar veel klanten over de vloer komen dus eerste vereiste is een betrouwbare hond. Liefst wel waaks, mag zeker aanslaan. We hebben geen tijd om ons veel bezig te houden met de hond dus té slimme honden zijn misschien ook niet handig. Wel kan de hond 24/7 buiten op groot terrein. We hebben nu 2 Jack's en een Herder x Collie.

Waarom wil je er een hond bij?


Een maand of drie geleden is een van de honden overleden. We hebben er nu nog drie maar de oudste is al écht oud en heeft ook niet het eeuwige leven. De overige twee zijn oorspronkelijk niet van ons maar door samenloop van omstandigheden bij ons komen wonen.
Een daarvan is niet erg betrouwbaar en loopt daarom met een muilbandje om maar zodra zij een goed tehuis vindt gaat ze daarheen. En dan is er nog maar één, en één is maar alleen he.

Overigens gaat onze voorkeur uit naar een volwassen hond uit een asiel. Zolang ze met kinderen en paarden om kunnen is het goed.