[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:05

Ibbel schreef:
Kom ik weer met m'n Pyreneese Herders aan :D
Als je een Briard leuk vindt, vind je een Pyreneeer ook leuk. Briards zijn echter zéér eenkennig, Pyreneeërs (mits van een goede fokker) veel minder. Ik heb er hier twee rondlopen die ook vreemden doodknuffelen als ze de kans krijgen. Een Braird zal dat niet snel doen.
Ze zjin ook net wat handzamer van formaat in vergelijking met Briards. Ze kunnen makkelijk een paard bijbenen, zijn geen jagers (wel herders), oersterk, sober, ADHD, maar toch goed te trainen... Ik vind het super honden.
Wat ook leuke honden zijn, zijn Picardische herders. Korthariger dan Pyreneeërs en Briards, maar het formaat van de Briard.

Pyreneetjes zijn erg leuk! Ik heb 3,5 jaar geleden erg getwijfeld tussen een pyreneetje en de poedel. Het is de laatste geworden maar ik heb nog steeds een zwak voor pyreneetjes. Maar wat ik begreep zijn ze lang niet allemaal even makkelijk.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:49

Bij de Pyri's is het eenkennige er aardig uitgefokt. Hangt wel van de fokker af, een Pyri uit de Pyreneeën is eenkenniger dan één die 3e generatie Nederlands of Belgisch gefokt is.
Mijn eerste twee (15 jaar geleden) waren ook niet makkelijk hoor, maar de jonkies die ik nu heb kwispelen en lebberen iedereen dood ipv dat ze grommen of zo.

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:42

Ibbel schreef:
Bij de Pyri's is het eenkennige er aardig uitgefokt. Hangt wel van de fokker af, een Pyri uit de Pyreneeën is eenkenniger dan één die 3e generatie Nederlands of Belgisch gefokt is.
Mijn eerste twee (15 jaar geleden) waren ook niet makkelijk hoor, maar de jonkies die ik nu heb kwispelen en lebberen iedereen dood ipv dat ze grommen of zo.

Dat ze niet altijd even makkelijk zijn bedoelde ik meer als dat ze nogal fel en pittig kunnen zijn richting andere honden wat ik begreep. En ook wel heel druk/ neurotisch maar dat kan ik wel hebben met een border collie en een hypere poedel ;-) Het zal ook wel een deel opvoeding zijn en zoeken naar een goede fokker. Misschien komt er ooit nog wel een, blijf ze toch wel erg leuk vinden!

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Die van mij zijn heel afwachtend naar andere honden.
Eigenlijk willen ze helemaal niks met andere rassen. Neem ze mee in een groepwandeling met een heule boel Pyri's en het is dolle pret. Echte Fransozen hè, zo chauvinistisch als de pest :D

Druk zijn ze wel, maar niet neurotisch. Meer gewoon (heel) veel energie, en altijd in voor een spelletje. Wij noemen ze de duracell konijnen: ze gaan maar door en door en door :+

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:40

Ibbel schreef:
Die van mij zijn heel afwachtend naar andere honden.
Eigenlijk willen ze helemaal niks met andere rassen. Neem ze mee in een groepwandeling met een heule boel Pyri's en het is dolle pret. Echte Fransozen hè, zo chauvinistisch als de pest :D

Druk zijn ze wel, maar niet neurotisch. Meer gewoon (heel) veel energie, en altijd in voor een spelletje. Wij noemen ze de duracell konijnen: ze gaan maar door en door en door :+


Afwachtend vind ik niet erg, ze hoeven niet alles en iedereen leuk te vinden van mij. Zolang ze er ook maar niet bovenop knallen ;-)

En dat drukke... ik had een poedel genomen zodat, als ik ging werken en wat minder tijd zou hebben, ook wat rustiger aan kon doen. Maar daar werkt mijn dame niet helemaal aan mee :+ Maar vind het wel leuk, dat energieke (anders was er natuurlijk geen border bij gekomen ;-))

Tass

Berichten: 2273
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Sint-Willebrord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:54

Ik ben eigenlijk benieuwd welke rassen het best buiten in een kennel kunnen. Weet iemand dit? :)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:23

Ik weet iig dat veel Herders, Leonbergers en Huskys in een kennel gehouden worden.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:57

Hallo :)

Ik zit er ook al een tijdje over te denken om een hondje te nemen, maar ik twijfel over heel erg veel rassen. Ik ga ze niet opnoemen, want ik wil graag een 'open' antwoord :)

Ik ben getrouwd, m'n man is altijd thuis, omdat ie gewoon vanaf huis werkt en hij kan wel wat beweging gebruiken ;)
We wonen in een flat met 3 slaapkamers, balkon, op de begane grond, in een vrij rustig deel van Den Haag, met een park op steenworp afstand. Ik werk 4 dagen per week op de manege, het zou leuk zijn als de hond dan meekon om met de andere honden te spelen.

Vereisten:

Korte vacht die weinig tot geen overlast veroorzaakt.
Geen felle blaffer/felle territoriumbewaker
Hoeft niet alleen thuis te kunnen blijven, maar het zou mooi zijn als we gewoon konden slapen tot een normale tijd zonder dat de hond komt zeuren. (Misschien bench?)

Groot of klein, maakt niet uit, roept u maar! :D

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:00

Waar dacht je zelf aan? Heb zelf een Duitse Dog, gróót maar rustig als ze voldoende uitgelaten worden. Wel een ras dat niet erg oud word. Kleur, maat? Weimaraner, duitse staander of eens een kijkje nemen bij asiels? kijk anders eens op puppytest.nl

Ben trouwens zelf niet voor benches, de onze heeft een omgebouwd ledikantje gehad, en nu een zelfgebouwd bed.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:43

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar wil wel graag mijn "zoekertje" plaatsen ;)

Mn vriend en ik willen graag een hond, dit was eerst nooit een optie voor ons, omdat we een bovenwoning huurden. Nu zijn we sinds kort in het bezit van ons eigen echte huis, met een tuintje erbij, superrr. Dus nu begint het toch weer te kriebelen en zitten we over de aanschaf van een hond na te denken, maar uiteraard willen we eerst veel informatie inwinnen, voordat we uberhaupt over een verdere aanschaf na gaan denken.

Zelf ben ik altijd opgegroeid met een hond om me heen, dus voor mij is het niets nieuws, mijn vriend heeft nooit huisdieren gehad (behalve dan katten sinds hij met mij samenwoont) en vind het soms moeilijk om met dieren om te gaan qua opvoeden (het wil er nog niet helemaal in dat 'straffen' niet werkt als het leed al geleden is, maar daar werkt hij aan). We werken beiden fulltime en ook wel eens wisselende diensten. Het is belangrijk dat het een ras is dat met katten overweg zou kunnen en het liefst ook met kids (je weet nooit wat de toekomst of de toekomst van je vrienden je gaat brengen, haha). Verder moet de hond niet extreem veel beweging nodig hebben, gezien we natuurlijk fulltime werken en dus niet uren per dag kunnen gaan wandelen.

We willen de hond als gezelschapshond, waar we lekker mee kunnen spelen en wandelen en ik zou graag iets van een cursus gaan doen (en dan heb ik het niet over basis gehoorzaamheid, want dat vind ik er standaar bij horen, maar iets van flyball, jachttraining, wat dan ook, maakt me niet zoveel uit).

Ik vroeg me alleen af hoe jullie als werkende mensen dat doen met jullie hond? Want ik neem aan dat er meer fulltime werkende mensen zijn met hond. Bij mn moeder wil het er niet in dat je een hond kan hebben als je fulltime werkt, vraag me af of jullie hier ook zo over denken? Want dat is namelijk wel een van onze grote struikelpunten.

Wat betreft rassen, geen Paris Hilton formaat hondjes, maar ook geen reuzen, ook geen extreem langharige honden. Verder staan we voor alles open ;)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:35

Even een toevoeging: Mn vriend heeft zaterdag/zondag weekend en ik zondag/maandag, dus er is 3 dagen per week iemand thuis. De andere 4 dagen ga ik als laatste de deur uit (om 09:00u) en mn vriend komt als eerste thuis (16:30u ongeveer).

Waar mn vriend ook over zat te denken, de hond mee nemen naar het werk. Hij is liftmonteur en rijd van de ene lift naar de andere voor onderhoud en storingen. Voor hem zou een maatje dus erg gezellig zijn, want hij werkt de hele dag alleen en zo is de hond ook de hele dag onder de mensen. Mn vriend houd normaal namelijk nooit pauze, maar nu kan hij tussendoor lekker een stuk wandelen met de hond en even spelen. Maarja, of dit ook in de praktijk werkt vraag ik me af... We zitten gewoon na te denken over hoe we zoiets het beste aan kunnen pakken. De helft van de ideeen word binnen no time alweer van tafel geschoven ;)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:52

*Joyce, dat zou toch super zijn als de hond op de dagen dat er niemand in huis is, met je vriend mee zou kunnen :) .
Beestje zit dan niet/nauwelijks alleen en hij kan iig tussendoor even een plas doen als het wandelen even niet mocht lukken.
Zou een Labrador wat voor jullie zijn? Die is niet te groot en niet te klein :+ , is erg vriendelijk ook naar vreemden en rijdt graag auto :) .

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:03

Ik ken wel iemand die onderhoud aan verkeerslichten en regelinstallaties ed. doet, die heeft z'n hond altijd mee. Nu is dat buitenwerk, en de hond blijft dus vaak in de auto zitten kijken, of zit aan de lijn in het gras/berm. Ik kan me voorstellen dat niet in ieder gebouw waar je vriend liftonderhoud pleegt honden toegestaan zijn. Dus dat lijkt me wel iets om over na te denken. En ik weet niet of iedere werkgever er blij mee is. Ik kan me ook voorstellen dat er werkgevers zijn die zeggen: een hond leidt af van je werk, dat is gevaarlijk, en in ieder geval minder produktief.

Wijzelf werken beiden 4 dagen in de week, wij hebben 3 honden (één een hele dag alleen lijkt me niet fijn) die de hele dag in de - afgezette - tuin rond loslopen. Hond alleen thuis de hele dag zou ik niet doen, die drie bij ons thuis hebben de lol van hun leven en ons niet nodig omdat ze elkaar hebben.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:22

joyce2, fulltime werken en een hond, nee dat kan niet volgens mijn mening. Maar als je vriend m'n mee kan nemen, dan is het te doen.
Dan zou ik sowiso gaan kijken voor een herplaatsertje in 't asiel of op MP oid, want voor een pup mis je de tijd die je nodig hebt om 'm goed op te voeden én te laten wennen dat ie alleen thuis is. Ook moet een pup in het begin 3x daags lopen en eten en tussendoor veel plassen, wat je dus ook niet zou redden, en een pup meenemen naar 't werk word waarschijnlijk te belastend voor z'n jong ding.
Ben het ook eens met Ibbel, werkgever en locatie's zijn niet altijd even blij met een hond naar 't werk.

Onze pup van nu 5 maanden zit alleen alleen thuis als het niet anders kan, moeder werkt van 2 tot 5, vader heeft wisselende dienst.
Er is vrijwel altijd iemand thuis, en als ze alleen zit, zit ze niet langer dan 3 uur alleen (met een gevuld bot)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:52

Mn vriend gaat vandaag navragen hoe zijn collegas dat doen,want hij weet van 3 collegas dat ze ook hun hond meenemen. Dus blijkbaar is het van het werk uit geen probleem!

Een pup zou ik op dit moment niet aan beginnen, zoals ik al zei, ik ben met honden opgegroeid en heb meerdere malen geholpen bij nesten met Golden Retrievers (onze eigen hond heeft zelf een nest geworpen) en we hebben zelf meerdere pups groot gebracht. Het is heerlijk hoor, maar daar heb ik echt geen tijd voor en dat wil ik ook niet voor zon beestje. Het mooiste zou zijn als we een hondje ergens kunnen helpen dat nu niet meer welkom is en dat het heerlijk vind om lekker de hort op te gaan met de auto, zodat mn vriend hem mee zou kunnen nemen.

Labradors vind ik schatten van beesten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel mee heb, dan zou ik liever een Golden nemen, maar ik weet dat mijn vriend daar weer niets mee heeft, haha.

In geval van nood weet ik zeker dat de hond bij mn ouders terecht zou kunnen en met geschikt weer zou de hond ook lekker in de tuin kunnen.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:32

.. maar als je vriend de hond een dagje níet meenemen kan, zit het beest wel meteen bijna 7 uren alleen. Dan lijkt het mij handig dat je óf voor een oppas kunt zorgen, óf dat je je tuin hondproof maakt. Lijkt me anders geen pretje voor de hond.

Goed dat je voor een herplaatser kiest, want hoe de raskenmerken ook zijn.. je kan van niet 1 ras zeggen; die zijn dol op autorijden, die zijn gek op katten, etc. Dat verschilt gewoon per hond, en dat kan totaal het tegenovergestelde van de raskenmerken zijn. Een particulier of asiel kan je precies vertellen wat de eigenschappen van een bepaalde hond en dan weet je tenminste zeker wat je in huis haalt. Een bepaald ras voor ogen hebben beperkt ook in je zoektocht vind ik, want een vuilnisbakje of een heel ander ras kan ineens de juiste match zijn.
Daarom vind ik dit ook zo'n raar topic, er is nooit 1 ras wat bij je past.. het is een hond (individu!) die de match maakt. Imo is het dus zinloos om naar een ras op zoek te gaan, als je net zo goed bij het asiel terecht kunt. Maargoed, dat is misschien een andere discussie.

Ik zou niet een hond kiezen die gefokt is om te werken (herders/hoeders, jachthonden) Deze honden willen dit ook graag doen en zullen zich sneller vervelen dan een een dier wat voornamelijk voor gezelschap gefokt is.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:26

Wimmus, dat in kleine lettertjes vind ik niet helemaal kloppen, rassen hebben een standaard, en het is natuurlijk zo dat niet elke hond gelijk is, maar een standaard en specifieke trekjes zijn er wel.

Als je ouders 'm in geval van nood wel willen huisvesten tijdelijk is het wel een idee om naar een kleinere maat te kijken. Ik weet dat er een leuke Duitse Dog een nieuw huis zoekt, maar z'n grote is toch moeilijker ergens in huis te zetten, al zijn ze totaal niet druk ofzo. Ook in de auto zal dat makkelijker zijn, of je moet een grote achterbak hebben waar je een kussen in kunt leggen.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:18

Ik zou het eerst goed met mn ouders moeten overleggen, maar als ik naar mn werk ga, kom ik praktisch langs het huis van mn ouders (doe ik er misschien 10 min. langer over om op mn werk te komen), dus zou ik in geval van nood de hond daar kunnen brengen en weer op kunnen halen. Ze hebben thuis toch al 2 honden lopen en ze hebben vaker honden logees bij mn ouders, dat rondje in het bos lopen ze toch al, dus een extra hondje erbij in de auto is het probleem niet. Mits de honden natuurlijk met elkaar overweg kunnen en de hond gehoorzaam genoeg is.

Verder zou ik zelf nooit voor een harde werker kiezen gezien onze omstandigheden. Het mag best een lekker speels dier zijn hoor, want ik vind het leuk om met een hond aan het werk te gaan, maar je hebt werkers en werkers ;)

Als mn vriend idd de hond mee kan nemen naar het werk, mn ouders bereid zijn om op de hond te passen als het voor ons door de weeks een keer niet mogelijk is om wat te regelen en onze tuin hond-proof gemaakt kan worden, dan gaan we gewoon eens langs het asiel oid om te kijken of er een herplaatser voor ons tussen zit. Het heeft geen haast, dus kunnen dan rustig zoeken tot we een hond gevonden hebben die echt bij ons past.

Wat de tuin betreft, dat kan nooit moeilijk zijn, er is geen mogelijkheid voor de hond om op de straat terecht te komen, we hebben namelijk een tuin die uitkomt op een hele brede sloot. Dus we zouden dan een hek voor het water moeten zetten, zodat de hond het water niet in kan. En iets van een lekker schuil plekje maken tegen zon/regen/wind, of gewoon de schuifpui open laten (dat is ook het voordeel van dat er niemand achterom kan komen). Maar ik zou mn hond liever naar mn ouders brengen, dan 7 uur in de tuin laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:01

Ook ik zou graag alvast mn zoekertje plaatsen.

Ik wil al jaren graag een hond, en mijn moeder opzich ook wel.
M'n vader vondt het verschrikkelijk, maar ook hij is daar wel een beetje af, dat er misschien hier over een half jaar een hond kan komen..
We hebben hier regelmatiog een labrador van mn nicht over de vloer, die heel rustig is en epilepsie heeft.
Ook hebben we hier een chihauhau gehad, en een golden retriever over de vloer vaak.
De Chihauhau vonden mn ouders leuk om een keer te zien, maar voorderest.... die komt er echt niet in, van die kleine keffertjes :=
Ook extreem langharige honden net, en zeer grote.

Over het algemeen zal de hond niet lang alleen zijn, alleen op maandag en donderdag wat langer. (tot 3 uur smiddags)
Op Dinsdag slechts 3 uurtjes, en op woensdag vrijdag ook 3 uurtjes (s'ochtends).
En in het weekend natuurlijk soms een enkel uurtje. ;)
Ik hoef geen cursussen, trainingen etc te doen (gehoorzaamingstraining is genoeg), en gewoon lekker ermee spelen en knuffelen en wandelen.
Echt een maatje dus.
We willen geen klein keffertje, of zeer grote hond. Wat zou nou het beste passen?

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:25

Ga kijken in de middelgrote groepen, Terriers, Spaniels? Wat drukker maar kunnen wel alleen zijn.
Golden Retriver en Labrador zijn toch wel de meest rustige rassen in die maat denk ik.
Mag ik trouwens zeggen dat ik 3 uur wel vrij lang vind :+ Onze 5 maanden oude pupsel zit max. 2 uur alleen en dat vinden
we al wat lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:35

Ik vindt 3 uur nog wel meevallen? :+
Onze buurhond (Golden Retriever) zit op woe don vrij van 10 tot half 5 alleen, := maarja :D
Maar de labrador m et epilepsie gaat wel mee naar haar werk... dus die is zelden alleen, ook logisch. :)

Zal inderdaad daar eens naar gaan kijken :)

vroli1

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:16

je kan ook even kijken op http://www.raadvanbeheer.nl
hier vind je alle soorten en maten..
maar zit er niks tussen dan moet je even kijken op marktplaats.nl daar staan leuke mixjes :D (daar heb ik de mijne ook vandaan :o )

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:18

Tja voor ons is 't wel best lang ;)

Of 't Asiel, kun je ze ook meteen zien in 't echt en dus karakter bekijkenen een 'klik' krijgen ;)

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:43

wat dacht je van een appenzeller sennenhond of een entlebucher sennenhond