[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:07

aan wie is dat gericht?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:44

Hai,
mijn vriend en ik willen dit jaar of over een jaar een hond nemen en ik ben wel benieuwd welk(e) ras(sen) jullie geschikt vinden voor ons.

Woonsituatie: We wonen in een halfvrijstaandhuis (zo heet het officieel, is meer tussen woning, zie profiel) met een tuin van ongeveer 8x10m2.
We hebben een niet-meer-kater, die niet bang is voorhonden, en er komen binnekort ook weer 2 konijnen (die wonen buiten) en hopelijk mogen we over een paar jaar ook kinderen krijgen.
We wonen in een dorp en bos en strand is op 10min auto aanwezig. Gaa we ook vaak heen.

Werksituatie: Mijn vriend werkt 5 dagen; gaat om 6h weg en is om 17h30 weer thuis. Ik werk 3 dagen, in het basisonderwijs. Ga om 7h45 weg en ben meestal rond 16h30 weer thuis, op woensdag al om 14h. (neem vaak werk mee naar huis)

We willen graag een middelgrote hond, die lief is, betrouwbaar actief, goed met kinderen, goed met andere dieren, die mee kan als ik ga paardrijden en die niet (te) waaks is.
Hondenrassen die ons erg trekken zijn Bordercollie, Australian Shepherd, Friese Stabij en Toller. (ja, halflange vacht vinden we erg mooi en ook een fijn koppie waarderen we zeker!)
Bordercollie nemen we hoogstwaarschijnlijk niet, ivm de ruimte. Ondanks dat hij sowieso 4 dagen mee zal gaan naar de boerderij en de hond iedere dag sowieso 2 flinke rondes zal gaan, vinden we dat te weinig voor een hond als een border (dit vergelijken we trouwens met de behoefte van de border op stal en die van kennissen)

Wat voor hond vinden jullie geschikt voor ons?

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:05

Belangrijk is bij een werkhond dat je hem ook de mogelijkheid kan geven om te werken, zowel metaal als fysiek.

Als je aangeeft dat je een border te weinig kan bieden, kan je een aussie ook te weinig bieden. toller vraagt ook veel tijd.

Hoeveel ruimte in huis je hebt maakt niet uit, mits je ze genoeg te doen geeft.

Een stabij kan heel leuk zijn, maar ze hebben wel een eigen willetje.

Ik raad je aan om eens contact op te nemen met ras verenigingen en langs shows/trainingen of wedstrijden te gaan. Dan leer je een ras kennen. Heel anders dan via internet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:11

_Do_ schreef:
Ik raad je aan om eens contact op te nemen met ras verenigingen en langs shows/trainingen of wedstrijden te gaan. Dan leer je een ras kennen. Heel anders dan via internet.

Dat hebben mijn dochter en ik idd laatst ook gedaan :) .
Was erg leuk om zoveel verschillende rassen bij elkaar te zien en bij honden die ons leuk leken, hebben we vaak een praatje met de eigenaren gemaakt (waarbij die natuurlijk niet helemaal neutraal tegenover "hun" ras staan ;) ).
De hond die ik altijd al erg leuk vond, blijkt ook best goed bij ons te passen (Briard). Bij stom toeval kwam ik er achter dat er een erkende fokker hier een dorp verdrop woont en dat de hond in maart wordt gedekt *D .
Wie weet loopt er eind juli wel zo´n wolbaaltje bij ons ;) .

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:49

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn ook opzoek naar een hond.
Wij willen beginnen met een hond.
Zelf heb ik ervaring met rottweilers en herders.

Woonsituatie:
Wij wonen buitenaf, op een boerderij.
Mijn vriend is varkensboer.
Wij hebben genoeg ruimte om is lekker te ravotten met een hond.
Verder zijn op de boerderij op de varkens na ook paarden aanwezig.

Echter door omstandigheden gaan wij nou 4 maand even ergens anders heen.
Dit is niet ver van de boerderij, 600 meter ofzo?
Ook dit huis is buitenaf en alle ruimte.

Werksituatie:
Op dit moment volg ik de BBL opleiding.
Ik werk en leer tegelijk.
ik werk 3 dagen en doe 1 dag school.
Mijn vriend is alle dagen bij huis.

Wij zijn opzoek naar een hond die waaks is (we hebben nou een hond die blaft als de mensen weg gaan.. :o ) Goed luisterd (echter zijn wij beide consequent tegen over een hond en ben ik van plan om met een ghond naar cursurs heen te gaan)

Wij zaten zelf te denken aan een rottweiler of een herder.
Mijn vriend valt helemaal voor een herder. Terwijl ik die tikkie nerveus vind.
Wij zelf hebben al jaren rottweilers en ken het gedrag maar volgens me schoonpa zijn dat monsters en bijten die je arm er zo af.. :9

Aan welk soort hond denken jullie aan?
Graag hoor ik van jullie..

update: We hadden gebeld naar een kruising tussen een mechelse herder en rottweiler.. helaas waren deze allemaal al weg. wie kent er nog iemand die binnenkort pups verwacht van een kruising?

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:29

@Jaan81: Jouw situatieschets lijkt wel wat op de onze toen wij aan een hond wilden beginnen. Wij hebben uiteindelijk voor de Berner Sennen gekozen ook omdat deze vaak wel lief met andere dieren en kinderen zijn. En middelgroot of groot maakt ook niet zo veel meer uit. Inmiddels hebben we nu de tweede en we hebben er nog geen dag spijt van gehad. Hij kan overal mee naartoe, ook naar de paarden, en heeft er geen problemen mee als hij eens wat minder actief mee uit genomen wordt zoals met deze regen nu ;)
En hij kan met kinderen, katten, konijnen en eigenlijk alle andere huisdieren samen. Oja, en hij is wel waaks, maar ook weer niet overdreven, blaft gelukkig niet bij elk geluidje.
Succes met zoeken!

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:46

Paardjuh, al eens gekeken naar een Dogo Arentino, Cane Corso of Doberman?
Anders eens informeren bij een asiel, misschien hebben ze rottweiler of herder (of mix) honden die voldoen?

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:55

Jaan81: Wij hebben een Friese Stabij en deze is toch echt wel waaks, hoewel die nooit een bezoeker zal pakken ofzo. Ik weet niet wat jij bedoeld met te waaks?

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:58

paardjuh: Volgens mij kunnen jullie heel veel honden wel houden. Er zijn genoeg waakse rassen. Zijn er geen verdere eisen aan de hond?

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:24

Mijn collega had cane´s maar die vond ik aardig lomp en rustig.
Ik vind juist de rottweiler scherp en goed karakter hebben. ligt ook net aan de opvoeding. Wij willen wel een echte hond en geen poedel ofzo.. ;) echt 1 die dient voor de waak!
Maar waar ik ook gewoon mee kan gaan wandelen.
we hebben nou een mechelse herder waar je niet mee kan wandelen aan de lijn. ook blaft hij pas als het volk weg rijd.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:40

En een dogo argentino dan? (Argentijnse dog)

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:46

En een dogo argentino dan? (Argentijnse dog)
En ach wij hebben een duitse dog, en mensen komen echt niet zomaar binnen hoor, ookal is het nog zn schat verder. En uiterlijk en grootte schrikt meestal ookwel af

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:26

Ik ben erg benieuwd wat voor hond jullie bij ons vinden passen.

Als onze koop van het huis doorgaat willen we waarschijnlijk een hond als alles stabiel is.

Onze woonsituatie.
*2 onder 1 kap woning
*geen tuin
*mag overal in huis komen.

werksituatie.
Ik werk 4 dagen en mijn vriend 5.
Ik ben op de maandag en woensdag vrij (Ik werk di,do,vr.za)
Mijn vriend ik vrij op Vrijdag Middag (hij werkt ma,di,wo,do,vrij morgen)
De hond is dus in totaal 2,5 dag alleen.dus 24 uur per week.

Wat zoeken wij.....
Een hond die mee naar de paarden kan het liefts klein of middelgroot.
die luisterd en betouwbaar is.
we willen hem gaag iedere dag mee naar de paarden nemen en ook mee naar het bos.(met paarden) en met de kar.
als ik of mijn vriend thuis is willen we de hond overal mee naar toe kunnen nemen.(lees: boodschappen,terras etc etc)

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:41

Eén antwoord op: geen hond nemen. 2,5 dag alleen is te veel.

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:56

Let wel hij is niet 2 HELE dagen alleen
Ik werk aan de overkant en ga in de 2 dagen zeker een half uur lopen tussendoor. ik ben weg om 09:00 uur Ik ben er weer om 12:00 en mijn vriend is thuis om 15:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:48

superrizzo schreef:
Let wel hij is niet 2 HELE dagen alleen
Ik werk aan de overkant en ga in de 2 dagen zeker een half uur lopen tussendoor. ik ben weg om 09:00 uur Ik ben er weer om 12:00 en mijn vriend is thuis om 15:30


Dat is te lang, niet aan beginnen is niet bepaald diervriendelijk, of je moet een hondenuitlaatservice oid in de arm nemen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:29

Als je een tuin had, zou ik zeggen, neem er twee, want dat kan imo prima. Heb er zelf 3, die zich overdag kostelijk amuseren als wij niet thuis zijn. Maar twee honden -alleen - binnen zou ik ook niet doen.

Net zoals je een paard niet in z'n eentje houdt, doe je dat met een hond die alleen moet zijn ook niet. Al is het nog zo kort, alleen zijn is voor een hond een drama. Een hond heeft een roedel nodig. Bij gebrek aan andere honden moet dat een mens zijn. Bij gebrek aan mensen moeten dat andere honden zijn. Simpel zat.

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:38

paardjuh: Misschien toch voor die kruising gaan dan? Een Deense dog of Ierse Wolfshond is ook wel stoer :P als je van grote honden houd...

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:42

Frances schreef:
paardjuh: Misschien toch voor die kruising gaan dan? Een Deense dog of Ierse Wolfshond is ook wel stoer :P als je van grote honden houd...

Deens is fout! Het is een verkeerde vertaling van Greate Dane, maar we noemen het in nederland gewoon Duitse Dog.
Maargoed, een DUITSE Dog is niet bepaald erg waaks, Ierse wolfshond evenmin volgens mij.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:04

superrizzo schreef:
Let wel hij is niet 2 HELE dagen alleen
Ik werk aan de overkant en ga in de 2 dagen zeker een half uur lopen tussendoor. ik ben weg om 09:00 uur Ik ben er weer om 12:00 en mijn vriend is thuis om 15:30

Ik denk dat heel veel honden in gezinnen hier jaloers op zouden zijn hoor. Er zijn genoeg honden die het veel slechter hebben.
Zoals jij dit hier zo typt, zit de hond niet aan 1 stuk door alleen thuis, dat is waar ik vaak moeite mee heb, maar dat je tussendoor de hond uit kan laten, zie ik er peroonlijk geen problemen in >;)

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:07

Ibbel schreef:
Als je een tuin had, zou ik zeggen, neem er twee, want dat kan imo prima. Heb er zelf 3, die zich overdag kostelijk amuseren als wij niet thuis zijn. Maar twee honden -alleen - binnen zou ik ook niet doen.

Net zoals je een paard niet in z'n eentje houdt, doe je dat met een hond die alleen moet zijn ook niet. Al is het nog zo kort, alleen zijn is voor een hond een drama. Een hond heeft een roedel nodig. Bij gebrek aan andere honden moet dat een mens zijn. Bij gebrek aan mensen moeten dat andere honden zijn. Simpel zat.

Ben ik het niet mee eens, mijn hond is jaren alleen geweest, maar vind het heerlijk alleen thuis in de mand, vaak als er iemand thuis kwam lag ze nog op '1 oor' te snurken. Het is maar net wat ze gewend zijn. Hoeveel honden leven er wel niet op de wereld die een poosje alleen moeten zijn in huis en daar geen moeite mee hebben (en dan bedoel ik natuurlijk niet een hele werkdag)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:13

@ Superrizzo, vind het goed opgelost zo! De hond is dus maar een paar uurtjes alleen als ik het goed begrijp, 's ochtends 3 uurtjes en dan een half uur wandelen. En daarna weer 3 uurtjes alleen voordat de volgende thuis is. Ideaal zou ik zeggen! Of jij nou tussen de middag de hond uitlaat of een uitlaatservice...

Wat betreft het stukje, de hond moet goed luisteren, dat heb je zelf in de hand. Als je je hondje goed opvoed, moet dat luisteren geen probleem zijn. Alleen de ene hond leert sneller dan de andere, dus zul je er wel veel tijd in moeten investeren.

Willen jullie een pup of een volwassen hond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:07

Myra87 schreef:
Zoals jij dit hier zo typt, zit de hond niet aan 1 stuk door alleen thuis, dat is waar ik vaak moeite mee heb, maar dat je tussendoor de hond uit kan laten, zie ik er peroonlijk geen problemen in >;)


Lekker tegenstrijdig later zeg je;

Myra87 schreef:
(en dan bedoel ik natuurlijk niet een hele werkdag)


Leg eens uit wat bedoel je nu precies? Want de hodn zit 2 hele dagen alleen, of begrijp ik het verkeerd?

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:57

Het verschil tussen een hele werkdag en niet aan 1 stuk door is niet zo moeilijk volgens mij. Als een hond 8 uur aan 1 stuk door thuis zit vind ik dat niet kunnen, maar als een hond tussendoor uitgelaten wordt, maakt dat het al heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:35

Duidelijk :) Dat veranderd mijn mening :)