[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:40

Ik ben het met je eens Evel_Knievel. Ik heb een Hollander gehad; voor mij een top-hond (extreem baas-gericht). Gevoelig, nerveuzig dier. Sommigen konden er iets mee, de meenste mensen konder er niets mee.
Moeilijk dier, maar ik had een soort afstandbediening. Ik kon met mijn ogen de hele hond sturen. Dat lukte niemand anders.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:45

Het hoeft ook niet per se een herder te zijn voor mij hoor.

Ik wil alleen geen hond die Oost-Indisch doof is als hij los loopt en iets ruikt en er vandoor gaat. Ik werk graag samen met een dier, ook met mijn paard. Een beetje humor en zelfstandigheid kan ik zeker waarderen, maar een lang leve de lol hond (zoals voor mijn gevoel een schapendoes), kan ik niet zoveel mee, en met een jager door onze katten ook niet.

Mijn favoriete ras van paarden is een Arabier. Sensibel, mee denkend, vragen respectvolle omgang, zoiets zoek ik ook in een hond. Helpt dit? Neuroten heb je overal, in paarden, honden, mensen, kinderen. Die wil ik in ieder geval niet :P Beetje relaxt maar goed luisterend :)

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:49


Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:10

Ik zag net daarbij ook een hovawart staan, die spreekt me wat meer aan (uiterlijk), maar de rassen groep is denk ik wel goed. Heb bij die hovawart even op Google gekeken met katten en dat zit ook wel goed :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:28

EmptyWords schreef:
Een mechel kan ook wel een neurootje zijn hoor.


Volgens mij zeg ik dat :)*

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:00

Eren hovawart zat ik bij jou ook nog aan te denken :j

En een oud Duitse herder? Wel goed gefokt natuurlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:08

Ja Hovawart leuk!
Is een oud Duitse niet teveel werkhond?
Ik heb een verwant ras; alt Deutsche hutehund, en ik zou je die hiervoor zeker niet aanraden.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:12

Werkhond of minder werkhond ligt volgens mij ook heel erg aan welke lijnen gebruikt worden voor het nest

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:20

Ok, weet ik te weinig van. Ik heb een Harzer Fuchs, zijn allemaal werkhonden.
En "absoluut geen blafhond"?

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:37

Ook mooie honden die Harze Fuchs :) Maar niks voor ons zie ik wel haha.

Ik neig, nu ik het allemaal zo overdenk en jullie zo lees, naar een Hovawart, maar zeker ook naar herplaatsers. Mijn katten zijn ook herplaatsers (Maine Coons) en dat zijn echt fantastische katten. De reden dat ik toen daarvoor gekozen heb is 1: kittens zijn erg veel werk (keer 3 stuks uit het bos gevist) en 2: er zijn al zoveel jonge dieren dat ik de wat oudere ook graag een kans geef.

Een beetje heropvoeden vind ik niet erg, als ze maar niet op de paarden en katten gaan jagen :) Nu mijn man nog overtuigen :P De Hovawart vond hij wel ok overigens :)

@ Nikass, was dat een vraag aan mij, waarom geen blafhond? Zo ja, de reden daarvoor is dat onze buren een collie hadden waar veel te weinig mee gedaan werd en die hen compleet domineerde (en ook aanviel), maar wat erger was, die blafte héél hard en soms wel een half uur achter elkaar zonder dat er ook maar iets van een correctie gedaan werd. En ook 's nachts. Daardoor ben ik nogal gevoelig geworden voor blaffende honden :P Ik ben ook met katten opgegroeid, niet met honden, en die zijn over het algemeen (niet allemaal!) wat minder luidruchtig dan honden.

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:11

Hovawart is erg leuk!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:45

Prairy schreef:
Ook mooie honden die Harze Fuchs :) Maar niks voor ons zie ik wel haha.

Ik neig, nu ik het allemaal zo overdenk en jullie zo lees, naar een Hovawart, maar zeker ook naar herplaatsers. Mijn katten zijn ook herplaatsers (Maine Coons) en dat zijn echt fantastische katten. De reden dat ik toen daarvoor gekozen heb is 1: kittens zijn erg veel werk (keer 3 stuks uit het bos gevist) en 2: er zijn al zoveel jonge dieren dat ik de wat oudere ook graag een kans geef.

Een beetje heropvoeden vind ik niet erg, als ze maar niet op de paarden en katten gaan jagen :) Nu mijn man nog overtuigen :P De Hovawart vond hij wel ok overigens :)

@ Nikass, was dat een vraag aan mij, waarom geen blafhond? Zo ja, de reden daarvoor is dat onze buren een collie hadden waar veel te weinig mee gedaan werd en die hen compleet domineerde (en ook aanviel), maar wat erger was, die blafte héél hard en soms wel een half uur achter elkaar zonder dat er ook maar iets van een correctie gedaan werd. En ook 's nachts. Daardoor ben ik nogal gevoelig geworden voor blaffende honden :P Ik ben ook met katten opgegroeid, niet met honden, en die zijn over het algemeen (niet allemaal!) wat minder luidruchtig dan honden.


Nee eigenlijk was dat nog een vraag naar aanleiding van het advies om een Oud Duitse Herder te nemen. Volgens mij zijn dat honden die erg graag blaffen, en daar zit jij niet op te wachten.

Wat misschien ook nog wat voor je kan zijn is een Beauceron of een Ridgeback. Bij beide rassen zou ik wel willen zeggen: kijk asjeblieft uit met een harde aanpak. Hoewel ik daar sowieso geen voorstander van ben denk ik dat een Hovawart daar wel ietsje beter tegen kan.

Wil je twee honden van hetzelfde ras? Wil je ze vanaf pup? Ik zou iig geen twee pups tegelijk nemen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:57

Ah, dat blafferige wist ik niet. Ik heb het zelf niet zo op de herders en ken ze alleen van een afstandje.

Ik denk dat je met een hovawart zeker goed zit.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:06

Het blaffen van een hond kan je afleren. Ik heb mijn hele leven al collies gehad. Korthaar en Langhaar. Bij mij blaffen ze helemaal niet.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:25

Klopt dat je dat kunt afleren, als je tenminste de leider bent ;) Dat waren de buren in ieder geval niet. Heb de hond zelfs een keer grommend met ontblote tanden op de buurman af zien springen (van het pad naar de voordeur om hem naar binnen te drijven) -O- Dat krijg je als je zo'n hond niet genoeg uitdaging biedt. Elke dag naar hetzelfde veldje om hem 3x een bal op te laten halen, is niet genoeg...

Maar goed, dat was de discussie niet :P

Zodra we echt op zoek gaan naar een hond (of 2) dan staat de Hovawart zeker hoog op onze lijst. Manlief kijkt meer naar uiterlijk, ik kijk meer naar wat wij en honden nodig hebben en wat voor karakter daar dan wel en niet bij zou kunnen passen (elke hond is natuurlijk anders, maar je kunt wel al een voorselectie maken :) )

Dank voor het meedenken in ieder geval!

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:02

Discussie zeker niet hoor ;) , maar alleen om aan te geven omdat ik hier lees dit ras niet want het zijn blaffers :D

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:26

Prairy schreef:
Ik heb geprobeerd het topic door te akkeren maar kom er niet uit, dus toch maar even jullie expertise vragen.

Ik ben fan van Akita's en mechelse herders (Akita voor de looks en mechelse voor het trainen).

Mijn man is richting de tjechoslowaakse wolfshonden en husky.

Hij is opgegroeid met schapendoes, ik vind die verschrikkelijk. Toen ik mijn man leerde kennen, had hij de schapendoes van zijn moeder die overleden was, totaal niet opgevoed, all over the place met wandelen, overal aan likken etc. Hij kon wel goed met katten omgaan, dat was voor mij zijn enige pluspunt... Ik ben met katten opgegroeid, niet met honden, maar vind ze wel leuk zolang ze goed opgevoed zijn. Ondanks dat hij al 11 was, heb ik hem een beetje heropgevoed uit de losse pols meets cesar milan, en liep hij bij mij op een gegeven moment wel netjes naast me, zelfs ook los.


Goed, na deze lange inleiding :P

We zijn aan het kijken naar een huis met een halve hectare grond. Paarden komen daar aan huis te staan en we hebben ook katten.

We willen het liefst 2 honden.

Ik ben erg consequent en van het opvoeden, mijn man zegt dat hij dat ook doet maar heeft een zeer zachte/(geen :P) aanpak

De honden moeten los kunnen lopen en ook dan goed luisteren

We willen ze waarschijnlijk ook meenemen als we buiten gaan rijden

Waaks maar zeker geen blaf hond! Daar ben ik echt allergisch voor.

Geen zenuwpees, een beetje zelfstandigheid vind ik wel leuk

Goed trainbaar en gehoorzaam, de mens is de baas

Kinderen zijn en komen er niet, kindervriend hoeft het niet te zijn, maar wel sociaal als ik zeg dat het goed volk is

Soms meer, sinds minder tijd, ze moeten zichzelf (buiten) kunnen vermaken, we werken het grootste deel van de week.

Geen kleine honden, collies, doezen of poedels :) Een iets aparter ras of kruising is zeker een optie.

Alvast bedankt!

Ik denk gelijk aan een Lapinporokoira!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:42

Ik vind dat als je een ras neemt dat graag blaft, meestal omdat dat erin gefokt is voor werk, dat het niet helemaal correct is om te verwachten van de hond dat hij nooit blaft. Wellicht is hem dat wel te leren, net als dat je vast een Mechelse herder kunt houden zonder hem te laten werken, maar of dat helemaal eerlijk is?
Dat wil niet zeggen dat mijn Harzer Fuchs de hele dag te pas en te onpas blaft, dat is weer wat anders, maar het hem helemaal verbieden doe ik ook niet. Dat is net zoiets als een voor waken gefokte hond nemen en hem dan verbieden te waken, of een ras nemen dat gek is op water, en hem nooit toestemming te geven om te zwemmen.
Ik had een Husky kruising die prachtig kon huilen, dat zit in de hond.
Je "moet" (vind ik) een hond ook een eigen karakter laten hebben, en goed nadenken of betreffende hond bij je past.
Dat is volgens mij ook de strekking van dit topic. Als alles afhankelijk is van opvoeding maakt het weinig uit wat voor hond je neemt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:19

Sammyoo schreef:
[
Ik denk gelijk aan een Lapinporokoira!

Zijn enthousiate blaffers.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:30

Prairy, een Beauceron?
De Hovawart vind ik ook wel passend. Ik ken een Hovawart fokker die beide rassen heeft, de kennel heet De Huppelhoeve.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:41

Ik zou zeker geen beauceron adviseren bij prairy.
het zelfstandige maar toch luisteren hebben ze zeker Maar de insteek van een cesar Milan methode zal je met een koude Kermis thuis laten komen. Het zijn echt wel apartelingen hoor. Als ze vinden dat ze niet gewaardeerd en gerespecteerd worden kan je het echt schudden (en soms zal dat dan een hele strijd worden)
het stukje zichzelf vermaken past niet genoeg bij een werk hond als een beauceron. Ze willen alles ondernemen met hun baasje en als ze zichzelf te vaak moeten vermaken zullen ze ook zeker minder leuk gedrag ontwikkelen.
een hovawart is compleet anders, veeel minder uitdaging nodig en kan veel beter omgaan met een wat hardere hand (al vind ik het onnodig om op een manier als Milan met honden om te gaan)

Lisitano degene die jij bedoeld met hovawarts en een beauceron heeft juist haar beauceron weg gedaan omdat ze dat veeeeel te veel will to please vond. Het is echt een verschil van dag en nacht en zeker niet te vergelijken.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:44

Oh dat wist ik niet, goed dat je het nog toelicht. Ik vind de Cesar Milan methode niet direct hard mits je het juist toepast overigens vandaar dat ik er geen kwaad in zag. Al doe ik er zelf niet veel mee, mijn honden vragen anders.
Ik denk dat je je qua trainen ook dient aan te passen aan de behoeften van je hond.

Jammer dat haar Beauceron weg is. Als Prairy er bij haar naar geïnformeerd had had ze dus wel de juiste info gekregen. Gelukkig.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:45

Onze situatie was/is precies dezelfde als die van jullie, net als ons eisenlijstje. Verder ben ik net als jij streng en consequetn, anderen zullen dit ongetwijfeld hiërarchisch vinden. Ik ben echter wel rustig in hoe ik 't breng. Streng als 't moet, lief als 't kan. Wij vonden een gezonde, weinig doorgefokte hond ook erg belangrijk.

Met deze eisen hebben wij een paar maanden geleden gekozen voor een hollandse herder. Ze is nu 7mnd en lekker aan het puberen, dus momenteel kan ik r wel achter 't behang plakken af en toe, maar ik ben erg blij met onze keuze. Ze is enthousiast, actief, heel vriendelijk, niet nerveus en een enorme knuffel. Erg fijn af te richten ook. We zijn wel heel erg alert geweest op welke pup we kozen. Niet de meest opdringerige, niet de meest verlegen. Die van ons wilde graag in de buurt zijn, maar zat daar fijn zichzelf te vermaken.

Misschien dan nog de eerlijke nadelen aan onze hollander:
- als ze niet genoeg heeft bewogen wordt ze irritant/sloperig.
- heel aanhankelijkheid en soms is dat iets te opdringerig. Ze is gewoon dol op mensen en aandacht.
- voor mensen die ze kent is de eerste begroeing vaak ook te enthousiast. Ze springt tegen mensen op /bij mensen op schoot. Is overigens wel na een paar minuten afgelopen.
- soms een neiging tot Oost-Indisch doof zijn. Als er iets leuker is dan jij heb je wat overtuigingskracht nodig.

Met name de laatste twee zaken werken we hard aan en gaan steeds beter. Ze is natuurlijk ook nog maar 7mnd.

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:51

Beetje lange quote, maar geeft een vergelijkbare vraag weer, en na alle adviezen hier hebben wij gekozen voor een Beauceron en zijn superblij met onze dame. Wat een tophond <3
We spelen vaak met een hovawart en die is ook erg leuk. Maar ben superblij met onze keuze en wanneer ze oud genoeg is komt er vast 1 bij.

klaas30 schreef:
yvetjes schreef:
Ik lees ook al even mee, en heb contact met een enkeling via PB, maar ik sta open voor meer advies.

We willen de stap naar een (erf)hond eindelijk maken. Mijn vriend en ik wonen in een boerderij in het buitengebied (met een kat en konijn). Wij hebben een flink erf (4.000m2) en eenzelfde grootte weiland. We werken allebei 4 dagen, zijn van vrijdag tm maandag thuis en op dinsdag en donderdag zijn mn vader en schoonvader op het erf in de tuin etc aan het rommelen. Alleen op woensdag hebben we momenteel (nog) geen actie op het erf.

We hebben al langer de wens voor een erfhond (of twee), die wat ons betreft prima binnen mag slapen, maar vooral indruk maakt (bij ongewenste bezoekers). We wonen vrij, en er is al eens wat van het erf gestolen. We hebben zelf geen kinderen. Maar mn neefjes (9 en 12) komen wel regelmatig (en hebben een jack russel) en ook de buren hebben kinderen die wel eens langs komen. Verder willen we in de toekomst graag schapen, maar daarvoor gaan we de stal eerst helemaal renoveren.

Ik ben zelf opgegroeid met verschillende honden (altijd herplaatser). Teckel, jack, bouvier, rottweiler, berner senner, golden. Van alles wat. Zowel thuis als op de boerderij van de buren waar ik ook bijna woonde. Mijn man heeft veel minder (bijna geen) ervaring met honden. Een pincher van zijn ouders toen hij jong was. Hij is wel rechtlijnig, rustig maar doortastend.

Rassen die we eens van dichtbij willen bekijken:
- Boerboel
- Berghond
- Rottweiler
- Argentijnse dog

Liefst zou ik een gladhaar kiezen (ook ivm de troep in huis). Ik zit nog een beetje met het kwijlen van bepaalde rassen in mn maag. Maar.... karakter gaat voor alles! Brand maar los.

Misschien nog een om over na te denken is een beauceron?

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:24

KPet schreef:
Onze situatie was/is precies dezelfde als die van jullie, net als ons eisenlijstje. Verder ben ik net als jij streng en consequetn, anderen zullen dit ongetwijfeld hiërarchisch vinden. Ik ben echter wel rustig in hoe ik 't breng. Streng als 't moet, lief als 't kan. Wij vonden een gezonde, weinig doorgefokte hond ook erg belangrijk.

Met deze eisen hebben wij een paar maanden geleden gekozen voor een hollandse herder. Ze is nu 7mnd en lekker aan het puberen, dus momenteel kan ik r wel achter 't behang plakken af en toe, maar ik ben erg blij met onze keuze. Ze is enthousiast, actief, heel vriendelijk, niet nerveus en een enorme knuffel. Erg fijn af te richten ook. We zijn wel heel erg alert geweest op welke pup we kozen. Niet de meest opdringerige, niet de meest verlegen. Die van ons wilde graag in de buurt zijn, maar zat daar fijn zichzelf te vermaken.

Misschien dan nog de eerlijke nadelen aan onze hollander:
- als ze niet genoeg heeft bewogen wordt ze irritant/sloperig.
- heel aanhankelijkheid en soms is dat iets te opdringerig. Ze is gewoon dol op mensen en aandacht.
- voor mensen die ze kent is de eerste begroeing vaak ook te enthousiast. Ze springt tegen mensen op /bij mensen op schoot. Is overigens wel na een paar minuten afgelopen.
- soms een neiging tot Oost-Indisch doof zijn. Als er iets leuker is dan jij heb je wat overtuigingskracht nodig.

Met name de laatste twee zaken werken we hard aan en gaan steeds beter. Ze is natuurlijk ook nog maar 7mnd.


Aaaah wat leuk! Nog een Hollander!! Waar komt die van jou vandaan?