[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:51

Lapinporokoira, geen idee hoe je het uitspreekt, qua uiterlijk echt een prachtige hond zeg! Maar wat ik gelijk lees is inderdaad vocaal, dat ga ik niet trekken. Kijk, een keer blaffen vind ik echt helemaal niet erg, zeker niet voor een waakhond wat we zoeken, maar niet bij elk wissewasje.

Het is niet zo dat ik cesar milan verheerlijk, maar zijn methode is er een die ik ken en eerlijk gezegd is dat een van de weinige die ik ken. Uiteindelijk wil ik met mijn man een hondenschool zoeken die ons beiden past en waar we onze honden leren opleiden die bij ons en onze doelen past :) Dat heb ik nog niet uitgezocht, eerst maar eens oriënteren wat zou passen. En tot nu toe heb ik nog steeds een karakter voorkeur voor de hovawart :)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:45

Evel_Knievel schreef:
KPet schreef:
Onze situatie was/is precies dezelfde als die van jullie, net als ons eisenlijstje. Verder ben ik net als jij streng en consequetn, anderen zullen dit ongetwijfeld hiërarchisch vinden. Ik ben echter wel rustig in hoe ik 't breng. Streng als 't moet, lief als 't kan. Wij vonden een gezonde, weinig doorgefokte hond ook erg belangrijk.

Met deze eisen hebben wij een paar maanden geleden gekozen voor een hollandse herder. Ze is nu 7mnd en lekker aan het puberen, dus momenteel kan ik r wel achter 't behang plakken af en toe, maar ik ben erg blij met onze keuze. Ze is enthousiast, actief, heel vriendelijk, niet nerveus en een enorme knuffel. Erg fijn af te richten ook. We zijn wel heel erg alert geweest op welke pup we kozen. Niet de meest opdringerige, niet de meest verlegen. Die van ons wilde graag in de buurt zijn, maar zat daar fijn zichzelf te vermaken.

Misschien dan nog de eerlijke nadelen aan onze hollander:
- als ze niet genoeg heeft bewogen wordt ze irritant/sloperig.
- heel aanhankelijkheid en soms is dat iets te opdringerig. Ze is gewoon dol op mensen en aandacht.
- voor mensen die ze kent is de eerste begroeing vaak ook te enthousiast. Ze springt tegen mensen op /bij mensen op schoot. Is overigens wel na een paar minuten afgelopen.
- soms een neiging tot Oost-Indisch doof zijn. Als er iets leuker is dan jij heb je wat overtuigingskracht nodig.

Met name de laatste twee zaken werken we hard aan en gaan steeds beter. Ze is natuurlijk ook nog maar 7mnd.


Aaaah wat leuk! Nog een Hollander!! Waar komt die van jou vandaan?


Die van ons komt uit Staphorst, nest van 12 :wow: arme mama. Korthaar trouwens. En die van jullie?

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:23

hier ben ik weer :-) we hebben een leonberger van net 1 jaar nu, in augustus is onze groenendaler van 7 helaas ingeslapen. De leonberger is mijn hond, nu zoeken we een tweede hond voor mijn man als vervanging van de groenendaler voor ongeveer herfst 2018 als de leonberger uitgepuberd is :-) eerst geprobeerd mijn man te overtuigen voor een kleiner ras zodat de tweede mee in de auto past maar dat lukt mij niet :-) een groenendaler blijft mijn man zijn lievelingsras maar onze gezinssituatie is daar nu niet geschikt voor, we hebben 3 zoontjes onder de 6 jaar en dat is te druk voor een belgische herder die van nature vrij zenuwachtig zijn (onze laatste groenendaler was dat niet maar al onze 4 andere belgen wel). ook voor ons zelf vind ik die rassen nu te druk. Mijn man wil echter wel heel graag gehoorzaamheid met de hond gaan doen. Ikzelf doe dit ook met mijn leonberger maar misschien is dit tijdelijk, zou kunnen dat de leo daar binnen 2 jaar geen zin meer in heeft . ik dacht aan een Oudt Duitse herder. iemand ervaring met dit ras? zou deze geschikt zijn om bij de leonberger te hebben?

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:46

Oud Duitse Herder heb je, net als bij de normale, werk en showlijnen. Daarnaast zijn ze eigenlijk gewoon vergelijkbaar, want ook al wordt er geroepen dat ze rechtere ruggen hebben en gezonder zijn, komen ze uit dezelfde honden (en worden/werden er langstokharen met stamboom aangekeurd bij de ODH). Ik zou er wel over twijfelen of het de geschikte honden zijn bij kleine kinderen. Niet vanwege de kinderen, maar wel vanwege de vriendjes die op bezoek komen. Ze willen nog wel eens waaks zijn en moeite hebben met vreemden. Dat hoeft niet en je hebt best lijnen die vriendelijker zijn, maar het is bij een pup niet meteen te voorspellen.

Vind je de belgen alleen te zenuwachtig waardoor ze te druk zijn? Want ook een ODH/DH is aanwezig en blijft toch een actieve hond.

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:06

vriendjes op bezoek daar hou ik geen rekening mee, moet mijn leonberger nu ook steeds wegsteken, kinderen op bezoek inden die te groot en te eng en is ook best lomp. Ons eigen kinderen zijn dit gewoon :-) we zijn belgen gewoon qua bewegingsbehoefte, is niet zo erg, daarom dat mijn man misschien weer actiever ras wil, hij vindt de leonberger iets te lui maar ze moeten tegen drukte en geschreeuw kunnen in zo een druk gezin en ook rustig zijn als ze mee gaan op restaurant, terasje of de voetbal.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:19

Na overleg hebben we besloten dat we dit topic niet langer door laten gaan als Centraal topic.
Na de splitsing van BB naar BB en BB-HK, en daarmee de verplaatsing van bepaalde type topics, is er meer ruimte gekomen op BB om de topics rond de zoektocht naar een nieuwe hond of hondenras toe te staan.
Normaal gesproken werden die topics gesloten en naar dit topic verwezen. Omdat ze voortaan op BB mogen blijven doorlopen, verliest dit topic zijn centrale functie. De tag wordt eraf gehaald en het topic 'ont-sticky-d', maar blijft uiteraard gewoon bestaan.

Ik wil jullie bedanken voor jaren aan goed en fijn advies en hoop dat jullie dat in dit topic of los op BB net zo fijn blijven posten. Bedankt!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:42

Ik volg al tijden stilletjes, vind t heel interessant. Zolang onze oude kat nog leeft, die doodsbang voor honden is, komt er nog geen hond. Maar ik leer hier al veel, dus hoop dat t topic lekker door blijft lopen hier!

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 07:43

Wij zijn in bezit van 2 cavalier king charles hondjes. Super lief maar erg ongezond. Wij gaan als het zover is graag voor een grotere en gezondere hond met een vergelijkbaar karakter.
Niet angstig, niet dominant, aanhankelijk, sociaal naar andere honden, niet waaks, langharig, dol op kinderen, geen actieve stuiterbal, liever een luie lobbes. Moet wel een aantal uurtjes alleen kunnen blijven. Kan eventueel mee naar de paarden, sowieso 2 wekelijks lekker naar strand. Wij hadden zelf een berner sennen in gedachte, maar helaas blijkt ook dit ras erg ongezond. Wel willen we op puppiecursus en gehoorzaamheid. Verder geen ambitie qua training. Iemand suggesties?

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:08

Wat dacht je van een sint-Bernard?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:23

Sint bernard is idd wel echt een leuke lobbes. Er staat alleen wel bij dat deze waakzaam is. Ook heb ik het idee dat deze een niet al te beste gezondheid hebben

Zelf dacht ik aan een leonberger. Iemand hiermee ervaring of andere suggesties?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:02

Leonbergers gaan vaak vroeg dood. Zelden worden ze ouder dan 10, meestal maar een jaar of 7, maar een flink aantal stapt zelfs met 5 jaar al uit (kijkend naar de In memorial pagina's van fokkers).

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:26

Leonberger is in mijn ervaring niet erg goed met vreemde honden, en inderdaad geen lange levensverwachting. Wellicht de Newfoundlander? Wat gemoedelijker voor mijn gevoel, en niet enorm gezond (vooral HD en ED) maar worden wel wat ouder. Al zou ik wel in gedachten houden dat grote honden sowieso een kortere levensverwachting hebben dan de kleintjes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:30

Mizora schreef:
Leonbergers gaan vaak vroeg dood. Zelden worden ze ouder dan 10, meestal maar een jaar of 7, maar een flink aantal stapt zelfs met 5 jaar al uit (kijkend naar de In memorial pagina's van fokkers).

Zo'n lage levensverwachting is imo een teken van verregaande incompetentie wat betreft fokbeleid, en ik zou (vér) wegblijven van dergelijke rassen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:14

Zo jammer dat alle rassen die ons aanspreken erg ongezond blijken te zijn. Zo smelt ik voor een cavalier king charles of een berner senne, maar beide erg ongezond.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:52

_ENGEL_ schreef:
Zo jammer dat alle rassen die ons aanspreken erg ongezond blijken te zijn. Zo smelt ik voor een cavalier king charles of een berner senne, maar beide erg ongezond.


ja, ik moet zeggen dat je ook wel een heeeel moeilijk eisen lijstje hebt :o
een grote hond die gezond is is wel te vinden hoor, maar dan sociaal naar andere honden en niet waaks dol op kinderen EN geen stuiterbal.... ik ken ze echt niet..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:54

_ENGEL_ schreef:
Zo jammer dat alle rassen die ons aanspreken erg ongezond blijken te zijn. Zo smelt ik voor een cavalier king charles of een berner senne, maar beide erg ongezond.

Eigenlijk wat vreemd, gezien je twee nogal verschillende rassen noemt.
Daar zit zoveel tussen dat er volgens mij best goede opties te vinden moeten zijn.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:45

Wat dacht je van een golden retriever?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:10

_ENGEL_ schreef:
Niet angstig, niet dominant, aanhankelijk, sociaal naar andere honden, niet waaks, langharig, dol op kinderen, geen actieve stuiterbal, liever een luie lobbes. Moet wel een aantal uurtjes alleen kunnen blijven. Kan eventueel mee naar de paarden, sowieso 2 wekelijks lekker naar strand. Wij hadden zelf een berner sennen in gedachte, maar helaas blijkt ook dit ras erg ongezond. Wel willen we op puppiecursus en gehoorzaamheid. Verder geen ambitie qua training. Iemand suggesties?

Een Spaanse Mastiff mix?
Als je ook open staat voor kortharig is de Galgo ook een optie. Dat zijn echte luiwammessen, niet heel waaks, sociaal met honden en mensen en redelijk stabiel in karakter. Aanhankelijk als geen ander.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:19

Lisitano schreef:
_ENGEL_ schreef:
Niet angstig, niet dominant, aanhankelijk, sociaal naar andere honden, niet waaks, langharig, dol op kinderen, geen actieve stuiterbal, liever een luie lobbes. Moet wel een aantal uurtjes alleen kunnen blijven. Kan eventueel mee naar de paarden, sowieso 2 wekelijks lekker naar strand. Wij hadden zelf een berner sennen in gedachte, maar helaas blijkt ook dit ras erg ongezond. Wel willen we op puppiecursus en gehoorzaamheid. Verder geen ambitie qua training. Iemand suggesties?

Een Spaanse Mastiff mix?
Als je ook open staat voor kortharig is de Galgo ook een optie. Dat zijn echte luiwammessen, niet heel waaks, sociaal met honden en mensen en redelijk stabiel in karakter. Aanhankelijk als geen ander.


Hier een Mastin Espagnol mix en ik herkin eigenlijk alles van Tara in wat jij beschrijft. Enige wat Tara niet kan is met paarden, maar dit hoeft met andere mastin mixen niet zo te zijn :)

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:28

volgens mij onzin dat een leonberger maar 5 wordt! de fokker van onze pup heeft verschillende oudere honden, nu 5 generaties onder 1 dak. ze worden inderdaad geen 13 dat is waar maar het zijn geen Duitse doggen die volledig verpest zijn qua gezondheid. De meeste waken wel, sommige niet maar zeker niet vergelijkbaar met herders. vergeleken met newfoudnlanders of sint bernards zijn het actievere honden, de onze vindt het voorlopig heel leuk om op cursus te gaan

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:34

Lisitano schreef:
_ENGEL_ schreef:
Niet angstig, niet dominant, aanhankelijk, sociaal naar andere honden, niet waaks, langharig, dol op kinderen, geen actieve stuiterbal, liever een luie lobbes. Moet wel een aantal uurtjes alleen kunnen blijven. Kan eventueel mee naar de paarden, sowieso 2 wekelijks lekker naar strand. Wij hadden zelf een berner sennen in gedachte, maar helaas blijkt ook dit ras erg ongezond. Wel willen we op puppiecursus en gehoorzaamheid. Verder geen ambitie qua training. Iemand suggesties?

Een Spaanse Mastiff mix?
Als je ook open staat voor kortharig is de Galgo ook een optie. Dat zijn echte luiwammessen, niet heel waaks, sociaal met honden en mensen en redelijk stabiel in karakter. Aanhankelijk als geen ander.

Een Spaanse Mastin niet waaks en mee naar een cursus gehoorzaamheid? :') Veel succes!

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:41

Mijn mastin mix is niet waaks hoor, die vindt ook alles en iedereen lief en is enorm leergierig.
Gehoorzaamheid training zijn wij (nog) niet mee bezig, maar ik denk dat dat ook geen groot probleem zal zijn. Alleen is ze wel erg snel afgeleid, dat zal het wel wat moeilijker maken..

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:00

Waaslander schreef:
volgens mij onzin dat een leonberger maar 5 wordt! de fokker van onze pup heeft verschillende oudere honden, nu 5 generaties onder 1 dak. ze worden inderdaad geen 13 dat is waar maar het zijn geen Duitse doggen die volledig verpest zijn qua gezondheid. De meeste waken wel, sommige niet maar zeker niet vergelijkbaar met herders. vergeleken met newfoudnlanders of sint bernards zijn het actievere honden, de onze vindt het voorlopig heel leuk om op cursus te gaan


http://www.leonbergerkennel-fromkaluass ... page29.htm
Deze fokker is de ergste die ik ben tegengekomen. Maar er zijn er meerdere.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:21

Sammyoo schreef:
Lisitano schreef:
Een Spaanse Mastiff mix?
Als je ook open staat voor kortharig is de Galgo ook een optie. Dat zijn echte luiwammessen, niet heel waaks, sociaal met honden en mensen en redelijk stabiel in karakter. Aanhankelijk als geen ander.

Een Spaanse Mastin niet waaks en mee naar een cursus gehoorzaamheid? :') Veel succes!

Haha ja waaks is wel een ding. Vandaar dat ik een mix noem. Herleidbaar is dat vaak niet in Spanje. Sowieso is het een lastig eisenlijstje. De Leonberger is overigens ook waaks, Berner Sennen ook. Gehoorzaamheid kan elke hond ;) Zelfs mijn poolhond doet dat heel erg goed.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:28

Mizora schreef:
Waaslander schreef:
volgens mij onzin dat een leonberger maar 5 wordt! de fokker van onze pup heeft verschillende oudere honden, nu 5 generaties onder 1 dak. ze worden inderdaad geen 13 dat is waar maar het zijn geen Duitse doggen die volledig verpest zijn qua gezondheid. De meeste waken wel, sommige niet maar zeker niet vergelijkbaar met herders. vergeleken met newfoudnlanders of sint bernards zijn het actievere honden, de onze vindt het voorlopig heel leuk om op cursus te gaan


http://www.leonbergerkennel-fromkaluass ... page29.htm
Deze fokker is de ergste die ik ben tegengekomen. Maar er zijn er meerdere.



Jemig!! Die overlijden allemaal op jonge leeftijd :oo