[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:24

Yenni schreef:
Hallo Honden liefhebbers!

Omdat het juiste ras kiezen best moeilijk is hoop ik dat jullie mij iets meer kunnen vertellen...

Over mijzelf:
Ik woon in een appartement met dakterras. Ik werk 4 en een halve dag per week. Ik wandel graag in de bossen.

Voor de hond:
De hond zal 1 of 2 dagen naar mijn ouders gaan. Hij zal 1 of 2 dagen naar de dagopvang gaan en hij zal dan anderhalve dag alleen zitten. Dit word uiteraard opgebouwd. Tussen de middag word hij altijd uitgelaten. De dagopvang en mijn ouders laten de hond tussen de middag uit.

'S avonds ga ik minimaal een uur bewegen. Dit kan in de vorm van lopen of fietsen zijn. Tijdens het lopen wil ik graag een balletje gooien om de hond nog meer bewegen te geven. De overige wandelingen gaan bestaan uit ongeveer 20 minuten. Wij zullen in het weekend naar de bossen gaan.

De eisen:
- tot 45 cm hoogte. Graag niet grooter ivm het appartement.
- de hond moet redelijk trainbaar zijn maar ook geen border collie type.
- geen hele erge plakhond ivm het anderhalve dag alleen zijn..
- sociale hond die goed om kan gaan met mensen en dieren ( is ook stuk training natuurlijk).
- veel beharing mag.
- hond "moet" het liefst los kunnen lopen ivm het bos ect..


Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen :D

Groetjes!


Dat zou ik als ik jou was niet gaan doen. Je kunt zeker wel eens met een balletje gooien, maar ik zou het niet dagelijks doen. :)

Een Sheltie een idee? Die heb je in verschillende maten en verschillende lijnen.

Een leuke gezelschapshond die van bewegen houdt, maar net zo lief een dag op de bank hangt.

Een nadeel, als er niet aan gewerkt wordt kunnen het ontzettende kefferds worden.

Of een Tibetaanse terrier? Een leuke hond met best wat energie en pit maar zeker niet overheersend.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:44

KimD schreef:
Yenni schreef:
Hallo Honden liefhebbers!

Omdat het juiste ras kiezen best moeilijk is hoop ik dat jullie mij iets meer kunnen vertellen...

Over mijzelf:
Ik woon in een appartement met dakterras. Ik werk 4 en een halve dag per week. Ik wandel graag in de bossen.

Voor de hond:
De hond zal 1 of 2 dagen naar mijn ouders gaan. Hij zal 1 of 2 dagen naar de dagopvang gaan en hij zal dan anderhalve dag alleen zitten. Dit word uiteraard opgebouwd. Tussen de middag word hij altijd uitgelaten. De dagopvang en mijn ouders laten de hond tussen de middag uit.

'S avonds ga ik minimaal een uur bewegen. Dit kan in de vorm van lopen of fietsen zijn. Tijdens het lopen wil ik graag een balletje gooien om de hond nog meer bewegen te geven. De overige wandelingen gaan bestaan uit ongeveer 20 minuten. Wij zullen in het weekend naar de bossen gaan.

De eisen:
- tot 45 cm hoogte. Graag niet grooter ivm het appartement.
- de hond moet redelijk trainbaar zijn maar ook geen border collie type.
- geen hele erge plakhond ivm het anderhalve dag alleen zijn..
- sociale hond die goed om kan gaan met mensen en dieren ( is ook stuk training natuurlijk).
- veel beharing mag.
- hond "moet" het liefst los kunnen lopen ivm het bos ect..


Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen :D

Groetjes!


Dat zou ik als ik jou was niet gaan doen. Je kunt zeker wel eens met een balletje gooien, maar ik zou het niet dagelijks doen. :)

Een Sheltie een idee? Die heb je in verschillende maten en verschillende lijnen.

Een leuke gezelschapshond die van bewegen houdt, maar net zo lief een dag op de bank hangt.

Een nadeel, als er niet aan gewerkt wordt kunnen het ontzettende kefferds worden.

Of een Tibetaanse terrier? Een leuke hond met best wat energie en pit maar zeker niet overheersend.

Waarom niet elke dag balletje goooien als ik vragen mag?

Een hele erge keffer het liefst niet omdat ik boven een winkel woon..

Tibetaanse terrier kan ik zeker eens naar kijken!

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:54

Door iedere dag een balletje te gooien of een hondensport te doen raken de honden er verslaafd aan en krijg je hele drukke honden.

Beter 2 keer per week een bal gooien en verder wandelen met ze of denkspellen spelen. Geloof me, je denkt de hond er een plezier mee te doen... Maar de adrenaline die ze opbouwen door zo'n spelletjes doet meer kwaad dan goed.

Qua ras blijft er nog veel over. Heb je zelf een voorkeur?

Wat betreft je voorkeuren zou ik de tekkel en de terriërs al uitsluiten, individuele gevallen daargelaten natuurlijk.

Sheltie of een van de kleinere herders rassen iets voor je?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:58

Met een balletje gooien is vaak slecht voor de gewrichten, zeker voor een jonge hond omdat ze tijdens het rennen vaak plots moeten stoppen en dan al het gewicht op de voorpoten komt. Maar bij een volwassen kleinere hond denk ik niet dat het veel kwaad kan. Wel kan het soms ook voor 'hyper' gedrag zorgen omdat de hond natuurlijk gaat 'jagen' op de bal wat weer adrenaline met zich meebrengt door de prooidrift. :)
Maar je als je juist gooit kan je er natuurlijk wel voor zorgen dat de hond het voorwerp in de lucht vangt, dan moet hij niet volledig op de rem gaan.

Verder ken ik eigenlijk niet veel van kleine honden dus kan niet veel aanraden. :o Maar ik denk dat kleinere honden vaker wel 'keffers' zijn.. Dit moet je een beetje in goede banen leiden.

Misschien kan je wel eens kijken naar keeshonden? Die zijn er in verschillende maten en hebben ook wel wat aandacht voor de baas. Maar ze kunnen denk ik soms ook wel iets luidruchtiger zijn.
Of eventueel een Engelse of Amerikaanse cocker? De Amerikaanse zijn vaak iets rustiger, maar ik weet niet hoe het zit met hun gezondheid. De Engelse cockers die ik gekend heb waren helemaal niet luidruchtig en loslopen was ook niet echt een probleem.
Iemand die ik ken heeft dan twee Amerikaanse en dat zien er ook heel evenwichtige honden uit, niet blafferig ofzo maar hoe ze verder van karakter zijn weet ik niet.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:26

Zoe_97 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een schipperde. Ik zag ze laatst oo show en was eigenlijk op slag verliefd op hun uiterlijk.
Ik weet dat het een Belgische herder is, maar iemand die meer ervaring heeft over hoe ze daadwerkelijk werken? Ik heb nu 2 borders en vind hen echt een deugd om mee te werken. Op gehoorzaamheidswedstrijden heb ik eigenlijk nog nooit een sxhipperke gezien, vandaar de vraag of ze hier aanleg voor hebben.

Ik vind Schipperkes geweldig! Ooit wil ik er één.
Vroege had ik een vriendin die er twee had. Ze woonde erg klein maar ze wilde wel echte honden. En dat waren het! Je moet ze ook niet als schoothond houden. Ze hebben veel uitdaging en beweging nodig!

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:29

Meeste kleine honden zijn absoluut niet geschikt als schoothondjes, maar door hun formaat kunnen ze niet veel schade aanrichten, dus moeten ze maaf. De grote honden zijn vaak in hun hoofd een schoothond... Maar dat past niet echt op je schoot of in je armen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:31

Kaus schreef:
Zouden jullie met mij mee willen denken?

Ik heb momenteel een Australian Cattle Dog die in mei twee wordt. In de zomer zou ik graag een tweede hond willen.

Ik ben op zoek naar een hond waarmee ik cursussen kan volgen. Sowieso gehoorzaamheid en verder mag het uitwijken naar alles, frisbee, behendigheid, speuren, IPO, dat maakt allemaal niet uit. Als de hond maar gemotiveerd is om met mij te willen werken. Ik zou de hond later eventueel graag willen gebruiken om mee te werken, gedragstherapie en als stabiel maatje.

Ik heb een grote voorkeur voor veedrijvers maar in combinatie met mijn huidige ACD zoek ik niet zoiets heftigs als een BC of een Kelpie oid.

Mijn eisen zijn:
-vriendelijk naar andere honden
-vriendelijk naar mensen
-werkwillig
-stabiel

Nog wat voorkeuren zijn:
-niet te groot, niet te klein. Tussen die 15 en de 30 kilo.
-loslopen

Ik sta werkelijk open voor alles. Van husky tot pitbull.
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen :D

Een Lapinporokoira!
Ze lijken op een ACD, iets groter. Maar ze zijn qua karakter een stuk gematigder en het ras is gezond. Ik hoor er veel positieve dingen over. Ze zijn wel vocaal.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:33

Oke als jullie het balletje gooien zo neer zetten klinkt dat erg logisch inderdaad.. 2 x per weel vind ik ook prima. Amerikaanse cocker heb ik ook naar zitten kijken maar is een jachthond makkelijk te leren loslopen?

Zijn de shelties geen nerveus hondjes? Is het met herderhonden niet zo dat ze echt moeten werken ( lees 2 tot 3 uur lopen, bezig zijn)?? Is deze beweging voldoende voor een bijvoorbeeld sheltie??

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:39

Lopen is fantastisch natuurlijk, maar hersenwerk en denkspellen met je hond spelen is vele malen efficiënter. Wil je een rustigere hond, begin dan eens met de maaltijden te verstoppen door je huis of in een bal te doen. Hond moet snuffelen en i formatie verwerken en zal sneller moe en voldaan zijn.

Tja, veel honden zijn nerveus. Als je lekker met ze bezig bent en ze zeker ook leert rust te nemen en zichzelf te vermaken zijn het leuke hondjes. Zelfde met de herders. Ik heb zelf een kruising herder die ik uren kan laten rennen, zwemmen, trainen etc. En meneer is na zo'n dag nog niet moe. Geef ik zijn ochtend voer op een snuffelmat en zijn overige voer in balletjes en voertorens, dan heb ik een hele andere hond die geen behoefte heeft aan 15 minuten zwemmen per dag en uren wandelen.

Overigens valt ' werken ' ook onder het balletje gooien verhaal. Tuurlijk moet je die rassen ook een goede opvoeding en training geven, maar focus hoort hier meer te liggen bij hun rust nemen en gedoseerd energie verbruiken dan bij rennen rennen rennen. Die fout maken heel veel mensen helaas nog altijd.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:46

Oke. Mijn planning is zowiezo dat ik het voer in een kong, bal, snuffelmat of iets ga stoppen. De hond zal savonds een goed uur worden uitgelaten. Denk dat je daar een sheltie gelukkig van zal worden? Ze zijn wel erg mooi! Hun karakter past ook wel bij mijn eisenlijstje..

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:49

Ik heb verder weinig ervaring met shelties in huis, dus daarvoor raad ik je aan om met raswandelingen mee te lopen en met eigenaren en fokkers te praten.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:50

StonedRomy schreef:
Ik heb verder weinig ervaring met shelties in huis, dus daarvoor raad ik je aan om met raswandelingen mee te lopen en met eigenaren en fokkers te praten.

Dankjewel voor alle informatie!

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:34

Yenni schreef:
Oke. Mijn planning is zowiezo dat ik het voer in een kong, bal, snuffelmat of iets ga stoppen. De hond zal savonds een goed uur worden uitgelaten. Denk dat je daar een sheltie gelukkig van zal worden? Ze zijn wel erg mooi! Hun karakter past ook wel bij mijn eisenlijstje..


Wij hebben een XL Sheltie, maar ze is fantastisch! <3 We hebben haar als herplaatser waardoor ze natuurlijk het een en ander had waar aan gewerkt moest worden. Maar zo'n makkelijke en vooral grappige hond als haar is echt heerlijk! We hebben verder borders en een Schot, maar die Sheltie mag je me er nog tien van doen.

Ze kan de hele dag lui op de bank hangen maar buiten doet ze altijd met de anderen mee scheuren! En we doe. Agility met haar.

Verder loopt ze eigenlijk altijd los en is het een echte knuffel.

Wel willen Shelties wel eens heel terughoudend zijn, Abbay helemaal, maar dat komt vanwege haar verleden. Een vriend van ons heeft een sheltie en heeft die van pup af aan, aan iedereen meegegeven en op laten pakken etc. Heel sociaal hondje, 4kg en bang voor niks. :')


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:11

Yenni schreef:
Oke. Mijn planning is zowiezo dat ik het voer in een kong, bal, snuffelmat of iets ga stoppen. De hond zal savonds een goed uur worden uitgelaten. Denk dat je daar een sheltie gelukkig van zal worden? Ze zijn wel erg mooi! Hun karakter past ook wel bij mijn eisenlijstje..


Ik vind een Sheltie totaal niet bij je eisenlijstje passen eigenlijk. Shelties zijn over het algemeen heel baas gericht en dus ook ‘plakkerig’. Ook zijn het gevoelige en snel nerveuze hondjes. Ze zijn echt wel eenkennig ook en niet zo super sociaal vind ik.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:56

xmercury: welk ras jou jij dan voor mij aanraden?

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:58

Yenni schreef:
xmercury: welk ras jou jij dan voor mij aanraden?


Dat zou ik niet weten, sorry :o Maar ik zou denk ik toch voor een hond gaan die wat ‘zelfstandiger’ is. Ik heb zelf een Sheltie en dat is mijn schaduw.. Loopt hele dag achter me aan. Super lief natuurlijk, maar soms zou ik wel eens willen dat hij eens lekker zijn eigen ding doet zeg maar :P Overigens wel echt een lief hondje hoor.. Dit hoor ik wel van meerdere mensen met een Sheltie trouwens! Ik ben echt gek op Shelties hoor :) Maar ze hebben soms van die aparte trekjes vind ik haha

Edit: en het zijn keffers :p

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:00

Anders kan je eens kijken naar de Lhaslo Apso? Als je nu op google kijkt zien ze er niet bepaald mooi uit (mijn mening, zijn allemaal netjes geföhnde hondjes) maar een vriendin van me heeft er twee en het zijn echt wel leuke hondjes om te zien ondanks dat ik niet zo weg ben van kleinere honden. :) En erg leuk om vast te pakken ook, zijn echt wollen balletjes precies.
Ze houden ook erg veel van water en het zijn ook niet echt keffers voor zover ik weet. Hoe ze loslopen weet ik dan weer niet.. Maar het zouden wel vrij intelligente hondjes zijn. Dus volgens mij is het ze zeker wel aan te leren. Mijn moeder heeft een Teckel wat ook wel behoorlijke jachthonden zijn maar die kan nu ook wel loslopen, maar dat is wel echt pas na jaren gelukt, maar teckels zijn dan ook behoorlijk koppig. :p

Amerikaanse cockers kunnen dat ook wel met wat training, de Engelse waarmee ik ging wandelen kon ook los en die hebben normaal gezien nog iets meer jachtdrift dan de Amerikaanse. Dus het is zeker niet onmogelijk.
Ik heb eens opgezocht en je ziet wel cockers en Lhaslo Apso's terug in agility ook, dus het zijn wel veelzijdige hondjes maar hebben niet de extreme werkdrift van een herder ofzo. :)

De Apso's die ik ken zijn wel meer zelfzeker dan de Engelse cockers die ik ken, maar ik weet niet of dat iets algemeen is of gewoon puur toeval. Maar het was niet zo dat het bij de Engelse onhandelbaar was of dat ze echt extreem angstig was. Op de teef van mijn nicht na maar dat was een fokteef uit de broodfok die ze dus niet meer nodig hadden..

flodske

Berichten: 91
Geregistreerd: 01-04-11
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:04

Yenni: wij hebben een Engelse Cocker en ik vind deze ook passen in jouw situatie! Wij kunnen onze hond goed loslaten in het bos en is lief naar andere mensen en dieren.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:08

Hoe zit het met de verschillen van engelse en amerikaanse cocker? En de kleuren. De eenkleurig zijn feller dan de 3 kleuren??

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:27

http://www.163457.com/honden/Rassen-van ... 38006.html
Hier staan de verschillen een beetje beschreven, al weet ik niet hoe betrouwbaar de site is. Al klopt het grotendeels denk ik wel gewoon dat de Amerikaanse iets rustiger zouden zijn, maar dat er over 'agressie' gesproken wordt bij de Engelse vind ik weer een beetje overdreven. Misschien doelen zij het ook een beetje op het rode cocker syndroom. Maar je moet er rekening mee houden dat het per individu natuurlijk erg kan verschillen... Je kan misschien een Amerikaan treffen die hyper is en een Engelse die extreem rustig is. Gewoon goed kijken naar de ouders ook natuurlijk.


En dit is wat ik vond qua kleuren "Ook is er best verschil in karakter tussen de Eenkleuren en de Bonten. De Eenkleuren zij vaak wat eenkenniger en ook feller. En ja, mijn ervaring is ook dat als zich gedragsproblemen voordoen bij de cocker dit toch vaak de Eenkleuren betreft. Veel hebben toch wel een gebruiksaanwijzing, jammergenoeg! De Bonten zijn vaak vriendelijker en meer een echte allemansvriend....alleen deze zijn vaak weer wat energieker en drukker."
Citaat is van een fokker.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=303507

Maar in hoeverre de kleur echt het karakter bepaald weet ik niet.. Ik zou deze vragen eerder aan de fokker zelf stellen, zij zullen jou daar wel het beste mee kunnen helpen. Misschien kan je dan ook eens langsgaan bij zowel de Engelsen en de Amerikanen, dan kan je zelf zien wat je het leukste vindt. Want een hond via internet uitkiezen is toch echt wel moeilijk. :p

flodske

Berichten: 91
Geregistreerd: 01-04-11
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:01

Wij hebben een zelf blauwschimmel, maar zijn cockervriendje op de hondenschool is een éénkleur en dat is zeker een even grote allemansvriend als de onze en zeker niet feller of eenkenniger. Ik heb dus niet de ervaring dat eenkleurigen feller zouden zijn, maar da's ook niet zo representatief aangezien ik er maar twee 'ken' ;) .

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:10

Als een Lhasa een optie is, dan zou een havanezer je misschien ook wel aanspreken. Ik heb zelf een havanezer x maltezer en hij is echt heel lief en sociaal en ook niet bepaald lui. Ik doe behendigheid met hem en dat doet hij zeker niet onaardig. De hava's hebben een langere snuit dan lhasa's, wat ik persoonlijk mooier vind en er zijn o ook niet veel gezondheidsproblemen binnen het ras. Ze zijn alleen wel prijzig in aanschaf...

Cockers, vooral de Engelse dan naar mijn mening, zijn ook leuke hondjes. Wel weer heel ander soort hondjes dan een Lhasa of hava.

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Succes met de zoektocht en straks hopelijk een heel leuk hondje.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:29

Dagmar80 schreef:
Als een Lhasa een optie is, dan zou een havanezer je misschien ook wel aanspreken. Ik heb zelf een havanezer x maltezer en hij is echt heel lief en sociaal en ook niet bepaald lui. Ik doe behendigheid met hem en dat doet hij zeker niet onaardig. De hava's hebben een langere snuit dan lhasa's, wat ik persoonlijk mooier vind en er zijn o ook niet veel gezondheidsproblemen binnen het ras. Ze zijn alleen wel prijzig in aanschaf...

Cockers, vooral de Engelse dan naar mijn mening, zijn ook leuke hondjes. Wel weer heel ander soort hondjes dan een Lhasa of hava.

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Succes met de zoektocht en straks hopelijk een heel leuk hondje.

De havanezer spreekt mij zeker aan alleen het zijn echte gezelschapshondjes. Het hondje zou anderhalve dag alleen zitten en zie ik een havanezer niet blij van worden. (Geen elke hond kan echt heel lang alleen zitten trouwens, om discussie te voorkomen :D ). Daarom ben ik op zoek naar een beetje zelfstandige hond die graag mee gaan lopen.. lhasa apso is wat meer zelfstandiger wat ik op internet lees dus dat kan ook nog een optie zijn.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:25

Even terug op de Sheltie, echt enorm leuk zijn ze. Wel erg baasgericht, altijd bij je in de buurt. Mijne is stil in huis, tenzij de bel gaat. Verder is hij gek op sporten en ik denk echt dat je ze tekort doet als je dit niet wil. We trainen Obedience en Agility en lopen wedstrijden. Hij is ook erg open naar andere mensen, waar we veel werk in gestopt hebben.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:40

Wij hebben vroeger shelties gefokt. Ze zijn heel leuk en baasgericht maar van nature wel gevoelig, tikje terughoudend en geneigd tot blaffen.

Je moet er werk in steken om ze goed te socialiseren en een stabiel, consequent thuis bieden met mentale uitdaging. Ze zijn heel volgzaam en klein dus iedereen vindt het al snel makkelijke hondjes maar ik vind het eigenlijk helemaal geen hondjes voor beginners. Ze kunnen dan snel nerveus en terughoudend worden en kefferig. Ik vraag me af of je een extreem baasgericht hondje als een sheltie plezier doet met dagopvang, opvang bij ouders en alleen zijn gedurende de week.

Ik vind een Stabij of Heidelwachter vergelijkbaar qua werklust en liefheid maar veel ‘steviger’ van aard (misschien dat zelfstandige zoals jij het noemt, dat heeft een sheltie veel minder. Die gaat het liefst mee naarje werk).. Ik zou dus eerder naar dat soort rassen kijken.