[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:31

Weet natuurlijk niets van de allergie van je man af, maar is het geen optie om de allergie zelf aan te pakken? Ik ken genoeg mensen die ook voor een doodle allergisch zijn. Ze haren niet, maar als je allergisch bent voor de huidschilfers van een hond heb je ook met de hypoallergeen rassen een probleem.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:38

die kruisingen die nu in de mode zijn zijn vaak helemaal niet hypo allergeen is al bewezen. dus ik zou zeker niet voor zo'n hippe doodle gaan. daarbij zijn het kruisingen waar je veel te veel voor betaald en je geen "garanties" mee krijgt die je voor een dure stamboomhond wel krijgt (zoals de gezondheidstesten). als je zoveel geld wil uitgeven zou ik toch eerder naar een goede stamboomhond gana van de echte rassen die je opnoemde.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:48

@ StonedRomy, dat is al jaren en jaren geprobeerd zonder resultaat. Hij is er nu goed aan toe, dus zoals het nu is, is het prima.

@Zoe_97 Een Doodle staat ook helemaal onderaan mijn verlanglijstje. Ik heb nu (dat is niet in steen gebeiteld hoor) de Basenji op 1 staan.
Overigens is een Doodle tegenwoordig ook een "Echt" ras. Ik ken een fokker die alleen maar Doodles fokt. Daar kan je een kijkdag/probeerdag meemaken. Omdat zij geen andere rassen hebben, kan je er van uit gaan, dat als je bij hun geen allergische reactie krijgt, je er ook geen zal krijgen van Doodles. De Doodles die daar van daan komen hebben allemaal een stamboom.
Maar nogmaals, ze staan onderaan mijn verlanglijstje.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:52

rien10 schreef:
@ StonedRomy, dat is al jaren en jaren geprobeerd zonder resultaat. Hij is er nu goed aan toe, dus zoals het nu is, is het prima.

@Zoe_97 Een Doodle staat ook helemaal onderaan mijn verlanglijstje. Ik heb nu (dat is niet in steen gebeiteld hoor) de Basenji op 1 staan.
Overigens is een Doodle tegenwoordig ook een "Echt" ras. Ik ken een fokker die alleen maar Doodles fokt. Daar kan je een kijkdag/probeerdag meemaken. Omdat zij geen andere rassen hebben, kan je er van uit gaan, dat als je bij hun geen allergische reactie krijgt, je er ook geen zal krijgen van Doodles. De Doodles die daar van daan komen hebben allemaal een stamboom.
Maar nogmaals, ze staan onderaan mijn verlanglijstje.

een ras dat niet herkend is kan toch helemaal geens stamboom krijgen en is gewoon geen ras maar een kruising. er is geen rasvereniging voor de regels opstelt. (ik weet niet precies hoe het in nederland gaat maar in belgië). ook sint-hubertus commissies en de vlaamse fokcommisie hebben deze rassen niet opgenomen en er is 0.0 controle op, gene heupen ellebogen of ruggen die geröntgend worden, geen genetische defecten die getest worden en er worden geen oogtesten uitgevoerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:56

rien10 schreef:
Hoi allemaal,
Nadat onze twee Entlebucher Sennenhonden in 2017 alletwee zijn dood gegaan, ben ik me aan het orienteren op een nieuwe hond. Maar dat zal wel een hypo allergeen ras moeten zijn. De Entlebuchers woonden in onze kennel. Maar een nieuwe hond wil ik binnen hebben. Ik wil niet een pup kopen om hem meteen in de kennel te stoppen. Een Entlebucher zit er helaas, door allergieen van mijn man, niet meer in. Ik denk dat ik al een heel eind kom met mijn kennis van hypo allergene honden, maar wellicht kunnen jullie mijn lijstje nog aanvullen:
Labra Doodle
Golden Doodle
Poedel
Spaanse/portugese/italiaanse waterhond
Soft coated Weaton terrier

En de niet echt hypo allergenen, maar gaat wel vaak goed:
Basenji
Snautzer
Ruw haar teckel

Mijn man had vroeger Jack Russels (kort haar) en daar had hij ook niet veel last van.

Het grote probleem is, de grootste gemene deler van al deze honden is.... de krullerige vacht. Het oog wil ook wat, en ik vind het echt foei lelijk. Ja, van de Doodles bestaan er ook Fleece vachten. En ja, van de Portugesen heb je ook Waves, ipv Curles. Dat is al een stuk beter hi hi.


Naakthond?

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:57

Ja, is wel DE oplossing. Nee, is een absolute No Go. Echt, ga ik niet doen. :D

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:00

Iedereen mag een stamboom meegeven aan een hondeneigenaar. Heb genoeg FSI stambomen gezien ( of FcI etc ) maar dat betekend niet dat ze een officieel stamboom hebben die uitgegeven is namens de raad van beheer ( Nederland ) of Sint Hubertus ( België ) overhandigen.

Probleem is dat de meeste mensen allergisch zijn voor de schilfers van honden, en iedere hond heeft huidschilfers. Kijk naast het hypoallergeen ook naar het karakter.

Ik weet overigens hoe moeilijk het is om allergie tegen te gaan, maar in deze tijd hoeft niemand meer last te hebben van de symptomen van allergie. Kost soms wat extra pilletjes of injecties. Tenzij je echt een anafalactische shock reactie kunt krijgen van een allergie bron is er nog veel mogelijk. Ook kan het voorkomen dat je voor je eigen honden op den duur geen allergische reactie meer krijgt.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:04

http://www.alcn.nl/ Er is een rasvereniging Zoe. Maar het lijkt erop dat deze niet is aangesloten bij de Raad Van Beheer (in NL degene die stambomen afgeeft).
Er zijn wel ras standaarden opgesteld en de fokker die ik bedoel doet wel degelijk HD, oog, elleboog etc. onderzoeken.
En een stamboom vind ik niet belangrijk. Een leuke, goede en gezonde hond vind ik belangrijk.

Maar goed. Iemand nog andere rassen?

Douce

Berichten: 3509
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:05

Een schnauzer heeft ook geen krullerige vacht, maar welke grootte zoek je iets? Schnauzers heb je in verschillende formaten. Mijn ouders hebben een dwergschnauzer waar mijn allergische oma geen last van heeft.

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:06

Alle honden met een baard kan je dan hebben als je een vacht wil die niet verhaart. Zoals rassen met een plukvacht, die verharen amper tot niet, honden met een langere vacht zoals de Schapendoes en alles met een knipvacht. Zolang ze maar langer haar op de neus hebben. Ik heb zelf een kruising Pumi en een Puli. Verharen allebei niet en hier kan eigenlijk iedereen met een allergie tegen. Laat dus alle honden met een kort behaarde neus achter je, die verharen sowieso ;)

edit: ruwhaar teckels en schnauzers hebben een plukvacht. Gaat dus prima. Net zoals bv een border terrier of een ruwhaar jack russel.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:07

Ik zoek niet een bepaalde grootte. Ik zoek een leuke, stoere, hond waar ik veel mee kan doen.
Dat kan met dwergschnauzers net zo goed als met riesenschnautsers is mijn ervaring. Qua maat vind ik de middenslag het leukste.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:08

En een Hollandse Smaus?
Dat zijn toch ook plukhonden? Vind ik ook wel een leuk ras. Lekker fel.

Dat van die "baard honden" wist ik nog niet. Thanks, weer wat geleerd.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 02-01-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:10

rien10 schreef:
En een Hollandse Smaus?
Dat zijn toch ook plukhonden? Vind ik ook wel een leuk ras. Lekker fel.


Ja klopt :) maar daar is de wachtlijst wel super lang. Kan zo 2 jaar duren... Maar zulke rassen zijn wel goed te testen. Op bezoek gaan bij een fokker die alleen zulke honden heeft en je weet snel genoeg of er een allergische reactie komt of niet ;)

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:21

Een Grand Basset Griffon vendeen :P ook een pluk hond ;) of een van de andere Griffon, volgens mij allemaal pluk vachtjes, maar je moet wel kunnen tegen eigenwijzigingen ;)

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:28

Ik wilde een italiaans windhondje aanhalen, die wil het bij allergieën ook wel goed doen maar euh, stoer zijn die niet.
Zoals aangehaald heb je bij labra en golden doodles geen enkele garantie op vacht ... Dan kan je veel beter voor een poedel kiezen die best stoer geschoren kunnen worden en erg veelzijdig zijn. Zelf heb ik een riesenschnauzer, een gewéldig beest. Je mag gerust kennis komen maken indien je wenst.

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:32

rien10, wat voor karakter zoek je? Wil je een hond die makkelijk los kan lopen? Of heb je geen problemen met een (extreme) jager? Wil je een makkelijk gehoorzame hond of juist een zelfstandige hond? Dat maakt zoveel uit in welke rasgroep je moet zoeken :)

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:18

Eigenlijk vind ik honden uit rasgroep 2 het leukste. En nee, dat is een Basenji bepaald niet :D Is een zelfstandige jager etc. Ik heb duidelijk nog denkwerk te doen.

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:29

Machie schreef:
Alle honden met een baard kan je dan hebben als je een vacht wil die niet verhaart. Zoals rassen met een plukvacht, die verharen amper tot niet, honden met een langere vacht zoals de Schapendoes en alles met een knipvacht. Zolang ze maar langer haar op de neus hebben. Ik heb zelf een kruising Pumi en een Puli. Verharen allebei niet en hier kan eigenlijk iedereen met een allergie tegen. Laat dus alle honden met een kort behaarde neus achter je, die verharen sowieso ;)

edit: ruwhaar teckels en schnauzers hebben een plukvacht. Gaat dus prima. Net zoals bv een border terrier of een ruwhaar jack russel.

Ben ik het niet mee eens. Wij hebben een border terrier, een plukvacht die zoals jij beweert Niet verhaart. Mijn border terrier verhaart zeker wel! Het zijn korte stekelige haren die overal in zitten en steken.

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:21

Is jouw hond gecastreerd? Eigenlijk zou een hond met een plukvacht niet moeten verharen, waarom zou je 'm anders moeten plukken?

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:23

Nee onze hond is niet gecastreerd en het is een ras zuivere hond

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:00

Raar dat ie dan zo haart. De plukhonden die ik ken haren amper. Maar voor degene met de vraag, zulke dingen zijn te testen :)

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:10

Machie, ook onze plukker ;) een Grand Basset Griffon Vendeen laat zelf ook haar los ;)

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:23

Dan moet Rien10 het maar houden bij knipvachten :)

Douce

Berichten: 3509
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:02

De schnauzer verhaart alleen als je te laat bent met plukken. Dus plukkers hoeven niet per definitie uitgesloten te worden.

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:29

Douce schreef:
De schnauzer verhaart alleen als je te laat bent met plukken. Dus plukkers hoeven niet per definitie uitgesloten te worden.


Ik kan enkel maar beamen dat onze schnauzer amper verhaart.