[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:04

Na lang wikken en wegen, voors en tegens te hebben afgewogen kwamen we tot een top 3:

Op 1 Basenji
op 2 Middenslag Labradoodle Fleece
op 3 Ruw haar Jack Russel.

Ja, toch een Doodle. Maar dan wel een zo donker mogelijk gekleurde, met zo min mogelijk krul. Het oog wil ook wat, nietwaar.

Dat werd een top 2: Basenji en Doodle.
Toen heb ik het uiterlijk los gelaten en ben (met mijn nichtje, zij zit in het hondenwereldje) alleen nog maar naar gebruik/sport, karakter, africhtings mogelijkheden etc. gaan kijken.
En daar is de Doodle toch uitgekomen. Het besluit is genomen, we gaan voor een middenslag Doodle. Nu nog een naam verzinnen (stamboom hebben ze toch niet ha ha) voor een teefje.

Lukasje
Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:24

Leuk vooruitzicht!
Mag ik mss vragen waarom je keuze gevallen is op een labradoodle en niet op een “gewone” poedel? Gewoon nieuwsgierigheid hoor!

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:07

Vanwege de Krul vacht. Die wil ik niet. Daarom viel de Spaanse waterhond ook af. De Portugese waterhond heeft soms wel een wave vacht. Soft coated wheaton terriër ook. Maar daar is de hypoallergene “garantie” niet zo hoog als bij een labradoodle.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:09

Die hypogene "garantie" zit bij de labradoodle ook juist bij de krul-vacht en minder bij de wave en bijna-gladde vacht. De krullen zorgen er namelijk voor dat de losse haren en de huidschilfers erin blijven hangen. Heel kort scheren is dus ook niet handig.

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:12

Mij is precies andersom verteld. Wezullen het zien.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:17

labradoodles geven net geen garanties tot hypogeen zijn. het is gewoon ene geluk als de hond dit wel is, het is een veredelde ruising die soms die eigenschap meekrijgt van poedel, maar vaak ook niet en krijgt de gewone eigenschap mee van de lab

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:25

We gaan het zien, de toekomst zal het leren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:32

Ik was eigenlijk wel benieuwd waarom je eerste keus een Basenji was? Dat is best een heel bijzonder ras :)

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 07:59

Ik zocht een kortharige, intelligente, hypoallergene hond.
Nou is de Basenji niet echt hypo allergeen, maar wel een erg schone hond.

Lukasje
Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:46

Ik ben oprecht benieuwd. Mij was inderdaad ook verteld dat het hypoallergene net bij een doodle absoluut niet gegarandeerd is.
Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben hoe de doodle uitvalt qua vacht.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:16

De hypo allergene hond bestaat niet. Er heeft in 2015 een wetenschappelijk artikel in het tijdschrift voor diergeneeskunde gestaan over dit onderwerp.

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:38

Heel fijn.
Dan koop ik een speelgoed hond.

Oh nee. Toch niet. Ik koop een Labradoodle :j.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:45

Er bestaan wel honden waar mensen minder tot niet op reageren en dat heeft wel te maken met de vacht, maar dan dat ze amper haren loslaten en daardoor dus ook geen huidcellen, want die worden opgevangen. De conclusie was geloof ik dat er een aantal rassen zijn die het best passend zouden zijn, niet alleen de doodle zoals veel mensen wel denken. De doodle schijnt met de wisselende vachtvormen zelfs vaak niet zo passend te zijn, sommige vachtsoorten wel en sommige zijn net zo 'erg' als een ander ras.

Heb je al bij fokkers gekeken rien10? Als je er geen last van hebt bij de vacht van jouw voorkeur is dat toch super? Anders zou ik het even proberen te testen, want het blijft toch persoonlijk.

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:53

Uiteraard testen we

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:59

Zo heb ik ook eens gehoord van een professor dat ze vaak een verschil zien tussen allergie voor honden en allergie voor eigen honden. Heb toen ook haar van mijn eigen honden ( 3 ) laten testen op mijzelf. Waar ik gemiddeld een 5 scoor qua allergie, scoorde ik bij mijn akita 0, shiba 1 en Griek die er nog niet lang was een 3.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:01

rien10 schreef:
Uiteraard testen we


Dan duim ik gewoon dat de vacht die jullie willen geen klachten geeft. ;)

Ik ben in principe niet allergisch, komt niet uit testen, maar toen ik op de berner pup moest passen voor een aantal weken werd ik toch echt gek. Enorm benauwd, jeuk en dat ging weer weg toch de pup weg was. Bij mijn eigen pups heb ik daar geen last van gehad (herders) en toen de Berner volwassen was ook niet meer.

rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:02

Het blijft raar. Hier ook. Mijn man was voor onze teef gevoelig, voor de reu ronduit allergisch.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:23

rien10 schreef:
Na lang wikken en wegen, voors en tegens te hebben afgewogen kwamen we tot een top 3:

Op 1 Basenji
op 2 Middenslag Labradoodle Fleece
op 3 Ruw haar Jack Russel.

Ja, toch een Doodle. Maar dan wel een zo donker mogelijk gekleurde, met zo min mogelijk krul. Het oog wil ook wat, nietwaar.

Dat werd een top 2: Basenji en Doodle.
Toen heb ik het uiterlijk los gelaten en ben (met mijn nichtje, zij zit in het hondenwereldje) alleen nog maar naar gebruik/sport, karakter, africhtings mogelijkheden etc. gaan kijken.
En daar is de Doodle toch uitgekomen. Het besluit is genomen, we gaan voor een middenslag Doodle. Nu nog een naam verzinnen (stamboom hebben ze toch niet ha ha) voor een teefje.


Wat grappig, jij wilt eigenlijk mijn hond :)
Weinig krul, zwart en een meisje.

Haar vader is zwarte fokreu Timo, even googlen en je vindt hem. Geeft fijne nakomelingen.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:23

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik weet zo even niet waar ik het anders het beste kan vragen. Wij zouden eerst op zoek gaan naar een puppy maar gisteren zei mijn man dat herplaatsers ook een optie zijn (daar ben ik groot voorstander van).

Volgens de dierenbescherming zijn deze 2 honden van de categorie herdershonden, ze zijn een jaar of 5 oud. Wijzelf denken dat het een kruising wolfshond is, wat denken jullie?

Ze zitten in het asiel en zijn samen op zoek naar een huisje. Nu hebben wij vandaag akkoord bereikt over ons nieuwe huis en zouden we ze in juli kunnen adopteren nadat we klaar zijn met de verbouwing en verhuizing en dus meer tijd hebben voor de opvoeding. Voor die tijd zouden we dan een paar keer heen willen om kennis te maken en alvast aan elkaar te wennen. Hebben jullie tips?

Het zijn echte buitenhonden (binnen schijnen ze aan interieur architectuur te doen O:) ) en wij hebben dik 2ha waarop ze dan mooi kunnen waken. Het is al helemaal omheind tot ongeveer 1,6m hoog met gaas en stalen palen (en prikkeldraad, maar dat vervangen we over een tijd voor stroomdraad waarschijnlijk).

Dit is de reu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De teef:

Afbeelding

Afbeelding

Samen:
Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:37

Die zitten al een hele tijd in het asiel inderdaad. Op veel pagina's zie ik ze als saarloos voorbij komen maar imo lijkt het daar niet op. Ik vind het eerder een Russische straathond lijken. Die hebben vaak dit patroon, maat en kleur.

Ik persoonlijk zou het een hele pittige vinden. Ze zijn niet binnen gewend, enorm op elkaar gericht van wat ik me herinner.

Het hangt er dus erg vanaf wat je wil met deze hond. Apporteren, knuffelen, sporten zul je er waarschijnlijk niet mee kunnen. En moet je dit überhaupt van deze honden vragen.

Waar ben je dus naar op zoek in een hond?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:41

Mooie koppies, maar ik ben nu wel nieuwsgierig wat er in de beschrijving staat?

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:43

Nikass schreef:
Mooie koppies, maar ik ben nu wel nieuwsgierig wat er in de beschrijving staat?


Beer en Nilah zoeken wegens omstandigheden een goed nieuw thuis. Nilah en Beer zijn broer en zus van ongeveer 5 jaar oud en genieten van het buitenleven. Beer en Nilah zijn in het verleden wel eens in huis geweest maar hadden de neiging het interieur naar hun smaak aan te passen. Vandaar dat ze gewend zijn aan een ruime buitenren, daar vermaken ze zich ook prima. Wel belangrijk is dat er een goed hekwerk omheen staat, het duo splitst zich namelijk op als ze de kans krijgen, Nilah gaat onder de omheining door en Beer springt eroverheen om vervolgens buiten lekker de boel op stelten te zetten.
Beer en Nilah zijn erg lief naar de voor hun bekende mensen, naar onbekende mensen blaffen ze dus ze zorgen er goed voor dat er geen ongewenst bezoek in de buurt komt.
We zoeken mensen voor ze die ervan houden om leven in de brouwerij op het erf te hebben en ervaring hebben met honden.

Kaus schreef:
Die zitten al een hele tijd in het asiel inderdaad. Op veel pagina's zie ik ze als saarloos voorbij komen maar imo lijkt het daar niet op. Ik vind het eerder een Russische straathond lijken. Die hebben vaak dit patroon, maat en kleur.

Ik persoonlijk zou het een hele pittige vinden. Ze zijn niet binnen gewend, enorm op elkaar gericht van wat ik me herinner.

Het hangt er dus erg vanaf wat je wil met deze hond. Apporteren, knuffelen, sporten zul je er waarschijnlijk niet mee kunnen. En moet je dit überhaupt van deze honden vragen.

Waar ben je dus naar op zoek in een hond?


We zijn in eerste instantie vooral op zoek naar waakhonden die het ook gezellig vinden als we buiten zijn. Daarnaast moeten ze goed met katten en andere boerderij dieren om kunnen gaan aangezien ik 2 binnenkatten heb en een aantal boerderijkatten (ook uit het asiel, die niet binnen kunnen leven) wil adopteren. Ook willen we een paar kippen en later misschien paarden aan huis (over een jaar of 3 / 4)

Sport etc hoeft niet, is leuk als het kan. We willen er wel mee in het bos wandelen. Een of 2 straten verder zit een politiehonden school, wellicht dat we daar eens aankloppen voor tips en trucs en kijken we of we met ze op training willen. Wat voor training dat durf ik zo niet te zeggen.

Het is een groot terrein met een stuk gras, groot stuk bos en een deel woonperceel. Bos en gras is met hekken afgescheiden van het leefgedeelte, en ook het leefgedeelte is geheel omheind.

Ze hoeven van mij niet binnen (liever niet eigenlijk zelfs), dus wat dat betreft is het prima.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 19-02-18 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:48

Past wel in de situatie die jij omschrijft van twee hectare omheind terrein. Ik weet niet of 1,60 voldoende is (ik denk dat mijn reu daar overheen gaat als hij echt zijn best doet) en wellicht kan de teef zich uitgraven?

Wat is "op stelten zetten" mochten ze toch ontsnappen?
Vindt jij het prima om je honden buiten te houden en waarschijnlijk aan de lijn uit te laten? (Of komen ze niet van het terrein?)
In welk opzicht willen ze dat je ervaring hebt met honden? Hebben jullie die?

Edit: als ik het type goed inschatten, zou ik niet teveel verwachten van politie honden training.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:52

Nikass schreef:
Past wel in de situatie die jij omschrijft van twee hectare omheind terrein. Ik weet niet of 1,60 voldoende is (ik denk dat mijn reu daar overheen gaat als hij echt zijn best doet) en wellicht kan de teef zich uitgraven?

Wat is "op stelten zetten" mochten ze toch ontsnappen?
Vindt jij het prima om je honden buiten te houden en waarschijnlijk aan de lijn uit te laten? (Of komen ze niet van het terrein?)
In welk opzicht willen ze dat je ervaring hebt met honden? Hebben jullie die?


Mijn man heeft zijn hele leven honden gehad maar is niet zo consequent. Ik heb samen met hem ongeveer een jaar zijn hond (van zijn overleden moeder) gehad maar dat was een schapendoes en die woonde binnen. Daar kon/had ik niks mee. Ik heb hem wel beter opgevoed (niet springen, niet blaffen, niet rukken aan de lijn etc). Ik ben wel consequent en duidelijk qua opvoeding.

Wat op stelten zetten is als ze ontsnappen, geen idee. We hebben net een mail gestuurd voor meer info en om kennis te kunnen maken. Dus meer dan wat er in de omschrijving staat, weet ik helaas nog niet :)

Er staat bij de omschrijving dat ze ook los kunnen lopen en trekken aan de lijn. Ik denk/hoop dat je met training een heel eind kunt komen. En idd, buiten houden vind ik helemaal prima.

Ik denk inderdaad niet dat het een politiehond is qua type, maar wellicht hebben ze wel wat goede tips. Vragen kan altijd, toch? :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:48

Ik zou zeer achterdochtig worden van de verwoording van die omschrijving.
Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ze niet erg geschikt zijn voor jullie.
Wel mooie honden overigens...