[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:57

Zo maar stellen dat een labradoodle niet verhaart, is niet correct. Dat hangt af van de kruising!
En euh, het karakter moet je wel liggen. Ik ken er persoonlijk een aantal en ik vind ze niet zo fijn.
Wil je zekerheid van (niet)verharen en karakter kies je beter voor een poedel die trouwens ook perfect aangelegd zijn voor agility!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:04

xkuslaurie schreef:
capopjekop schreef:
Wij willen in de toekomst als we groter wonen een tweede hond erbij. Dus we zijn nu al een beetje aan het kijken en denken wat we willen want onze wensen liggen nogal uit elkaar.

Onze hond is een 2 jarige labrador x pitbull/stafford teef. Mijn vriend had haar al toen we elkaar leerden kennen. Hij wil het liefst een sportievere pitbull erbij waar hij echt mee kan gaan sporten. Zina is ook wel sportief maar die moet je wel eerst enthousiast maken. Hij wil een hond met meer natuurlijke drive.

Ik heb zelf meer de voorkeur voor een wat 'zachtaardiger' ras. Ik vind Franse bulldogs erg leuk of een bully. Maar ik zou ook graag agility gaan doen en daar lijken die honden me minder voor geschikt door hun neus.

Hebben jullie mss nog rassen die ik over het hoofd zie? Het liefst kortharig


ik loop zelf agility met mijn hond, hierin heb ik al veel informatie gekregen over waarom verschillende rassen wel of juist niet. wij raden altijd ten strengste af om met een bull agility te gaan lopen, dit i.v.m de ademwegen, gewrichten en lichaamsbouw van de dieren.

wanneer je een leuke sportieve hond wilt voor de agility zijn er een paar rassen waar je aan zou kunnen denken

1. labradoodle
het voordeel van deze honden is dat ze niet verharen. heel werkwillig zijn, super braaf en zeker zachtaardig.

2. labrador.
zelfde als bij de labradoodle. alleen deze honden verharen wel

3. herders
deze honden zijn wel iets lastiger met aanleren van de sport maar met de juiste training en disipline is het zeker te leren. ook zijn ze zeer werkwillig en braaf.


voor meer informatie mag u mij altijd een berichtje sturen

Een labrador voor de agility? Nou, mij niet gezien. Ze vinden het leuk hoor, maar dat lompe gestuiter, nah. Als je leuk mee wilt doen op wedstrijden zijn labradors niet de juiste hond hiervoor. Te langzaam, te log.

Herders zijn helemaal niet moeilijk met trainen voor de agility. Ik vind ze makkelijker en stabieler dan een border collie of australian shepard.
Nu is er wel een verschil in een Belgische herder en een Duitser. Duitsers zijn wat logger.

mika11

Berichten: 11125
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:12

Ik heb een Franse waterhond waar ik behendigheid mee doe.
Ook ermee gespeurd en detectie gedaan, het zijn typische werkhonden die alles met hart en ziel doen.
Ze doen niets liever dan voor en met hun baasje werken.
En als je dat met ze doet, zijn ze in huis zeer rustig.
Ze zijn van nature goedmoedig, aanhankelijk, sociaal, rustig, maar met veel 'drive' tot werken en actie.
Ze hebben krulvachten, dat is natuurlijk bewerkelijk maar je kan ze ook kort houden door zo'n 4 x per jaar de vacht kort te laten knippen.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-01-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:27

Met een Duitse herder zou ik niet eens agility doen... Puur gewoon voor de gewrichten, zijn best wel zware honden uiteindelijk. (Vraag me ook wel af waar je het vandaan haalt dat ze moeilijk te trainen zijn..? :+ )
Een slank gebouwde Mechelaar zou wel nog goed passen. Eventueel eentje uit showlijn? Weet niet waar je vandaag komt, maar in België zijn er wel een paar fokkers van showlijn Mechelaars, de meeste doen agility met hun honden en sommige ook pakwerk.
De showlijn is nog lichter gebouwd dan de 'normale' Mechelaar die meestal voor pakwerk gebruikt worden.
Alleen hebben ze wel een iets ander uiterlijk (kleinere oortjes, hoewel dit eigenlijk de rasstandaard is zie je het niet meer vaak), daar moet je aan wennen... Je zou al eens kunnen kijken naar Sweet Vulcan. Zij fokken speciaal 'zachtere' Mechelaars voor agility, canicross, speuren,...
http://www.sweetvulcan.be/Filosofie%20Nl.htm

Van de Vaardekenshoeve fokt ook nog kleinere Mechelaars. Doen wel pakwerk met hun honden maar er zitten ook honden tussen die blij zijn in de agility.

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:18

EmptyWords schreef:
xkuslaurie schreef:
1. labradoodle
het voordeel van deze honden is dat ze niet verharen. heel werkwillig zijn, super braaf en zeker zachtaardig.

2. labrador.
zelfde als bij de labradoodle. alleen deze honden verharen wel

3. herders
deze honden zijn wel iets lastiger met aanleren van de sport maar met de juiste training en disipline is het zeker te leren. ook zijn ze zeer werkwillig en braaf.

Een labrador voor de agility? Nou, mij niet gezien. Ze vinden het leuk hoor, maar dat lompe gestuiter, nah. Als je leuk mee wilt doen op wedstrijden zijn labradors niet de juiste hond hiervoor. Te langzaam, te log.

Herders zijn helemaal niet moeilijk met trainen voor de agility. Ik vind ze makkelijker en stabieler dan een border collie of australian shepard.
Nu is er wel een verschil in een Belgische herder en een Duitser. Duitsers zijn wat logger.


Showlijn duitsers zijn achter vaak te instabiel, waardoor ze niet goed uitkomen op bijvoorbeeld de kattenloop. Werklijn duitsers zou ik weer niet zo snel aanraden bij de meeste mensen, hoewel ze wel erg geschikt voor agility zijn, maar het leven bestaat niet alleen uit agility.
Showlijn labradors zijn inderdaad vaak aan de lompe kant, maar field trial = werklijn labradors zijn daarentegen uiterst behendig. Voor de meeste mensen is dual purpose echter het meest geschikt, een beheersbare drive, maar wel alsnog snelheid.

Labradoodles zou ik niet aan beginnen. Het overgrote deel dat ik zie is niet leuk van karakter, een combinatie van plaat voor de kop, lomp en tegelijkertijd hypergevoelig en snel overprikkeld. Verharen is vaak wel redelijk in te schatten, hebben ze een baard en lang haar, dan verharen ze niet (of nauwelijks). Dit is overigens voor alle honden zo. Een lange plukvacht is in principe alsnog een korthaar in dit opzicht, hoewel ze vaak ook weinig verharen, maar het gaat echt om de scheervachten.

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:21

Mizora schreef:
Labradoodles zou ik niet aan beginnen. Het overgrote deel dat ik zie is niet leuk van karakter, een combinatie van plaat voor de kop, lomp en tegelijkertijd hypergevoelig en snel overprikkeld.


Hier sluit ik me ook bij aan. :) Er zitten vast fijne hondjes tussen, maar die kom ik bar weinig tegen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:31

Ook eens wat betreft de labradoodle.

Xkuslaurie wat een vreemde post. Hoezo zijn herders lastig te trainen? Heb je het over alle soorten herders, want dat zijn er nogal wat?
En dan; ik begrijp dat Capopjekop een type pitbull een leuke hond vindt. Wat heeft het voor nut om dan iets totaal anders als een doodle te adviseren?

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:44

Mizora schreef:
Showlijn duitsers zijn achter vaak te instabiel, waardoor ze niet goed uitkomen op bijvoorbeeld de kattenloop. Werklijn duitsers zou ik weer niet zo snel aanraden bij de meeste mensen, hoewel ze wel erg geschikt voor agility zijn, maar het leven bestaat niet alleen uit agility.

Imo is dat een stereotype.
Ik heb een kynologisch gefokte Duitser (showlijn dus) en ben met name voor deze bloedlijnen gegaan nadat ik echt nare ervaringen had met werklijnen, juist op gebied van rug en heupen. Mijn show-Duitser is iets kleiner dan de werkhonden, veeeeel liever, relaxter, maar nog steeds prima voor de sport :)

Herders zijn prima te trainen, ze zijn alleen wel eigenwijs :D daarin vind ik dan de werklijnen wel weer wat makkelijker, mijn kyno is daar echt lastiger in. Maar er zijn echt wel mensen die juist met kyno's veel lol hebben in de agility. Daar is een kyno imo ook meer voor geschikt.

Dat gezegd hebbende: lijnen maken wel uit. Ik ken fokkers die echt fijne, gezonde honden fokken, weinig gebruik maken van lijnteelt, en zoveel mogelijk bloedspreiding toepassen, en er zijn fokkers waar ik persoonlijk geen honden van wil. Omdat ze me qua karakter of lijf gewoon niet bevallen.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:08

DezeNaam schreef:
Met een Duitse herder zou ik niet eens agility doen... Puur gewoon voor de gewrichten, zijn best wel zware honden uiteindelijk. (Vraag me ook wel af waar je het vandaan haalt dat ze moeilijk te trainen zijn..? :+ )
Een slank gebouwde Mechelaar zou wel nog goed passen. Eventueel eentje uit showlijn? Weet niet waar je vandaag komt, maar in België zijn er wel een paar fokkers van showlijn Mechelaars, de meeste doen agility met hun honden en sommige ook pakwerk.
De showlijn is nog lichter gebouwd dan de 'normale' Mechelaar die meestal voor pakwerk gebruikt worden.
Alleen hebben ze wel een iets ander uiterlijk (kleinere oortjes, hoewel dit eigenlijk de rasstandaard is zie je het niet meer vaak), daar moet je aan wennen... Je zou al eens kunnen kijken naar Sweet Vulcan. Zij fokken speciaal 'zachtere' Mechelaars voor agility, canicross, speuren,...
http://www.sweetvulcan.be/Filosofie%20Nl.htm

Van de Vaardekenshoeve fokt ook nog kleinere Mechelaars. Doen wel pakwerk met hun honden maar er zitten ook honden tussen die blij zijn in de agility.


Thnx voor deze 2 fokkers. Met de tijd wil.ik weer een mechel. Degene die ik nu heb is heel mellow en super stabiel. Ben altijd op zoek naar fijne lijnen

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:32

Zo een Mechelse zou ik wel willen, een die mellow is en stabiel :)

Overigens een van de redenen dat ik voor een showlijn Duitser ben gegaan :)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:16

Avalanche81 schreef:
Zo een Mechelse zou ik wel willen, een die mellow is en stabiel :)

Overigens een van de redenen dat ik voor een showlijn Duitser ben gegaan :)

puur geluk, en echt niet meteen een makkelijke hond, ze heeft echt wel haar eigenaardigheden hoor.
tijdens de trainingen behendigheid is ze gewoon super rustig en loopt ze iedereen af op zoek naar snoepjes. Buiten negeert ze alles en iedereen.
het blijft een nerveuze hond, snel van de leg en daardoor wat onrustig, maar dat is ook het ras een beetje natuurlijk.

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:39

Avalanche81 schreef:
Mizora schreef:
Showlijn duitsers zijn achter vaak te instabiel, waardoor ze niet goed uitkomen op bijvoorbeeld de kattenloop. Werklijn duitsers zou ik weer niet zo snel aanraden bij de meeste mensen, hoewel ze wel erg geschikt voor agility zijn, maar het leven bestaat niet alleen uit agility.

Imo is dat een stereotype.
Ik heb een kynologisch gefokte Duitser (showlijn dus) en ben met name voor deze bloedlijnen gegaan nadat ik echt nare ervaringen had met werklijnen, juist op gebied van rug en heupen. Mijn show-Duitser is iets kleiner dan de werkhonden, veeeeel liever, relaxter, maar nog steeds prima voor de sport :)


Dit was wat ik zag tijdens de behendigheidslessen en werd ook bevestigd door de trainer. Het gaat dan dus niet over algemene gezondheid, maar juist over die kattenloop (en wip).

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:57

Sinds een aantal maanden hier een australian labradoodle.

Ik lees hier verschillende meningen over het verharen etc. De australian labradoodle verhaard niet. Let wel op met labradoodles. Ook hierin zijn weer verschillen F1 F2 en zo zijn er nog meer dingen waar je op kan letten.

Onze austalian labradoodle is zeer makkelijk, leert snel, sociaal naar mens en dier en luistert enorm goed! Maar dan hebben wij er wel goed huiswerk van gemaakt. Goede ouders en bloedlijnen zijn erg belangrijk.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:01

Een labradoodle is geen ras maar een kruising. Net als je ene vuilnisbakkie uit het asiel haalt. De vacht is niet bij elke hond hypoallergeen, ze kunnen evengoed de huidcellen van een labrador hebben.
Er zijn genoeg echte hypoalegene rassen. Poedels, Spaanse waterhonden, Portugese waterhond, bedlington terrier. En zo zijn er nog veel meer echte rassen die niet verharen.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:51

Er is verschil tussen een labradoodle en een australian labradoodle. In de autralian labradoodle zitten 6 rassen. Ze zijn bezig om hiervan een ras te maken wat cobberdog gaat heten.

Een labradoodle is vaak een kruising van 2 honden. Dat gaat ook vaak richting de broodfok omdat iedereen graag de labradoodle wil rn mensen klakkeloos aannemen dat ze dan een hypoallergene en een niet verharende hond hebben. Zonder te weten van de verschillen tussen een labradoodle en een austalian labradoodle.
Laatst bijgewerkt door Kenzo op 28-01-19 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:54

EmptyWords schreef:
Avalanche81 schreef:
Zo een Mechelse zou ik wel willen, een die mellow is en stabiel :)

Overigens een van de redenen dat ik voor een showlijn Duitser ben gegaan :)

puur geluk, en echt niet meteen een makkelijke hond, ze heeft echt wel haar eigenaardigheden hoor.
tijdens de trainingen behendigheid is ze gewoon super rustig en loopt ze iedereen af op zoek naar snoepjes. Buiten negeert ze alles en iedereen.
het blijft een nerveuze hond, snel van de leg en daardoor wat onrustig, maar dat is ook het ras een beetje natuurlijk.

Nee, maar ze klinkt wel lief :)

Maar ik houd het dan toch wel bij mijn kyno's.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:15

Cobberdogs zijn net zo goed vuilnisbakkies ;) gewoon een hippe naam voor een kruising

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:30

Ik zeg toch niet dat het al een ras is. Ze zijn ermee bezig de australian labradoodle een ras te maken wat dan cobberdog gaat heten. Voor nu zijn alle australian labradoodles anders dan de labradoodles.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:04

De Australische labradoodles die ik ken zijn zeker lief, maar ook ontzettend hyper en hele slechte eters waardoor ze moeilijk op gewicht te krijgen zijn.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:15

Kenzo schreef:
Sinds een aantal maanden hier een australian labradoodle.

Ik lees hier verschillende meningen over het verharen etc. De australian labradoodle verhaard niet. Let wel op met labradoodles. Ook hierin zijn weer verschillen F1 F2 en zo zijn er nog meer dingen waar je op kan letten.

Onze austalian labradoodle is zeer makkelijk, leert snel, sociaal naar mens en dier en luistert enorm goed! Maar dan hebben wij er wel goed huiswerk van gemaakt. Goede ouders en bloedlijnen zijn erg belangrijk.


De australian is anders, daar zit een beleid achter.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:17

Zoe_97 schreef:
Er zijn genoeg echte hypoalegene rassen. Poedels, Spaanse waterhonden, Portugese waterhond, bedlington terrier. En zo zijn er nog veel meer echte rassen die niet verharen.


Een schnauzer bv !! Ik ben echt gek op mijn ries <3 , een geweldige hond !!

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:11

Heb over australian labradoodles, cobberdogs en labradoodles wat opgezocht. Komt allemaal op hetzelfde neer met dezelfde “uitvinder”.
Zeg dit al enkele jaren en nu nog: snap deze combi echt niet. Ja in docu’s enz zie je dat het goede therapiehonden kunnen zijn enz maar de meeste die ik al gezien heb zou ik nog niet in de buurt van een kind laten komen. De onhandigheid en bombardement van een labrador met Adhd ofz..

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:10

Capopjecopje is het echt de bedoeling om actief de sport in te gaan? Flink trainen en wedstrijden lopen met ambitie om hogerop te komen? Of om lekker te sporten, wekelijks een behendigheidslesje te pakken en misschien tzt een keer een wedstrijd? Dat maakt namelijk nogal wat uit voor het type hond dat je kiest. Een Corgi/Duitse herder/insert molosser/Labrador/Franse bulldog zijn namelijk echt wel geschikt voor het laatste(mits ze er individueel fysiek gezond genoeg voor zijn), maar hele hoge ogen in de sport ga je er niet mee gooien. Wil je echt actief wedstrijden lopen en het goed doen, dan kom je meer richting de kelpies, borders, shelties, pumi/Puli/Mechelaar. Het lastige is, dat dat vaak(maar niet altijd) niet de meest gemoedelijke honden zijn. En garanties heb je nooit. Ook met de rassen uit het eerste lijstje kun je het misschien echt wel goed doen in de sport als de hond het leuk genoeg vindt. Hooguit dat dan de echt zware rassen en kortsnuiten afvallen.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:46

Ik heb zelf niet echt de ambitie om ieder weekend op wedstrijd te gaan. Maar dat kan wellicht veranderden als we beide potentie zouden hebben tot meer. Maar mijn vriend wil wel echt de sport in en dan eigenlijk alleen met een pitje met stamboom. Ik probeer hem nu zover te krijgen dat hij eens een agilitycursus oid gaat doen met onze hond. Want ik zie dat zij echt wel potentie heeft en ze zijn samen nu al een goed team.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:48

Afbeelding

Ook zeer geschikt voor de sport, de Kroatische herdershond.

Maar voor Capopjekop lijkt mij een hoogbenige terriër meer het type wat zij leuk vindt (?)

Edit: staat hij open voor iets anders dan een pitt? Of wordt het sowieso een pitbull type?