[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:01

Ik ken wel iemand die Engelse staff gokt en die hondjes lopen op hoog niveau wedstrijden agility. Dus dat is ook een optie om naar te kijken.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:03

Maar als we dan toch bij een hoog risico hond uitkomen dan kunnen we net zo goed voor een pitje gaan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:18

Ja daarmee is je probleem niet opgelost. Hoe sta je zelf tegenover bijvoorbeeld een hoogbenige Jack Russell?

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:24

Avalanche81 schreef:
EmptyWords schreef:

puur geluk, en echt niet meteen een makkelijke hond, ze heeft echt wel haar eigenaardigheden hoor.
tijdens de trainingen behendigheid is ze gewoon super rustig en loopt ze iedereen af op zoek naar snoepjes. Buiten negeert ze alles en iedereen.
het blijft een nerveuze hond, snel van de leg en daardoor wat onrustig, maar dat is ook het ras een beetje natuurlijk.

Nee, maar ze klinkt wel lief :)

Maar ik houd het dan toch wel bij mijn kyno's.


is ze ook hoor :)

ik heb wel iemand gevonden die kyno mechelaars fokt, maar ik vind hun hoofd niet zo mooi. zijn meer kortharige tevuerense

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:25

Nikass schreef:
[ [url=m/sioy2F.png]Afbeelding[/url] ]

Ook zeer geschikt voor de sport, de Kroatische herdershond.

Maar voor Capopjekop lijkt mij een hoogbenige terriër meer het type wat zij leuk vindt (?)

Edit: staat hij open voor iets anders dan een pitt? Of wordt het sowieso een pitbull type?


die maken wel heel wat herrie vaak

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:32


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:12

xLaraaj schreef:
Heb over australian labradoodles, cobberdogs en labradoodles wat opgezocht. Komt allemaal op hetzelfde neer met dezelfde “uitvinder”.
Zeg dit al enkele jaren en nu nog: snap deze combi echt niet. Ja in docu’s enz zie je dat het goede therapiehonden kunnen zijn enz maar de meeste die ik al gezien heb zou ik nog niet in de buurt van een kind laten komen. De onhandigheid en bombardement van een labrador met Adhd ofz..


Niet helemaal waar...
- labradoodle is normaal gezien de kruising labrador x poedel, vaak teruggekruist op poedel.
- australian labradoodle is labrador, poedel, engelse cocker, amerikaanse cocker, ierse waterspaniel en curly coated retriever. En daarmee zie je ook meer spanielgedrag terug.
- cobberdog kán gelijk zijn aan ALD, maar mág ook nog weathen terrier in de stamboom hebben. Terrier is iets dat ALD fokkers niét in de lijn willen hebben. Dus cobber en ALD zal waarschijnlijk niet één vereniging worden.

Dat gezegd hebbende, hebben mijn ouder een ALD. En de oordelen van beide 'kampen' zijn waar: ze zijn lief, enthousiast, soms té druk, eeuwig jeugdig in hun doen en laten, verharen afhankelijk van de vacht wel of niet (wij hebben een curly, zoveelste generatie, komt geen haartje af), en zijn enerzijds prima op te voeden, anderzijds ook niet. Je moet enorm strikt zijn om er hele makkelijke honden van te maken. zit geen greintje kwaad in, betrouwbaar met mens en dier, groot en klein, máár de energie moet je kunnen kaderen. Wij hebben een kleine medium, zo rond de 15kg. Zou ik hem zelf gekozen hebben? Niet direct. Het is écht mijn moeder's hond. Ik woon een kilometer verderop en zie hem dus vaak en vind het een heerlijk dier. Maar ook duidelijk niet een hond voor iedereen. Mijn vader had liever een nieuwe springer spaniel gehad na onze vorige - maar mijn moeder bleek allergisch en heeft járen medicatie geslikt zodat mijn vader en ik onze hond konden houden. Die wilde nu dus een niet-verharende. Ook gezocht naar een fokker die niet-eerste-generatie fokker was - om de slagingskans te vergroten.

(Zelf heb ik iets heel anders: een portugese podengo mix. op bouw en karakter waarschijnlijk zo'n 75% podengo en 25% terrier. Héél anders dan de doodle. Absoluut mijn type hond. Super sportief. Maar hij heeft bananen in zijn oren :Y) Tijdens een training / sport&spel doet hij álles voor me. Tot er een vogeltje, muis, konijntje, auto, scooter... nou ja, iets bewegends zichtbaar is ;) In het spelen zijn beide honden overigens een heerlijk mix als je van enthousiasme en chaos houdt zoals ik)

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:25

Mijn vriend wil het liefst een game dog om mee naar shows en wedstrijden te gaan. Vrienden van ons fokken game dog pitjes en ik krijg hem amper mee naar huis als we daar zijn. Hij kan uren naar filmpjes op youtube kijken en kent alle pitjes uit de buurt van naam en kent hun karakter. De liefde voor het ras zit dus erg diep dus ik moet dan wel met een goed alternatief komen. Ik vind het zelf ook een mooi ras maar ik heb dus liever iets waarvan andere mensen niet meteen in de stress schieten :') verder houd ie van alle honden, echt een hondenmens in hart en nieren maar die pitjes dat is een verhaal apart.

Een jack russell spreekt me niet zo aan omdat ik zelf in de omgeving alleen die hyper actieve keffertjes tegen kom. Meestal luisteren ze voor geen meter. Ik besef dat opvoeding veel doet maar ze spreken me dus minder aan. Die dansk die hierboven geopperd word zou ik dan eerder voor gaan kijken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:34

Die is inderdaad wel erg leuk! :)

xkuslaurie

Berichten: 77
Geregistreerd: 22-02-15
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:09

Nikass schreef:
Ook eens wat betreft de labradoodle.

Xkuslaurie wat een vreemde post. Hoezo zijn herders lastig te trainen? Heb je het over alle soorten herders, want dat zijn er nogal wat?
En dan; ik begrijp dat Capopjekop een type pitbull een leuke hond vindt. Wat heeft het voor nut om dan iets totaal anders als een doodle te adviseren?


ze vraagt toch om advies en ik geef dat. en herders vinden het lastiger om de korte draaien te maken en moeten verder bukke door de verschillende tunnels heen. hierdoor is dit voor een herder dus zeker niet ideaal

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:33

Herders staan net bekend als de meest trainbaar honden := je advies slaagt kant nog wel. Als je een specifiek ras bedoeld zou ik dat vermelden. Ook bv een schipperke is een herder. En een border collie. Die hebben echt geen last met korte draaien en tunnels _O-

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:00

Ik moet zeggen dat ik menig Mechel en tervurense herder toch verschrikkelijk snel en soepel door een parcours zie stuiven hoor, en die honden zijn ontzettend goed te trainen, stuk beter dan een doodle denk ik.
Ik vind die doodles best leuk maar ook behoorlijk eigenwijs, dan kun je denk ik echt beter een herder hebben.
Maar ik gok dat ze het toch wat meer in de bullachtige hoek zoekt.

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:06

Zelfs mijn Duitsers hoeven niet enorm te bukken door een tunnel heen. Nee, ze zijn niet zo snel als een Border of een Mechel, dat niet en qua draaien ook iets minder behendig.
Maar ze (de 'standaard' herders) zijn goed te trainen, maar niet altijd makkelijk te trainen, goed en makkelijk hoeft niet met elkaar te maken te hebben. :') Aanleren is meestal geen probleem, enthousiasme temperen is vaak een grotere uitdaging. Ik vind het wel apart dat een Labrador dat wel moet kunnen, maar een herder niet? Terwijl dat qua hoogte en gewicht echt niet zoveel scheelt. Ligt maar net aan welke herder en welke lijnen dan nog. Wel een enorm verschil in karakter tussen de gemiddelde standaard herder en een labrador of doodle.

Nyaleti

Berichten: 6328
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:18

Ik ben benieuwd wat voor ras jullie bij ons vinden passen! :)

- grote hond, Golden retriever formaat of groter.
- lange of half lange vacht (dat je er doorheen kan woelen :+ )
- weinig jachtinstinct ivm deels open tuin
- enigszins waaks (maar geen agressie)
- niet een te moeilijk ras
- weinig echte actieve plannen mee, af en toe een boswandeling en fietsen maar zal niet dagelijks zijn. (Beestje kan wel z'n energie kwijt in de giga tuin)

Zelf willen we het liefste een Berner Sennen of Golden retriever. Een herder trekt me niet zo.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:32

Ik zou dan gaan voor een Golden Retriever. Als het je trekt, vooral doen toch? :D Een gezonde Berner Sennen vinden gaat moeilijk worden denk ik. Dan ben je enorm lang bezig.

Gezien je niet enorme eisen hebt zou je ook eens een kijkje in het asiel kunnen nemen. Verder zou een Stabij (erfvast), een Aussie met voldoende uitdaging of bijvoorbeeld een Bouvier misschien ook wel passen.

Nyaleti

Berichten: 6328
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:36

Ja ik ben zo verliefd op een Berner, maar inderdaad de gezondheid.. het liefste zou ik een kruising willen (met een Golden? :D ) om de grootte en het gewicht wat lager te hebben en misschien daardoor een kleinere kans op heupproblemen.
Stabij hebben wij echt rot ervaringen mee, ken er een aantal en die kunnen nog geen seconde los en dan zijn ze weg.
Omdat we een herplaatster willen, wordt het wel lastiger zoeken.

madeliefw

Berichten: 2668
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:00

Het enige is dat een golden retriever niet echt waaks is. Maar verder voldoet het aan je eisen. Een berber sennen is wel wat waakser. Ik vind een golden wat handzamer, makkelijker mee te nemen.

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:07

Ik ken een stabij wel weer als redelijke 'jagers'. Niet zo extreem als andere rassen, maar wel struinen en ergens achter aan gaan als de kans er is.

Ik zou ook gewoon voor een Golden gaan. Waaks moet je mazzel mee hebben dat ze gaan blaffen voordat ze de waardevolle spullen aanwijzen. Ken er wel heel wat die toch wel een blaf geven, maar ook heel veel die meteen komen knuffelen. :')

Bo_Y

Berichten: 4585
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:12

Onze Stabij is niet erfvast en ook echt een jager en heel waaks...
De golden retrievers van mijn moeder vertrouw ik ook niet als erfvast, maar deze zijn wel waaks...

Nyaleti

Berichten: 6328
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:25

Ach onze overleden hond bleef kwispelend in de zon liggen als er iemand het erf op kwam en anders met z'n veel te blije bakkes er op af :+ maar die was wel gek op auto's, dus daar blafte die wel altijd naar.
Als hij binnen zat, blafte hij wel als er iemand voorbij kwam maar stond hem dan vervolgens weer blij bij de deur op te wachten :+ echt eng was ie dus niet, maar blaffen is al genoeg voor de meeste inbrekers of ongewenste bezoekers!

Golden zou onze beste optie zijn denk ik. Vooral omdat m'n ouders niet echt realiseren hoe groot een Berner kan worden :')

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:04

casperzazoe schreef:
Ik ben benieuwd wat voor ras jullie bij ons vinden passen! :)

- grote hond, Golden retriever formaat of groter.
- lange of half lange vacht (dat je er doorheen kan woelen :+ )
- weinig jachtinstinct ivm deels open tuin
- enigszins waaks (maar geen agressie)
- niet een te moeilijk ras
- weinig echte actieve plannen mee, af en toe een boswandeling en fietsen maar zal niet dagelijks zijn. (Beestje kan wel z'n energie kwijt in de giga tuin)

Zelf willen we het liefste een Berner Sennen of Golden retriever. Een herder trekt me niet zo.


Wat vind je van een bouvier? De naam klinkt misschien eng, maar het zijn hele fijne honden. Van origine erfhonden, dus weinig jachtinstinct. Vinden het heerlijk om met je naar het bos te gaan, maar kunnen ook prima thuis blijven.
Let wel op waar je je pup koopt, niet bij een broodfokker, maar er zijn genoeg goede bouvier fokkers.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:55

Behalve die van mijn buurvrouw ken ik geen bouvier maar dat is echt een schat van een beest.

En een Briard?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:59

Een Hovawart?


Afbeelding

Ik ken stabij's die "erfvast" wat ruim nemen ;) , en makkelijk vind ik ze ook lang niet allemaal.
Een Golden lijkt me een goede keuze, een Hovawart is net een maatje stoerder.
Een Leonberger is ook erg leuk!


Afbeelding

NB: mijn ervaring met bouviers is dat ze toch net ff minder vriendelijk zijn. Bovendien geen lekkere kroelvacht wat mij betreft :D
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-02-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:05

Mijn zusje heeft ook een leonberger puber. Ondanks dat zij echt ontzettend geselecteerd heeft op gezondheid, zelfs bij een dierenkliniek hoofdkantoor werkt en de hond dus bijna elke dag door de daar aanwezige dierenartsen in e gaten gehouden wordt, is er vaak iets met haar aan de hand.

Ze is wel echt ontzettend lief.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:07

Oww dat is wel ontzettend balen ja. Ik heb inderdaad gehoord dat het niet zo'n gezond ras (meer) is. Goed dat je daar nog even op wijst.