[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15125
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:19

Mizora schreef:
Dat het gelukt is bij 6 herders en 1 teckel, betekent niet dat alle honden binnen redelijke training (binnen 1000 uur trainen en zonder stroomband) zullen gehoorzamen, zeker loslopend. Dat is Cesar Millan-praat en hij heeft al gruwelijk vaak de plank misgeslagen, met dode en gewonde honden (en andere dieren) tot gevolg. Nog los van het mentaal leed dat hij bij veel honden heeft aangericht.

Hoewel trainen van belang is bij zelfstandige jagers, is kadaverdiscipline gewoon niet reëel om van hen te verlangen. Ook bij de meeste oosterse rassen kan je dat vergeten, net als bij LivestockGuardian Dogs, kuddebewakers die een half jaar met kudde de bergen in werden gestuurd. Terriers wisselen, en dashonden vallen qua karakter onder de terriers. Herders en honden die gefokt zijn voor onder schot krijg je dit in de meeste wel voor goed elkaar inderdaad. Dat maakt deze rassen ook relatief geschikt voor veel mensen (op de te energieke of manscherpe rassen/lijnen na).

Wat is dat dan met Cesar Milan? Ik ken hem van de tv en vond hem juist goed.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:44

Gaabje schreef:
Het liefst zouden wij voor een grotere hond gaan, maar qua woonruimte vinden we dat niet helemaal eerlijk (ook al is de tuin wel groot) en het is in onze levensfase ook handig als de hond van een wat handzamer formaat is.


Mag ik vragen hoe bijzonder klein je dan woont?
Hier twee honden in huis, één middelslag formaat (50cm, 16kg) en één grote (65cm, 32kg). Als het aan hen ligt, hebben die aan twee vierkante meter zetel voldoende binnenruimte :+ . En eerlijkheidshalve, die kleine neemt fysiek véél meer plaats in dan de grote (klein formaat, groot karakter, veel enthousiasme en rondgevlieg).... Misschien wel iets om over na te denken.

Zonder de formaatbeperking, waar zou je voorkeur dan naar uit gaan?

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:07

Florenc schreef:
Gaabje schreef:
Het liefst zouden wij voor een grotere hond gaan, maar qua woonruimte vinden we dat niet helemaal eerlijk (ook al is de tuin wel groot) en het is in onze levensfase ook handig als de hond van een wat handzamer formaat is.


Mag ik vragen hoe bijzonder klein je dan woont?
Hier twee honden in huis, één middelslag formaat (50cm, 16kg) en één grote (65cm, 32kg). Als het aan hen ligt, hebben die aan twee vierkante meter zetel voldoende binnenruimte :+ . En eerlijkheidshalve, die kleine neemt fysiek véél meer plaats in dan de grote (klein formaat, groot karakter, veel enthousiasme en rondgevlieg).... Misschien wel iets om over na te denken.

Zonder de formaatbeperking, waar zou je voorkeur dan naar uit gaan?


Het woonoppervlak is zo'n 55 m2 en de tuin is geloof ik 100 m2. Als ik helemaal niet in beperking zou denken dan zijn voor mij de type oerhonden/poolhonden echt fantastisch, siberische husky, alaskan malamute, samojeed of type wolfhonden. Maar dat is echt nog wel heel wat bruggen verder. Dus dan komt het eerder neer op een friese stabij, drentse patrijshond, australian shepherd (normaal formaat).

anjali
Berichten: 15125
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:46

Mijn woning is denk ik 57 vierkante meter,met tuin die iets kleiner is erbij.Wat Florenc schreef dat grote honden in huis vaak minder ruimte gebruiken dan drukke kleine,dat heb ik ook gehoord.Windhonden zijn in huis in elk geval heel rustig. Wel leuk dat smaken zo verschillen,die wolfachtige oerhonden die Gaabje leuk vindt die zouden mij zeker niet bevallen,al zien ze er wel mooi uit.Vanwege het jachtinstinct dat die hebben.Ik wil een rustige gezelschapshond die niet achter andere dieren aangaat.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:03

Gaabje schreef:
Het woonoppervlak is zo'n 55 m2 en de tuin is geloof ik 100 m2. Als ik helemaal niet in beperking zou denken dan zijn voor mij de type oerhonden/poolhonden echt fantastisch, siberische husky, alaskan malamute, samojeed of type wolfhonden. Maar dat is echt nog wel heel wat bruggen verder. Dus dan komt het eerder neer op een friese stabij, drentse patrijshond, australian shepherd (normaal formaat).



En een shiba inu dan? Als poolhonden je aanstaan, is dat wel een heul groot verschil in karakter met een aussie. Of vind je beide karakters leuk?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:08

anjali schreef:
Mizora schreef:
Dat het gelukt is bij 6 herders en 1 teckel, betekent niet dat alle honden binnen redelijke training (binnen 1000 uur trainen en zonder stroomband) zullen gehoorzamen, zeker loslopend. Dat is Cesar Millan-praat en hij heeft al gruwelijk vaak de plank misgeslagen, met dode en gewonde honden (en andere dieren) tot gevolg. Nog los van het mentaal leed dat hij bij veel honden heeft aangericht.

Hoewel trainen van belang is bij zelfstandige jagers, is kadaverdiscipline gewoon niet reëel om van hen te verlangen. Ook bij de meeste oosterse rassen kan je dat vergeten, net als bij LivestockGuardian Dogs, kuddebewakers die een half jaar met kudde de bergen in werden gestuurd. Terriers wisselen, en dashonden vallen qua karakter onder de terriers. Herders en honden die gefokt zijn voor onder schot krijg je dit in de meeste wel voor goed elkaar inderdaad. Dat maakt deze rassen ook relatief geschikt voor veel mensen (op de te energieke of manscherpe rassen/lijnen na).

Wat is dat dan met Cesar Milan? Ik ken hem van de tv en vond hem juist goed.


De trainingswijze van oa Cesar is (wetenschappelijk achterhaald). De wetenschappers die kwamen met die (dominatie)theorie, zijn daar zelf op terug gekomen.

Vind dit wel een mooi artikel van een gedragstherapeut die ik goed vind:
https://www.instagram.com/p/CMRKgPHA69i ... 7eq3wov7m9
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 11-03-21 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:09

noox schreef:
Gaabje schreef:
Het woonoppervlak is zo'n 55 m2 en de tuin is geloof ik 100 m2. Als ik helemaal niet in beperking zou denken dan zijn voor mij de type oerhonden/poolhonden echt fantastisch, siberische husky, alaskan malamute, samojeed of type wolfhonden. Maar dat is echt nog wel heel wat bruggen verder. Dus dan komt het eerder neer op een friese stabij, drentse patrijshond, australian shepherd (normaal formaat).



En een shiba inu dan? Als poolhonden je aanstaan, is dat wel een heul groot verschil in karakter met een aussie. Of vind je beide karakters leuk?


Of een vd spitstypes? Finse spits is bijvoorbeeld ook niet groot. Lundehond? Qua type staat misschien een vastgotaspets je ook aan?

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:12

Ik vind poolhonden leuk als je daar ook de juiste omstandigheden voor hebt. Dus veel ruimte, meerdere honden en veel tijd om me te verdiepen in hun behoeften. Met een poolhond weet je niet echt van tevoren of je ze zodanig getraind krijgt dat je ze los kunt laten. Met minder ruimte vind ik het dan oneerlijk tegenover de hond als de verder alleen aan de lijn buiten komt. In de huidige situatie zoek ik toch een hond die wat volgzamer is. Shiba inu heb ik ook naar gekeken, maar heb begrepen dat die wat meer op zichzelf zijn? En uit de omgeving ook een aantal mensen gehoord die iemand met een shiba inu kennen en het niet per se leuke hondjes vinden. Wat afstandelijk en soms zelfs gemeen naar anderen. Maar wellicht is dit foute informatie?

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:14

Skippy01 schreef:
noox schreef:


En een shiba inu dan? Als poolhonden je aanstaan, is dat wel een heul groot verschil in karakter met een aussie. Of vind je beide karakters leuk?


Of een vd spitstypes? Finse spits is bijvoorbeeld ook niet groot. Lundehond? Qua type staat misschien een vastgotaspets je ook aan?


Finse spits is ook een leuke! vergelijkbaar met de middenslag keeshond denk ik? Lundehund vind ik ook tof, maar mijn vriend wat minder. Hij vindt dat ze een minder vriendelijke blik hebben, doordat die zo indringend is. Vastgotaspets spreekt me wat minder aan door de korte pootjes, maar karakter zou wel kunnen passen!

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:39

IJslandse herdershonden zijn ook leuk.

Shiba Inu is geen makkelijk ras qua karakter. Kunnen inderdaad behoorlijk op zichzelf en nogal fel zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:42

Esplendido schreef:
IJslandse herdershonden zijn ook leuk.

Shiba Inu is geen makkelijk ras qua karakter. Kunnen inderdaad behoorlijk op zichzelf en nogal fel zijn.


Inderdaad! Zelfs Nippon inu geeft aan dat een Japanse hond wel echt een weloverwogen keuze moet zijn, want ze zijn gewoon echt 'anders'. Ook echt anders dan andere primitive types.

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:49

Esplendido schreef:
IJslandse herdershonden zijn ook leuk.

Shiba Inu is geen makkelijk ras qua karakter. Kunnen inderdaad behoorlijk op zichzelf en nogal fel zijn.


Wauw die ijslandse herder is ook echt een beauty! Weet je daar toevallig wat meer vanaf? Ook qua gezondheid?

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:58

Gaabje schreef:
Esplendido schreef:
IJslandse herdershonden zijn ook leuk.

Shiba Inu is geen makkelijk ras qua karakter. Kunnen inderdaad behoorlijk op zichzelf en nogal fel zijn.


Wauw die ijslandse herder is ook echt een beauty! Weet je daar toevallig wat meer vanaf? Ook qua gezondheid?


Nee, ik ken het ras van vroeger maar hoe het nu met de gezondheid zit en welke onderzoeken verplicht zijn weet ik niet. Er zijn twee rasverenigingen, zij kunnen je vast verder helpen.

https://ijslandsehondenclub.nl/

https://verenigingijslandsehond.nl/

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:33

Een Finse lappenhond is zeker niet groter dan een Australische shepherd. Dus ik zou de lap om die reden wel op je lijstje laten staan.

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:32

De miniature australian (american) shepherd valt nog iets kleiner uit. Mij lijken ze ook echt heel goed te passen. Mijn vriend vindt ze toch iets te groot. Misschien dat het met een teef nog wel meevalt. Eens kijken of we de finse lappenhond en de ijslandse herder in de komende periode live kunnen zien. Dat geeft wellicht een beter beeld.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:15

Gaabje schreef:
Florenc schreef:
Mag ik vragen hoe bijzonder klein je dan woont?
Hier twee honden in huis, één middelslag formaat (50cm, 16kg) en één grote (65cm, 32kg). Als het aan hen ligt, hebben die aan twee vierkante meter zetel voldoende binnenruimte :+ . En eerlijkheidshalve, die kleine neemt fysiek véél meer plaats in dan de grote (klein formaat, groot karakter, veel enthousiasme en rondgevlieg).... Misschien wel iets om over na te denken.

Zonder de formaatbeperking, waar zou je voorkeur dan naar uit gaan?


Het woonoppervlak is zo'n 55 m2 en de tuin is geloof ik 100 m2. Als ik helemaal niet in beperking zou denken dan zijn voor mij de type oerhonden/poolhonden echt fantastisch, siberische husky, alaskan malamute, samojeed of type wolfhonden. Maar dat is echt nog wel heel wat bruggen verder. Dus dan komt het eerder neer op een friese stabij, drentse patrijshond, australian shepherd (normaal formaat).


Ik heb 20 jaar gewoond op 50m2 met twee honden van tegen de 60 cm schofthoogte en rond de 30 kg. Ik had een tuin van 60m2 ongeveer.
Als je het niet erg vindt dat je honden van het hele huis gebruik maken (mijn honden konden altijd de slaapkamer in en uit lopen) en je er lekker veel met ze op uit gaat, lijkt me het formaat geen probleem.
Met betrekking tot husky's moet je echter wel rekening houden dat ze vaak goed zijn in het uit een tuin ontsnappen en dat sommigen (niet alle!) aan de zwerf gaan of veel jachtgedrag vertonen.
Als je wel in die richting zou willen zoeken en toch voor kleinere honden wil gaan zijn IJslandse honden misschien iets voor je?
Overigens lijkt een Finse lap me toch ook echt niet te groot? (Zo groot zijn ze niet imo)

Edit: sorry ik lees dat de IJslandse al genoemd is.
Leuke enthousiaste honden met werk (herder!) lust en veel volume. Maar inderdaad prachtige verschijningen :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:31

anjali schreef:
Mijn woning is denk ik 57 vierkante meter,met tuin die iets kleiner is erbij.Wat Florenc schreef dat grote honden in huis vaak minder ruimte gebruiken dan drukke kleine,dat heb ik ook gehoord.Windhonden zijn in huis in elk geval heel rustig. Wel leuk dat smaken zo verschillen,die wolfachtige oerhonden die Gaabje leuk vindt die zouden mij zeker niet bevallen,al zien ze er wel mooi uit.Vanwege het jachtinstinct dat die hebben.Ik wil een rustige gezelschapshond die niet achter andere dieren aangaat.


Een lieve Spaanse mix zou zo fijn passen, maar dat moet je treffen, en je moet goed opletten want er zijn er heel wat bij met jachtgedrag. Maar ik vind het de meest relaxte en sociale honden die er bestaan <3
Heb je ervaring met windhonden? Je noemt ze al even. Past een whippet bij jou?
Ik heb een dwergschnauzer pleegkind gehad. Ik vond het een zeer stabiele en kalme hond, maar kon wel oneindig lang wandelen. Dus weet niet of je dat wil, want ze hebben wel veel energie.
Imo zijn de rustiger honden idd vaak grote honden. Heb je voorkeur voor een bepaald formaat?

Voor elke hond zou ik zeggen: verdiep je in clickertraining, lees wat van bijvoorbeeld Monique Bladder over hoe een hond leert en hoe hondengedrag ontstaat. Cesar Milan is echt verschrikkelijk. Hij vertelt de grootst mogelijke onzin over honden...

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:33

Gaabje, wel eens aan een Markiesje gedacht? Er is nu wel een erg lange wachtlijst, maar als je de tijd hebt..

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:36

Peperkroket schreef:
Gaabje, wel eens aan een Markiesje gedacht? Er is nu wel een erg lange wachtlijst, maar als je de tijd hebt..


Zeker over nagedacht! Van de site rasvereniging heb ik begrepen dat ze wachtlijst nu zelfs gesloten is. Maar wie weet is die over een tijdje weer open, als de coronacrisis wat achter de rug is hopelijk..

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:05

Gaabje schreef:
Het woonoppervlak is zo'n 55 m2 en de tuin is geloof ik 100 m2. Als ik helemaal niet in beperking zou denken dan zijn voor mij de type oerhonden/poolhonden echt fantastisch, siberische husky, alaskan malamute, samojeed of type wolfhonden. Maar dat is echt nog wel heel wat bruggen verder. Dus dan komt het eerder neer op een friese stabij, drentse patrijshond, australian shepherd (normaal formaat).


Geen specifiek hondenadvies, want in dat soort honden ben ik niet thuis. Maar ter vergelijking qua ruimte, wij wonen op 120m2, maar de honden hebben maar toegang tot 47m2 (keuken en leefruimte) en onze tuin is ongeveer 120m2 (en een terras van 30m2 ofzo). Wij hebben een Mechelaar en een kelpie, beide (lekker actieve) werklijnen. Je moet er bewust voor kiezen en ook bewuste keuzes maken in functie van de honden (meerdere wandelingen per dag, genoeg training en bezigheid,...), maar het kan wel prima...

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:53

Ik had een Duitse herder op 50m2 appartement zonder tuin. Daarna naar woning met tuin gegaan, maar werd qua oppervlakte niet groter omdat er kamers waren waar ze niet mochten komen. Toen werden het ook 3 Dh. Ik kijk dus niet naar hoe groot een woning of tuin is. Tuin is leuk om een keer te spelen, maat voor de beweging moet je toch erop uit. In huis hadden ze allemaal maar een klein stukje nodig :+

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:11

Gaabje schreef:
Peperkroket schreef:
Gaabje, wel eens aan een Markiesje gedacht? Er is nu wel een erg lange wachtlijst, maar als je de tijd hebt..


Zeker over nagedacht! Van de site rasvereniging heb ik begrepen dat ze wachtlijst nu zelfs gesloten is. Maar wie weet is die over een tijdje weer open, als de coronacrisis wat achter de rug is hopelijk..


Oh ja, ik las al zoiets.. Mocht je er vragen over hebben, ik heb er sinds kort één.

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:57

Peperkroket schreef:
Gaabje schreef:

Zeker over nagedacht! Van de site rasvereniging heb ik begrepen dat ze wachtlijst nu zelfs gesloten is. Maar wie weet is die over een tijdje weer open, als de coronacrisis wat achter de rug is hopelijk..


Oh ja, ik las al zoiets.. Mocht je er vragen over hebben, ik heb er sinds kort één.


Ik heb veel goede tips gekregen. Die moeten we nog maar eens naast elkaar gaan leggen en wat zelfreflectie doen m.b.t. wat we het meest belangrijk vinden en wat we kunnen bieden. Bedankt voor het aanbod! Als we weer wat verder in het proces zijn en het markiesje staat dan nog op de lijst dan weet ik je te vinden!

anjali
Berichten: 15125
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:40

Nikass schreef:
anjali schreef:
Mijn woning is denk ik 57 vierkante meter,met tuin die iets kleiner is erbij.Wat Florenc schreef dat grote honden in huis vaak minder ruimte gebruiken dan drukke kleine,dat heb ik ook gehoord.Windhonden zijn in huis in elk geval heel rustig. Wel leuk dat smaken zo verschillen,die wolfachtige oerhonden die Gaabje leuk vindt die zouden mij zeker niet bevallen,al zien ze er wel mooi uit.Vanwege het jachtinstinct dat die hebben.Ik wil een rustige gezelschapshond die niet achter andere dieren aangaat.


Een lieve Spaanse mix zou zo fijn passen, maar dat moet je treffen, en je moet goed opletten want er zijn er heel wat bij met jachtgedrag. Maar ik vind het de meest relaxte en sociale honden die er bestaan <3
Heb je ervaring met windhonden? Je noemt ze al even. Past een whippet bij jou?
Ik heb een dwergschnauzer pleegkind gehad. Ik vond het een zeer stabiele en kalme hond, maar kon wel oneindig lang wandelen. Dus weet niet of je dat wil, want ze hebben wel veel energie.
Imo zijn de rustiger honden idd vaak grote honden. Heb je voorkeur voor een bepaald formaat?

Voor elke hond zou ik zeggen: verdiep je in clickertraining, lees wat van bijvoorbeeld Monique Bladder over hoe een hond leert en hoe hondengedrag ontstaat. Cesar Milan is echt verschrikkelijk. Hij vertelt de grootst mogelijke onzin over honden...

Windhonden heb ik wel uitgelaten voor een vriendin.Zeer rustig in huis en liep ook netjes zonder trekken mee aan de riem.Maar toch het gevoel dat die ooit zou moeten rennen en dat heb ik niet te bieden.Ik wil nu niet meer veel wandelen en hier in de omgeving moet het wel altijd aangelijnd.Ik ben helemaal gek van een bejaarde Cane Corso die ik ken.Helaas is die niet te koop.Vroeger toen ik nog thuis woonde hebben we 20 jaar dezelfde hond gehad,een vrij grote bastaardterrier.Die kon eindeloos wandelen,ging overal graag mee naar toe.Nergens bang voor. Helaas wel jachtdrift ,daarom hield ik hem altijd aan de riem.Een heel trouwe hond. Maar nu woon ik alleen en heb zelf veel minder energie,daarom nu een ander type veel rustiger hond gezocht.Net als bij paarden gaat het bij mij overigens om de klik en niet om een specifiek ras of uiterlijk.

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:46

anjali schreef:
Nikass schreef:

Een lieve Spaanse mix zou zo fijn passen, maar dat moet je treffen, en je moet goed opletten want er zijn er heel wat bij met jachtgedrag. Maar ik vind het de meest relaxte en sociale honden die er bestaan <3
Heb je ervaring met windhonden? Je noemt ze al even. Past een whippet bij jou?
Ik heb een dwergschnauzer pleegkind gehad. Ik vond het een zeer stabiele en kalme hond, maar kon wel oneindig lang wandelen. Dus weet niet of je dat wil, want ze hebben wel veel energie.
Imo zijn de rustiger honden idd vaak grote honden. Heb je voorkeur voor een bepaald formaat?

Voor elke hond zou ik zeggen: verdiep je in clickertraining, lees wat van bijvoorbeeld Monique Bladder over hoe een hond leert en hoe hondengedrag ontstaat. Cesar Milan is echt verschrikkelijk. Hij vertelt de grootst mogelijke onzin over honden...

Windhonden heb ik wel uitgelaten voor een vriendin.Zeer rustig in huis en liep ook netjes zonder trekken mee aan de riem.Maar toch het gevoel dat die ooit zou moeten rennen en dat heb ik niet te bieden.Ik wil nu niet meer veel wandelen en hier in de omgeving moet het wel altijd aangelijnd.Ik ben helemaal gek van een bejaarde Cane Corso die ik ken.Helaas is die niet te koop.Vroeger toen ik nog thuis woonde hebben we 20 jaar dezelfde hond gehad,een vrij grote bastaardterrier.Die kon eindeloos wandelen,ging overal graag mee naar toe.Nergens bang voor. Helaas wel jachtdrift ,daarom hield ik hem altijd aan de riem.Een heel trouwe hond. Maar nu woon ik alleen en heb zelf veel minder energie,daarom nu een ander type veel rustiger hond gezocht.Net als bij paarden gaat het bij mij overigens om de klik en niet om een specifiek ras of uiterlijk.


Ik weet dat het een moeilijke zoektocht is gezien de huidige vraag, maar zou dan niet een iets oudere herplaatser passen? Dan ben je sowieso de pupfase voorbij en weet je ook wat beter wat de bewegingsbehoefte is.