[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:37

Weet niet of het komt door afstemming of opvoeding en het zal dan niet representatief zijn, ik ken er ook niet heel veel. Maar wel die niet betrouwbaar zijn met andere honden (als in: aanvallen en daadwerkelijk schade aanrichten), onvoorspelbaarheid naar mensen (iemand in de schouder gehapt, jas kapot gescheurd, dat soort dingen)
En de hond die ik het beste ken (van mijn vriendin) en die mij ook heel goed kent en op wandeling heel lief tegen me is, laat me toch absoluut niet het huis binnen als zij er niet bij is. En kan ik dus ook niet ophalen om uit te laten als zij niet thuis is -O-

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:53

996981 schreef:
Hoi! Iemand die ons zou kunnen helpen? We hebben zelf al wel een aantal ideeën maar ben wel benieuwd waar jullie mee komen :)

Wat we zoeken:

- (middel) grote hond
- rustige aard in en om huis, met wandelen is veel energie geen probleem
- kortharig
- waaks, maar vriendelijk naar bekende
- geen jachtinstinct
- familie- / erfhond

Wie wij zijn:

- jong koppel met dochter op komst en 5 jarige Jack Russel teefje
- wonend buitenaf, tuin van 1900 m2, grenzend aan natuurgebied
- ervaring met (grote) honden

Wat we kunnen bieden:

- liefdevol thuis bij een actief, jong koppel
- groot huis met dito tuin
- lange wandelingen in het bos
- mee op vakantie naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland
- iedere dag mee naar stal als de hond dit leuk vindt
- een vriendinnetje in de vorm van onze Jack Russell



Niet geheel kortharig, maar heb je al eens aan een Hovawart gedacht?

996981
Berichten: 9886
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:41

Ikke89 schreef:
Niet geheel kortharig, maar heb je al eens aan een Hovawart gedacht?


Ik heb het ras moeten opzoeken, kende het nog niet :D maar die zijn echt te langharig

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:21

Beetje vreemde vraag misschien, maar welke honden voldoen aan "Waakse baas gerichte hond met een wolfachtig uiterlijk"?
Ik kom niet veel verder dan de Duitse of Oud Duitse herder. Zie ik er nog een paar over het hoofd? :)

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:39

Moet het een grote hond zijn? anders heb je natuurlijk de Västgötaspets in grijs die zijn echt wel waaks maar niet zo groot :+
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... gotaspets/

Oost europese herder? echter is die niet FCI stamboom enkel erkend door de NKU (nordiska kennelunion) dus geen idee hoe beschikbaar in NL
https://www.skk.se/sv/hundraser/vostoch ... -ovcharka/

Anders de noorse elandhond, maar ja das toch meer een jachthond wel waaks.
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... ond-grijs/

dit zijn toch wel de enige die in mij opkomen zo

Wijslander

Berichten: 5782
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 06:23

996981 schreef:
Ik heb het ras moeten opzoeken, kende het nog niet :D maar die zijn echt te langharig


Presa/Dogo Canario?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:11

KarmaChansy schreef:
Moet het een grote hond zijn? anders heb je natuurlijk de Västgötaspets in grijs die zijn echt wel waaks maar niet zo groot :+
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... gotaspets/

Oost europese herder? echter is die niet FCI stamboom enkel erkend door de NKU (nordiska kennelunion) dus geen idee hoe beschikbaar in NL
https://www.skk.se/sv/hundraser/vostoch ... -ovcharka/

Anders de noorse elandhond, maar ja das toch meer een jachthond wel waaks.
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... ond-grijs/

dit zijn toch wel de enige die in mij opkomen zo


Dank je wel! Ja ik vind het ook moeilijk. Een vriendin is er naar op zoek.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:19

Al die wolfhonden rassen zijn waarschijnlijk niet waaks genoeg? Tsjechoslowaaks, tamaskan, saarloos?

Shiloh shepherd? Lapinporokoira?

Mizora

Berichten: 18131
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:31

Skippy01 schreef:
Al die wolfhonden rassen zijn waarschijnlijk niet waaks genoeg? Tsjechoslowaaks, tamaskan, saarloos?

Shiloh shepherd? Lapinporokoira?


Baasgericht is over het algemeen ook geen kwaliteit van ze, anders dan in de vorm dat ze vaak niet alleen kunnen blijven en dan vaak vreselijk gaan slopen.

Ik zou het inderdaad in de (werklijn) herders zoeken. Oerhonden zijn vaak niet waaks en niet baasgericht. Spitsen wisselen, sommigen zouden kunnen. Ik denk dat de Noorse elandhond een kans maakt, bijvoorbeeld. Al hangt het wel af van hoe waaks, hoe baasgericht en hoe wolfachtig je het zoekt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:36

Mizora schreef:
Skippy01 schreef:
Al die wolfhonden rassen zijn waarschijnlijk niet waaks genoeg? Tsjechoslowaaks, tamaskan, saarloos?

Shiloh shepherd? Lapinporokoira?


Baasgericht is over het algemeen ook geen kwaliteit van ze, anders dan in de vorm dat ze vaak niet alleen kunnen blijven en dan vaak vreselijk gaan slopen.

Ik zou het inderdaad in de (werklijn) herders zoeken. Oerhonden zijn vaak niet waaks en niet baasgericht. Spitsen wisselen, sommigen zouden kunnen. Ik denk dat de Noorse elandhond een kans maakt, bijvoorbeeld. Al hangt het wel af van hoe waaks, hoe baasgericht en hoe wolfachtig je het zoekt.


Nee, oerhonden noemde ik expres al niet. Die waken niet. En zijn ook alleen maar baasgericht als in 'ik hou van mijn baas', niet als in 'ik werk graag voor mijn baas' (heb zelf een zuidelijke oerhond).

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:17

Nikass schreef:
Dank je wel! Ja ik vind het ook moeilijk. Een vriendin is er naar op zoek.


Kan je aangeven wat ze belangrijk vind? Is uiterlijk een echte 'voorwaarde'? Meestal is het goed om je beeld iets te verbreden en te kijken welke eigenschappen, grootte en eventueel vacht passend kunnen zijn, en dan weer verder verfijnen. Binnen de herders heb je denk ik de meeste kans.

996981
Berichten: 9886
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:51

Wijslander schreef:
996981 schreef:
Ik heb het ras moeten opzoeken, kende het nog niet :D maar die zijn echt te langharig


Presa/Dogo Canario?

Dan ben ik meer voor een Cane Corso :j die lijken me iets gemoedelijker? Degene die ik ken is in ieder geval indrukwekkend, maar heel lief. Met Dogo Canario heb ik geen ervaring, maar qua bouw spreekt hij me ook niet helemaal aan

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:00

yvetjes schreef:
Nikass schreef:
Dank je wel! Ja ik vind het ook moeilijk. Een vriendin is er naar op zoek.


Kan je aangeven wat ze belangrijk vind? Is uiterlijk een echte 'voorwaarde'? Meestal is het goed om je beeld iets te verbreden en te kijken welke eigenschappen, grootte en eventueel vacht passend kunnen zijn, en dan weer verder verfijnen. Binnen de herders heb je denk ik de meeste kans.


Ik geloof geen echte voorwaarde, maar gewoon iets wat ze mooi vindt. Ze heeft ook geen haast, oriënteert zich een beetje. Ik vraag mij zelf af of een echte werklijn wel bij hun past. Ik heb daarom al geopperd om ook eens te kijken naar de Grote Zwitserse Sennen of juist de Appenzeller.
Waaks is wel een voorwaarde in verband met afgelegen wonen.
Op dit moment hebben ze alleen een Viszla.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:38

Met buitenaf wonen én waaks als eis, wil je denk ik ook een hond die erfvast is. Ook wel iets om in je hoofd te houden: niet alle rassen zijn erfvast. Zou dan misschien eerder kijken naar een molosser, riesenschnauzer of bouvier dan puur naar het 'wolfachtige uiterlijk' te zoeken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:51

Ja het is altijd het handigst om eerst te kijken naar de eigenschappen die je wilt. Maar goed, ben niet te beroerd om even mee te denken :)
Ik dacht dat een hovawart misschien ook wat was.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:37

Als ze echt afgelegen wonen en sociaal naar vreemden geen eis is, dan is een Kaukasische herder misschien wel wat? Heel zelfstandige wakers. Honden die voor familie heel erg goed zijn. Maar de meeste zal je bij bezoek toch apart moeten zetten

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:15

Ik woon ook buitenaf op een (woon)boerderij en ben erg blij met onze wakers. Geen blaffers (in tegenstelling tot de Hollandse en Mechelse herder van de buren), maar ze blaffen wel bij vreemd volk, en zijn indrukwekkend. Ik heb 2 Beaucerons.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:59

Zoe_97 schreef:
Als ze echt afgelegen wonen en sociaal naar vreemden geen eis is, dan is een Kaukasische herder misschien wel wat? Heel zelfstandige wakers. Honden die voor familie heel erg goed zijn. Maar de meeste zal je bij bezoek toch apart moeten zetten


Die honden adviseer ik niemand. Ik vind niet dat die in de Nederlandse samenleving thuishoren.
Los daarvan denk ik wel dat ze ook af en toe met de honden wil wandelen.

Yvetjes Beauceron had ik inderdaad ook al voorgesteld! Maar was ze nog niet direct enthousiast over.
Jammer, want ik ken hun waakkwaliteit; mijn vriendin heeft er één, en je gaat daar echt niet zonder toestemming het huis binnen...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:59

Misschien is een Picardische herder ook een leuke optie :)
Heeft iemand ervaring met dat ras?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:23

Nikass schreef:
Misschien is een Picardische herder ook een leuke optie :)
Heeft iemand ervaring met dat ras?


Die zijn prachtig, maar niet vergelijkbaar met de meeste herders. Veel eigengereider.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:57

Nikass schreef:
Beetje vreemde vraag misschien, maar welke honden voldoen aan "Waakse baas gerichte hond met een wolfachtig uiterlijk"?
Ik kom niet veel verder dan de Duitse of Oud Duitse herder. Zie ik er nog een paar over het hoofd? :)

Ik wandel met een Tsjechoslowaakse wolfhond. Hij is zeker niet slaafs zoals een herder, maar wel erg baasgericht. In principe zou ik hem los kunnen laten lopen en zou hij niet ver van mijn zijde wijken. Maar aangezien hij (angst)agressie heeft tegenover andere honden (en soms ook mensen) doe ik dit nooit.

Waarschijnlijk hangt de baasgerichtheid binnen dit ras erg af van de 'lijn' waaruit de hond komt. Ik weet dat de ouders en broers/zussen van deze hond ook allemaal redelijk wat 'herdereigenschappen' hebben. Maar ik zou dit ras alsnog niet aanraden aan iemand die naast een waakse hond een sociale en 'gezellige' hond wenst te hebben die overal mee naartoe kan. (Met de juiste training zal de hond zich goed aan kunnen passen, maar dit hangt uiteraard ook van het karakter van de hond af.)

Ik zag iemand nog de Saarloos noemen... Die zijn alles behalve waaks, zullen eerder vluchten dan vechten. Sommige Shiloh shepherds zien er inderdaad wel nog redelijk 'wolfachtig' uit.
Tamaskans zouden ook redelijk baasgericht moeten zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:53

Ik denk inderdaad dat ze het niet in die rassen zoekt.
Overigens komt bijna alle agressie bij honden voort uit angst/onzekerheid/neiging tot controle. Dat maakt voor degene die "aangevallen" wordt niets uit, maar voor de hond in kwestie is het heel belangrijk hoe er door de baas mee om gegaan wordt.
De wolfshonden die agressie vertonen naar soortgenoten moet je niet onderschatten als tegenstander is mijn ervaring.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:45

Nikass schreef:
Ik denk inderdaad dat ze het niet in die rassen zoekt.
Overigens komt bijna alle agressie bij honden voort uit angst/onzekerheid/neiging tot controle. Dat maakt voor degene die "aangevallen" wordt niets uit, maar voor de hond in kwestie is het heel belangrijk hoe er door de baas mee om gegaan wordt.
De wolfshonden die agressie vertonen naar soortgenoten moet je niet onderschatten als tegenstander is mijn ervaring.


Wolfhonden ;)
Wolfshonden zijn degene die ooit bedoeld waren in de jacht op wolven.
Wolfhonden zijn degene met een aandeel wolvenbloed.

Overigens wil je ze beide niet onderschatten, maar ik heb meer vertrouwen in de hond-hond skills van bijv een Ierse wolfshond, dan van high-content wolfhonden ;)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:10

Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:36

snuffie123 schreef:
Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.



Vacht maakt niet uit?

Havanezer, coton de tulear, dwergschnauzer, eigenlijk de meeste honden uit de groep gezelschapshonden (hoewel de oosterse wat meer eigengereid zijn en wat lastiger op te voeden - en kortneuzen zou ik met toch best flinke wandelingen niet per se aanraden)