[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:59

snuffie123 schreef:
Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.


Een Basset Fauve de Bretagne <3
Lijkt me nou ook prima bij een teckel passen :) hoe oud is de teckel?


Afbeelding

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:54

Skippy01 schreef:
snuffie123 schreef:
Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.



Vacht maakt niet uit?

Havanezer, coton de tulear, dwergschnauzer, eigenlijk de meeste honden uit de groep gezelschapshonden (hoewel de oosterse wat meer eigengereid zijn en wat lastiger op te voeden - en kortneuzen zou ik met toch best flinke wandelingen niet per se aanraden)


De vacht maakt niet heel erg uit, maar ik moet erbij zetten dat we liever niet meer dan eens in de week de vacht willen borstelen. Dus dat hij haren laat vallen is niet erg, maar wel als het erg veel onderhoud nodig heeft. De Havanezer ziet er best leuk uit en karakter spreekt me ook aan. Ga me daar eens wat meer in verdiepen. De dwerschnauzer vind ik op het oog eigenlijk niets.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:57

Nikass schreef:
snuffie123 schreef:
Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.


Een Basset Fauve de Bretagne <3
Lijkt me nou ook prima bij een teckel passen :) hoe oud is de teckel?


[ [url=m/saojKu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er leuk uit. Maar wellicht belangrijk om erbij te zetten is dat de hond of zelfstandig de trap op moet kunnen of dat wij hem kunnen tillen. De woonkamer ligt namelijk op de 1e verdieping en keuken met tuin is beneden. De teckel weegt 5 kilo, maar deze hond ziet er toch een stuk forser uit, maar ook met een zwakke rug denk ik? Dus denk dat het wellicht niet zo'n goede match is?

Wij dachten zelf aan een cocker spaniel, of toch nog een teckel. Ook is de basset geliefd, maar niet erg handig in dit huis, dus die valt daarom af.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:34

Oh dat wist ik niet en had ik geen rekening mee gehouden inderdaad. Ben je specifiek op zoek naar een rashond? Want een kleine buitenlandse mix zou ook prima kunnen denk ik?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:37

Nikass schreef:
Oh dat wist ik niet en had ik geen rekening mee gehouden inderdaad. Ben je specifiek op zoek naar een rashond? Want een kleine buitenlandse mix zou ook prima kunnen denk ik?


Ja, leuke Griekse kokoni zou héél prima passen in het eisenlijstje :j

Rois
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:11

Hoi,
Over een aantal jaar (het liefst voorjaar 2024) zou ik graag een tweede hond erbij willen.
Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren wat voor ras het best bij mij en mijn andere hond past.
Ik heb nu een Mechelse herder teefje van bijna 2.

De rassen waar mijn voorkeur nu naar uit gaan zijn: Australian shepherd of Border collie.
Andere rassen als optie: Mechelse herder, Rhodesian ridgeback.

Ik zou graag een ''iets makkelijkere'' hond willen met een wat lagere werkdrift. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met mijn hond, alleen de ''offswitch'' is vaak nog ver te zoeken bij mijn huidige hond (natuurlijk is ze nog geen 2, dus dit kan nog komen). Een showlijn zou dus ook volstaan?

De sporten die ik graag doe/nog zou willen doen:
- Horse and dog Trail
- Agility
- Detectie
- Search en Rescue
- Trekking
- Canicross/Bikejoring/Stepjoring


Zelf ben ik bekend met Border collies, Mechelse herders en Ridgebacks, maar niet met Australian Shepherds.
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over Australian shepherds en hun karakter? En wat is het onderscheidt tussen Border collies en Australian Shepherds.
Daarnaast zit ik op Facebook in een Rhodesian Ridgeback groep, maar zie ik veel honden met gezondheidsproblemen (voornamelijk kanker), is dit een ras met veel gezondheidsproblemen?
Eventueel advies voor een goede fokkers van deze rassen?

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:16

@snuffie123
Ik zit te denken aan de schapendoes...
Mijn teckel loopt heerlijk tussen de schapendoesjes. Zijn ongeveer max knie hoogte en wel lange haren maar ongeveer 1x in de 3 weken kammen.
Kunnen zelfstandig traplopen. Maar m'n schoonouders hebben 2 lichtgewichten, die zich totaal niet zwaar maken met optillen. Een andere kan zich echt zwaar maken.


Afbeelding

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:26

Rois schreef:
Hoi,
Over een aantal jaar (het liefst voorjaar 2024) zou ik graag een tweede hond erbij willen.
Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren wat voor ras het best bij mij en mijn andere hond past.
Ik heb nu een Mechelse herder teefje van bijna 2.

De rassen waar mijn voorkeur nu naar uit gaan zijn: Australian shepherd of Border collie.
Andere rassen als optie: Mechelse herder, Rhodesian ridgeback.

Ik zou graag een ''iets makkelijkere'' hond willen met een wat lagere werkdrift. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met mijn hond, alleen de ''offswitch'' is vaak nog ver te zoeken bij mijn huidige hond (natuurlijk is ze nog geen 2, dus dit kan nog komen). Een showlijn zou dus ook volstaan?

De sporten die ik graag doe/nog zou willen doen:
- Horse and dog Trail
- Agility
- Detectie
- Search en Rescue
- Trekking
- Canicross/Bikejoring/Stepjoring


Zelf ben ik bekend met Border collies, Mechelse herders en Ridgebacks, maar niet met Australian Shepherds.
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over Australian shepherds en hun karakter? En wat is het onderscheidt tussen Border collies en Australian Shepherds.
Daarnaast zit ik op Facebook in een Rhodesian Ridgeback groep, maar zie ik veel honden met gezondheidsproblemen (voornamelijk kanker), is dit een ras met veel gezondheidsproblemen?
Eventueel advies voor een goede fokkers van deze rassen?


Esplendido hier op bokt fokt rhodesians, die kan je vast meer vertellen.
Zoe_97 fokt showlijn border collies
KimD zit in de sportlijnen border collies en fokt border collies en schotse collies korthaar
xLaraaj fokt aussies (volgens mij showlijnen)

Vermoedelijk kunnen zij je veel meer informatie geven :j

rien10
Berichten: 14732
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:50

Rois schreef:
Hoi,
Over een aantal jaar (het liefst voorjaar 2024) zou ik graag een tweede hond erbij willen.
Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren wat voor ras het best bij mij en mijn andere hond past.
Ik heb nu een Mechelse herder teefje van bijna 2.

De rassen waar mijn voorkeur nu naar uit gaan zijn: Australian shepherd of Border collie.
Andere rassen als optie: Mechelse herder, Rhodesian ridgeback.

Ik zou graag een ''iets makkelijkere'' hond willen met een wat lagere werkdrift. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met mijn hond, alleen de ''offswitch'' is vaak nog ver te zoeken bij mijn huidige hond (natuurlijk is ze nog geen 2, dus dit kan nog komen). Een showlijn zou dus ook volstaan?

De sporten die ik graag doe/nog zou willen doen:
- Horse and dog Trail
- Agility
- Detectie
- Search en Rescue
- Trekking
- Canicross/Bikejoring/Stepjoring


Zelf ben ik bekend met Border collies, Mechelse herders en Ridgebacks, maar niet met Australian Shepherds.
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over Australian shepherds en hun karakter? En wat is het onderscheidt tussen Border collies en Australian Shepherds.
Daarnaast zit ik op Facebook in een Rhodesian Ridgeback groep, maar zie ik veel honden met gezondheidsproblemen (voornamelijk kanker), is dit een ras met veel gezondheidsproblemen?
Eventueel advies voor een goede fokkers van deze rassen?

Heb je de Hollandse herder al eens bekeken? Wereldhonden!

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:59

Qua offswitch zijn de genen zeer belangrijk maar ook de opvoeding. Leer een showlijn vanaf ze jong zijn om elke dag 10km te gaan lopen dan gaan ze dat ook verwachten natuurlijk en ongewenst gedrag gaan vertonen omdat ze onrustig zijn indien het dan niet gedaan wordt.
Ik doe nooit iets op een vast moment of een bepaalde duur. Als ik 1 a 2 dagen niet kan gaan wandelen door omstandigheden en ik voorzie wel mentale stimulatie maken mijn honden er geen probleem van. Ja de 2de dag zouden ze dan wel beetje irritanter zijn qua energie maar geen problemen. Ik spreek hier natuurlijk over showlijnen.

De aussie is groter, forser, vocaler en koppiger als de border.
De grootste misvatting die blijkbaar de ronde doet op het internet is: Aussies zijn rustiger als een border.
Zo kwam er ooit op show een mevrouw bij mij en Zoe_97 met deze uitspraak. Mijn aussie stond daar rond te bouncen en haar border lag voor dood hahaha :P

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:28

xLaraaj schreef:
Qua offswitch zijn de genen zeer belangrijk maar ook de opvoeding. Leer een showlijn vanaf ze jong zijn om elke dag 10km te gaan lopen dan gaan ze dat ook verwachten natuurlijk en ongewenst gedrag gaan vertonen omdat ze onrustig zijn indien het dan niet gedaan wordt.
Ik doe nooit iets op een vast moment of een bepaalde duur. Als ik 1 a 2 dagen niet kan gaan wandelen door omstandigheden en ik voorzie wel mentale stimulatie maken mijn honden er geen probleem van. Ja de 2de dag zouden ze dan wel beetje irritanter zijn qua energie maar geen problemen. Ik spreek hier natuurlijk over showlijnen.

De aussie is groter, forser, vocaler en koppiger als de border.
De grootste misvatting die blijkbaar de ronde doet op het internet is: Aussies zijn rustiger als een border.
Zo kwam er ooit op show een mevrouw bij mij en Zoe_97 met deze uitspraak. Mijn aussie stond daar rond te bouncen en haar border lag voor dood hahaha :P


Dit inderdaad. Mijn borders zijn heerlijke honden met offswitch. Binnen lekker rustig. Buiten klaar voor actie. Maar een offswitch moet je echt aanleren. Van jongs af aan wordt en hier eerst op rust getraind. Dan ps op actie. Stuur me gerust een berichtje. In heb met borders, aussies en werklijn mechels ervaring en heb ook al met Ridgebacks getraind :)

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:49

Bedenk goed hoe naar je epilepsie zou vinden. Is epilepsie iets dat je zo veel mogelijk wil uitsluiten, dan moet je niet voor een border collie gaan. Dit ligt schrikbarend hoog, meer dan 1 op 10 (rassen zonder verhoogd risico zitten rond de 1 op 150). Ook bij aussies het risico behoorlijk, het lijkt, zover ik kan vinden, wel iets lager te zijn dan bij Borders, maar niet heel veel. Ergens tussen de 1 op 20 en 1 op 10.

Ik denk eigenijk dat een showlijn mechelaar al voldoende lager in energie zal zijn.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:20

Ik vind de showlijn mechelaar niet eens echt minder qua energie niveau, wel anders qua karakter. Maar ook die waren het 1e jaar of 2 jaar erg hyper / alert. Het zijn allemaal rassen waarbij je a die uitknop aan moet leren en b wel de energie kwijt moeten kunnen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:33

Rois schreef:
Hoi,
Over een aantal jaar (het liefst voorjaar 2024) zou ik graag een tweede hond erbij willen.
Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren wat voor ras het best bij mij en mijn andere hond past.
Ik heb nu een Mechelse herder teefje van bijna 2.

De rassen waar mijn voorkeur nu naar uit gaan zijn: Australian shepherd of Border collie.
Andere rassen als optie: Mechelse herder, Rhodesian ridgeback.

Ik zou graag een ''iets makkelijkere'' hond willen met een wat lagere werkdrift. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met mijn hond, alleen de ''offswitch'' is vaak nog ver te zoeken bij mijn huidige hond (natuurlijk is ze nog geen 2, dus dit kan nog komen). Een showlijn zou dus ook volstaan?

De sporten die ik graag doe/nog zou willen doen:
- Horse and dog Trail
- Agility
- Detectie
- Search en Rescue
- Trekking
- Canicross/Bikejoring/Stepjoring


Zelf ben ik bekend met Border collies, Mechelse herders en Ridgebacks, maar niet met Australian Shepherds.
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over Australian shepherds en hun karakter? En wat is het onderscheidt tussen Border collies en Australian Shepherds.
Daarnaast zit ik op Facebook in een Rhodesian Ridgeback groep, maar zie ik veel honden met gezondheidsproblemen (voornamelijk kanker), is dit een ras met veel gezondheidsproblemen?
Eventueel advies voor een goede fokkers van deze rassen?


Je vraagt "iets makkelijker" / lagere werkdrift / offswitch - Maar je wil graag wel nog een hele rij sporten doen. Hou er rekening mee dat veel honden met een beduidend lagere werkdrift (zoals in je voorbeeld een Ridgeback), meestal minder makkelijk zijn om fijn mee te werken (omdat ze minder enthousiast zijn, minder werkdrift hebben, minder 'willen' werken, minder baasgericht zijn) en dat je daar dan misschien wel in teleurgesteld gaat worden. Dus misschien eens iets concreter gaan stellen, wat je verstaat onder 'makkelijker'. Wat vind je moeilijk aan je huidige hond?

Je verhaal had het mijne kunnen zijn hoor, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik geen lagere werkdrift wilde, wel een makkelijker hanteerbare enthousiaste werkhond, met minder hardheid in die driften dan onze mechelaar. Onze Mechelaar wordt er nu vijf en die is effectief na zijn twee jaar stillaan wel wat rustiger geworden. Iets minder dat continue komen vragen, meer relaxed binnen, "laat mij maar op de zetel liggen baas, 't is oké". Wij hebben als tweede hond een working kelpie erbij genomen. Véél gemakkelijker, vooral omdat ze veel kleiner is en daardoor ook makkelijker hanteerbaar is dan de Mechelaar. Evenzeer wel een hoge werkdrift en pittig karaktertje (vond ik wel belangrijk in combinatie met de Mechelaar, om geen té onderdanig ras te kiezen, zodat de verhouding niet volledig scheef zou lopen), maar op een heel andere manier (spring-in-het-veld, bouncen en rondspringen om te mogen werken, versus de Mechelaar waar iedereen bang van heeft en die je goed moet vasthouden als die mag gaan werken). Zij heeft vanaf dag 1 wel een perfecte aan-uitknop, hoe hoog in energie zij vaak ook zit. Thuis binnen komen = chill & relax. Buiten = actie & gaan. Ik doe met de kelpie detectie (doet ze stukken beter dan de Mechelaar, heel rustig en precies) en canicross. Als je op instagram even checkt op Pajko_Fay dan zie je meteen wat foto's van het olijke duo :)

Verder ben ik algemeen gezien absoluut géén fan van showlijnen, van geen enkel ras. Als je een rustige hond wil, koop dan geen werkhond waar het 'centrum van zijn bestaan' (zijnde werken) is uit gefokt, maar koop dan een ras waar het werken van nature minder in zit. Van border collies zie je tegenwoordig bijna geen werklijnen meer, en veel van de borders die ik tegenwoordig zie (allemaal pluizenballen) zijn nerveuze, associale angstbijters. Maar hun kleurtje is natuurlijk wel mooi 8)7.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:38

Dan kom je met de fout (gefokte) honden in contact. Zowel mijn aussies als de borders die ik ken (bv die van Zoe_97) zijn absoluut niet de nerveuze bibberende zieltjes die bijten bij het minste stukje angst... Alle borders die ik ken die dit doen in het trimsalon zijn broodfokhondjes of de honden waar er totaal niks mee gedaan wordt en dus hun energie dan zo kwijt geraken.
Want showlijn betekent niet : niet werken en geen energie. Voor de rest ga ik bewust niet in discussie gaan :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:40

Florenc schreef:
Verder ben ik algemeen gezien absoluut géén fan van showlijnen, van geen enkel ras. Als je een rustige hond wil, koop dan geen werkhond waar het 'centrum van zijn bestaan' (zijnde werken) is uit gefokt, maar koop dan een ras waar het werken van nature minder in zit. Van border collies zie je tegenwoordig bijna geen werklijnen meer, en veel van de borders die ik tegenwoordig zie (allemaal pluizenballen) zijn nerveuze, associale angstbijters. Maar hun kleurtje is natuurlijk wel mooi 8)7.


Ze zijn er denk ik wel hoor ;)
Maar we hebben in NL / B natuurlijk gewoon ook weinig schapen - zeker niet in hoeveelheden dat je ook echt veel honden nodig hebt. Je ziet hier wel veel sportlijnen (zoals KimD heeft).
In het VK zie je ze nog heel veel, echt in het werk ook. Maar ook veel bearded collies daar uit werklijnen (zonder excessief haar, die werklijn beardies zijn écht gaaf :)) ) en kruisingen tussen die twee zelfs.

Ik ben het wel met je eens overigens: ik zie zelf ook liever geen showlijnen :n (vooral vanwege het haar eigenlijk haha, ik houd gewoon NIET van veel haar) Maar goed, dat zijn persoonlijke voorkeuren. Het heeft allemaal zijn bestaansrecht gevonden anno 2021 :) (maar ik zit ook helemaal niet in de herders en drijvers, maar veel meer in de jachthonden, en die zijn sowieso al heel anders)

Als ik zelf 'minder heftig' zou willen, zou ik ook naar een ander ras kijken en niet naar een showlijn binnen een ras.
(Ik ben onvoldoende thuis in kelpies om daar iets zinnigs over te zeggen overigens, maar volg jullie op Insta en je kelpie komt wel over als een hele fijne hond :j )

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:24

Rois, er zijn al wat rassen genoemd. Misschien kan je ook naar de Kelpie kijken? Zeker actief en een will-to-please maar (van wat ik hoor) zouden ze iets 'rustiger' zijn dan de Mechelaar.

De Aussies die ik ken komen iets 'rustiger' over dan de BC, lijken soms iets meer in hun eigen wereld te zitten. Ze hebben een 'zelfstandiger' kantje en durven sneller 'nee' zeggen; ze zullen niet 10 keer hetzelfde kunstje uitvoeren om jou te plezieren om het zo maar te zeggen. Ik kan uiteraard niet oordelen over opvoeding, ik wandel enkel met deze honden.

Bikejoring zou je ook met bijvoorbeeld een Samojeed kunnen doen, zolang je een extreme will-to-please niet al te belangrijk vindt. :D Ik heb ooit met eentje gewandeld en ik vond het echt een leuk dier. Niet zenuwachtig, wel redelijk gehoorzaam, energiek buiten (zonder overdreven alert te zijn) maar rustig in huis,... Ik weet dat het een totaal andere rasgroep is, maar door mijn 'job' heb ik ontdekt dat sommige hondenrassen je nog wel eens kunnen verbazen en je ze leuker vindt dan de beschrijving op het internet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:37

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Catalaanse herder of een Appenzeller Sennen hond.
Van de Catelaanse ken ik er niet genoeg om te zeggen wat precies representatief voor het ras is. Maar degene die ik ken vind ik relaxte werkhonden.
De Appenzeller vind ik ook een hond die graag wil werken, maar verre van zenuwachtig/onrustig is.


Afbeelding

Rois
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:11

Florenc schreef:
Rois schreef:
Hoi,
Over een aantal jaar (het liefst voorjaar 2024) zou ik graag een tweede hond erbij willen.
Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren wat voor ras het best bij mij en mijn andere hond past.
Ik heb nu een Mechelse herder teefje van bijna 2.

De rassen waar mijn voorkeur nu naar uit gaan zijn: Australian shepherd of Border collie.
Andere rassen als optie: Mechelse herder, Rhodesian ridgeback.

Ik zou graag een ''iets makkelijkere'' hond willen met een wat lagere werkdrift. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met mijn hond, alleen de ''offswitch'' is vaak nog ver te zoeken bij mijn huidige hond (natuurlijk is ze nog geen 2, dus dit kan nog komen). Een showlijn zou dus ook volstaan?

De sporten die ik graag doe/nog zou willen doen:
- Horse and dog Trail
- Agility
- Detectie
- Search en Rescue
- Trekking
- Canicross/Bikejoring/Stepjoring


Zelf ben ik bekend met Border collies, Mechelse herders en Ridgebacks, maar niet met Australian Shepherds.
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over Australian shepherds en hun karakter? En wat is het onderscheidt tussen Border collies en Australian Shepherds.
Daarnaast zit ik op Facebook in een Rhodesian Ridgeback groep, maar zie ik veel honden met gezondheidsproblemen (voornamelijk kanker), is dit een ras met veel gezondheidsproblemen?
Eventueel advies voor een goede fokkers van deze rassen?


Je vraagt "iets makkelijker" / lagere werkdrift / offswitch - Maar je wil graag wel nog een hele rij sporten doen. Hou er rekening mee dat veel honden met een beduidend lagere werkdrift (zoals in je voorbeeld een Ridgeback), meestal minder makkelijk zijn om fijn mee te werken (omdat ze minder enthousiast zijn, minder werkdrift hebben, minder 'willen' werken, minder baasgericht zijn) en dat je daar dan misschien wel in teleurgesteld gaat worden. Dus misschien eens iets concreter gaan stellen, wat je verstaat onder 'makkelijker'. Wat vind je moeilijk aan je huidige hond?

Je verhaal had het mijne kunnen zijn hoor, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik geen lagere werkdrift wilde, wel een makkelijker hanteerbare enthousiaste werkhond, met minder hardheid in die driften dan onze mechelaar. Onze Mechelaar wordt er nu vijf en die is effectief na zijn twee jaar stillaan wel wat rustiger geworden. Iets minder dat continue komen vragen, meer relaxed binnen, "laat mij maar op de zetel liggen baas, 't is oké". Wij hebben als tweede hond een working kelpie erbij genomen. Véél gemakkelijker, vooral omdat ze veel kleiner is en daardoor ook makkelijker hanteerbaar is dan de Mechelaar. Evenzeer wel een hoge werkdrift en pittig karaktertje (vond ik wel belangrijk in combinatie met de Mechelaar, om geen té onderdanig ras te kiezen, zodat de verhouding niet volledig scheef zou lopen), maar op een heel andere manier (spring-in-het-veld, bouncen en rondspringen om te mogen werken, versus de Mechelaar waar iedereen bang van heeft en die je goed moet vasthouden als die mag gaan werken). Zij heeft vanaf dag 1 wel een perfecte aan-uitknop, hoe hoog in energie zij vaak ook zit. Thuis binnen komen = chill & relax. Buiten = actie & gaan. Ik doe met de kelpie detectie (doet ze stukken beter dan de Mechelaar, heel rustig en precies) en canicross. Als je op instagram even checkt op Pajko_Fay dan zie je meteen wat foto's van het olijke duo :)

Verder ben ik algemeen gezien absoluut géén fan van showlijnen, van geen enkel ras. Als je een rustige hond wil, koop dan geen werkhond waar het 'centrum van zijn bestaan' (zijnde werken) is uit gefokt, maar koop dan een ras waar het werken van nature minder in zit. Van border collies zie je tegenwoordig bijna geen werklijnen meer, en veel van de borders die ik tegenwoordig zie (allemaal pluizenballen) zijn nerveuze, associale angstbijters. Maar hun kleurtje is natuurlijk wel mooi 8)7.


Misschien is lagere werkdrift niet helemaal goed verwoord idd. Mijn hond nu is vaak erg nerveus en kan zelf moeilijk de rust vinden. Een hond die samen met mij wil werken vind ik heel fijn, alleen wil ik graag niet een hond die zo nerveus is als mijn huidige.

Rois
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:16

xLaraaj schreef:
Qua offswitch zijn de genen zeer belangrijk maar ook de opvoeding. Leer een showlijn vanaf ze jong zijn om elke dag 10km te gaan lopen dan gaan ze dat ook verwachten natuurlijk en ongewenst gedrag gaan vertonen omdat ze onrustig zijn indien het dan niet gedaan wordt.
Ik doe nooit iets op een vast moment of een bepaalde duur. Als ik 1 a 2 dagen niet kan gaan wandelen door omstandigheden en ik voorzie wel mentale stimulatie maken mijn honden er geen probleem van. Ja de 2de dag zouden ze dan wel beetje irritanter zijn qua energie maar geen problemen. Ik spreek hier natuurlijk over showlijnen.

De aussie is groter, forser, vocaler en koppiger als de border.
De grootste misvatting die blijkbaar de ronde doet op het internet is: Aussies zijn rustiger als een border.
Zo kwam er ooit op show een mevrouw bij mij en Zoe_97 met deze uitspraak. Mijn aussie stond daar rond te bouncen en haar border lag voor dood hahaha :P


Qua grootte is de Aussie misschien idd beter dan een Border. Als mijn hond nu speelt met de hond van mijn moeder speelt zij, door tegen de andere hond aan te beuken. Mijn hond is rond de 30kg en mijn moeders hond is rond de 20kg. Dan komt dit soms hard aan en merk je wel echt een verschil in grootte.
Is het ook zo dat Aussies over het algemeen liever spelen met andere honden dan Borders?

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:14

Rois schreef:
xLaraaj schreef:
Qua offswitch zijn de genen zeer belangrijk maar ook de opvoeding. Leer een showlijn vanaf ze jong zijn om elke dag 10km te gaan lopen dan gaan ze dat ook verwachten natuurlijk en ongewenst gedrag gaan vertonen omdat ze onrustig zijn indien het dan niet gedaan wordt.
Ik doe nooit iets op een vast moment of een bepaalde duur. Als ik 1 a 2 dagen niet kan gaan wandelen door omstandigheden en ik voorzie wel mentale stimulatie maken mijn honden er geen probleem van. Ja de 2de dag zouden ze dan wel beetje irritanter zijn qua energie maar geen problemen. Ik spreek hier natuurlijk over showlijnen.
Qua maten zijn borders en aussies even groot hoor :p lees de rasstandaard maar eebs
De aussie is groter, forser, vocaler en koppiger als de border.
De grootste misvatting die blijkbaar de ronde doet op het internet is: Aussies zijn rustiger als een border.
Zo kwam er ooit op show een mevrouw bij mij en Zoe_97 met deze uitspraak. Mijn aussie stond daar rond te bouncen en haar border lag voor dood hahaha :P


Qua grootte is de Aussie misschien idd beter dan een Border. Als mijn hond nu speelt met de hond van mijn moeder speelt zij, door tegen de andere hond aan te beuken. Mijn hond is rond de 30kg en mijn moeders hond is rond de 20kg. Dan komt dit soms hard aan en merk je wel echt een verschil in grootte.
Is het ook zo dat Aussies over het algemeen liever spelen met andere honden dan Borders?

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:48

Nikass schreef:
snuffie123 schreef:
Wij denken langzaam aan een nieuwe hond erbij. Nu hebben we wel wat in gedachte, maar ik ben erg benieuwd waar jullie aan zouden denken in onze situatie. Wij staan eigenlijk best open voor nieuwe rassen.

Wat we zoeken:

- schofthoogte tot 38 cm.
- niet te lastig op te voeden.
- geen werkhond waarmee echt meer mee gedaan moet worden dan lekker wandelen.

Wat we te bieden hebben:

- hond zit niet veel alleen thuis.
- elke dag 4 tot 5 wandelingen. Waarvan 1 tot 2 keer minstens 3 kwartier, maar vaak ook anderhalf uur. De rest is 15 tot 30 minuten.
- in weekend naar bos of strand.
- leuke teckel en kat als gezelschap.
- eengezinswoning met kleine 'tuin' van 25 m2.


Een Basset Fauve de Bretagne <3
Lijkt me nou ook prima bij een teckel passen :) hoe oud is de teckel?


[ [url=m/saojKu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geweldige honden! Wij hebben 2 Fauves en de ruggen zijn prima, geen probleem bij dit ras. Ze wegen tussen de 12 - 16 kilo en kunnen prima zelfstandig traplopen.. Of het handig is dat weet ik niet want ze beschouwen ons bed intussen als extra mand als we even niet thuis zijn :o De rug is veel minder lang dan die van de basset of de teckel..

Zijn hele fijne honden, doen het super met onze katten en ook heel leuk met andere honden en kleine kinderen!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:55

Rois schreef:
Misschien is lagere werkdrift niet helemaal goed verwoord idd. Mijn hond nu is vaak erg nerveus en kan zelf moeilijk de rust vinden. Een hond die samen met mij wil werken vind ik heel fijn, alleen wil ik graag niet een hond die zo nerveus is als mijn huidige.


Werklijn labrador al overwogen? Wel een heel ander ras dan de andere honden in je lijstje, maar hele fijne honden als je er actief mee traint en tussendoor kunnen ze goed de rust vinden.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:34

Een RR is wel echt een heel ander soort hond dan een BC of Australian Sheperd.

Ze zijn heel slim en leren makkelijk, maar de meesten hebben veel minder will to please dan de andere genoemde rassen. Ze zijn gefokt om zelfstandig te jagen en het wild te stellen en dat zelfstandige zit er nog steeds in. Wanneer ze het idee hebben dat ze er zelf voordeel uit halen (lekkers) leren ze snel. En kunnen ze ook weer snel verveeld zijn, na drie keer hetzelfde kunstje haken ze vaak af.
Wanneer ze voldoende uitdaging krijgen zijn ze in huis erg rustig, maar zo niet dan willen ze zich nog weleens ontwikkelen tot binnenhuisarchitect.
RR zijn laat volwassen en kunnen een lange puberteit hebben (ongeveer 6mnd tot 2,5jr).
Door hun oorspronkelijke gebruiksdoel hebben sommige RR nog steeds behoorlijk wat jachtdrift. Bij de RR is er geen verschil in werklijnen en showlijnen.
Voor zover op dit moment bekend is de incidentie van kanker bij de RR niet hoger dan bij veel andere rassen. Helaas is over kanker bij honden en de eventuele vererving daarvan nog erg weinig bekend.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:32

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie bij ons vinden passen. Op dit moment zijn we nog niet op zoek naar een hond en met name mijn man is nogal wisselend in wat voor hond hij wil. Daarbij willen we ook allebei iets compleet anders lijkt het wel, hahahah.
We hebben beide ruime ervaring met honden, ik ben opgegroeid met jachthonden (drentse patrijsen en Friese stabij) en mijn man met een overvloed aan Jack Russels en Rhodesian Ridgebacks.
We kunnen qua ruimte, wandelingen e.d. ruim voldoende bieden, houden er ook van om spelletjes met een hond te doen en deze mentale uitdaging te bieden.
Waar we het in ieder geval over eens zijn is dat we een hond met body zoeken die vriendelijk is naar kinderen maar ook waaks kan zijn waar nodig.
Lang hebben we het gehad over een corgi, klein en handzaam, vriendelijke gezinshond maar wel intelligent. Die staat wat mij betreft ook nog steeds op het lijstje.
Qua uiterlijk val ik heel erg voor de Old English sheepdog, New Foundlander (m.i. ook heel geschikt qua karakter met kinderen en erg zacht in de omgang.) of een Landsheer. Ik hou van grote robuuste honden met een wat sullig karakter.
Mijn man daarentegen valt enorm voor de Cane Corse of de RR vanuit zijn ervaring en qua looks. Ik heb met deze rassen minder op, al hebben meerdere vrienden van ons een RR en die zijn wel heel erg tof, ook met de kinderen. Qua karakter zijn dit wel hele andere honden.
Ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn en wat men vind, juist ook met het oog op kinderen.