Welke hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 13:55

Hallo allemaal,

Laat ik vast beginnen dat ik er nog niet helemaal over uit ben óf ik wel een hond moet aanschaffen. Er zijn veel mitsen en maren en ik ga geen hond aanschaffen omdat ik die graag wil, terwijl ik die geen goed leven kan bieden.

Dat daargelaten, zit ik de laatste tijd wel steeds meer te twijfelen om een hond aan te schaffen. Het lijkt me erg leuk om een maatje te hebben om lekker mee te gaan wandelen en om bv mee te nemen op vakantie.

Wat het lastig maakt, is het volgende:
  • Ik werk 32u in 9u-diensten. Dit is onregelmatig, en ik ben dan met gemak 10-11 uur van huis.
  • Ik woon op een appartement, dat relatief klein is.
  • Ik heb twee katten die niet weg gaan, en als deze katten overlijden komen er ook zeker nieuwe katten.
  • Ik ben van mezelf niet snel streng/consequent richting een hond (of ander dier)

Dat daargelaten besef ik mij dat er waarschijnlijk al niet veel honden zijn die geschikt zijn voor mijn leefomgeving, maar wellicht is er toch iets mogelijk.

Mijn wensen:
  • Een gezonde hond, geen ras met (ernstige) erfelijke afwijkingen (geen kortsnuiten, naakte honden, etc)
  • Moet goed samengaan met mijn katten (dit is een harde eis!)
  • Kan goed alleen blijven zonder dat mijn appartement gesloopt wordt
  • Is braaf/ goed op te voeden/ heeft geen strenge hand nodig
  • Kan gezellig mee op wandeling, ook als we wat verder gaan (10-15km)

Qua vachtverzorging wil ik niet een hond die dagelijks geborsteld moet worden. Wekelijks is prima, de hond naar een trimsalon brengen is ook niet erg.
Ik heb echter niet echt de mogelijkheid om de hond uitgebreid te wassen, dus waarschijnlijk is een kortharige vacht dan het makkelijkste.

Hondenrassen die ik zelf erg leuk vind zijn o.a. de Nova Scotia Duck Tolling Retriever en de Australian Cattle Dog. Ook qua formaat spreken die rassen mij aan.

Wie o wie weet wat er bij mij past? Van nature ben ik meer een kattenmens en daarom heb ik minder kennis van honden. Ik heb al wel zo'n keuzetest gedaan, maar daar kwamen rassen uit zoals een Shih-Tzu en daar houd ik totaal niet van.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:00

Ik kom niet verder dan een knuffelhond. Je kan die aanschaffen bij de IKEA of alie express.

Met jou situatie zou ik zoeken naar een leen hond, oppashond, etc. Zijn er geen buren die hun hond een extra wandeling gunnen.

Kabayo

Berichten: 13990
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:00

Qua ras kan ik je niet helpen. Ik zou denk ik voor een wat oudere stabiele hond gaan die een goede opvoeding heeft gehad. Bijvoorbeeld een afgekeurde blindengeleidehond. Voor de lange werkdagen zou ik de hond naar een opvang brengen zodat hij ook lekker kan uitrazen en spelen met vriendjes. En dan hoef jij je niet bezwaard te voelen dat je de hele dag van huis bent. Ik denk dat je dan al een eind komt.

Om thuis te komen, heb je een lift? Of enkel een trap?

Ik zou qua ras geen grote hond nemen, gemiddeld of klein. En een makkelijke vacht. Geen langharige of dubbele vacht zoals herders of husky. Daarnaast zou ik geen pup adviseren. Die gaan sowieso slopen als ze 10u alleen zijn. Ik zou als ik jou was wat asiels mailen met je wensen.
Ps. Ik zou rescues, honden uit andere landen (Roemenië,Spanje,Oekraïne) of honden met (gedrags) problemen vooral niet nemen. Die hebben zo goed als allemaal een handleiding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-04-24 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:00

Binnen je huidige leefsituatie past in mijn ogen geen enkele hond.
De rassen die je noemt zijn juist rassen die voldoende bezigheden moeten hebben om lekker in huis te kunnen functioneren. Vooral de laatste zal bij te weinig bezigheden, zelf op zoek gaan naar dingen en dat resulteert vaak in ongewenste slooppartijen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:02

Ik vind 10 a 11 uur alleen in huis wel echt te lang, ook als het maar voor 1 keer in de week is. Je kat kan op de kattenbak, je hond moet het zo lang op kunnen houden. Buiten dat zijn honden roedeldieren en niet gemaakt om zo lang alleen te zijn.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:02

Als ik het zo lees dan zou ik eigenlijk eerlijk zeggen: geen.

Op een klein appartement als je veel van huis bent gaat per definitie voor sloopgedrag zorgen.
Daarnaast: zijn je katten aan honden gewend? Hoe oud zijn je katten?

De rassen die jij noemt hebben veel beweging en interactie nodig en ik denk dat die echt je appartement gaan afbreken als je zo veel weg bent.

Dus tenzij je een support netwerk hebt van mensen die je hond op kunnen vangen of in de gelegenheid bent om je hond naar een hondenopvang te brengen op de dagen dat je weg bent, zou ik het niet doen.
Zelfs dan zou ik me nog flink afvragen of het passend is voor je.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:03

Het nadeel van je lijstje is dat je voorkeuren enorm actieve rassen zijn maar je eigenlijk al geen tijd hebt voor een rustig ras. Ik ben zelf geen tegenstander van een hond 8 uur alleen thuis laten maar 10 a 11 uur is echt heel veel, helemaal op dagelijkse basis. Je hebt 24 uur in een dag, - 10 voor werk - 8 voor slaap, dat betekend dat je 6 uur tijd hebt om te eten, huishouden te doen en voor je hond. Dat is heel weinig.

Ik zou het persoonlijk met deze omstandigheden echt niet doen, al helemaal niet de rassen die je beschrijft.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 14:04

Rescues was ik al sowieso niet van plan inderdaad, en ook een pup vind ik een slecht plan in mijn situatie :j

Ik heb een lift, dus de hond hoeft geen trap te lopen :)

Opvang is een goede inderdaad, echter beginnen sommige diensten bij ons al om half 7 en dan zou ik de hond dus wel om half 6 al moeten wegbrengen, ik weet niet of er een opvang in de buurt is waarbij dat kan.

vilheide schreef:
Binnen je huidige leefsituatie past in mijn ogen geen enkele hond.
De rassen die je noemt zijn juist rassen die voldoende bezigheden moeten hebben om lekker in huis te kunnen functioneren. Vooral de laatste zal bij te weinig bezigheden, zelf op zoek gaan naar dingen en dat resulteert vaak in ongewenste slooppartijen.


Ja ben ik mij bewust van, dat is zeker iets wat ik meeneem in de keuze :j Het is meer om aan te geven wat voor formaat/type hond mij aanspreekt.

SusanH schreef:
Ik vind 10 a 11 uur alleen in huis wel echt te lang, ook als het maar voor 1 keer in de week is. Je kat kan op de kattenbak, je hond moet het zo lang op kunnen houden. Buiten dat zijn honden roedeldieren en niet gemaakt om zo lang alleen te zijn.


Ja zeker een goed punt, in dat geval zou ik wel op zoek kunnen naar iemand die de hond tussendoor uitneemt natuurlijk.

De rest ga ik even rustig lezen voordat ik ga reageren :D

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:13

maar waarom zou je dat doen? Dan heeft die hond 6 uur met jou en misschien een uurtje met uitlaten door iemand anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:15

Idd alleen het uitlaten is het probleem niet, ook het zo lang alleen zijn is niet fijn.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 14:15

Kinke schreef:
maar waarom zou je dat doen? Dan heeft die hond 6 uur met jou en misschien een uurtje met uitlaten door iemand anders.

Doordat ik 9u diensten werk, heb ik in 14 dagen tijd, 7 werkdagen. Daarbuiten ben ik vrij en heb ik alle tijd voor de hond.

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:15

Eerlijk? Geen...

Een hond structureel (= meerdere keren per week) langer dan 4 uur alleen op een appartement is geen goede optie. Verveling of stress geeft probleemgedrag, dat kan slopen zijn, janken, plassen in huis enz. Wat als je hond verlatingsangst ontwikkelt?

Buiten dat zijn de rassen die je noemt beide zeer actieve rassen, echte werkhonden. Die moeten fysiek en mentaal aan de bak om tevreden te blijven. Tollers heb ik geen persoonlijke ervaring mee (overigens helaas vaak geen gezond ras) en Cattle dogs zijn héél vocaal. Als in écht vocaal. Hoe zouden je buren daar in staan?

Je zou vooral in de rasgroep gezelschapshonden kunnen kijken, maar ook die honden kunnen niet zomaar 10 uur per dag alleen thuis zitten. Dat is naar geen enkele hond eerlijk, zeker niet met beperkte ruimte.

Ik zou het bij de katten houden en daarnaast kijken of je misschien iemand in de buurt blij kan maken door hun hond regelmatig eens mee te nemen op een lekkere wandeling? Is ook een mooie win-win situatie!

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:18

Ik lees vooral wat een hond allemaal wel of niet moet kunnen. Wat heb jij een hond nog meer te bieden? Dat is een hele belangrijke vraag. Kun je langere periode vrij nemen van je werk? Oppas regelen voor de dagen dat je te lang van huis bent? Of kan je hond naar de dagopvang? Je hebt naast je werk ook een sociaal leven dus hoeveel tijd blijft er echt over voor de hond?

Op basis van wat er nu staat... geen

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:20

Dit is helaas zeer herkenbaar en tegelijkertijd ook de reden waarom wij geen hond hebben.
Werk ook onregelmatig in de zorg 32 uur en mijn partner op de touringcar 40 uur.

Wel komt met regelmaat de hond van mij ouders logeren:Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:21

Dat bij de keuzetest Shih-tzu achtige rassen eruit komen, snap ik met jouw lijst hierboven wel.

Tollers en Cattle dogs zijn iig absoluut geen optie. Geen enkele actieve hond, wat dat betreft. Je bent te veel van huis en juist de actieve honden, hoewel goed op te voeden, gaan slopen/huilen/blaffen of op andere manier vervelend doen. Want verveling.

Ik zou in deze situatie geen eigen hond nemen en het lekker bij katten houden en op je vrije dagen met een asielhond gaan wandelen, oid.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:26

Geen. Past niets bij je eisen. En wat heb jij een hond te bieden?

Ik zou een oppas hond zoeken, is genoeg vraag naar!

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:27

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, dit moet je niet willen. Ik begrijp uit je verhaal dat je alleen bent? Je noemt nu een dagopvang of oppas, maar stel die is gesloten, het kan niet, het stopt, dan heb je veel stress en jij bent de enige die er een oplossing voor kan en moet bedenken.

Je hebt ook geen garanties met honden, stel je hond ontwikkeld bijvoorbeeld verlatingsangst of een gedragsprobleem. Wat dan? Ja er zijn rassen waar dit sneller voorkomt dan andere rassen, maar het kan altijd gebeuren. Als je een pup neemt heb je dan de tijd om de eerste periode alleen leren blijven langzaam op te bouwen?

Normaal ben ik wel van het denken in oplossingen, maar hier zie ik die niet zo snel. Behalve het wisselen van baan waarbij je de mogelijkheid hebt om veel thuis te werken en je week flexibel in kunt delen. Of je had al bijvoorbeeld een familielid of vriend moeten hebben die had gezegd ik pas wel op als je werkt.

love_mandy

Berichten: 2935
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:29

En vergeet niet dat een hond niet alleen ‘gezellig mee op wandeling nemen’ is. Ze kosten aardig wat werk en training en daarnaast ook nog eens geld.
Dus los van wat hierboven al is gezegd, heb je ook nagedacht over het financiële plaatje?

Kabayo

Berichten: 13990
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:31

love_mandy schreef:
En vergeet niet dat een hond niet alleen ‘gezellig mee op wandeling nemen’ is. Ze kosten aardig wat werk en training en daarnaast ook nog eens geld.
Dus los van wat hierboven al is gezegd, heb je ook nagedacht over het financiële plaatje?

Edit
Was wat kosten vergeten :+
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-04-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:33

Qua opvoeding: hier hoef je niet een strenge hand voor te hebben maar zeker wél een consequente. Dat geldt voor iedere hond. Honden hebben behoefte aan duidelijkheid, anders gaan ze invullen en dat is vaak gedrag dat wij mensen niet waarderen tot aan gedrag dat gewoonweg niet acceptabel is (bijvoorbeeld naar andere honden, mensen of dieren). Ook een klein rustig hondje moet met duidelijkheid worden opgevoed. En wat de ene dag recht is kan de andere dag niet ineens krom zijn, daar snapt een hond niks van. Denk je dat niet te kunnen, dan is een pup sowieso geen optie (even buiten de rest van je situatie). Een hond kun je vergelijken met een 2 a 3 jarig kind, en als er dan een keer spanning is bij het dier (heeft ieder dier) dan moet je dat wel ad hoc kunnen begeleiden. Met geduld en met consequent zijn. Ook iets om goed af te wegen.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:34

Vind het een goeie vraag van Mandy, het is niet alleen in het begin he. Ik weet niet wat jouw hond kost maar mijn windhondje van 20 kg die kost me nu toch echt minimaal €220 per maand. En dat is gewoon een fitte hond van bijna 10 jaar. Ja hij heeft artrose en daarvoor ondersteuning nodig. En dan onze andere hond een Berner van bijna 7 maand nu ook dik €200-, per maand. Ik vind het veel geld hoor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:34

Kabayo schreef:
love_mandy schreef:
En vergeet niet dat een hond niet alleen ‘gezellig mee op wandeling nemen’ is. Ze kosten aardig wat werk en training en daarnaast ook nog eens geld.
Dus los van wat hierboven al is gezegd, heb je ook nagedacht over het financiële plaatje?

Honden kosten zo goed als niks, behalve voer en eventuele dierenarts kosten. Ja of je moet echt heel veel pech hebben en naar gedragstherapeuten en wekelijks naar de dierenarts moeten

Zo goed als niks... Die van ons kostte dit jaar al 1500 aan dierenartskosten :)). Komen de entingen nog bij.

Voer kost 100 euro per maand.

Als je op cursus wil, kost dat ook geld. Dagopvang kost ook geld.

Zou willen dat honden zo goed als niks kosten _O-.

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:36

Kabayo schreef:
love_mandy schreef:
En vergeet niet dat een hond niet alleen ‘gezellig mee op wandeling nemen’ is. Ze kosten aardig wat werk en training en daarnaast ook nog eens geld.
Dus los van wat hierboven al is gezegd, heb je ook nagedacht over het financiële plaatje?

Honden kosten zo goed als niks, behalve voer en eventuele dierenarts kosten. Ja of je moet echt heel veel pech hebben en naar gedragstherapeuten en wekelijks naar de dierenarts moeten


Een middelgrote hond eet al met gemak 100+ euro per maand inclusief kauwsnacks, als je je dier gezond wilt voeden.
Dat is niet niks. :)
En daar komen altijd de nodige kosten bij. Dagopvang is duur (reken op 20 euro per dag)....

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:37

Dan afhankelijk van het ras naar de trimsalon nog buiten beschouwing gelaten

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:38

Sorry Kabayo, maar dat vind ik Echt heel erg zwart/wit gezegd en ik vraag me echt af wat je dan zo goed als niets vind? Alsof je alleen geld kwijt bent wanneer je een dierenarts moet zien of met pech een therapeut nodig hebt en dat je alleen maar op voer na, klaar bent ermee.

Een hond kost wel meer als alleen voer op maandelijkse basis.

En afhankelijk van wat je voert, hoe groot je hond is en nodig heeft, kan dit aardig oplopen hoor.
Misschien niet als je ALDI brok voert dan bv. Maar de kosten van alles is de laatste jaren toch echt wel omhoog gegaan van goed voer. En als je verder echt alleen maar 1 voerbak aan schaft, 1 lijn en halsband van een goedkoper merk en een speeltje dat je snel klaar bent maar ja dat moet je maar net willen ook op die manier. Ik mis hier toch echt wel enige nuance.

Fatsoenlijke honden spullen (bv een goed merk tuig), veilige spullen (een auto bench bv wanneer je ze veilig wil vervoeren als dit van toepassing is), en meer van dat, kosten best wat geld hoor. Tuurlijk zijn sommige dingen niet voor iedereen een ‘moetje’ om te kopen, maar het zijn wel dingen waar je toch vooraf over moet nadenken wel, dat het best kan zijn dat je ze nodig hebt. Daarnaast moet je idd toch ook voorbereid zijn op die eventuele dierenarts kosten. Je krijgt vooraf geen garantie dat je idd geen pech hebt en wie weet wel voor de stomste dingen ineens bij de DA zit. Onze hond heeft geen erfelijke gebreken maar wel met pech door andere dingen al regelmatig bij de DA gezeten waarbij het in de kosten is gelopen. Door domme pech, wat niet vooraf te voorkomen was.

Maar denk bv. aan titer-bepaling en/of enten wat herhaaldelijk terugkomt, ontworming of preventieve ontlasting onderzoeken, rassen die idd een trimsalon nodig hebben regelmatig, en zo is er nog veel meer. Er hoeft niks mis te gaan om kosten aan je dieren kwijt te zijn naast voer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-24 14:40, in het totaal 3 keer bewerkt