Kater dekt andere kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romantico

Berichten: 423
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Groningen

Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 15:55

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik niet echt antwoord op kan vinden.

Ik heb een Maine Coon kater van net 1 jaar. De reden dat ik deze kater niet castreer is omdat mijn moeder een cattery heeft en hij af en toe een poes van haar mag dekken. Een paar weken geleden was dat dus het geval en heeft hij 2 poezen van mijn moeder gedekt. Beide zijn nu zwanger. Tot zover gaat het allemaal fantastisch. Hij heeft maar op 1 plekje geplast en verder het sproeien doet ie netjes in de kattenbak. Ik ben dus erg gelukkig.

Maar... sinds een dikke week wil hij alles dekken. Zelfs mijn arm als ik bijna lig te slapen :Y) Hier ben ik dan weer minder blij mee. De oudste katten van mij, ook 2 grote coons schudden hem wel af en daarvan zie ik ook geen problemen. Ik heb alleen ook nog een jong katertje van 17week thuis. Dit is een htk'tje. Hij is erg zijn grenzen aan het verkennen en redelijk brutaal! Ook naar de andere katten. Zodra het kan laat ik hem castreren.

Het grote probleem is nu dat de Maine Coon kater het jonge katertje steeds wil dekken. Hij zit er dan ook echt op en bijt in zijn nek, het kleine katerje kan dus geen kant op. Ik haal ze dan uit elkaar en zet ze maar apart. (Niet dat ik ze opsluit ofzo hoor maar gewoon even uit elkaar) Ik begrijp dat dit waarschijnlijk een teken van dominantie is, maar heeft iemand er misschien een oplossing voor. Of, is er misschien niet eens een oplossing voor.

Ik weet dat er hier ook heel wat kattenfokkers op bokt zitten, en hoop stiekem dat iemand dit ook wel eens mee heeft gemaakt en mij misschien kan helpen.

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:24

Misschien is een suprelorin implantaat iets voor je kater? Ik weet niet
of en wanneer hij weer een poes moet dekken? Dit maakt hem tijdelijk
onvruchtbaar en kwa gedrag ook als een castraat. Als je geen poezen
in huis hebt en hij niet binnenkort hoeft te dekken is het de moeite
om hem de implantaat te geven. (dit ivm het niet precies weten hoelang
het werkt) Je kunt eens kijken op kattenplaza...daar loopt al een tijdje
een topic over...door voornamelijk fokkers die ervaringen delen over het
staafje.

Succes...

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:29

Ik zou niet aan een implantaat beginnen, deze zijn niet altijd betrouwbaar. Verder kan je heel weinig doen, het is inderdaad een teken van dominantie. Je zou hem apart kunnen houden maar dat is ook niet ideaal. Laten castreren is een van de beste opties, maar je gaf al aan dat je dat nog niet wilt doen.

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:47

Zolang ts geen poes heeft die gedekt kan worden (oepsnestje) is er geen risico wb
de betrouwbaarheid. Bij sommige katers werkt het 5 maanden bij anderen 14 maanden.
Zo kun je het castreren nog even uitstellen (aangezien het een fokkat is) omdat hij
wellicht nog gebruikt gaat worden.
Er zijn al hele goede resultaten bereikt met dit middel.

Romantico

Berichten: 423
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:50

Ik had inderdaad zoiets gelezen op kattenplaza maar vind het persoonlijk toch te "spannend". Je moet namelijk weer iets in het lichaam inbrengen wat daar niet hoort. Ditzelfde heb ik met een chip, maar dit is echt voor wanneer hij mocht ontsnappen ze mij dan als eigenaar kunnen vinden.

Een implantaat ben ik dus eigenlijk ook niet voor. Verder zijn er geen open poezen hier dus oepsnestjes zijn eigenlijk uitgesloten. Zodra ik een ren heb mogen ze buiten. Absoluut niet los dus.

Het castreren word later wel een optie hoor. Alleen op dit moment liever niet omdat hij gewoon erg groot is, pluimen aan de oren heeft.. nouja gewoon rastypische eigenschappen die je graag door wilt geven. Zijn vader is na 2 nesten al gecastreerd omdat hij ging sproeien. Omdat we wel graag door willen gaan met deze lijn hou ik hem open. (mocht hij gaan sproeien gaan wel gelijk de ballen er af)

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:46

Mijn Brits Langhaar kater heeft ook een suprelorin staafje gehad.
Het werkte erg goed ;) Bijna anderhalf jaar.
Ik heb wel open poezen in huis.

Maar ineens is het uitgewerkt, zonder dat ik het doorhad.
En dat resulteerde is twee nestjes van elk zes kittens.

Mijn kater is nu gecastreert en de poezen gaan binnenkort ook heen.

Dus zo'n staafje is echt aan te raden hoor. Mijn kater werd er zelfs veel mooier door.
En het sproeien en zn geur was ook na een maand over. ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:44

Hij heeft ontdekt waar Abraham de mosterd haalt en vindt dat blijkbaar erg leuk!
Het staafje is misschien niet de beste oplossing maar je andere kat steeds in de stress en een gefrustreerde kater in huis ook niet! Als hij voorlopig niet mag dekken zal hij zijn frustraties blijven uitoefenen en hem apart houden is ook niet leuk. Ik zou toch voor het staafje gaan.

Is hij al wel getest op HCM etc?

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:20

alsje geen open poezen heb zou ik niks in lichaam stoppen!
dat andere kater dekt tja kan geen kwaad
hier doen 2 broertjes dat ook welleens *beide kastraat* en soms meer dan anders.
ik geef ze dan zetje van kappe nou..

als mijn kater te hitsig was moest ie altijd even paar uurtjes afkoelen in de badkamer..
(toen ie nog open was) en hielp wel...

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:39

zou hem zeker niet laten dekken met dit leeftijds verschil en vooral gewichts verschil. Dit kan problemen aan skelet gaan geven voor je kitten als het vaak gebeurd.
Ken zelf een coon die nooit gedekt heeft en vroeg gecastreerd (half jaar) is maar wel bepaalde andere katten probeerd te dekken (poes/kater wel/niet geholpen maakt hem niet uit) als hij de kans krijgt. Dus castratie maakt echt niet dat ze ook gelijk niet meer willen dekken. Sommigen zijn gewoon heel hitsig.
Zou er zelf voor kiezen ze apart te zetten als je er zelf niet op kan letten.

Romantico

Berichten: 423
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kater dekt andere kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:17

Hmm bedankt voor de tips. Ik snap echt werkelijk niets van mijn kat. Gister ging hij opeens aan de haal in zijn bek met het kitten. Zoals een moeder ook wel met haar jonkies doet (vooral in de natuur). Dan haal ik het kitten daar weg en kijkt de kater me aan met een onnozele zielige blik. Is zich volgens mij van geen kwaad bewust. Het kitten heb ik al vanaf dat het 6week is, dus veel te vroeg bij de moeder weg, sabbelt en zuigt ook nog aan dingen. Hij stelt zich dus ook heeeeeeeeel afhankelijk/aanhankelijk op tegen de kater. Gaat er gewoon voor zitten miauwen.

Moeilijk moeilijk die katten. Ik wil zo graag alles goed doen...