[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:34

Sja... waanbeeld, je hebt me nog steeds niet overtuigd dat het een waanbeeld is...
Ja dat vind jij, maar waarom zou ik jouw mening als feit moeten aannemen?

Binnen mijn ras is er voldoende bloed te vinden wat onverwant is en genoeg dieren die gewoon functioneel gebouwd zijn. Ik zie het nut van vreemd bloed inzetten ook totaal niet bij de rottweiler .(om bij mijn eigen ras te blijven)
Daarnaast, stel dat je idd wel in de knel komt, wat moet je er tussendoor gooien zonder dat het ras inboet op punten als kracht, moed en karakter?

Grootste probleem is niet het raszuiver willen fokken maar het fokken op vooral uiterlijke kenmerken die geen functioneel nut hebben... zoals idd schattige koppies waar hersenen in de knel komen, een platgeslagen gezicht waarsoor een hond amper kan ademhalen of dat als hij niest het beest het risico loopt dat de ogen uit de kassen schieten... dat is niet gekomen omdat een ras een gesloten boek voort maar omdat mensen iets leuk vinden en niet verder denken dan dat....


Edit: wij zijn al even op zoek naar versterking van het huisdierenbestand.
In de zoektocht kom ik idd ook voorbeelden van modefok tegen, grote zwaar gebouwde honden, honden met een modehoofd waarbij de overgang voorhoofd naar neusbrug heel scherp is em de neus relatief kort. Die vallen voor mij direct af, totaal niet functioneel voor de sport.
Dan wil je beperkt gewicht, atlethische bouw en voldoende ruimte in de kop om een mouw goed vast te pakken en een lijf wat voldoende lucht kan rondpompen.
Maar gelukkig zijn er meer functionele fokkers dan modefokkers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:11

Kuggur schreef:
Nog steeds op de man hé, nou ja, toont in ieder geval aan dat geen betere argumenten in huis hebt.


Ik kan er niks aan doen dat jij onzin beweert, dat doe je zelf. Lees je eens in in de fokkersreglementen zou ik zeggen. Omdat veel ijslanders op het moment ZE hebben is het nog niet zo dat ALLE IJslanderfokkers bezig zijn het ras kapot te fokken.
Het enige antwoord dat jij steeds op mijn argumenten hebt is dat ik op de man speel terwijl ik duidelijk aangeef dat jij er naast zit met je verwijten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:02

Oh, wil je liever voorbeelden uit de paardenwereld? Friezen met dwerggroei en waterhoofden. Recessieve genen die tot expressie zijn gekomen door in een gesloten stamboek inteelt te bedrijven (oh nee dat noemen jullie lijnteelt hé, inteelt klinkt een beetje vies).

En dit is wat in de hondenwereld op grote schaal gebeurt, met alle gevolgen vandien, of moet ik al die genetische afwijkingen in de "raszuivere" conformatie fok gaan optellen, of al die rassen die al kapotgemaakt zijn door twijfelachtige "raszuiverheid" misvattingen (weet je wie die óók had...?).

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Wat zal het voor jou dan een vreugde zijn om te horen dat onze rasvereniging, die in 2011 is opgericht, zich juist inzet om al die misstanden te voorkomen en uit te bannen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:30

Ik ben extatisch.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:54

Als de zure zeik toon weer de kast in mag zou dat fijn zijn... hier schiet geen enkele discussie wat mee op.
en als je er overtuigd van bent dat je de waarheid in pacht hebt kunnen we sowieso net zo goed ophouden


Edit: niet iedere rasvereniging id ruk en alleen maar bezig met verneukte honden fokken Kuggur.
Nogmaals, bij de honden is het probleem niet gesloten boek, maar mensen die een uiterlijk kenmerk boven al het andere stellen
Edit twee

(hierboven is mijn mening.)

op het moment dat het gesloten boek wel de issues veroorzaakt dan is idd outcross de enige oplossing. Of gewoon kappen met een ras... dat is in sommige gevallen misschien nog het beste
.. nogmaals , mening. Geen feit

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:46

Een andere kijk op lijnteelt.
caninechronicle.com/current-articles/outcrossing-if-when-and-why

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:59

Ik zie niet in hoe die link "een andere kijk" zou vertegenwoordigen.
Het beschrijft gewoon conformatiefok dmv lijnteelt (=inteelt). Het beschrijven van de gevolgen van outcross ( verlies van uniformiteit) als een "tragedie" is tekenend voor de gangbare denkwijze. De schrijver van het artikel zet duidelijk conformiteit boven alles.
Met deze wijze van fokken is het slechts een kwestie van tijd voor het betreffende ras net zo eindigt als dd engelse buldog (of de pug, de chihuahua, de duitse herder de cavalier, etc etc etc). Uitsluitend een kwestie van tijd.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:41

Vertel eens wat volgens jou de ideale manier van fokken is, Kuggur. En blijven er dan überhaupt nog rashonden bestaan?

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:48

Tja dat is jouw mening. Ik ken fokkers van de mopshond,de duitse herder en de chihuahua die via rvb en de desbetreffende vereninging fokken en ik zie de problemen niet die jij benoemt. Zie die problemen vooral bij de zogenaamde raszuivere varianten zonder stamboom.
Kijk ik fok een zogenaamde mode hond. De shih tzu. En als ik zie wat er gebeurd met dit schitterend ras word ik er verdrietig van. Ik wil niet zeggen dat dit alleen maar gebeurd bij de stamboomloze raszuivere shih tzu. Over het algemeem zie ik de stamboomloze hondjes met ademhalingsproblementiek, allergieen,putella luxatie en entropion.
Ik fok gemiddeld 1 nest per jaar. Ik fok op gezondheid, schoonheid en karakter. En ik doe aan lijnteelt en dit is een weloverwogen en bewuste keuze. Er is in vorige nest een outcross gedaan ook een weloverwogen keuze. Dit omdat mijn teven aan de kleine kant waren. De reu kwam uit een 'vaste' lijn bij een fokker die al een tijd haar eigen lijn heeft ontwikkeld. maar dus ook een verankerde lijn. Dit doe ik zodat ik weet wat ik binnen haal.
Ik kan terug gaan in mijn lijn om te achterhalen waar een ziekte of karakter kenmerk vandaan komt. Zo heb ik een combinatie gemaakt die ik nu niet meer zou maken.
Mijn hondjes worden boven de 12 jaar, hebben een gemiddeld nest van 5 en ik ga alleen naar de dierenarts voor de inentingen.
Doe je nu aan lijnteelt of outcross het belangrijkste is dat je weet waar je mee bezig bent. En ik ga weleens naar een tentoonstelling en natuurlijk wil ik winnen maar dat gaat nooit ten koste van de gezondheid van mijn honden. Want daar is mijn liefde te groot voor. En ik denk als je uit liefde voor het ras fokt dan kan je niet bewust een zieke hond fokken die er schitterend uitziet of een goede bijt heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:29

Anoniem schreef:
Vertel eens wat volgens jou de ideale manier van fokken is, Kuggur. En blijven er dan überhaupt nog rashonden bestaan?

In willekeurige volgorde de belangrijkste punten.
1. Fokken op functie. Vorm volgt functie, niet andersom ( hoewel die onzin werkelijk geloofd wordt in conformatiekringen).
2. Open registratie.
3. Veel meer variatie toestaan binnen een ras. Waarom betekent "raszuiver"tegenwoordig dat honden binnen een ras er moeten uitzien als klonen van elkaar?
4. Gezondheid voorop. Dragers van genetische defecten castreren. Ophouden bepaalde uiterlijkheidskenmerken te extreem te laten worden.
5. Er alles aan doen de inteeltfactor binnen de raspopulaties te verkleinen (momenteel stijgt deze constant)

Dat betekent niet dat rashonden zullen verdwijnen, rassen waren er lang voor conformatie betreurenswaardig genoeg in de mode kwam. Wel dat mensen hun ideeën over wat een rashond is zullen moeten aanpassen. Het zou veel beter zijn datgene te fokken wat rasverenigingen definiëren als "type".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:26

Kuggur schreef:
[naam] schreef:
Vertel eens wat volgens jou de ideale manier van fokken is, Kuggur. En blijven er dan überhaupt nog rashonden bestaan?

In willekeurige volgorde de belangrijkste punten.
1. Fokken op functie. Vorm volgt functie, niet andersom ( hoewel die onzin werkelijk geloofd wordt in conformatiekringen).
2. Open registratie.
3. Veel meer variatie toestaan binnen een ras. Waarom betekent "raszuiver"tegenwoordig dat honden binnen een ras er moeten uitzien als klonen van elkaar?
4. Gezondheid voorop. Dragers van genetische defecten castreren. Ophouden bepaalde uiterlijkheidskenmerken te extreem te laten worden.
5. Er alles aan doen de inteeltfactor binnen de raspopulaties te verkleinen (momenteel stijgt deze constant)

Dat betekent niet dat rashonden zullen verdwijnen, rassen waren er lang voor conformatie betreurenswaardig genoeg in de mode kwam. Wel dat mensen hun ideeën over wat een rashond is zullen moeten aanpassen. Het zou veel beter zijn datgene te fokken wat rasverenigingen definiëren als "type".


1. De witte herder heeft een zeer functioneel gebouwd lichaam. En rechte rug doordat het kruis niet afhangt. Snuit, oren, ogen, staatsdracht, diepe borstkas dus goede longinhoud, enz. allemaal functioneel gebouwd en zeer gelijkend met de wolf.

2. In welk opzicht open? Leg eens nader uit?

3. Variatie is er in de zin van dat alle lengtes vacht varianten met elkaar gekruist mogen worden, dus langharen met stokharen, langstokharen met lang of stok, lang met lang enz.
Persoonlijk vind ik bij sommige fokkers een eigen type hoofd ontstaan tijdens de ontwikkeling van hun eigen lijn. Mijn oudste heeft een typische Timberhoeve kop, mooi grof. Mijn jongste heeft meer een wolvenkop die ik typerend vind voor zijn lijn.
Voor een leek kan het zijn dat witte herders allemaal op elkaar lijken maar gooi je er 200 bij elkaar dan zal ieder baasje feilloos zijn hond eruit pikken omdat alle honden toch hun eigen uitdrukking hebben een lichamelijk toch allemaal iets van elkaar verschillen. De één heeft een iets kortere staart, de ander staat iets hoger op zijn poten, weer een ander heeft franjes aan zijn poten. De een is spierwit, de ander heeft een lichte zweem wildkleur op zijn rug. Geen hond is identiek.

4. Honden met afwijkingen worden afgekeurd voor de fok. Wanneer er bij het uitgebreide gezondheidonderzoek een mankement wordt gevonden of een erfelijke aandoening dan krijgt deze hond geen certificaat en mag deze hond dus ook niet worden ingezet.
HD, ED, DM, MDR1 enz moeten goed zijn.
Van uiterlijke extreemheden is binnen ons ras geen sprake. Honden met een afhangend kruis worden afgekeurd (maar die worden ook niet gefokt binnen ons ras, outcrossen met Duitse herder met afhangen kruis is niet gewenst).
Castreren is wel heel rigoureus. Waarom zou je een dier zijn lichaam aantasten terwijl het dier geen blaam treft. Het is de mens die op de juiste manier met een defecte hond hoort om te gaan.

5. De inteeltfactor binnen ons ras daalt dankzij een fantastisch fokbeleid en mede omdat er tegenwoordig dankzij internet veel buitenlandse bloedlijnen ter beschikking komen. Mijn reu heeft inmiddels nakomelingen in twee Oostbloklanden dankzij het bestaan van o.a. Facebook.
Ons ras is pas sinds 2003 erkend dus wij hebben daardoor een beperktere keuze uit verschillende bloedlijnen, vergeleken bij een ras dat al lang bestaat.
Daarnaast zijn het niet de rasverenigingen maar is het juist de FCI die idioot beperkende maatregelen oplegt waarbij ze het bijna onmogelijk maken om inteelt te voorkomen. Onze rasvereniging is hierover uiteraard een strijd aangegaan maar als je dus ergens kwaad op moet zijn dan moet je bij de FCI aankloppen (en bij de Raad Van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland, want die handhaaft het beleid van de FCI).

Dus zo slecht doen wij het nog niet :Y)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:43

Ik zeg ook niet dat jullie het slecht doen. Je neemt deze discussie wat persoonlijk ben ik bang.
Als jullie rasvereniging hierover in strijd is met de FCI is dat toe te juichen, en het is zeer positief dat meer en meer mensen die zich met hondenfok bezighouden de gevaren van lijnteelt inzien, en zich niet onder de FCI en hun belachelijke regels schikken.

Mijn kritiek was absoluut niet gericht op het fokken van witte herders. Kan ook niet; daar ken ik het te weinig voor. Je zegt dat functionaliteit een belangrijke factor is, en dat neem ik van je aan. Interessant zou zijn welke functies (werk? sport?) en wat voor criteria daar worden aangelegd. Maar niet zo relevant voor deze algemene discussie.

Verder vraag je naar wat ik bedoel met "open" registratie, wel, het tegenovergestelde van een gesloten... :D

Ik krijg de indruk dat we er niet zó verschillend over denken Repelsteeltje.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:01

Anoniem schreef:
Wat zal het voor jou dan een vreugde zijn om te horen dat onze rasvereniging, die in 2011 is opgericht, zich juist inzet om al die misstanden te voorkomen en uit te bannen.

Maar is het niet zo dat deze rasvereniging juist een afsplitsing is van de oorspronkelijke rasvereniging en wel omdat er binnen de smalle basis van het ras onderling toch teveel meningsverschil/vriendjespolitiek was? Dit is geen aanval, ik ben geen fokker en heb er niet heel veel kennis van.( ben wel al ruim 15 jaar in het bezit van raszuivere witte herders met stamboom dus heb deze splitsing aan de zijlijn meegemaakt.) En een jaar of 10(?) geleden waren er ook wel heel veel dekkingen met 1 reu, weliswaar vers bloed, maar als leek durf ik toch te zeggen dat dat het verbeteren wel in de weg staat en dat moet voor de fokker wel hoofddoel zijn vind ik; verbeteren, niet vermeerderen van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:38

Ja dat klopt. Veel honden waren terug te herleiden naar 2 reuen ( maar dan wel heel ver terug). Ik denk dat ik wel weet welke reu jij bedoelt (i). Die hond komt in mijn lijnen niet voor.
Inmiddels zijn er zelfs 3 rasverenigingen :')

Functionaliteit in de zin van dat de hond voor zichzelf als een gezonde hond kan functioneren, Kuggur.
Maar ook dat ze als waakhond, politiehond, schapenhoeder, hulphond, speurhond, in de hondensport enz ingezet kunnen worden zonder dat ze hinder ondervinden van lichamelijke afwijkingen/ misvormingen. Ook moet het karakter functioneel zijn en de hond zich goed kunnen aanpassen aan situaties.

Uit het eerste nest van mijn jongste reu is een pup naar de politie in Duitsland gegaan, 1 naar iemand met een beveiligingbedrijf en 1 wordt als hulphond opgeleid. Dat ben ik best trots op. Sterke goed gebouwde stabiele veelzijdige honden.

( Kijk dan wat een prachtig "kleinkind" :o )


Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:22

Ik vind de registratie nog niet eens zo gesloten, je kunt een nergens geregistreerde lookalike laten aankeuren en, wanneer hij wordt goedgekeurd, er een (leeg) stamboom bij aanvragen. Of je daarmee moet gaan fokken... dat ligt er maar net aan.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:24

Wow, dat is een wel heel veelzijdige worp dan! Hoop dat ze het waar kunnen maken, de belangrijkste reden dat wij destijds voor een witte kozen was omdat ze op en top herder zijn maar wat gematigder in hun werklust waardoor ze voor ons de ideale huis-/gezinshond zijn.
Dat van die 3 verenigingen wist ik niet eens, het ontstaan van de 2e was voor mij reden om geen lid meer te blijven, al dat gedoe binnen zo'n kleine club was voor mij niet in het belang van het ras. (hoewel dat meer aan de oorspronkelijke vereniging lag dan aan de nieuwe...) Ik vind wel dat er in korte tijd grote vooruitgang geboekt is, mede doordat het karakter nu veel meer meeweegt en er, als ik het goed heb, geen combinaties herhaald mogen worden?
Prachtpup trouwens, snap dat je trots bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:49

De Fokker van de moederlijn van die pups fokt al meerdere generaties honden die goed kunnen en willen werken en daarbij ook goede familiehonden zijn. Mijn reu kan ook heel goed schakelen. Hij is mega fanatiek in zijn werk ( hier waakhond) maar ontzettend stabiel en een geweldige betrouwbare rustige familiehond. Hij kan uren rennen door het bos maar wanneer je een dag geen tijd hebt blijft hij netjes de hele dag rustig op de achtergrond. Geen zenuwpees, niet agressief, zeer aanhankelijk en onverschrokken... en heel belangrijk, geweldig met kleine kinderen! Ik ben ook echt heel gek met die hond, zo'n fijn karakter.
Gefokt door een andere bokker :)
Zo'n goed stel als ik nu heb heb ik nog niet eerder gehad. Ze gaan idd echt vooruit in hun ontwikkeling. Ook zie ik veel fokkers tegenwoordig zelf werken met hun honden. Pakwerk, schapen drijven, speuren e.d.. Laatst via de vereniging nog een workshop speuren gehad. Ik hoop dat ze volgend jaar er weer één organiseren, dan doe ik met mijn andere reu mee. Was echt leuk om te doen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:45

Hallo
Wij hebben besloten onze 3 jarige Vizsla teef te laten dekken (ong april)
Dit zal voor ons de allereerste keer ooit zijn dat we puppys fokken. :j
Alle advies en tips zijn dus welkom !

Meet : Arany Mezo Alexia ! *D

Afbeelding

Als ik het hier snel lees ,gaat het er aardig heftig aan toe hier ? :P
Dat is vast niet altijd het geval toch ?!
Ik zal als het uitkomt dit topic helemaal (proberen door te) lezen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:12

Kijk eens naar deze filmpjes over de vreemde /slechte verandering van bekende hondenrassen naar de smaak van de mens..
Triest ! ;( (misschien zijn ze al geplaatst ,ik heb het hele topic nog niet gelezen)




Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:29

Zijn jullie lid van de viszla vereniging Amaze? Ik heb een vroegere klasgenote in Oirschot wonen, en die heeft ook een viszla van een goede fokker en uit die hond heeft ze ook nog een nestje gefokt en daar één pup van gehouden. Ze zijn ook medisch doorgelicht om mee te fokken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:16

Ja hoor ik ben lid van De NL Vizsla vereniging .


Alexia wordt in maart 3 .We hebben haar bij een fokker gekocht die al 35 jaar Vizslas fokt . Haar moeder was bv NL en Europees jeugd kampioen .
Zelf heeft ze 2x U behaald en daarbij reserve CAC ( Ze heeft aan de verplichting voldaan van min iig 2x ZG , dus geen shows meer ;) )
Ze heeft ook HD A
Verder heeft de Vizsla geen verplichtingen tav gezondheid.Het is dan ook een relatief gezond ras.
Wel moet een van de beide ouders aan bepaalde eisen voldoen wat betreft Jacht diploma's
De reu is uitgezocht (Belgie) en een dekaanvraag is ingediend.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:55

Hoe weet je dat het een gezond ras is als je niet test?

Bij ons zeggen ze ook dat ED niet voorkomt. Geen idee, we testen niet. Het komt in de US wel voor, dus wie weet...

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:17

Neej schreef:
Hoe weet je dat het een gezond ras is als je niet test?

Bij ons zeggen ze ook dat ED niet voorkomt. Geen idee, we testen niet. Het komt in de US wel voor, dus wie weet...

Als bepaalde gezondheidsproblemen vaak voorkomen,dan zal een rasvereniging het besluit nemen om zijn fok dieren verplicht te laten testen ....toch ?

Ik weet dat als een Vizsla ,of een van zijn of haar nakomelingen een epileptische aanval krijgt ,mag er ook niet meer me gefokt worden (en de nakomelingen )

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:52

Toch apart dat je niets hoeft te testen. Eigenlijk heeft elke club wel iets wat moet omdat dat is aangegeven door de regering.
Volgens mij is HD foto's wel heel verstandig.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 28-01-16 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt