[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:39

Hier een video over het (door) fokken van rashonden !!! shokkend maar waar !!!


kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:57

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/03/aan ... rashonden/

Ik ben het ermee eens dat fokkers die willens en wetens fokken met dieren waarvan ze weten dat er bepaalde erfelijke afwijkingen in de bloedlijnen zitten aangepakt moeten worden.
Maar ik vind het ronduit te belachelijk voor woorden dat je straks als fokker zijnde voor alles aansprakelijk gesteld kan worden als er een erfelijk dan wel aangeboren gebrek zich openbaart.

Zeker het stukje dat ze zeggen dat als je een rashond koopt, dat je er dan vanuit mag gaan dat deze op gezondheid gefokt is :?
Een rashond heeft een stamboom, maar een stamboom is enkel een afstammingsbewijs en zegt helemaal niks over de gezondheid. Iedere Jan doedel die fokt met twee stamboomhonden kan een stamboom aanvragen, zonder dat deze honden getest zijn op erfelijke afwijkingen. Dus waar blijf je dan?

Ook het feit dat er multifactoriele erfelijke afwijkingen zijn, wat dus inhoudt dat het milieu waarin de hond opgroeit van essentieel belang is tot het ontwikkelen van bepaalde afwijkingen.
Dus te denken aan voeding, opvoeding en beweging.
Een hond moet het in de genen hebben om iets te kunnen ontwikkelen, maar daarbij zijn invloeden van buitenaf van essentieel belang bij het opgroeien van een jonge hond. De mate waarin de hond dan deze afwijking ontwikkeld heeft wel degelijk te maken met invloeden van buitenaf.
Maw als je dus als koper zijnde roekeloos omgaat met je pup en ze blootstelt aan allerlei gevaren en deze pup dus een erfelijke afwijking ontwikkeld in een zodanig ernstige mate, dan kan je de fokker aansprakelijk stellen en nog schadevergoeding vragen ook |o

Ik vind dat echt ronduit te belachelijk voor woorden :x
Dan zijn we als fokkers zijnde toch klaar? Want er is geen één fokker die alleen maar honden fokt die allemaal gezond zijn en geen erfelijke of aangeboren afwijkingen heeft / krijgen.
We hebben het hier allemaal over levende wezens die toch een behoorlijke DNA poule beschikken en wij als fokkers zijnde kunnen niet beïnvloeden welke pup wat krijgt. Dit is hetzelfde met het menselijk ras. Twee gezond ogende mensen kunnen ook een heel ziek kind of meerdere zieke kinderen op de wereld zetten.

Dus mensen, fok geen rashonden meer, koop geen rashond meer, maar loop naar de boomer van je buurman, want dan kan je dus niet aansprakelijk gesteld worden.
Maar ach laten we niet vergeten dat er daar ook erfelijke dan wel aangeboren afwijkingen in voorkomen, alleen dit zijn geen zwart op wit gegevens, omdat het nergens geregistreerd wordt of kan worden _O-

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:52

Of licht je pupkopers goed voor, noem (in dit geval) dat er veel epilepsie in het ras zit. En als de pup terugkomt met epilepsie, ontken het dan niet en trek hem al helemaal niet van de medicijnen af. De hond heeft meerdere ernstige insulten hierdoor gehad en is op Utrecht beland.

Doe ook geen combinaties waar de afwijking voor komt (dus ook geen HD-C gebruiken bijv.) en je voldoet aan de wet.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:59

Dat is één feit, dat je pupkopers in moet lichten, maar feit twee is dat een pupkoper ook onderzoeksplicht heeft.
En als jij als fokker zijnde de potentiële pupkopers goed inlicht over evt erfelijke of dan wel aangeboren afwijkingen, je met een koopcontract werkt van een rasvereniging waar het ook nog eens in vermeld staat en dat je de pupkopers ook nog een lijst meegeeft wat betreft voeding, opvoeding en beweging om bepaalde afwijkingen ook niet in de hand te helpen?

Ik ben het er absoluut mee eens dat fokkers die dus tegen willens en wetens fokken met honden waarvan bekend is dat deze bepaalde gebreken door vererven, dat deze voor mijn part geschorst moeten worden en geen stambomen door RvB afgegeven mogen worden. Laat ik dat voorop stellen ;)

Maar niet elke fokker kan er wat aan doen als er een pup in het nest zit die toch een erfelijk dan wel aangeboren gebrek ontwikkeld. Wat ik al eerder zei is dat bepaalde afwijkingen ook in de hand geholpen kunnen worden door slechte voeding, beweging etc.
Een goede fokker die begaan is met zijn fokproducten zal ook echt zijn verantwoordelijkheid nemen.

Maar dan komen we bij het volgende punt wat Dier & Recht schrijft en wat ook vermeld staat op hun site.
Dat als een consument een rashond koopt, deze er vanuit mag gaan dat het een gezonde hond is. Zoals ik al eerder schreef is een stamboom niks meer of minder dan een afstammingsbewijs.
Daarnaast vindt ik het belachelijk dat ze een pupkoper een consument noemen, want er kan ook een overeenkomst gesloten worden door twee particulieren. Als je dus gaat spreken van een consumentenkoop en dat houdt dan in dat de hond non-conform is. Maar een consumentenkoop geldt als je iets koopt bij een beroeps- of bedrijfsmatig iemand.
Er zijn ook genoeg fokkers die hobbymatig één nest per jaar fokken, geen handelsnaam voeren ( kennelnaam is geen handelsnaam), niet ingeschreven in het Handelsregister en geen BTW nummer hebben. Dus dan spreek je niet van een onderneming, dus geen consumentenkoop.

Hiermee wil ik dus zeggen, hoe gaan ze dit verantwoorden dan?

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:52

Hee,

Ff een vraagje: Stel een voedster heeft een nestje en een of meerdere konijnen blijven permanent in hetzelfde hok*. *uiteraard groot. Lukt dat of word dat vechten?

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:14

Ik wou een eigen topic openen, maar helaas moest de de discussie hier verder gaan.
Bij deze kopieer ik even wat het topic was, en ben toch heel benieuwd naar reacties.

Na aanleiding van een ander topic, ben ik heel erg benieuwd naar de meningen en redenen van jullie bokkers.


Dit is dan vooral gericht naar de mensen die een nestje willen gaan fokken of gehad hebben.
Ik wil graag de gedachte gang willen begrijpen.
Waarom worden er zoveel nestjes gefokt, just for the fun? Of wil je het ras verbeteren? Andere reden?

Word er dan niet aan gedacht, dat dit enorm zwaar voor de teef is? Dat de teef enorm kan veranderen, zowel lichamelijk als geestelijk? Of alleen maar hoe schattig de puppies wel niet zijn? :+

Mp staat vol en asiels ook. Door alleen maar te vermeerderen, maak je het probleem imo alleen maar erger en groter.

Hebben jullie testen laten uitvoeren? En dan bedoel ik niet, even laten checken bij de DA en klaar.
Waarom heb je voor juist die reu gekozen? Heeft deze goede papieren of... ?
(papieren zegt ook niet alles, I know :))

Brand lossssss!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:21

Ik heb er geen probleem mee als iemand 1x voor plezier een nestje fokt. Als nou de fokkers 2 nestjes minder per jaar zouden fokken.....

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:43

Bij een echte fokker, lijkt het me dat het om het vraag en aanbod gaat. Dat is bij een fun nestje vaak niet het geval. En word ook niet verder gekeken naar genetische afwijkingen ect en bij een (goede) fokker weer wel.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:30

Van marktplaats nestjes word ik zelden blij. Ik wil dieren die op verschillende dingen getest zijn en geen gezeik met problemen die een vorige baas veroorzaakt heeft bij herplaatsers. De goed te herplaatsen honden zijn vaak zo herplaatst of er moet relatief veel geld gevraagd voor worden (soms tot 2x asiel prijs). Ook in asiels zijn de simpele herplaatsers vaak binnen no time geplaatst. Wat lang blijft zitten zijn de honden met serieuze gedragsproblemen, herders, klapkaken en jack husseltjes. Vaak trouwens inclusief die gedragsproblemen: absoluut niet alleen kunnen blijven of serieuze agressie naar mens of dier. Ook daar heb ik geen interesse in. Dan zijn er nog de oudjes en de hond met flinke medische problemen. Maar onze asiels zitten ook zelden vol. Meer Dan een herplaatsbare (niet in quarantaine) hond of 10 zit er zelden in een asiel.

En dus beland je dan bijna altijd bij rasfokkers. Als je dan ook nog fatsoenlijke verzorging van de teven wilt en dus een gezonde hond is de spoeling al dun genoeg, zelfs bij een niet zeldzaam ras.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:54

Per jaar worden er 180.000 honden in Nederland geplaatst.
Van deze honden betreft het een aantal van 35.000 met stamboom, met andere woorden is dat nog geen kwart van de gehele populatie.

De rest van deze honden zijn dus van gelegenheidsnestjes, puppyfarms, oostbloklanden etc etc.
Wie zorgt er dus voor de vermeerdering?

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:04

Fjorj schreef:
Ik heb er geen probleem mee als iemand 1x voor plezier een nestje fokt. Als nou de fokkers 2 nestjes minder per jaar zouden fokken.....


De gemiddelde fokker fokt geen eens 2 nestjes per jaar. Sterker nog, de fokkers die ik ken (met stamboom en aangesloten bij de rasvereniging) fokken vaak niet eens 1 nestje per jaar. Daarbij zijn de stamboomfokkers niet degene die voor een overvloed aan honden zorgen, zoals Kamatz al uitlegt.

Ik ben niet tegen het fokken van kruisingsnestjes of gelegenheidnestjes, als er op afwijkingen getest wordt en er over het nest nagedacht wordt. Niet als er twee honden op elkaar worden gegooid omdat ze allebei zo schattig zijn en de eigenaar graag een pup van haar eigen hond wil. Het is natuurlijk leuk om een nakomeling te hebben, maar je hebt wel een verantwoordelijkheid naar de andere pups.

Van mij zouden de fokkers van de gelegenheidsnestjes net zo hard aangepakt mogen worden als dat de stamboomfokkers nu worden. Laat ze maar aansprakelijk gesteld worden voor de ziektes en afwijkingen die de pups krijgen.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:15

MyWishMax schreef:
Fjorj schreef:
Ik heb er geen probleem mee als iemand 1x voor plezier een nestje fokt. Als nou de fokkers 2 nestjes minder per jaar zouden fokken.....


De gemiddelde fokker fokt geen eens 2 nestjes per jaar. Sterker nog, de fokkers die ik ken (met stamboom en aangesloten bij de rasvereniging) fokken vaak niet eens 1 nestje per jaar. Daarbij zijn de stamboomfokkers niet degene die voor een overvloed aan honden zorgen, zoals Kamatz al uitlegt.

Ik ben niet tegen het fokken van kruisingsnestjes of gelegenheidnestjes, als er op afwijkingen getest wordt en er over het nest nagedacht wordt. Niet als er twee honden op elkaar worden gegooid omdat ze allebei zo schattig zijn en de eigenaar graag een pup van haar eigen hond wil. Het is natuurlijk leuk om een nakomeling te hebben, maar je hebt wel een verantwoordelijkheid naar de andere pups.

Van mij zouden de fokkers van de gelegenheidsnestjes net zo hard aangepakt mogen worden als dat de stamboomfokkers nu worden. Laat ze maar aansprakelijk gesteld worden voor de ziektes en afwijkingen die de pups krijgen.



Ik kan het hier helemaal mee eens zijn.
De fokker van onze hond fokt HOOGSTENS 2 nestjes per jaar. Dus denk ook niet dat het hier aan zal liggen nee.

Misschien zal het ook een gedeelte helpen om een redelijk bedrag te vragen om een advertentie te mogen plaatsen op mp. (mensen zullen minder snel hun hond op mp plaatsen) Dus scheelt denk ik al aanzienlijk.
Daarnaast vind ik, dat er een of ander certificaat vereist moet zijn om überhaupt al een nestje te mogen fokken. Helaas gaat dit in NL allemaal veelste makkelijk!

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:18

Ik ben ook niet tegen kruisingen of gelegenheidsnestjes, zolang beide ouderhonden maar getest worden op evt erfelijke aandoeningen die voorkomen binnen deze rassen.
Net zoals MyWishMax ook al uitlegt ;)

De verantwoording qua gezondheid ligt bij de fokker en heeft niets te maken als wanneer zij zeggen dat ze puur voor zichzelf fokken :?
Zij verkopen de rest van de pups net zo goed als dat een bonafide fokker dat doet.

Maar helaas kraait er inderdaad geen haan naar wanneer zo'n kruising iets mankeert.
Van mij mogen ze zulke mensen ook aan de hoogste boom hangen en niet alleen maar roepen wanneer een bonafide fokker een hond heeft gefokt die op latere leeftijd een aandoening ontwikkeld, dat deze fokker zo slecht is.

We hebben het nog steeds over levende wezens die ten aller tijden een gen kunnen ontwikkelen wat muteert in een afwijking.
Nog steeds hebben we het niet over een fabriek van wasmachines, want wanneer de bevruchting plaats vindt in het fabriekje van een teef heb je daar geen invloed meer op.

Dmv de ontwikkelde DNA testen kunnen we al heel veel dingen uitsluiten omtrent lijders, dragers en vrije honden. Helaas zijn er ook aandoeningen waarvoor nog geen DNA test is ontwikkeld, omdat er ook nogal wat aandoeningen zijn die wat complexer in elkaar zitten dan men denkt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:43

Ik kan het ook niet begrijpen. Maar dat geldt voor alle dieren. Hond of kat niet steriliseren en dan "per ongeluk" laten ontsnappen, en nu is ie drachtig! He wat vervelend nou maar die kleintjes zijn zo lief <3

Heb er geen goed woord voor over. Ik heb een maand of vijf terug een hond naar het asiel gebracht die hier rondrende over de parkeerplaats. Je kon zo al zien dat ie geen vlieg kwaad zou doen, hij was alleen heel speels en snapte nog niet helemaal dat het niet de bedoeling is dat je je kop in de kast steekt om iets lekkers te zoeken :+ Oh, en het is een Stafford kruising en dat zijn gemene vechthonden :j
Ik check nog regelmatig de site van het dierenasiel en mijn hart breekt elke keer als ik zie dat hij er nog steeds zit... Denk dan ook steeds, dat er misschien wel een eigenaar is die een hondje van een pretnestje heeft die misschien wel voor deze jongen was gegaan als een ander niet zo nodig een nestje voor het leuk moest hebben.... ;(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:59

Hoe vaak mij niet gevraagd is of ik een nestje neem met één van mijn honden. De eigenaar van een witte chowchow hier in de buurt vroeg me serieus of zijn hond mijn x-herder mocht dekken. Zó leuk! Niu nee, hoewel mijn teven tot nu toe nooit gecastreerd zijn geweest (om verschillende redenen) komt er bij ons geen nestje. Ik haal geen hond uit het asiel om er straks een aantal in terug te zien belanden. Al vind ik van te voren allemaal leuke baasjes, wie zegt me dat ze de hond na verloop van tijd niet weg doen? Kijk op mp hoeveel jonge honden er worden aangeboden. Honden van 6, 8 maanden,soms zelfs jonger. "wegens tijdgebrek" staat er dan bij. Duh! Dat wist je een paar maanden daarvoor nog niet toen je de pup kocht? En dan één of ander sentimenteel l*lverhaal "alleen naar een goed adres" maar we willen er nog wel even 500 euro voor vangen...
Schandalig hoe er met dieren wordt omgesprongen. Mensen die op mp twee honden aanbieden: de ene heeft nog meer gedragsproblemen dan de andere. Maar ze moeten wèl samen geplaatst worden en ze gaan niet gratis weg...
Maar ik zie ook legio nestjes van Duitse en Mechelse herders. Liefst uit een heftige sportlijn, waar half Nederland totaal niet mee overweg kan. Mensen denk toch eens na voordat je een hond op de wereld zet. Ik ben niet per definitie tegen fokken, niet van rashonden, niet van kruisingen. Maar imo gaat het in de meeste gevallen om de verkeerde redenen en op onverantwoorde wijze. Zo ben ik ook niet tegen het naar Nederland halen van Europese zwerfhondjes, maar waarom moet het weer in zulke belachelijke aantallen?

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:51

kamatz schreef:
Per jaar worden er 180.000 honden in Nederland geplaatst.
Van deze honden betreft het een aantal van 35.000 met stamboom, met andere woorden is dat nog geen kwart van de gehele populatie.

De rest van deze honden zijn dus van gelegenheidsnestjes, puppyfarms, oostbloklanden etc etc.
Wie zorgt er dus voor de vermeerdering?



er is een vraag naar 180.000 pups per jaar

de andere vraag zou natuurlijk zijn,hoé zouden stamboomfokkers ,en dan natuurlijk alleen de allerbeste stamboomfokkers( want ook onder stamboomfokkers zit een heleboel kaf onder het koren) ,ooit tegen een vraag van 180.000 puppen moeten gaan opfokken zonder broodfokker te worden??

ik koop zelf altijd stamboomloos,waarom?? stambomen verdwijnen hier in een la,honden worden allemaal gecastreerd,geen show/sport/fokambities...tja,dan vind ik een papiertje van 600 euro errug veel geld..

en eerlijk gezegd heb ik hier zowel stamboomhonden als stamboomloosjes,als pup tot 11,5 jarige die we opvangen... ze worden allemaal een keer ziek,en zie geen signifikante verschillen in gezondheid tussen stamboomhonden of stamboomloosjes...

ik haal alleen wel mijn puppen bij particulieren thuis en heb wel bepaalde voorwaarden wat ik wil van fokkers....

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:57

Het ging erom dat de fokkers maar een of twee nestje minder per jaar moeten fokken, zodat iemand een gelegenheidsnestje kan fokken. De meeste stamboom / keurfok fokkers komen niet eens aan die 2 nestjes per jaar, elk jaar. Dus dat die nesten nu niet degene zijn die voor heel veel pups zorgen. ;)

In de andere reacties staat dat kamatz ook niet tegen kruisingen, gelegenheidsnestjes enzovoorts is, als er maar een beetje verantwoord gefokt wordt. Er wordt niks gezegd over alleen maar fokken met stamboomhonden.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:26

nou..ik ken meer als genoeg stamboomfokkers die meer als 1 teef hebben,en dus ook zeer zeker meer nesten per jaar hebben liggen...

er is gewoon ook vraag naar niet stamboomhonden en ik zou ook graag een kruising willen hebben...ik ben juist heel blij met mensen die pretnestjes fokken :)

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:31

En wat al eerder in dit topic naar voren is gekomen, is hoeveel mensen dan nog een hond aanschaffen?
Hoeveel impuls aankopen zullen er dan nog zijn? Hoeveel mensen zullen dan nog voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Zou dan de bonafide fokker nog steeds aan de vraag van 180.000 moeten voldoen?
Ik weet wel voor 300% zeker van niet.

Net zoals wat ik al eerder schreef is dat een hond, of het nou een kruising is of een rashond, verantwoord gefokt moet worden! En die verantwoording ligt bij de fokker.

Dat er onder de stamboomfokkers ook genoeg oliebol zit, zal niemand onder stoelen of banken steken.
Maar als bonafide fokker zijnde, die alle testen laat uitvoeren op de ouderhonden en zo goed en gezond mogelijke pups probeert af te leveren, wil ik niet geassocieerd worden met de broodfok!

Iedereen die bewust fokt met ouderdieren die niet getest zijn, mogen aangepakt worden.
Niet alleen de rashondenfokkers waar een ware hetze tegen loopt.
De broodfok lacht in ieder geval z'n l*l uit z'n broek en gaan lekker door met de praktijken waar ze al jarenlang mee bezig zijn, want die zijn blijkbaar onschendbaar!!!
En mensen halen er nog steeds pups vandaan, ondanks dat ze beter weten.....

We gaan niet over één nacht ijs hoor,
Nee in totaal zes nachten en dan hebben ze er één in huis :x

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:35

kimmie261 schreef:
nou..ik ken meer als genoeg stamboomfokkers die meer als 1 teef hebben,en dus ook zeer zeker meer nesten per jaar hebben liggen...

er is gewoon ook vraag naar niet stamboomhonden en ik zou ook graag een kruising willen hebben...ik ben juist heel blij met mensen die pretnestjes fokken :)


Daar ga jij vanuit?
Ik heb hier 10 teven zitten, en heb toch maar één nest per jaar.

Ik heb er één zitten van nu acht jaar, nog nooit mee gefokt.
Twee van bijna zes jaar, nog nooit mee gefokt.
Een van twee en één van drie, nog nooit mee gefokt.

Een van bijna 10, twee nestjes mee gefokt.
Een van bijna acht, drie nestjes mee gefokt.

Een van vier, die nu voor de eerste keer gedekt gaat worden.

En nog twee van acht maanden en dat moet nog maar blijken of deze goed genoeg zijn om voor de fokkerij in te zetten.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:33

ik ga nergens vanuit,voel je niet zo aangevallen zeg..

ik zeg dat ik genoeg stamboomfokkers ken met meer dan 1 teef die dus echt wel meer als 1 nest fokken,tis geen stelregel dat iedere stamboomfokker maar 1 nestje per jaar fokt :n

waar ik mijn dogo teef vandaan haalde ,die man had wel 30 dogo's zitten en toen ik kwam lagen er 3 nesten,en waren er 4 teven drachtig....

en ik wil helemaal niet verplicht worden als koper om een hond met stamboom te kopen :n

ik wil evt ook gewoon een kruising kunnen kopen...en tis nou ook weer niet zo dat elke niet- stamboom hond van ellende uit elkaar valt :D ,daarnaast val ik niet helemaal onderste boven van een evt HD/ED test ..als dát de gezondheid van een hond moet bepalen...

oww en ik ben ook een koper overigens die vandaag kan beslissen dat het wel leuk is dat er een hond bij kan komen,en dan is er waarschijnlijk morgen al 1 in huis...

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:32

Het is ook geen stelregel dat een stamboomfokker meerdere nesten per jaar fokt ;)
En er is geen vraag naar 180.000 honden, er worden 180.000 honden per jaar te koop aangeboden.

Dit betreft een onderzoek:
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4

1. Noodzaak en effectiviteit

Noodzaak van regeling

Naar aanleiding van de opmerkingen van de Afdeling advisering is de nota van toelichting aangevuld met onderstaande cijfers die aantonen dat illegale en malafide fokkerij en handel1 in honden schrijnend en omvangrijk is en dat het niet gaat om incidenten.
Onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) geeft aan dat er per jaar ongeveer 180.000 honden worden aangeboden voor verkoop. Dit zijn voornamelijk pups. Daarvan worden ongeveer 50.000 honden verkocht door illegale dan wel malafide hondenhandelaren. Ongeveer 60 tot 70% van deze honden (30.000–35.0000) mankeert iets. Er is dan sprake van gezondheidsproblemen, erfelijke afwijkingen en gedragsproblemen ten gevolge van onvoldoende socialisatie.
Ook worden vermoedelijk in Nederland jaarlijks zo’n 80.000 pups uit het buitenland illegaal ingevoerd en in Nederland verhandeld. Dit zijn honden die in strijd met Europese regelgeving in Nederland worden gebracht2. De honden zijn bijvoorbeeld niet gechipt, hebben geen paspoort en hebben niet de juiste inentingen. Daardoor ontstaan onder andere risico’s voor de volksgezondheid (waaronder rabiës). Tweederde van deze pups komt uit voormalige Oostbloklanden. Cijfers van de verantwoordelijke Belgische overheidsdienst3 geven aan dat veel honden uit deze landen iets mankeren. Zo is bijvoorbeeld het sterftecijfer van geïmporteerde pups in de eerste zes levensmaanden zo’n drie keer hoger dan van in België gefokte honden. Het is aannemelijk dat dit ook geldt voor de honden uit deze landen die Nederland binnen komen.

Dit onderzoek resulteert van 2012. In 2013 zijn de uitgiftes van stambomen nog meer gedaald en de voorspelling van 2014 is dat er dit jaar nog minder uitgiftes worden gedaan.

Als we het dan hebben over de vermeerdering, waar het in eerste instantie over ging. Denk ik niet dat dat ligt aan de stamboomfokkers.

Dat iemand geen hond met stamboom wil, is ieder voor zich.
Ook zal ik dat niemand verplichten, maar voor de gezondheid van de desbetreffende pups is de fokker verantwoordelijk.
De regels omtrent het fokken van honden moet niet mogen uitmaken omtrent een gelegenheidsnestje, kruisingnestje en met of zonder stamboom.

Er wordt haast nooit met een vinger gewezen naar de buurvrouw die een " oepsnestje " op de wereld heeft geholpen, waarbij er meerdere nakomelingen een erfelijke afwijking hebben ontwikkeld, maar owee als een stamboomfokker dat heeft.
De rechtszaken die lopende zijn tegen stamboomfokkers is gewoon tot in den treure en er komt geen eind aan.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:51

ligt eraan welke site je leest hier staat bv dat er weer 180.000 pups gekocht worden per jaar...

http://uitgelatenhond.nl/broodfok-en-il ... ppy-handel

broodfok,dus echte broodfok ben ik natuurlijk ook op tegen,dat is afschuwelijk,maar en pretnestje..zie werkelijk niet in waarom dit nou altijd als zó slecht gezien wordt...

en dan lees ik nu weer dat elke pretnest fokker dus ook zijn honden moet gaan testen liefst ook nog eens natuurlijk alleen stamboomhonden kruisen,maar...dan moeten ze wel voor puur kostprijs verkocht worden,anders doen mensen het alleen voor de zogeheten "vakantie" ,want verdienen erop,dan ben je meteen die zogeheten broodfokker... :+

ja ja...




echt zolang ik leef fokken mensen met honden,en dat zal wel nooit veranderen ( gelukkig niet) dat mensen een hondje aanschaffen waarmee ze de DA sponseren,is vooral hun probleem en niet de mijne..kan me daar dan ook echt helemaal niet druk over maken...

moet wel zeggen dat die garantie die stamboomfokkers nu op hun hondjes moeten geven werkelijk belachelijk is,en met dat mag wat mij betreft ook per direct afgeschaft worden...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:52

Wij fokken dus een aantal nesten per jaar. Cane Corso's en chihuahua's. Twee rassen, omdat mijn man idolaat is van de Cane Corso en ik ben verslingerd aan de chihuahua. Zonder stamboom, maar wel getest. Wij geven, naar onze mening, zo gezond mogelijke pups af en nieuwe pup eigenaren zijn ook ontzettend tevreden en dat is echt zo leuk.
Mijn eigen gefokte kleine meid, Pebbles, zou ook haar eerste nestje gaan krijgen. Helaas is gebleken dat ze slechte knietjes heeft, dus gaat het niet door. Echt heel jammer, want ik had heel graag nakomelingen van haar gezien (en misschien zelf wat aan gehouden), maar wij proberen, zonder stamboom, het zo goed mogelijk te doen, dus zal zij geen pups krijgen.
Zo kan het dus ook.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:13

Ja die stamboom zegt mij helemaal niets en al die testen ook niet. Ik kijk naar de hond en naar de plek waar hij vandaan komt. En ik hou meer van kruisingen dan van rashonden. Hoewel elke rashond natuurlijk ontstaan is uit een aantal kruisingen...
Neem nou de labradoodle, in onze regio megapopulair. Je hebt de "echte" uit Australië, je hebt ze uit Amerika en je hebt honden die gewoon een labrador en een poedel als ouderdieren hebben. Wat een flauwekul allemaal.