[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaleesa89

Berichten: 517
Geregistreerd: 15-07-14
Woonplaats: Boven stal :D

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:36

Ja naja, weet je gewoon heel het stamboek/raad van beheer/fokkerij is gewoon banketstaaf in Nederland, mensen met daadwerkelijk verstand van een hond zijn moeilijk te vinden en hebben ook nog eens kans niet geaccepteerd te worden omdat hun hond niet lijkt op de moderne variant van t ras maar op de ouderwetse en veel degelijker variant... Als wij bokkers toch eens alles zelf zouden kunnen invullen ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:52

Mizora schreef:
Net als dat het nu gaat. Een stamboom is niet verplicht en ieder dier kan als eerste dier worden opgeschreven (ouders onbekend).

Jack Hussels zijn geen Jack Russell Terriërs, het zijn look-a-likes zonder stamboom. Je ziet maar heel weinig echte Jack Russell Terriërs lopen, de meeste mogen nauwelijks de naam dragen. Ik noem ze om die reden ook standaard Jack Hussels. Echte Jack Russell Terriërs zjin anders van uiterlijk en karakter en gezondheid (gezonder overigens dan de look-a-likes).


In dat geval ben ik wel benieuwd waarom er blijkbaar meer vraag is naar Hussels dan naar "echte" JR's?

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:08

Goedkoper en sneller beschikbaar. Mensen denken dat ze een echte JR kopen, alleen dat er geen stamboom bij zit, want dat is toch maar een papiertje. De meeste mensen denken er niet over na dat er dus ook niks bekend is over de gezondheid. En dat het rare op 3 poten huppeltje bij het 'ras' hoort.

Bij de DH ook zo. Daar zitten pupkopers tussen die denken dat het normaal is dat een jonge hond zo enorm zwalkt. En vaak zijn dat ook mensen die een lookalike kopen, want die rashonden zijn zo ongezond, terwijl je dat van die lookalike helemaal niet eens weet.

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:34

Een Hussel kost zo'n 200€, een stamboom kost meer dan het dubbele. Dit bedrag is trouwens ook verklaarbaar door onderzoeken, dekgeld (i.v.m. onderzoeken van de reu), 2x een show meelopen, extra aangepaste voeding voor teef en pups en dan nog 50€ voor het stamboom. Daarnaast worden JRT niet zo veel gefokt, terwijl je Hussels min of meer op iedere hoek kunt kopen.

Even marktplaats erbij gepakt, want daar beginnen de meeste mensen met zoeken. 152 jack russels volgens de zoekterm van 0 tot 2 jaar. Daarvan is er op het moment 1 (niet eens pup) te koop met stamboom. Via een rasvereniging is vaak te veel werk, zeker omdat je dan ook nog eens moet wachten, dus gaan mensen die week nog een Hussel halen.

Edit: De adviesprijs van het NVJRT
Richtprijs voor pups € 750,00 - € 900,00 per 1 juli 2014
Richtprijs voor dekking: € 600,00 - € 800,00 per 1 juli 2014.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:55

Veel geld voor zo´n keffend opdondertje...

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:11

Ach, een maltezer, havanezer, stafford, yorkshire zijn allemaal zo'n 1200€.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:14

Ook onbegrijpelijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:15

Ik begrijp dat die stambomen geld kosten. Ik begrijp ook dat gezondheidsonderzoeken nuttig kunnen zijn, al worden de rassen er imo niet echt gezonder van (maar misschien was het zonder die onderzoeken nog slechter gesteld met de rashonden)
Maar ik snap ook dat mensen geen 1000 euro of meer willen/kunnen neertellen voor al die "poespas" die uiteindelijk nog steeds nergens garantie op geeft.
Ik ben niet voor impulsaankopen als het om een hond gaat en ben voorzichtig met marktplaats, maar ik begrijp dat mensen geen jaar op een wachtlijst gaan staan. Wèl als je persé DIE hond wil, niet als je net zo lief een hondje neemt dat er niet precies hetzelfde uitziet als al zijn soortgenootjes (ok dit is wat gechargeerd en niet bij alle rassen zo, maar als ik de bruine lab van kennissen uitlaat kom ik heel wat dubbelgangers tegen, IK vind daar persoonlijk niets aan)

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:14


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:45

Quote; Binnen tien jaar mag nog slechts tien procent van de half miljoen rashonden in ons land erfelijk ziek zijn of lijden onder extreme soortkenmerken als een te platte snuit, hangende oogleden of te veel huidplooien.

En dáár moeten we dan blij mee zijn....En let wel, het gaat hier om de honden op de shows, de "top" vertegenwoordigers van deze rassen, dieptriest.

Ook ben ik benieuwd naar de methoden waarmee de rasverenigingen hun populaties doorgefokte degeneraten weer op het goede spoor wil krijgen.

Genadeloos euthaniseren (of evt al die peperdure kampioenen castreren) en de stamboeken openen is imo de enige mogelijkheid, en dat zie ik ze niet doen...

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:21

Sja je moet ergens beginnen hè, van mij mag het wel wat sneller, gewoon outcross toepassen.

Hier een stukje van mensen met de Saarloos die daar mee begonnen zijn (de reacties op vragen aan Franse Bulldog liefhebbers in dit filmpje is dan wel weer jammer)....

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... Radar.html


Genadeloos euthaniseren is wel erg drastisch, neem aan dat dat wat jou betreft dan ook geldt voor een BC die niet kan drijven?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:28

dubbelpost, foutje
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-11-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:28

Jis_ schreef:
Genadeloos euthaniseren is wel erg drastisch, neem aan dat dat wat jou betreft dan ook geldt voor een BC die niet kan drijven?


Wel, euthaniseren is wellicht wat aan de harde kant (je hebt neem ik aan de toevoeging óók gelezen), maar in tegenstelling tot een bordercollie die niet kan drijven gaaat het hier om honden met erfelijke afwijkingen, die ziektes/ lijden veroorzaken. Een bulldog die geen 10 meter kan rennen vanwege dysfunctionele ademwegen is imo beter af onder de groene zoden.

Overigens vind ik dat je inderdaad niet zou mogen fokken met bordercollies die niet uitmuntend kunnen drijven, maar die zijn prima geschikt als sport hond, of huisdier voor de actievere eigenaar.
Eén van mijn honden is die weg gegaan.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:49

Wat ik zo jammer vind is dat ook hier weer alleen de fokkers van stamboomhonden mee te maken krijgen terwijl de broodfok gewoon doorgaat. De meeste rasfokkers, zeker diegene die binnen de regels van hun rasvereniging fokken, willen het toch al zo goed mogelijk doen.

Wat mij persoonlijk stoort in zo'n artikel op de site van het AD is dat er gezegd wordt dat de kruisingen gezonder zijn. In dat onderzoek wat aangehaald wordt was maar 6% van de chihauha's met stamboom! De rest was dus kruising...... Hoe kun je dan in hemelsnaam die conclusie trekken?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:25

Ten eerste trekt het geen kijk- en lezerscijfers wanneer er zou staan dat kruisingen en look á likes ongezonder zijn dan rashonden.
En wat ook wel heel erg typisch is is dat stichting D&R altijd rond deze tijd van het jaar weer een uitzending Radar, Brandpunt etc ertegenaan gooit.

Nu vraagt hij zelfs om donaties om naar de rechter te kunnen stappen om verenigingen e.d. aan te kunnen klagen.
Dhr. Baaij zal wel weer subsidie van het rijk nodig hebben.

We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar is er wat aan de hand binnen de kynologie? Ja.
Moet er wat gebeuren? Ja.
Is het enkel kommer en kwel? Nee.

De faculteit Utrecht is bezig met een nieuw onderzoek en deze zal medio 2015 afgerond worden.
Zolang er nog geen één Da een databestand bijhoudt qua honden met stamboom, kruisingen of de zgn look á likes, is dit argument dat rashonden zieker zijn uit de lucht gegrepen.

En om dan nog even terug te komen op de outcross van de Saarloos. Deze populatie is zo klein dat er bijna geen genetische diversiteit over is.
De Saarloos staat ook niet bekend dat het zo gezond is, zeker de laatste jaren niet. Maar het ras waar ze mee hebben ge-outcrossed en de rassen waar ze mee mogen outcrossen, gaat imo zeker niet bijdragen aan het "gezonder" maken van het ras.
De rassen waarmee outcross gedaan mag worden hebben genoeg genetische erfelijke afwijkingen die bij de Saarloos ook voorkomen. Om maar een paar voorbeelden te noemen; HD, ED, DM, MDR1, Dwerggroei, PRA, Cataract, Slokdarmproblemen.

Vind het ook erg knap om te zeggen dat alle nakomelingen gezond zijn. Het zijn nog pups en dan kan je als fokker zijnde niet zeggen dat het gezonde honden zijn.
Er zijn genoeg aandoeningen die zich pas op latere leeftijd kunnen openbaren, dus mag ze wel oppassen om zo hoog van de toren te blazen.....

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:38

Kuggur schreef:
Jis_ schreef:
Genadeloos euthaniseren is wel erg drastisch, neem aan dat dat wat jou betreft dan ook geldt voor een BC die niet kan drijven?


Wel, euthaniseren is wellicht wat aan de harde kant (je hebt neem ik aan de toevoeging óók gelezen), maar in tegenstelling tot een bordercollie die niet kan drijven gaaat het hier om honden met erfelijke afwijkingen, die ziektes/ lijden veroorzaken. Een bulldog die geen 10 meter kan rennen vanwege dysfunctionele ademwegen is imo beter af onder de groene zoden.

Overigens vind ik dat je inderdaad niet zou mogen fokken met bordercollies die niet uitmuntend kunnen drijven, maar die zijn prima geschikt als sport hond, of huisdier voor de actievere eigenaar.
Eén van mijn honden is die weg gegaan.


Juist door gezonde Border Collies uit te gaan stellen omdat ze niet uit blinken in drijven vergroot je de kans op erfelijke afwijkingen door een kleinere genenpoel of zie ik dat verkeerd?


robeer schreef:
Wat ik zo jammer vind is dat ook hier weer alleen de fokkers van stamboomhonden mee te maken krijgen terwijl de broodfok gewoon doorgaat. De meeste rasfokkers, zeker diegene die binnen de regels van hun rasvereniging fokken, willen het toch al zo goed mogelijk doen.

Wat mij persoonlijk stoort in zo'n artikel op de site van het AD is dat er gezegd wordt dat de kruisingen gezonder zijn. In dat onderzoek wat aangehaald wordt was maar 6% van de chihauha's met stamboom! De rest was dus kruising...... Hoe kun je dan in hemelsnaam die conclusie trekken?


Heb je die aflevering gezien van radar? Erkende fokker die zijn honden gewoon gezond vindt, ze zijn misschien gezond in vergelijking met andere honden van het zelfde ras, kan best, maar het gaat er om dat die neuzen langer moeten, die ogen niet zo uit moeten puilen, schedels niet te klein zijn en dat honden niet zo gebouwd zijn dat pups alleen met een keizersnee geboren kunnen worden. Die erkende fokkers doen inderdaad heel erg hun best om gezonde honden te fokken maar ook om te fokken naar raskenmerken, het laatste zal moeten veranderen om deze rassen gezonder te maken.

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:45

kamatz schreef:
En om dan nog even terug te komen op de outcross van de Saarloos. Deze populatie is zo klein dat er bijna geen genetische diversiteit over is.
De Saarloos staat ook niet bekend dat het zo gezond is, zeker de laatste jaren niet. Maar het ras waar ze mee hebben ge-outcrossed en de rassen waar ze mee mogen outcrossen, gaat imo zeker niet bijdragen aan het "gezonder" maken van het ras.
De rassen waarmee outcross gedaan mag worden hebben genoeg genetische erfelijke afwijkingen die bij de Saarloos ook voorkomen. Om maar een paar voorbeelden te noemen; HD, ED, DM, MDR1, Dwerggroei, PRA, Cataract, Slokdarmproblemen.

Vind het ook erg knap om te zeggen dat alle nakomelingen gezond zijn. Het zijn nog pups en dan kan je als fokker zijnde niet zeggen dat het gezonde honden zijn.
Er zijn genoeg aandoeningen die zich pas op latere leeftijd kunnen openbaren, dus mag ze wel oppassen om zo hoog van de toren te blazen.....


Zo te lezen wel kommer en kwel voor de Saarloos.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:55

Jis_ schreef:
Zo te lezen wel kommer en kwel voor de Saarloos.


Het is gewoon heel erg zonde van zo'n mooi ras.
En dat allemaal te maken heeft met mensen die vroeger alles regeerde. En wanneer je niet luisterde of iets bekend maakte, dan werd je geroyeerd.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:59

kamatz schreef:
Ten eerste trekt het geen kijk- en lezerscijfers wanneer er zou staan dat kruisingen en look á likes ongezonder zijn dan rashonden.
En wat ook wel heel erg typisch is is dat stichting D&R altijd rond deze tijd van het jaar weer een uitzending Radar, Brandpunt etc ertegenaan gooit.

Nu vraagt hij zelfs om donaties om naar de rechter te kunnen stappen om verenigingen e.d. aan te kunnen klagen.
Dhr. Baaij zal wel weer subsidie van het rijk nodig hebben.

We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar is er wat aan de hand binnen de kynologie? Ja.
Moet er wat gebeuren? Ja.
Is het enkel kommer en kwel? Nee.

De faculteit Utrecht is bezig met een nieuw onderzoek en deze zal medio 2015 afgerond worden.
Zolang er nog geen één Da een databestand bijhoudt qua honden met stamboom, kruisingen of de zgn look á likes, is dit argument dat rashonden zieker zijn uit de lucht gegrepen.


Het klopt dat er een onderzoek loopt aan de faculteit. Ben ook heel benieuwd naar de resultaten aangezien mijn ras in dat onderzoek zit. Ook gaat er binnenkort (pin me niet vast op de termijn) een database de lucht in die door dierenartsen gevuld moet gaan worden. Hier kan dan wel worden aangegeven of het stamboom of kruising betreft. Daarnaast zijn wij als rasvereniging bezig om te kijken naar het opzetten van een database om in de toekomst te kunnen kijken of honden gefokt binnen de vereniging gezonder zijn dan honden gefokt buiten de vereniging.

Er moet zeker het een en ander gebeuren maar dat gaat niet van vandaag op morgen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:33

robeer schreef:
Het klopt dat er een onderzoek loopt aan de faculteit. Ben ook heel benieuwd naar de resultaten aangezien mijn ras in dat onderzoek zit.

Welk ras is dat? Gewoon nieuwsgierig ;) .

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:04

Jis_ schreef:
Juist door gezonde Border Collies uit te gaan stellen omdat ze niet uit blinken in drijven vergroot je de kans op erfelijke afwijkingen door een kleinere genenpoel of zie ik dat verkeerd?

Ja dat zie je verkeerd. Het kunnen drijven is dé definierende eigenschap van bordercollies. Uiteraard moet je de genenpoel wel zo groot mogelijk houden (popular sire syndrome vermijden).
Bij werkende bordercollies is het stamboek (ISDS registratie) in die zin open dat honden erin opgenomen kunnen via de ROM weg, Recognition On Merit. Als een hond bewijst een zeer goede schapendrijver te zijn maar geen papieren heeft kan hij zo een registratie krijgen.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:32

Kuggur schreef:
robeer schreef:
Het klopt dat er een onderzoek loopt aan de faculteit. Ben ook heel benieuwd naar de resultaten aangezien mijn ras in dat onderzoek zit.

Welk ras is dat? Gewoon nieuwsgierig ;) .


De Berner Sennenhond *\o/*

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:51

De mopshond is ook zo'n ras wat ontzettend veel door gefokt is en wordt. De reclame van de Gamma gaat hier ook geen goed aan doen vrees ik. Het ras wordt weer in trek en zo wordt er weer met van alles en nog wat gefokt.

Ik heb zelf een mopshond, Rakker, een reu van bijna 7 jaar oud.
Ja hij snurkt, maar ik ken ook genoeg honden met snuit die snurken.
Rakker heeft geen ademhalingsproblemen, hij heeft geen onderbeet, geen extreem uitpuilende ogen.
Hij kan gewoon normaal eten en is fit en fanatiek.
Hij kan een fikse wandeling goed aan zonder er half dood bij neer te vallen.
Hij speelt en rent net als iedere andere hond.

Hij is super goed gefokt, al zeg ik het zelf :) Ben ook lang op zoek geweest naar hem.
Rakker is groter dan de gemiddelde mops...schofthoogte 38cm en 14kg. Tegenwoordig zijn ze veel kleiner en dat veroorzaakt redelijk wat problemen. Ik vind het erg zonde van het ras, want ben echt een liefhebber. Maar ik weet nog niet of ik straks weer een mops zou nemen, mocht Rakker komen te overlijden.

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:41

Jouw hond heeft ook een neus én neusgaten. Is het er één met papieren? Hij ziet er goed uit, zo vanaf je profiel gezien.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:19

Ja, heeft een stamboom. Maar op shows zou hij niet hoog eindigen, gewoon omdat hij niet aan het ideale beeld voldoet. Hij is domweg te groot en te grof. Maar wel gezond!