[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:01

Dat gaat dus echt nooit gebeuren....niet zolang het showgebeuren blijft bestaan en zolang mensen in hun flat gewoon een rottweiler aanschaffen.....dat krijg je echt nooit veranderd!

Neemt niet weg dat je er zelf niet aan mee hoeft te werken, ik wilde vroeger altijd een franse bull totdat ik er achter kwam hoe daar in de fok mee omgegaan werd, ik was acuut genezen!

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:10

Ik snap wel waarom het nooit gaat gebeuren, echter is het zo dubbel er is hoegenaamd geen gezond ras meer te vinden en de rassen die nog gezond zijn zijn niet tot nauwelijks te houden in NL, maar het klagen over ongezond dit en ziekenlijk dat, heeft ook geen meer waarde zolang er geen verandering komt.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:16

Daarom heb ik kruisingen......ik geloof niet meer zo in een gezonde rashond. Ik zeg niet dat alle rashonden ongezond zijn maar ik heb dichtbij teveel ellende gezien om er nog zo in te stappen.

Mensen kopen niet op gezondheid, maar op uiterlijk, ik vrees dat je daar niets aan kunt veranderen.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:21

F 1 honden zoals je aan geeft kruisingen dus, moeten in mijn optiek een meer waarde leveren anders zijn deze honden net zoals veel rashonden vermeerdering en geen verbetering

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:26

ik ga me hier ook even aanmelden :D
zelf heb ik beaucerons, een franse herder die niet heel populair is.
er is nog niet zo lang geleden een heel programma geweest over rashonden vs kruisingen. daaruit bleek dat de kruisingen gezond zijn en de rashonden niet om het zo maar even snel te zeggen..
ik ben zeker van mening dat BIJV al die arme zielige chihuahua s met hun veeel te kleine koppie en uitpuilende oogjes zwaar ongezond zijn. maar waarom worden ze gefokt.. juist omdat mensen het mooi vinden, zo weinig mensen kijken of het karakter bij ze past of de raseigenschappen waar de hond ooit voor bedoeld was bij hun past etc.
ik wilde graag een gezond ras, een ras met een normale neus, normale ogen, normale! hoekingen achter! en die niet doorgefokt is.
daarom zal ik volgend jaar bij het dekken van mijn teef (uit een goede lijn) helemaal naar marseille rijden voor een reu die nog nooit gebruikt is, hij heeft een goede pedigree welke wel bekend is maar niet gek veel gebruikt is, het is een echte werk hond, werkt bij de schapen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:28

Moll schreef:
F 1 honden zoals je aan geeft kruisingen dus, moeten in mijn optiek een meer waarde leveren anders zijn deze honden net zoals veel rashonden vermeerdering en geen verbetering


amen _/-\o_

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:39

essiesilly@ super dat je zo te lezen bewust bent gaan zoeken naar een gezond ras met eigenschappen die jij wil :)
Ben blij dat ik dit lees!! had de hoop al opgegeven in qua honden in Nederland die gezond waren..

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:57

dank je wel, mooi compliment :o *D ik ben zeker bewust bezig, zie het al bij zoveel rassen fout gaan en wij (van het bestuur van de beauceronclub) proberen ook iedereen te adviseren gespreide bloedlijnen te kiezen
de beauceron mag hd A of B hebben maar zelf kies ik het liefst alleen honden met hd A, daarnaast zien wij heel erg streng toe op het karakter, de MAG test is dan ook een van de eisen.
daarnaast fok ik met paarden precies zo, ik heb een merrie met een exclusieve bloedlijn die hier in nederland niet voorkomt (haar vader lopen er hier in nl maar een paar van) en dan probeer ik met de hengstkeuzes ook nog exclusief te blijven. zo fok ik ook niet alleen voor het kwpn, als een duitse hengst mij meer aanstaat en het bloed is apart en kan mooi passen ga ik net zo lief naar duitsland :)

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:37

Voor mij maakt het ook niks uit waar ik naartoe moet rijden.
Ik selecteer de reuen ook en al moet ik ervoor naar Italië rijden....so be it.

Had laatst een schitterende reu gevonden met een hele lage Zuchtwert, maar helaas faalde deze hond op de BSHZS tijdens het manwerk. Het was gewoon om te janken. No way....dat ik deze reu zal gebruiken.
Een DH die mooi is en geen deuk in een pakje boter bijt hoef ik niet. Een DH die goed werkt maar er niet meer uitziet als een DH hoef ik ook niet.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:40

nathalie_v schreef:
essiesilly@ super dat je zo te lezen bewust bent gaan zoeken naar een gezond ras met eigenschappen die jij wil :)
Ben blij dat ik dit lees!! had de hoop al opgegeven in qua honden in Nederland die gezond waren..

En welke honden, lees rassen zijn dat dan?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:43

essiesilly schreef:
dank je wel, mooi compliment :o *D ik ben zeker bewust bezig, zie het al bij zoveel rassen fout gaan en wij (van het bestuur van de beauceronclub) proberen ook iedereen te adviseren gespreide bloedlijnen te kiezen
de beauceron mag hd A of B hebben maar zelf kies ik het liefst alleen honden met hd A, daarnaast zien wij heel erg streng toe op het karakter, de MAG test is dan ook een van de eisen.
daarnaast fok ik met paarden precies zo, ik heb een merrie met een exclusieve bloedlijn die hier in nederland niet voorkomt (haar vader lopen er hier in nl maar een paar van) en dan probeer ik met de hengstkeuzes ook nog exclusief te blijven. zo fok ik ook niet alleen voor het kwpn, als een duitse hengst mij meer aanstaat en het bloed is apart en kan mooi passen ga ik net zo lief naar duitsland :)

Je heb het over de MAG test, toch is deze test voor veel rassen een ondergang qua karakter, sommige rassen behoren scherp te zijn en vertonen van uit oorsprong doel en functie niet dat gewenste gedrag.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:57

@moll je kan bij bijna ieder ras wel iets medisch vinden wat niet oké is...
Zelf heb ik bewust voor een kruising gekozen, dit geeft geen garantie, maar ik krijg er ook geen gratis HD oid. bij ;)

Maar ik kan wel zeggen, mijn hond heeft tot nu toe geen: hart problemen, patella luxatie, hd, ed, epilepsie (oké wat niet is kan altijd nog komen)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:04

Moll schreef:
essiesilly schreef:
dank je wel, mooi compliment :o *D ik ben zeker bewust bezig, zie het al bij zoveel rassen fout gaan en wij (van het bestuur van de beauceronclub) proberen ook iedereen te adviseren gespreide bloedlijnen te kiezen
de beauceron mag hd A of B hebben maar zelf kies ik het liefst alleen honden met hd A, daarnaast zien wij heel erg streng toe op het karakter, de MAG test is dan ook een van de eisen.
daarnaast fok ik met paarden precies zo, ik heb een merrie met een exclusieve bloedlijn die hier in nederland niet voorkomt (haar vader lopen er hier in nl maar een paar van) en dan probeer ik met de hengstkeuzes ook nog exclusief te blijven. zo fok ik ook niet alleen voor het kwpn, als een duitse hengst mij meer aanstaat en het bloed is apart en kan mooi passen ga ik net zo lief naar duitsland :)

Je heb het over de MAG test, toch is deze test voor veel rassen een ondergang qua karakter, sommige rassen behoren scherp te zijn en vertonen van uit oorsprong doel en functie niet dat gewenste gedrag.

ik snap niet helemaal wat je bedoeld, wat denk jij dan wat voor gedrag ze moeten vertonen?
en een ondergang qua karakter.. dat betekend voor mij al dat ze dan niet stabiel genoeg zijn voor in onze samenleving...

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:29

essiesilly"
[quote="Moll schreef:
essiesilly schreef:
dank je wel, mooi compliment :o *D ik ben zeker bewust bezig, zie het al bij zoveel rassen fout gaan en wij (van het bestuur van de beauceronclub) proberen ook iedereen te adviseren gespreide bloedlijnen te kiezen
de beauceron mag hd A of B hebben maar zelf kies ik het liefst alleen honden met hd A, daarnaast zien wij heel erg streng toe op het karakter, de MAG test is dan ook een van de eisen.
daarnaast fok ik met paarden precies zo, ik heb een merrie met een exclusieve bloedlijn die hier in nederland niet voorkomt (haar vader lopen er hier in nl maar een paar van) en dan probeer ik met de hengstkeuzes ook nog exclusief te blijven. zo fok ik ook niet alleen voor het kwpn, als een duitse hengst mij meer aanstaat en het bloed is apart en kan mooi passen ga ik net zo lief naar duitsland :)

Je heb het over de MAG test, toch is deze test voor veel rassen een ondergang qua karakter, sommige rassen behoren scherp te zijn en vertonen van uit oorsprong doel en functie niet dat gewenste gedrag.

ik snap niet helemaal wat je bedoeld, wat denk jij dan wat voor gedrag ze moeten vertonen?
en een ondergang qua karakter.. dat betekend voor mij al dat ze dan niet stabiel genoeg zijn voor in onze samenleving...[/quote]
Als een ras qua karakter eigenschappen niet stabiel genoeg is om in ons land te kunnen functioneren dan móet het ras niet toe gelaten worden , en niet het karakter aan passen om dat jij het ras wil hebben .

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:08

daar ben ik het zeker wel mee eens, maar de mag test is er dus om te testen of de hond hier kan functioneren, haalt een hond zijn mag test niet dan kan er niet gefokt worden via de club.. als alle honden de mag test niet halen ben je naar mijn mening erg fout bezig met de fokkerij!
zo n gigantisch zware test is het nou ook weer niet maar het test wel of de hond overgevoelig reageerd op bepaalde prikkels.. doet hij dit wel overdreven dan moet je er naar mijn mening zowiso niet mee fokken, ongeacht welk ras!

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:12

Ik ken de MAG test en weet waar je op doelt, maar om een voorbeeld te geven de fila brasiliero behoord een karakter te hebben die niet door de test komt toch is dit in het verleden wel geprobeerd, gelukkig is de test niet meer wettelijk velicht na dat de pitbull wet is afgeschaft dat ras verenigingen dit nog steeds door voeren is mij enigszins een raadsel om dat de test train baar is, maar dat is een andere discussie

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:19

ja in dat geval ben ik het ook zeker eens dat zo n ras dan niet thuis hoort in ons land...
en waarom is het een raadsel? bij ons MOET je een gedragtest hebben gedaan, dat is nu de mag test maar deze kan ook veranderen omdat er steeds dingen zijn wat je wilt verbeteren en veranderen. dat mensen trainen dat zal altijd zo blijven met elke test maar daarom moet je met alles wat je fokt zelf dondersgoed je ogen open houden ook qua karakter.. maar om een gedragstest af te schaffen zou ik echt belachelijk vinden

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:23

Ik niet, maar ik ben dan ook zwaar voorstander van behoud van oorsprong, doel, en functie, en zwaar tegen het fokken van honden die op papier een ras zijn en qua uiterlijk er op lijken, maar qua karakter niet zijn, deze honden mogen in mij ogen het ras dan ook niet vertegenwoordigen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:27

jij zou een gedragstest willen afschaffen? en waarom dan precies als ik vragen mag? jij ziet dus liever een hond die in alles bijt omdat hij daarvoor "gefokt is" ?? we leven wel in 2011 he niet meer in de middeleeuwen, vroeger werden er ook honden gefokt om met leeuwen te vechten.. dus dat moet volgens jou nu nogsteeds gebeuren? onder welke steen leef jij?!
ik ben het zeker met je eens dat je een soort van oorsprong moet behouden, werk honden zijn werkhonden maar ze moeten net zo goed mee kunnen komen in deze steeds drukker wordende samenleving, ik bedoel.. jij schrijft toch ook emails ipv brieven? dat is meegaan met de samenleving niet nu nog muurtekeningen maken omdat de mens dat vroeger ook deed.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:34

Nou niet zo doen, doe ik immers ook niet, ik vind dat honden die in onze maatschappij niet kunnen functioneren hier niet horen, en dus buiten de deur gehouden moeten worden, zolang dit niet het geval is is het aan de houder van dit ras.om alles in goeie banen te leiden en te houden als ik een kaukaas aanschaf in rusland weet ik dat ik een hond neem die verschrikkelijk scherp is, is mijn keuze, dus ook mijn verantwoordelijkheid, nu kan ik ook er 1 aanschaffen die qua karakter veel rustiger is en dus qua karakter niet in de standaard hoort, dus in mijn ogen niet het ras vertegenwoordigd waar ik voor kies, het probleem is echter dat veel mensen een bepaald ras kiezen om hun uiterlijk en niet om het karakter deze mensen willen een uiterlijk met een Labrador karakter.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:41

Moll schreef:
, ik vind dat honden die in onze maatschappij niet kunnen functioneren hier niet horen, en dus buiten de deur gehouden moeten worden, het probleem is echter dat veel mensen een bepaald ras kiezen om hun uiterlijk en niet om het karakter deze mensen willen een uiterlijk met een Labrador karakter.


dan zijn we het eens ;) behalve over de karakter test dan :P maar zo is het ook bij paarden, mensen willen een 3 jarig paard wat net ohz is, geweeeeldig kan lopen, het liefste zwart, lekker fel en dan zeuren dat ze er niet op komen... dat zijn in mijn ogen geen paarden mensen, helaas heb je zulke mensen nog veel meer met honden..

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:43

essiesilly schreef:
Moll schreef:
, ik vind dat honden die in onze maatschappij niet kunnen functioneren hier niet horen, en dus buiten de deur gehouden moeten worden, het probleem is echter dat veel mensen een bepaald ras kiezen om hun uiterlijk en niet om het karakter deze mensen willen een uiterlijk met een Labrador karakter.


dan zijn we het eens ;) behalve over de karakter test dan :P maar zo is het ook bij paarden, mensen willen een 3 jarig paard wat net ohz is, geweeeeldig kan lopen, het liefste zwart, lekker fel en dan zeuren dat ze er niet op komen... dat zijn in mijn ogen geen paarden mensen, helaas heb je zulke mensen nog veel meer met honden..

Helemaal met je eens.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:43

*\o/* nu kan ik rustig slapen :D :+

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:16

Ik heb het hele topic doorgelezen en ga niet overal op reageren, maar deze uitspraak viel me wel even op:

daffodil schreef:
Ik snap wel dat al die onderzoeken e.d. geld kosten maar wat als je dat nou volledig oninteressant vind maar wel een hondje wil wat een bepaald uiterlijk heeft? Ik vind onze "designerdogs" ronduit fantastisch en ik denk zeker dat ik over een jaar of 2-3 van één van de twee een nestje wil.


Daar is nou juist waar het fout gaat. Men wil wel het uiterlijk, maar niet betalen voor onderzoeken en de zorg waarmee de combinatie is uitgezocht. Of niet wachten op een met zorg gefokte pup.
Juist de bij de honden die wel op uiterlijk, maar niet met de daarbij behorende gezondheids onderzoeken en uitpluizen van de stamboom worden gefokt lopen het meeste risico op erfelijke aandoeningen.

melissa256

Berichten: 354
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: in de hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:11

ik vindt ook dat katten zo veel mogelijk gesteriliseerd/gecastreerd moeten worden. Ik heb zelf ook al mijn katten (3) gecastreerd, ook diegene die gewoon binnen zitten.

ik vindt dat je wel kruisingen mag fokken. minst ze gezond zijn en het dekken en bevalling natuurlijk gebeurt.
wij hebben namelijk 3 jaar geleden onze mechelaar laten dekken door een rottweiler. onze mechelaar is een ras echte en de rottweiler is ook een rasechte. wij hebben voor de rottweiler gekozen omdat we de hond in kwestie zelf kennen en ook echt een super lief karakter heeft en ook gezond is net zoals onze eigen mechelaar. We hadden eerst verschillende sites doorzocht op leuke mechelaar reu'en om haar mee te laten dekken, of de hond stond met ontblootte tanden op de foto of was niet mooi genoeg naar onze mening dus daarom hadden we voor de rottweiler gekozen. Dit was ons 1e nestje wat we gefokt hadden maar kennissen die op de manege stonden fokte al jaren dus voor vragen ect konden we bij hun terecht en natuurlijk bij de dierenarts die het met ons eens was. Tegen de tijd dat ze moest bevallen is ze niet meer "alleen" thuis geweest (ik en me moeder hadden vakantie) en hebben haar goed in de gaten gehouden en elke keer getempratuurd om haar tempratuur te weten omdat een hond verhoging krijgt als ze gaat bevallen. Ze heeft alles heel goed zelf gedaan, we hoefde haar niet te helpen met de pup schoon te maken en dat soort dingen. ze at alle nageboorte's (of hoe dat heet) op en beet ook de navelstreng door. We hebben daarna de dierenarts gebeld en die kwam 's avonds even langs om te komen kijken naar de pups en naar onze hond. Hij had nog nooit zo'n lieve hond gezien, hij kon de pups gewoon oppakken en nakijken zonder dat ze het erg vond want voor haar is hij natuurlijk een vreemde. ze hield wel alle pups goed in de gaten. ze gaf ze goed te eten en voedde ze heel goed op. ze at echt heel lang de ontlasting op en hield ze goed schoon. maar volgens de dierenarts was dat niet erg. en het zijn ook nog hele leuke lieve honden geworden en ze zijn allemaal (6) weggegaan. nou ja 1 hebben we zelf gehouden.

hier een paar foto's:
deze foto is tijdens de bevalling gemaakt door mij.
Afbeelding
By melissa256 at 2011-12-08

een paar dagen na de bevalling.
Afbeelding

de hond die we gehouden hebben.
http://imageshack.us/photo/my-images/823/armani.jpg/

zijn zusje
http://imageshack.us/photo/my-images/696/bitchyb.jpg/
zijn boertje
http://imageshack.us/photo/my-images/607/rambog.jpg/