Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:35

Citaat:
Orka Morgan verhuist waarschijnlijk van het Dolfinarium in Harderwijk naar de Canarische Eilanden. Het Dolfinarium liet vandaag weten een adoptiefamilie te hebben gevonden in het dierenpark Loro Parque op Tenerife. De Orka Coalitie stapt naar de rechter om de verhuizing tegen te houden.
Morgan werd op 23 juni vorig jaar sterk verzwakt uit de Waddenzee gehaald en kwam daarna op sterkte in Harderwijk. Onderzoek wees uit dat het dier niet meer kon worden teruggezet. Sindsdien was het Dolfinarium op zoek naar een geschikte opvangplek.

Volgens het Dolfinarium is het belangrijk dat Morgan zo snel mogelijk met soortgenoten in contact komt. Het attractiepark heeft bij het ministerie van Economische Zaken een vergunning aangevraagd om het dier te mogen verhuizen.

De Orka Coalitie, die het dier wil terugzetten, heeft vandaag laten weten naar de rechter te stappen om de verhuizing tegen te houden. Volgens de actiegroep zijn 'internationale wetenschappers' het erover eens dat Morgan een geschikte kandidaat is om terugplaatsing in het wild te proberen. Het Dolfinarium hoopt dat de Orka Coalitie afziet van rechtszaken die de verhuizing zullen vertragen.

'De groepssamenstelling en het leefgebied van de orka's op Tenerife sluiten perfect aan bij de behoeften van een jonge orka', zegt directeur Marten Foppen.

Het verblijf van de orka's op Tenerife, Orca Ocean genaamd, is gebouwd in 2006 en is volgens het Dolfinarium het meest moderne onderkomen voor dergelijke dieren in de wereld. De vissen zwemmen in 22 miljoen liter zeewater dat direct uit de aangrenzende Atlantische Oceaan wordt gehaald.

http://www.ad.nl

Nou, dat klinkt al een stuk beter als al het voorgaande nieuws!
Ik was al bang dat ze voor de rest van haar leven in het kleine gedeelte van het dolfinarium moest blijven zitten om centjes binnen te slepen voor Harderwijk.
Hopelijk komt ze nu goed terecht.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-07-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:37

Ik zie geen problemen in de verhuizing! Lijkt me beter dan het dolfinarium en ik denk best dat het goed is voor de Orka :j

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:38

Geweldige actie van de orka coalitie _-:(
Ze zorgen ervoor dat de orka nog langer alleen zit!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:39

Ik denk niet dat nu nog terugzetten in het wild een goede actie is, daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan maar ze kunnen de familie niet vinden. Dan lijkt me de locatie op Tenerife nog beter dan Harderwijk.

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:44

:\ nou noem het maar beter met een paar andere orka's in een badje van 120 meter bij 8 meter diep mogen zwemmen...wauw... -O-

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/at ... ocean.html

ze hadden het arme dier gewoon moeten laten inslapen,deze dieren horen in een oceaan niet in een badje wat niet eens 10x hun lichaamslengte heeft...

triest...

oww en het dier mag ook fijn kunstjes gaan doen voor publieksvermaak...
http://www.youtube.com/watch?v=8bJIShTQ0pE

nee,blijf erbij dit soort walvis achtigen en overigens ook dolfijnen horen niet thuis in dit soort circusachtige badkuipjes...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-07-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:45


PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:48

Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 19-07-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:50

nou noem het maar groot,het is gewoon veel te klein voor meerdere van deze zeezoogdieren..

maar goed zolang er mensen gaan kijken zal het blijven bestaan...helaas...

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:51

kimmie261 schreef:
nou noem het maar groot,het is gewoon veel te klein voor meerdere van deze zeezoogdieren..

maar goed zolang er mensen gaan kijken zal het blijven bestaan...helaas...


Ik bedoelde het ook niet positief Kimmie. Ik bedoelde het qua omvang van het park in zijn totaliteit tov dolfinarium hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:52

je zou bijna naar het dolfinarium toe gaan en het beestje doodknallen. snap niet waarom ze haar niet hebben laten gaan.

Elanor

Berichten: 6783
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:55

Vrouwelijke orka's worden 50 tot wel 90 jaar, leuk om die in zo'n pierebadje van 8 meter diep te moeten slijten als je in het wild tot 350 meter diep duikt en met een snelheid van 30 knopen kan zwemmen.

Waarom gaan mensen niet gewoon met een boot de zee op als ze deze dieren willen zien? Oneindig veel mooier!

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:01


kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:11

tis ook wel erg mooi omschreven dat ze naar een "adoptiefamilie"gaat,ze is gewoon voor vet geld verkocht...

verkocht aan een circus waar ze de rest van haar leven kunstjes mag doen in een kikkerbadje.....tenzij ze slim is,en eerder haar kop kapot gaat slaan tegen de wanden aan van ellende,dan is ze eerder verlost van het rotte leven wat haar te wachten staat..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:00

In ieder geval (om er toch maar even een positieve draai aan te geven) is het bassin groter dan waar ze nu in zit............waar ze nu in zit is helemaal triest.

Berdien

Berichten: 64538
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:28

Nou, joepie. Het klinkt allemaal heel mooi, iemand die niet verder doorleest/zoekt dan z'n neus lang is zal dit inderdaad als een positief bericht zien.

Maar zie.. het is een Amerikaans Dolfinarium. Wordt Morgan daar dan ook ingezet voor shows? Zo ja, dan weten we allemaal dat ze NOOIT meer terug zal keren in de oceanen.

Dieptriest. Arme Morgan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:30

Een blij maken met een dode mus bericht.

Kotsmisselijk word ik van dit soort geneuzel van het Dolfinarium :r. Als het maar geld in het laatje brengt, walgelijke organisatie.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:35

Ik heb vanaf het begin al geroepen dat Dolfenarium dit diertje niet meer terug laat gaan naar de zee.
Heb toen ook direct gezegt dat ze door verkocht zal worden omdat Dolfenarium met sommige andere 'dierentuinen' nog wat goed te maken heeft.

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:23

Pff.. ik word zo moe van deze berichten. Je zou toch denken dat ze in het Dolfinarium en met hun S.O.S Dolfijn toch wel enige ervaring hebben met het opvangen van dieren. Ok, ze hebben bewezen dat ze het dier in leven kunnen houden. Maar ja, nu voor zo'n 75 jaar in gevangenschap blijven houden? Te triest voor woorden.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:13

heel verdrietig.... ze kan niet worden uitgezet omdat ze haar familie niet kunnen vinden... van deze dieren zal geen een haar dialect spreken... het enige pluspunt hier is het zeewater in het aquarium maar verder zie ik geen enkel pluspunt..... ben benieuwd hoeveel Tenerife betaald voor deze nieuwe aoptie dochter....... zucht...

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:14

Jammer dat het zo afloopt voor deze wilde orka!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:19

Die gaat sowieso niet meer terug hoor.. Is ze al veel te 'tam' voor gemaakt..
Dat ze al dachten dat ze niet terug zou gaan is al zo'n driekwart jaar geleden.. Nee als je je er niet voor in zet en trucjes gaat leren dan lukt dat inderdaad zeker niet.. jammer hoor. Maarja beter dan in dat kleine vissenkommetje blijven zwemmen.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:24

Ook echt 'adoptiefamilie' _O- Ze kunnen toch nooit van elkaar wegzwemmen.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:04

Ik hoop dat de orka Coalitie doorzet en die rechtzaak wint, alhoewel ik er bang voor ben. Als er eenmaal veel geld mee gemoeit is, winnen de mensen die het geld willen/nodig hebben meestal. Arme orka, ik snap helemaal al niet waarom ze die orka nooit hebben terug gezet. Je kunt nu eenmaal niet alle dieren redden. Dit dier heeft de vrijheid al geproeft in haar jonge leven, ik denk niet dat ze nu gelukkig is.

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:23

furious schreef:
Ook echt 'adoptiefamilie' _O- Ze kunnen toch nooit van elkaar wegzwemmen.



Ja, en net of ze dan wel kan communiceren met haar "adoptiefamilie". Dan zou ze toch ook gewoon aansluiting moeten kunnen vinden in de natuur. Tenminste zoals het nu gesuggereerd wordt zou dat gewoon mogelijk zijn. Ze kan immers wel binding vinden met een groep in gevangenschap..

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:36

Deze kan idd niet meer terug naar de natuur en ben blij dat ze uit deze bak water weg kan! Ik ben maandje terug naar dolfinarium achter de schermen geweest en gezien hoe deze op mensen reageert en hoe de mensen met haar omgaan. En ze gunnen haar (bijna) alles daarom zijn ze ook niet zo arrogant om Morgan hier te houden. Bij mijn weten en hoe ze over Morgan praten met liefde gaat het niet om geld!!

Ik ben benieuwd hoe ze veranderd want heb haar dus net gezien en zie haar in November in Tenerife.