Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 08:11

Alle orka's in loro parque komen uit andere delen van de wereld. Ze zijn voor zover ik weet wel van dezelfde soort, alleen spreken ze andere dialecten.

Hybride?... lijkt mij niet. En het recht om voort te planten? Wat dachten ze van het recht om te zwemmen en leven?
Ik zie trouwens dat ze zeggen dat Morgan 11 zou zijn. Mijn 7 was wat te laag ingeschat := . Ze was nog geen 2 toen ze binnenkwam in dolfinarium. We zijn nu 7 jaar verder. Nog steeds veel te jong.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:05

Er zijn orca subspieces, iig 4 al erkent ondertussen volgens mij. Dus in zoverre kan hybride wel.

verder helemaal eens met de rest :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:19

Nee ze was 3 toen ze binnenkwam, maar er werd gezegd dat ze jonger was zodat het aannemelijker zou zijn dat ze niet meer uitgezet kon worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110750
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 10:51

Magrathea schreef:
Nee ze was 3 toen ze binnenkwam, maar er werd gezegd dat ze jonger was zodat het aannemelijker zou zijn dat ze niet meer uitgezet kon worden.


Serieus? Is dat bewezen? Vind het wel een kwalijke zaak als dat waar is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:05

Cayenne schreef:
Magrathea schreef:
Nee ze was 3 toen ze binnenkwam, maar er werd gezegd dat ze jonger was zodat het aannemelijker zou zijn dat ze niet meer uitgezet kon worden.


Serieus? Is dat bewezen? Vind het wel een kwalijke zaak als dat waar is.

Staat als het goed is in het artikel wat ik eerder postte. Is ook toegegeven. Was wel geen bron bij maar VN is afaik geen sensatieblad dus het lijkt me dat dat gewoon klopt

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:29

Dan nog klopt er een hoop niet aan dat ze nu drachtig is..

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:31

Magrathea schreef:
Nee ze was 3 toen ze binnenkwam, maar er werd gezegd dat ze jonger was zodat het aannemelijker zou zijn dat ze niet meer uitgezet kon worden.

Die 3 jaar is behoorlijk uit de lucht gegrepen door de FMF. Ik zat er in die tijd een stuk dichter bij dan de gemiddelde Nederlander. En die 2 jaar (of jonger) is veel dichterbij de waarheid.
De reden dat ze niet is uitgezet is grotendeels geld geweest, maar ook (en dat mag je niet zomaar wegwuiven) het ethische dilemma. Ze zou dood zijn gegaan in het wild. Iets wat ik de natuur vind (en dus verdrietig, maar acceptabel), maar wat voor het grote publiek lastig te verkroppen zou zijn geweest.
Een begeleide uitzet, zoals Keiko, waarbij ze gedeeltelijk wild zou zijn was een optie geweest die bij het publiek goed valt. Maare... Je kunt je afvragen of dat voor Keiko een succes was. Ik bedoel: een supersociaal dier dat alleen leeft in semi-vrijheid leeft en aan longontsteking is gestorven... ok hij had ruimte, maar wat moet hij ook eenzaam zijn geweest.
Maar goed, geld voor zo'n begeleide uitzetting is er niet en dus is er voor LP gekozen. Of en hoeveel geld er is betaald weet ik niet. Het ligt eraan aan wie je het vraagt welk antwoord je krijgt, de enige die het weet is de bankrekening van Dolfinarium ;)

Als ik iets heb geleerd van het Morgan-gebeuren is het dat je de informatievoorziening van beide kampen met heel veel korrels (wat zeg ik? potten!) zout moet nemen. Er wordt aan beide kanten gedraaid, aangepast en weggelaten om zaken in het gewenste verhaal te laten passen. Zowel bij FMF, als bij Dolfinarium.

Nouja, of ze nu 2 was of 3... ze is hoe dan ook te jong. En sowieso niet geschikt om in een Dolfinarium te lezen.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:05

Ik kan trouwens nergens vinden dat LP eigenaar is van hun orka's. Zie overal staan dat Seaworld gewoon eigenaar is (incl van Morgan).

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:01


Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:09


Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:56

Echt vreselijk nieuws. Helaas zijn wij die dat vinden ongelooflijk in de minderheid. Op facebook zijn er zooo veel reacties van mensen die o.a. orka’s met honden vergelijken, ze vermenselijken, zeggen dat ze niet beter weten als ze altijd in een kleine ruimte leven en dat het daarom niet erg is, vinden dat orka's recht hebben op voortplanten, zeggen dat ze in de natuur dood was gegaan en dat dat nog erger is etc.
Ik word er een beetje agressief en vooral heel verdrietig van, want zo lang er mensen zijn die er zo over denken, houden dit soort praktijken niet op :(

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:07


Ilse_123

Berichten: 3774
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:43

Triest. Zo ontzettend triest.

Enige lichtpuntje is dat ik wel het idee heb dat Blackfish bij een hoop mensen wat heeft losgemaakt. Hopelijk zet die trend door, Morgan is een verlorenzaak, maar misschien voorkomt het nieuwe Morgans.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:47


eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:34

Precies.. en wat welkom.. nieuw ( wild) bloed in de fokprogramma's.. helaas heeft de free morgan foundation niet veel kunnen doen voor haar. Men had haar veel beter gewoon na rehab weer vrij kunnen laten, en de natuur op zijn beloop laten. Arme Morgan, een echte kermisattractie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:39

Heel cru maar hopelijk gaat heel die zwangerschap mis.. arm dier..

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:25

Ze zit altijd vast met die mannetjes, word dat jong straks niet gewoon gelijk doodgebeten? Morgan zit onder de krassen en wonden van o.a. de hele frustratie in dat basin met die 2 mannetjes... Een jong geven ze 1 tik en dat is toch gewoon het einde dan?

Zéér triest zeker dat ze voor 77% zeker zijn dat ze haar familie hebben kunnen vinden in Noorwegen..

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:45

Ze hebben in loro parque meerdere separatie-baden. Het jong kan dus apart worden gehouden.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:22

assie schreef:
Ze hebben in loro parque meerdere separatie-baden. Het jong kan dus apart worden gehouden.


Enige wat ik daarover kan zeggens is triest. Echt dat dit anno 2017 nog kan :(

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 02:46

Zeer oud topic alweer maar toch een schopje.
Morgan is inmiddels bevallen, en het kalf wordt 24/7 weggehouden van moeder en met de fles gevoerd. Ze/hij is nu 2 maanden oud. Erg triest dit :(


Afbeelding

Mo_86

Berichten: 1249
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 06:30

Vréselijk! Het hele verhaal wat er met het arme beest is gebeurd maakt me nog steeds erg kwaad. En dan nu dit ook nog... Dit soort parken zouden geboycot moeten worden :n

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:45

te triest voor woorden ,maar zolang mensen dit soort circussen blijven bezoeken , zullen ze blijven bestaan ,ik las laatst een bericht dat in rusland 100 orka's in miserabele omstandigheden leefden,gevangen voor ,juist ja entertainment shows...

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:05

Op verscheidene sites lees ik wel dat ze gewoon bij elkaar zitten maar het kalf dus met de fles gevoerd wordt omdat Morgan niet genoeg melk geeft. Blijven erbarmelijke omstandigheden natuurlijk voor zulke dieren..

Dat over die 'whale jail' heb ik ook gelezen ja, verschrikkelijk..

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:52

Op de site van Loro Parque zelf staat het volgende:

Citaat:
Morgan and her calf are separated

In spite of the continuous attempts to help Morgan increase her milk production, it is still low. As a consequence the caretakers have to bottle-feed the calf. To ensure proper feeding and proper development of the calf, the veterinary team decided to separate her from her mother and continue bottle-feeding her in the medical pool until she can eat by herself.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:58

Aah oké dan was mijn informatie al verouderd. Las dat Morgan verder wel een goede moeder was, ontzettend sneu voor beide..