Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:58

Inteelt? Gebrek aan ruimte? Ik denk dat er heel veel factoren een rol spelen. Daarbij vind ik dat er met een orca die doof is, en eigenlijk door natuurlijke selectie niet had kunnen overleven, niet gefokt had mogen worden. Wederom ten koste van de dieren.

Ilse_123

Berichten: 3774
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:26

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het stukje sociale interactie. Morgan is al ontzettend jong van haar moeder geraakt en mist daardoor waarschijnlijk wat belangrijke skills. Daarnaast leven orka's in een matriarchaat, net als bijvoorbeeld olifanten, de moeder, maar zeker ook oma's zijn ontzettend belangrijk in het opgroeien van de jonge dieren. Natuurlijk heeft dit kalf vanaf het begin af aan veel menselijke hulp gehad (en dan vooral in de vorm van voeding), maar ik denk dat je bij een diersoort die zo sociaal en intelligent is als mens geen invulling kunt geven aan het normale opgroeien van een jonge orka. Treurig en ik hoop dat ze snel gaan inzien dat het houden van deze dieren niet goed te praten is.


Overigens is er laatst in Nieuw Zeeland ook een zeer jonge orka aangespoeld. Ze hebben de moeder proberen te vinden. Diertje heeft het ondanks goede zorgen (in een afgezet stuk zee ipv een zwembad in Harderwijk) niet overleefd, maar als ze de pod niet snel hadden gevonden was het sowieso het voornemen om haar te laten inslapen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:33

Ilse_123 schreef:
Overigens is er laatst in Nieuw Zeeland ook een zeer jonge orka aangespoeld. Ze hebben de moeder proberen te vinden. Diertje heeft het ondanks goede zorgen (in een afgezet stuk zee ipv een zwembad in Harderwijk) niet overleefd, maar als ze de pod niet snel hadden gevonden was het sowieso het voornemen om haar te laten inslapen.


Wat is het bij dat kalf dan anders gegaan dan bij Morgan destijds. Dus er zijn al wel afgezette stukken zee speciaal voor de dieren die in een zwembad leven?

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:33

Dat kalf was gevonden omdat het vast zat op rotsen, en is daarna een stuk zee afgezet om hem daarin te houden, met man en macht hebben ze zijn pod gezocht, uiteindelijk werd het weer heel slecht en is hij voor die tijd in een groot zwembad geplaatst, toen het weer beter werd verhuisde hij meteen weer in zijn afgezette stukje zee, maar helaas werd hij ineens heel slecht en ging hij dood, ik zal eens kijken of ik hier een link kan zetten waar je het allemaal kan nalezen...

Hier is een stuk te lezen en een filmpje toen hij in zijn geïmproviseerde zwembad zat:

https://www.nzherald.co.nz/nz/toa-the-o ... LtCVpji5I#


Er zijn ook 2 baluga's die uit gevangenschap kwamen , die nu in een afgezet groot gebied leven..

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:48


eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:42

Ik vind het alleen erg jammer dat er geen autopsie gedaan is op dat kalf, omdat ik stiekem toch benieuwd was waarom het van zijn pod gescheiden raakte. Er wordt wel gezegd dat hij strandde, maar wat als er idd een onderliggende oorzaak was? Dat hij sowieso nooit in het wild had kunnen overleven?

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:03

Er is weer een jonge orka overleden in seaworld San Diego

Zoolgangster

Berichten: 9698
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:43


Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:56


Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:33

Sorry, zie dat de link inmiddels al is gegeven.

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:20

Ik schop het topic weer omhoog..

Tokitae aka Lolita is dood...

Ze was zo dichtbij vrijlating, maar ze heeft het niet gehaald ... Wat een intens triest leven heeft dit dier gehad... -O- -O-

Ik had haar zo gegund nog even van "vrijheid" te kunnen genieten


furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:25

ach wat triest! was echt benieuwd hoe haar vrijlating zou zijn.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:43

Ja zo erg! ik had zo graag haar vrijlating willen volgen. Wat ik zo gek vind is dat ik van de week ook filmpjes te zien kreeg dat het juist beter met haar ging en dan nu dit.

DuoPenotti

Berichten: 29857
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:46

Arm dier. Wat een eenzaam leven in een vissenkom.

Maar zou ze het gered hebben nog weer in vrijheid?
Had het graag gezien. Maar misschien is overlijden nog wel vriendelijker...

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:00

Ze was niet echt "vrij"gelaten , maar wel in een groot stuk afgezet zee...daar waar ook haar oude pod zwom, in de hoop dat ze wellicht herenigt had kunnen worden, maar daar zouden jaren overheen gaan..

Afbeelding

maar dit was al zoveel meer ruimte voor haar geweest..ik had het haar zo gegund...

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:42

kimmie261 schreef:
Ze was niet echt "vrij"gelaten , maar wel in een groot stuk afgezet zee...daar waar ook haar oude pod zwom, in de hoop dat ze wellicht herenigt had kunnen worden, maar daar zouden jaren overheen gaan..

[ Afbeelding ]

maar dit was al zoveel meer ruimte voor haar geweest..ik had het haar zo gegund...


Ik zou zeggen die plek / geld gebruiken voor kschmenk hij leeft ook alleen. Hij is ook extreem afgevallen. Vergeten orka

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:13

Vind ik ook hoor, voor alle in gevangenschap levende zeezoogdieren naar een sanctuary in de grote open oceaan, maar dat is niet zomaar voor elkaar te krijgen, maar Toki's plekje zou naar een andere orka /orka's moeten gaan...

Maar dat moeten ook de partijen willen die nog centjes verdienen aan de orka's/dolfijnen, centjes staan op de eerste plaats , niet de dieren...

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:18

Heel verdrietig :(

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4772524168

Sea World zou alle orca’s naar zo’n zee bassin moeten verhuizen. Daarvoor hebben ze genoeg geld opgeleverd. Dat ze niet zomaar vrij gelaten kunnen worden, lijkt mij logisch. Maar zo’n plek heeft veel meer prikkels, geluiden en geuren.
Enorm triest dat dat Tokitae niet gegund is.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:53

Ben benieuwd wat er met haar Cel genoot gaat gebeuren

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:54


Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:35

Wat een triest beeld zeg!

KSHancox
Berichten: 1262
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:26

Wat sneu... Ik snap niet dat mensen een orca of dolfijn in gevangenschap kunnen aanzien en beweren dat dit zo leuk is en dat er niks mis mee is. -O-

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:45

Wat ontzettend triest. Ik snap echt niet dat er nog mensen naar het dolfinarium gaan.