Apart huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:23

Ik zit er nu een tijdje over na te denken wat voor dier ik zou nemen als ik uit huis ga, Het is nu bijna zover. Ik ben opgegroeid met dieren en wil dan ook wel iets in de woonkamer waar ik tegen kan praten als ik alleen thuis zit. Mijn keuze was gevallen op een Koningspython, maar er zitten behoorlijk wat nadelen aan zo'n beest(levend voer, hoge eisen aan temperatuur, duikt graag weg en erg stressgevoelig), dus ik ben andere mogelijkheden aan het onderzoeken.

Ik wil erg graag een beestje wat leuk is om naar te kijken, het liefst geen standaard huisdier als een konijn of rat(heb ik nog 2 op leeftijd). Een hond of kat zit er nog even niet in, ik en vriend studeren beide en hebben er simpelweg geen tijd voor. Hoge eisen kwa omgeving of voer maken mij niet zoveel uit, ik regel het wel. Reptiel, zoogdier het mag allemaal, maar ik krijg de kriebels van alles met meer dan 4 poten en van vissen. Het hoeft geen knuffelbeest te zijn, maar een keertje uit de kooi is leuk.

Ik hoor graag jullie ideeën.

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Re: Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:30

ik heb zelf een witbuik egel echt helemaal geweldig

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:31

moralian schreef:
ik heb zelf een witbuik egel echt helemaal geweldig


Die had ik ook al eens voorbij zien komen, ik zal even googlen en dan mijn vragen erover posten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:48

Over de witbuikegel:
Deze eten levend voer, zit ik dan continu met krekels die herrie maken ed in mijn huis? Als ik een appartementje heb is dat niet echt handig. Bovendien zou hun poep hierdoor stinken, hoe erg is dit werkelijk(gezien de woonkamer zijn standplaats zou worden). De temperatuur zou 20 graden moeten zijn, hoe regel ik dit zonder mijn rekeningen de spuigaten uit te laten lopen en last but not least, het zijn nachtdieren, maar betekend dit dat ik ze de hele dag ook echt niet zie?

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:49

Afrikaanse Reuzenslak. :))

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:50

Captain schreef:
Afrikaanse Reuzenslak. :))


Ik ben niet zo'n fan van slakken in het algemeen -O-

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:53

die van mij krijgt katten brokken en meelwormen beide maken geen geluid :)
die van mij word echt actief rond 9 uur en over de temp die van mij is overdag 20 graden gewoon zoals het in huis is en in de nacht 18 graden. je zou eventueel een warmtelamp erin kunnen doen.
wat wel belangrijk is een looprat van minimaal 31 diameter ze houden van rennen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:54

Chinchilla's? Wel twee dan. ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:56

soesita schreef:
Chinchilla's? Wel twee dan. ;)


Chinchillas zijn in mijn herinnering erg lastig kwa gezondheid en moeilijk tam te krijgen?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:00

Ik heb twee axolotl's, wel een beetje apart huisdier maar wel leuk. Het aquarium onderhouden kost wel wat tijd. Er zijn ook landsalamandersoorten die erg leuk en mooi zijn om te zien, of iets als gifkikkers. De meeste terraria/aquaria zijn ook mooi als decoratie in huis, extra voordeel :P

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:06

galley schreef:
soesita schreef:
Chinchilla's? Wel twee dan. ;)


Chinchillas zijn in mijn herinnering erg lastig kwa gezondheid en moeilijk tam te krijgen?


Ja, chinchilla's zijn inderdaad niet de eenvoudigste huisdieren om te houden, maar als je ze bij een goede fokker koopt en je vooraf uitgebreid informeert over hun behoeftes, zijn chinchilla's zeker geen zwakke, ziekelijk diertjes. Integendeel: heel speels en levendig, snel en enorm handig. Ze hebben een grote kooi nodog en ook dan zou ik ze er als het even kan dagelijks uit laten om de beentjes te strekken. Dat gaat het beste voor het voederen en als je het min of meer op een vast tijdstip doet, zitten ze vaak al ongeduldig te wachten.
Chinchilla's zijn inderdaad geen knuffeldieren maar de meeste worden wel zo tam dat ze uit je hand eten, je ze indien nodig even kan "hanteren" en op je schoot komen zitten als je een beetje stil zit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:07

Solleke_Noah schreef:
Ik heb twee axolotl's, wel een beetje apart huisdier maar wel leuk. Het aquarium onderhouden kost wel wat tijd. Er zijn ook landsalamandersoorten die erg leuk en mooi zijn om te zien, of iets als gifkikkers. De meeste terraria/aquaria zijn ook mooi als decoratie in huis, extra voordeel :P


Ik vind ze apart en mooi, maar een aquarium is iets waar ik nog even niet aan wil beginnen. Het meeste wat in het water leeft trekt mij als huisdier niet zo.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:10

Ik heb een boeroendoek :)
Daar moet je wel een ruime kooi voor hebben aangezien ze best veel beweging nodig hebben. En je moet je uiteraard goed inlezen in hun behoeften. Ze kunnen maar tot een bepaalde leeftijd handtam gemaakt worden en dan kunnen ze uit de kooi, maar ze echt 'vastpakken' vinden ze niet fijn.

edit : ik zie net dat je wat zoekt dat leuk is om naar te kijken. Boeroendoeks houden wel een winterslaap dus die zie je een 5tal maanden niet :P

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:12

Joycebunny schreef:
Ik heb een boeroendoek :)
Daar moet je wel een ruime kooi voor hebben aangezien ze best veel beweging nodig hebben. En je moet je uiteraard goed inlezen in hun behoeften. Ze kunnen maar tot een bepaalde leeftijd handtam gemaakt worden en dan kunnen ze uit de kooi, maar ze echt 'vastpakken' vinden ze niet fijn.

edit : ik zie net dat je wat zoekt dat leuk is om naar te kijken. Boeroendoeks houden wel een winterslaap dus die zie je een 5tal maanden niet :P


Een te groot dier/kooi gaat niet gezien ik graag een beestje in de huiskamer wil, en we geen bijzonder grote zullen hebben.

_Clocloken_

Berichten: 1032
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: België

Re: Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:16

Chinchilla's kun je best wel tam krijgen hoor :) , je moet gewoon heel veel geduld hebben en het bij een fokker kopen die er dagelijks mee bezig is. Ik heb er twee thuis en bij de ene moest ik echt een tijdje wachten vooraleer hij mij vertrouwde maar bij mijn andere was dit dan weer geen probleem, hij houd juist enorm veel van aandacht :D

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:17

galley schreef:
Een te groot dier/kooi gaat niet gezien ik graag een beestje in de huiskamer wil, en we geen bijzonder grote zullen hebben.


Wat zijn dan je maximum maten? Want chinchilla's hebben ook best een grote kooi nodig. Op zijn minst een standaard kamervoliere.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:19

Misschien een schildpad, zoals bijv. de Griekse landschildpad? Die eet voornamelijk groente/fruit, dus je hoeft geen insecten te voeren.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:20

soesita schreef:
galley schreef:
Een te groot dier/kooi gaat niet gezien ik graag een beestje in de huiskamer wil, en we geen bijzonder grote zullen hebben.


Wat zijn dan je maximum maten? Want chinchilla's hebben ook best een grote kooi nodig. Op zijn minst een standaard kamervoliere.


Een hok van 1 meter breed bijvoorbeeld is geen probleem, hoogte maakt natuurlijk ook niet heel veel uit zolang hij het plafond maar niet raakt. Het is alleen niet dat ik 2 vierkante meter grondoppervlak kan missen. Mijn huidige rattenkooi is 40x50 en die moet ik nog ergens anders kwijt, of ik moet deze kooi(80 hoog) gebruiken voor het nieuwe dier tzt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Apart huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:23

Fretjes?

Miranda06

Berichten: 755
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Muntjeziel (Munnekezijl) (Fryslan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:23

Een leguaan dan?
Wil zelf ook nog een keer zo'n dier als we ooit een keer verhuizen.
Hoewel je daar ook wel met temperatuur enzo zit

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:25

Fretjes wil ik al sinds ik klein ben maar ze hebben voor mijn gevoel veel gemeen met honden en weet niet of ik ze de verdiende aandacht kan geven. Bovendien zijn ze ook niet goedkoop en las ik iets over steriliseren/castreren en ik ben bang dat dat het aanschafbudget te boven gaat.

Een leguaan lijkt me leuk maar ik kom om in de soorten en krijg het niet uitgezocht wat dan een goed dier zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 03-06-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:26

galley schreef:
Een hok van 1 meter breed bijvoorbeeld is geen probleem, hoogte maakt natuurlijk ook niet heel veel uit zolang hij het plafond maar niet raakt. Het is alleen niet dat ik 2 vierkante meter grondoppervlak kan missen. Mijn huidige rattenkooi is 40x50 en die moet ik nog ergens anders kwijt, of ik moet deze kooi(80 hoog) gebruiken voor het nieuwe dier tzt.


Dat moet wel lukken voor chinchilla's, fretjes, eekhoorntjes e.d.; Zeker als je wat de hoogte in gaat.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:26

Trouwens al eens aan een chameleon gedacht?

Miranda06

Berichten: 755
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Muntjeziel (Munnekezijl) (Fryslan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:28

Ja daar zijn inderdaad heel veel soorten van de grote en je hebt ze ook wel kleiner.
Alleen zou je eens op een reptielenbeurs kunnen kijken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:28

soesita schreef:
Trouwens al eens aan een chameleon gedacht?


Ik vind het leuk om ernaar te kijken en vrees dat ik hem dan vaker kwijt ben dan zie :+