Welk merk is mijn kitten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 03:16

Weten de fokkers niet dan wie de vader is?

Lijkt mij dat beide ouders gewoon HTK katten zijn :) daarbij zijn eigenlijk alle kleuren wel mogelijk volgens mij

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 09:28

anneliesdj schreef:
Je ziet wel dat haar kopje anders van vorm is dan de moeder, dus ik snap wel waarom je het je afvraagt. Ze lijkt op mijn vorige poes, alleen had die halflang haar.

Je kan het duidelijk zien he? Wat ik me vooral afvraag is hoe ze aan dat superzachte vachtje en die torenhoge pootjes komt.

Calanddra: ehh... zie OP??

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Ik moet wel lachen dat er tig topics zijn met 'welk ras is mijn paard' maar bij 'welke kruising is mn kat" is men toch opeens een stuk uhh... terughoudender. :+

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Die hoge pootjes kan ermee te maken hebben dat ze wellicht een paar dagen ouder is dan de andere kittens ivm meerdere dekkingen.
Ook is ze wat tenger waardoor ze ook langer lijken.
Ik zie er ook geen ras in, en dit zul je ook nooit te weten komen.
De zachte haren zijn te wijten aan de kittenvacht en mijn ervaring is dat blauwe katten ook een iets andere structuur hebben,vaak wat wolliger.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:37

Ik vind ook dat sommige mensen niet echt leuk reageren.
Topicstarter zegt in de OP ook dat de kat er voor haar niet om veranderd en dat ze haar super vind.
Ze is alleen maar nieuwsgierig!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:43

En soms krijg je kittens die niet eens op beide ouders lijken.
Zo loopt er bij ons op stal een klein zwart poesje rond en af en toe komt er een kleine cypers kleurige kater langs en al jaren op rij geeft deze combi half langharige kittens
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... a4c265.jpg (hier is die ruim 6 mnd)

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:48

Ik heb in 2006 2 kittens opgehaald in Ede, een heel fijngebouwd poesje net zo donkergrijs als die van jou, en een heel lichtrood katertje.

Maya (poes) lijkt erg veel op die van jou, alleen heeft Maya dan witte voetjes en een befje.
Voor de rest zouden het zussen kunnen zijn :P

Wel leek zij wat langhariger toen ze nog de leeftijd van je eerste foto's had, ik hoopte dat het een half-langhaar zou worden maar helaas....het zijn behalve de wat aparte kleurtjes nu toch gewoon typische HTK-katten geworden. (niks mis mee hoor verder ;) )

Maya was egaal, heeft toen nog een poosje overal streepjes gehad, maar werd daarna gewoon net zo grijs als die van jou.
Heeft ook een superglad en zacht vachtje en weegt nu nog maar iets van 3-3,5 kg, slank en chique ding.

De kater (Roy) heeft ook een superzachte, dichte vacht maar die is toch weer heel anders op 1 of andere manier :)

Ouders waren zover ik weet ook gewoon HTK-katten.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:50

CM_ schreef:
De zachte haren zijn te wijten aan de kittenvacht en mijn ervaring is dat blauwe katten ook een iets andere structuur hebben,vaak wat wolliger.


Of het te wijten is aan een bepaald ras in de kruising denk ik niet, maar ik snap wel degelijk wat Koper bedoelt met de vachtstructuur, het kittenachtige is er nu onderhand wel vanaf aangezien ze 8 maanden is.
De toplaag van de vacht lijkt zo op de foto veel platter te liggen/meer dekkend (minder uitstekende/langere haren) en dat is iets wat je lang niet bij alle katten ziet.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:00

Voor de grap mijn grijze poezenmeisje:

Afbeelding

Afbeelding

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:09

Ik heb nog nooit gehoord van een huis-tuin-en-keuken kat, volgens mij bedoelen jullie dan een Europese korthaar.
Maar ik denk dat deze kitten niet 100% een Europese korthaar is maar dat er toch wel iets van een raskat in zit.
Een Blauwe rus of een Britse korthaar zou kunnen maar mijn kennis over kattenrassen in niet grandioos.

Edit: mijn excuses, ik lees nu op wiki dat de term HTK wel degelijk bestaat, maar de HKT word ook vaak aangeduid met Europees korthaar, had ik niet helemaal ongelijk :o

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:15

Hier zit volgens mij Blauwe Rus in.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:19

Volgens mij is het gewoon een HTK kat/europees korthaar die het gen voor verdunning draagt. ;) Mooie kat in ieder geval!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:33

Okee, voor de duidelijkheid:

Maj is niet mijn eerste kat :+ Ik merk een heel duidelijk verschil in vachtstructuur tussen haar en andere katten (haar moeder en mijn andere katten) Ze heeft niet opvallend weinig ondervacht.

Qua lange pootjes: ze moest, vooral toen ze kleiner was maar ze doet het nog steeds, een beetje heupwiegen met haar achterpootjes. Omdat ze dus zo lang zijn. De lange, vrij stevige pootjes is iets wat me gewoon behoorlijk opvalt aan haar.

Pmarena wat een leuke poezel :) Inderdaad veel tengerder dan de kater.

kiki1976 schreef:
En soms krijg je kittens die niet eens op beide ouders lijken.
Zo loopt er bij ons op stal een klein zwart poesje rond en af en toe komt er een kleine cypers kleurige kater langs en al jaren op rij geeft deze combi half langharige kittens
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... a4c265.jpg (hier is die ruim 6 mnd)

Het gen voor lang haar is recessief, kan best dat de kittens dus wel lang haar hebben en de ouders niet.

biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:34

Merk? Serieus!? _/-\o_

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:38

Leuke poes maar zit absoluut geen Brit in.
Wij hebben ook zo`n grijze rasloze dame gehad. Prachtig mooie kleur met zeer zachte dikke vacht.
Gewoon htk.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:43

Sommige vachtkleuren hebben ook een ietwat andere vachtstructuur. Blauw is inderdaad vaak wat wolliger.
Maar het is totaal niet belangrijk toch wat er achter zit; het is een mooie diertje en vast ook lief.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:47

Arrabel schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van een huis-tuin-en-keuken kat, volgens mij bedoelen jullie dan een Europese korthaar.
Maar ik denk dat deze kitten niet 100% een Europese korthaar is maar dat er toch wel iets van een raskat in zit.
Een Blauwe rus of een Britse korthaar zou kunnen maar mijn kennis over kattenrassen in niet grandioos.

Edit: mijn excuses, ik lees nu op wiki dat de term HTK wel degelijk bestaat, maar de HKT word ook vaak aangeduid met Europees korthaar, had ik niet helemaal ongelijk :o
Europese korthaar is juist een foutieve benaming. De Europese korthaar is een erkend ras en die hebben dus een stamboom.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:04

Koper schreef:
Okee, voor de duidelijkheid:

Maj is niet mijn eerste kat :+ Ik merk een heel duidelijk verschil in vachtstructuur tussen haar en andere katten (haar moeder en mijn andere katten) Ze heeft niet opvallend weinig ondervacht.

Qua lange pootjes: ze moest, vooral toen ze kleiner was maar ze doet het nog steeds, een beetje heupwiegen met haar achterpootjes. Omdat ze dus zo lang zijn. De lange, vrij stevige pootjes is iets wat me gewoon behoorlijk opvalt aan haar.

Pmarena wat een leuke poezel :) Inderdaad veel tengerder dan de kater.

kiki1976 schreef:
En soms krijg je kittens die niet eens op beide ouders lijken.
Zo loopt er bij ons op stal een klein zwart poesje rond en af en toe komt er een kleine cypers kleurige kater langs en al jaren op rij geeft deze combi half langharige kittens
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... a4c265.jpg (hier is die ruim 6 mnd)

Het gen voor lang haar is recessief, kan best dat de kittens dus wel lang haar hebben en de ouders niet.

Klopt wat je zegt hoor.
Jaren terug is er bij de boerderij een main coone nest achter gelaten, waarvan ze een deel van de kittens hebben kunnen vangen.
Een deel van de gevangen kittens hadden lang haar en een deel kort haar....

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:34

biancc__ schreef:
Merk? Serieus!? _/-\o_

Ja, en ze krijgt rasbrokjes :))

Dank je wel Lante :)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:18

Maar ts, als je weet wie haar ouders zijn (htk) dan IS dit dus een htk en zit er geen.raskat in, ook al heeft ze er misschien wat trekken van. Zijn de ouders vd ouders bekend?

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:37

Ik heb verder geen idee wat voor ras ze zou kunnen zijn, maar mag ik vragen wat HTK betekent? Ik ken merkloze katten altijd als Europese Korthaar.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:38

HTK = Huis Tuin en Keukenkat

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:40

Oh, op die fiets! :+ Dankjewel, weet ik dat ook weer.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 20:57

Calanddra schreef:
Maar ts, als je weet wie haar ouders zijn (htk) dan IS dit dus een htk en zit er geen.raskat in, ook al heeft ze er misschien wat trekken van. Zijn de ouders vd ouders bekend?

Heb je de OP wel gelezen? Dat is namelijk wel handig als je in een topic reageert.

Maj staat ook per ongeluk als Europese korthaar in haar paspoort. Ik had expliciet gezegd dat ik wilde dat ze rasloos zouden opschrijven, juist omdat ze geen EK is. Een kat is pas een EK als 'ie een stamboom heeft.

Volgende keer als ik een paspoort voor een kat aanvraag schrijf ik 't er zelf wel in. Mijn kater is zelfs "europesche korthaar" {:)-:( {:)-:(

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welk merk is mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:31

Sla je nou de Kerstman dood? :oo