[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:31

Ik denk dat zij dat huis ook niet hadden gekocht hadden ze dit van te voren geweten. Dit wordt er niet bij verteld als je een huis koopt. `goh, hebben jullie toevallig ook een kat? Dat kan hier niet hoor! Die verdwijnen hier!`.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:36

Met stijgende verbazing volg ik nog steeds dit topic.. Wat intolerantie naar elkaar toe zeg!! Gelijk dat beschuldigende vingertje erbij.. Tjongejonge.. Ben ik blij dat de halve gemeenschap hier zowel katten als honden.. Alleen jammer dat ze zo intolerant naar honden en paarden zijn.. Mijn buurvrouw geniet ervan als mijn katten op haar vlonder liggen te zonnen.. En als ik visite heb die de honden meenemen en via een hele smalle doorgang naar haar tuin gaan.. Ligt ze in een deuk, nadat ze gevraagd heeft of die honden bij mij horen.. Die kwamen dus even gezellig buurten bij haar.. We hebben ons rot gelachen.. Blijkbaar had haar tuinman de planten daar verwijderd en konden de hondjes er daar door..

Maar ik ben zo blij om te lezen dat jullie ook zo tolerant zijn naar en over elkaar..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:39

Nogmaals, vervang het woordje `katten` met `honden´ en niemand klaagt nog dat men intolerant is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:22

Madelou schreef:
De buren hebben er gelukkig geen last van. Als ze niet iets willen ombouwen dan praten we er even over. Bij herplaatsing zou hij bij ons blijven tot er een huisje gevonden is aangezien de asiels hier stokvol zitten.

Niet gezien, sorry.
Honden die kunnen er meestal beter tegen om binnen te blijven aangezien ze het vaak gewend zijn. Verder, honden springen niet zo makkelijk het hek op als katten dat doen. Zijn over het algemeen groter en kunnen ook niet in bomen klimmen.
Meer dan dit heb ik er niet op te zeggen aangezien ik geen ervaring heb met het zelf hebben van een hond.

Hier jack russels gehad die probleemloos over twee meter heen gingen. En niet eentje maar meerdere. Herders, border collies, allemaal honden waar er genoeg exemplaren tussen zitten waar je flink je best moet doen om ze binnen te houden.
Hier blijven de katten vanzelf weg, één van de honden is nogal beschermend over zijn terrein. Als wij er niet zijn komt er niks in de tuin. Ook geen katten.. Enfin, ze komen er misschien wel in maar met wat pech niet meer uit. Maar dan moeten baasjes ook niet komen janken als hun geliefde kat niet meer terug komt. :)
Zijn wij er bij, dan doet ze overigens niets. :') Dan kijkt ze naar ons van "ehm baas.... Doe es wat" maar als wij er niet zijn doet ze wat haar taak is; indringers buiten houden.

Nu op dat gebied zijn katten ook niet stom. Toen we hier pas kwamen wonen stikte het hier van de katten. Momenteel zit enkel de hond die nog geen muis vangt al hier. (de andere zitten nog bij mijn schoonbroer die ons oude huis heeft tot hier voorzieningen zijn voor de buiten honden) en na een paar dagen merkte ik al dat het aantal katten rond ons huis danig af nam. Vroeger schoten ze langs je door zodra je buiten kwam (er staan boompjes voor het huis, van die kleintjes, daar zaten ze dan in) en ook achter zag je er regelmatig lopen. Maar inmiddels lopen ze ons huis voorbij. Vermoedelijk ruiken ze dat hier een hond zit. (zij weten natuurlijk niet dat die hond in kwestie banger is van hun dan zij van haar. ) en blijven ze weg. :) Dus een hond nemen (of die nu katten pakt of niet maakt niet eens uit) is blijkbaar echt de beste oplossing. :')

Anoniem

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:21

Hier moeten de kattenbaasjes ook niet gaan klagen als bij hun katten bij ons de achtertuin in gaan en worden gegrepen. Tot nu toe gaat het telkens net goed.

Eigen katten doen ze niks tegen. Maaf vreemde katten moeten ze niet.

Ik ben van mening dat als je een dier wilt houden. Dat je ervoor moet zorgen dat andere mensen er geen last van hebben. En ik heb regelmatig last van andermans katten. Maar geen idee bij welk persoon ze horen. Of ze zeggen doodleuk dat het niet hun kat is.

Als ik erbij ben doen de honden niks. Maar ze zitten ook veel alleen buiten. En dan zie ik ze regelmatig achter een kat aangaan. Iets wat ik niet ga afleren. Want als we straks een grote buitenvoliere hebben, dan hoef ik er geen katten bij.

Bij de oude volière is al regelmatig gebeurt dat er vogels door het gaas naar buiten werden getrokken. Of dat ze zich doodvlogen van de schrik.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:52

Ik vindt het niets met verdraagzaamheid te maken. Je moet gewoon zorgen dat je huisdier geen overlast voor andere bezorgd. Hier met het mooie weer weer in de tuin bezig en ik grijp van de ene kattendrol in de andere. Mijn hond kan niet in mijn eigen tuin omdat er zoveel kattenstront ligt en ze het opeet en daar ziek van wordt. Vinden de katteeigenaren dat dan maar normaal?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:59

Ja, en als jij dat niet normaal vind, dan ben je onverdraagzaam.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:48

Ik ben ook onverdraagzaam, ondanks dat ik zelf katten heb. :D
Naar mijn mening hoor je je katten bij je te houden, het is een HUISdier, geen flikkermaarnaarbuitendier.
En bij je houden als in: in huis of in de tuin, of aan een tuigje een blokje om.
Honden laat je toch ook niet door de wijk zwerven, in andermans tuinen schijten en andermans huisdieren slopen, dus waarom katten wel?
En als je je kat gewoon laat zwerven door de wijk moet je imo niet raar opkijken als Poekie (of vul maar een naam in) op een dag niet meer thuiskomt.
Niet dat ik degene die Poekie molt goedkeur, maar ik kan het steeds beter begrijpen dat mensen de wanhoop nabij zijn als ze zo'n overlast hebben van andermans huisdier en de eigenaar spoorloos lijkt te zijn of beweerd dat Poekie niet van hen is.
Ik vind ook dat je geen recht meer hebt op klagen of boos worden als jouw kat op zo'n manier verdwijnt, je neemt nl willens en weten het risico door Poekie gewoon vrolijk naar buiten te gooien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:54

Dat ben ik met je eens. Ook vind ik het raar dat men een risico neemt met een huisdier waarvan men zegt er zoveel van te houden.
Ik heb ooit een hond van mij op een vreselijke manier verloren. Was ook niet binnen te houden, net zo min als menig kat. Ik had die hond niet zo gevormd hoor, laat ik dat even vooropstellen! Dit was niet mijn keus!
Maar ik heb er zo´n stress en verdriet van gehad. Ik snap niet dat mensen willens en wetens een dergelijk risico nemen.

Madelou

Berichten: 118
Geregistreerd: 09-03-16

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:10

Wij nemen het risico. Liever dat hij een fijn leven heeft en dat het dan (hopelijk) in 1x over is dan dat dat beest helemaal gek wordt van verveling (ondanks speeltjes) omdat hij binnen moet blijven en dan wat langer leeft.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:21

Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat mijn kat en opvangkat een fijn leven hebben binnenshuis. :)
Kwestie van je inrichting een beetje aanpassen dmv hoge plekjes langs de wand of dat ze op een kast kunnen, een grote krabpaal (of meerdere), diverse verstopplekjes en wat voedselverrijking (voerspelletjes/denkspelletjes) aanbieden zodat ze mentaal aan het werk gezet worden en fysiek minder nodig hebben.
Sterker nog, die 2 hier wíllen niet eens meer naar buiten, mijn eigen kat had in 1 van onze vorige huizen de beschikking over de tuin maar ging toen ook zelden naar buiten, denk 1x per maand een kwartiertje en dan was ze weer binnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:31

Madelou schreef:
Wij nemen het risico. Liever dat hij een fijn leven heeft en dat het dan (hopelijk) in 1x over is dan dat dat beest helemaal gek wordt van verveling (ondanks speeltjes) omdat hij binnen moet blijven en dan wat langer leeft.

En dat ie ergens een doodsstrijd kan liggen leveren ( die kans is beduidend groter dan dat t in een keer over is ) interesseert je dan blijkbaar niet?

Ik kan me amper voorstellen dat je zo redeneerd bij een dier waar je van houdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:18

Ayasha schreef:
En dat ie ergens een doodsstrijd kan liggen leveren ( die kans is beduidend groter dan dat t in een keer over is ) interesseert je dan blijkbaar niet?

Een doodsstrijd, dat is de manier waarop mijn hond toen gestorven is. Verschrikkelijk! Ik wilde op dat moment dat ze aangereden was, maar niet zo als ze nu gestorven was. De hele nacht hebben mijn man en ik niet kunnen slapen van de stress! Ik kan niet geloven dat mij dit was overkomen, dat dit een van MIJN honden was overkomen. Maar die schuld lag vóór mijn tijd en ik kon het niet meer terugdraaien.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:57

Madelou schreef:
Niet gezien, sorry.
Honden die kunnen er meestal beter tegen om binnen te blijven aangezien ze het vaak gewend zijn. Verder, honden springen niet zo makkelijk het hek op als katten dat doen. Zijn over het algemeen groter en kunnen ook niet in bomen klimmen.

Mijn Husky springt met groot gemak vanuit stilstand over 1m80. Een echte buitenhond, een echte jager, staat dichtbij de natuur als zelfstandige hond. Mijn Podenco is ook een zelfstandige jager, zit echt in hun bloed. Kan met een klein hupsje ook zo de gemiddelde schutting over en springt vanuit stilstand in mul zand hekken van 1m80. Ook los laten dan maar?

Maar ik laat hen op maar heel weinig plekken los want ik zou niet willen dat hij iemands dier opvreet, of een onschuldige watervogel. Mijn Podenco vangt graag muizen en graaft ze uit. Ik stop dat want ik wil niet dat ze grond vernielt en beestjes voor de lol omlegt. Áls ze los zijn, ben ik in de buurt want als ze ergens kakken kan ik het netjes opruimen zodat niemand daar last van heeft. Ik houd ze uit de buurt van mensen en dieren zodat ik kan controleren hoe ze zich gedragen en helemaal niemand tot last zijn of zelfs kunnen verwonden.

Ik weet zeker dat ze het geweldig leuk zouden vinden om lekker de hele dag door tuinen en straten te struinen, vogels te vangen, eieren uit de nesten te jatten, op konijnen te loeren en er misschien wel even lekker achteraan rennen, lekker in de violen kakken, een beetje bloembollen uitgraven, bovenop de verse bloemen te liggen *\o/*
Oh wat zie ik ze graag op en top gelukkig <3

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:58

ik meld mij aan :)
leuke discussie

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:40

Leuke discussie, 'grappig' dat veel mensen er zo anders instaan/over denken. Ik ben van mening dat als je een dier aanschaft, deze jouw verantwoordelijkheid is en anderen er geen last van moeten ondervinden. Wat mij opvalt is dat de meeste katteneigenaren daar anders over denken, want "katten horen buiten" of "katten kun je niet in je tuin houden" en nog tig andere smoezen.

Mijn ouders hebben een groot perceel met een hek, schutting én stroomdraad. Toch presteerden diverse katten het om nog in de tuin te komen. Die hebben het ook allemaal niet kunnen na vertellen, want de hond is niet zo dol op katten. Sneu voor de beestjes, maar ik vind niet dat eigenaren dan moeten miepen.

In mijn huidige woonplaats krioelt het ook van de katten en ik word er knettergek van. Ik ga denk ik van die anti inbraak strips bestellen om op mijn schutting te plakken. Wellicht houdt dat ze buiten :D

Ik heb an sich geen hekel aan katjes, wel aan hun baasjes :D

Anoniem

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:29

Lachwekkende is zodra een hond een kat doodbijt. Dat deze vals is en afgemaakt moet worden volgens sommige.

Maar als een kat een dier doodbijt dan is het de natuur.

Wij hebben thuis 3 mechels. En vanaf begin af aan hebben ze een hekel aan vreemde katten. Dit krijgen wij er absoluut niet uit. Als wij er bij zijn dan is er niks aan de hand. Maar als ze alleen buiten zijn, dan moeten de katten oppassen. Want ze worden gegrepen.

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:27

Lieve bokkers

met tranen in mijn ogen en met heel erg veel verdriet schrijf ik dit toppic. Ik weet namelijk niet wat ik moet doen en zou graag tips krijgen

mijn katten van 1 ( mijn kindertjes) zorgen voor overlast bij de buren. We wonen op een woonboot en hebben dus geen tuin. Maar ze komen daar op hun terras. Het zijn onze overburen.

Soms komt Solar ook bij hun binnen. Wat wij dus verschrikkelijk vinden en de buren natuurlijk ook. Ik heb de buren ook altijd op het hart gedrukt dat als zij schade hebben ze bij me moeten komen omdat wij hiervoor verzekerd zijn. Tot nu toe heb ik nog nooit een schade melding gekregen.

Nu was Solar weer bij hun binnen geweest. Op een woonboot is het erg warm en ze dan doe je je deuren en ramen open logisch.

Dus de buurvrouw helemaal in tranen bij mij voor de deur en ben ik even mee gelopen. Solar had aan hun plant geknabbeld. Maar de buurvrouw was zo overstuur dat ik niet goed wist wat ik moest. Ik zei ik wil wel een nieuwe kopen voor je ( is geen oplossing maar schade beperking). Maar dit hoefde niet. Uiteindelijk ben ik toch maar weg gelopen want ik hoefde ook niet te helpen met opruimen . Was ook maar een heel klein beetje troep, drie korreltjes zand maar toch dat had mijn kat gedaan dus het zou banketstaaf zijn als zij hier schade van had.

Maar onderweg terug naar onze boot kwam ik de buurman tegen. En die werd erg boos. Hij ging niet schreeuwen maar zei heel rustig het volgende; Als ik jouw katten nog 1 keer bij ons zie pak ik ze en bind ik een steen om zn kop en gooi hem zo in het water. Ik doe het echt hoor ik doe het echt. Waarop ik aangaf dat het me echt speet . Ja het kan me niet schelen jij ziet je katten straks gewoon niet meer terug.

Ik vind het zo erg dat mensen dit zeggen en ook echt menen. Ik heb er heel erg om gehuild. Ik snap dat ze niet voor katten kiezen en geen last hiervan willen hebben. En het is natuurlijk stront vervelend dat onze kat bij hun naar binnen gaat. Maar ik heb ze al heel erg veel oplossingen geboden en daar gaan ze niet op in.

Zo is het dat ik heb aangeboden een katten verklikker te kopen. Die geeft een toonsignaal af als er een beest voorbij loopt waar beesten niet van houden. Dit wilden ze niet.

Ik heb korrels voor ze gekocht die je kunt verspreiden. Deze korrels spreiden een geur af die katten vies vinden. Ik weet niet of ze in gebruik zijn maar ik heb het nog niet gezien.

Ik loop met een plantenspuit achter mijn katten aan zodra ze 1 poot op hun terras zetten. En aangegeven dat ze onze kat best mogen laten schrikken/nat gooien of iets anders. Dit heb ik ze nog niet zien doen.

Ik heb ook de politie gebeld en gevraagd wat ik nog meer kon doen . De politie gaf aan dat ik alles heb gedaan wat ik kon doen. En dat ik mijn katten het beste binnen kon laten. Dit doe ik natuurlijk op dit moment ook.

Maar wat als mijn kat ontsnapt? En mijn kat wil graag naar buiten ik vind het zielig om hem dat te ontnemen. Tuin afsluiten is geen optie bij ons.

Wat zouden jullie nog doen tegen dit probleem? Ik ben er echt kapot van. Ben zo bang dat mijn katten op de bodem van het water liggen straks.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:37

Kun je de woonboot niet verplaatsen?Sommige mensen hebben een hekel aan katten,andere,zoals ik bijv.,zijn er dol op.Bij mij komen altijd katten aanlopen om te spelen en ik vind dat prachtig.Maar ja, hier is geen plek voor een woonboot...

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:53

Nee helaas niet mogelijk! Maar we gaan wel verhuizen zo snel mogelijk. Jammer dat dit soort mensen mijn geluk bepalen

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:34

mikky19 schreef:
Nee helaas niet mogelijk! Maar we gaan wel verhuizen zo snel mogelijk. Jammer dat dit soort mensen mijn geluk bepalen

Jouw kat bepaalt hun geluk toch ook? Blijkbaar was dit de laatste druppel. Je buurman is het goed zat, zo blijkt. Je buurvrouw was zelfs overstuur.

Jij wil je ramen en deuren niet dicht houden maar zij moeten nu wel omdat anders hun spullen gesloopt worden door een dier dat niet van hen is. Ik zou ook boos zijn. En ik wil geen stinkkorrels om mijn huis of een ding met heel hoge piep dat kinderen ook gewoon horen. Of honden.

Kun je niet een hor plaatsen in je deuren en ramen zodat je toch de deuren open kan hebben zonder dat je kat kan ontsnappen? Als je toch snel gaat verhuizen. Heeft je volgende huis een tuin? Dan kan hij daar gewoon naar buiten nadat je een veilige afzetting hebt gemaakt.

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:25

Lisitano schreef:
mikky19 schreef:
Nee helaas niet mogelijk! Maar we gaan wel verhuizen zo snel mogelijk. Jammer dat dit soort mensen mijn geluk bepalen

Jouw kat bepaalt hun geluk toch ook? Blijkbaar was dit de laatste druppel. Je buurman is het goed zat, zo blijkt. Je buurvrouw was zelfs overstuur.

Jij wil je ramen en deuren niet dicht houden maar zij moeten nu wel omdat anders hun spullen gesloopt worden door een dier dat niet van hen is. Ik zou ook boos zijn. En ik wil geen stinkkorrels om mijn huis of een ding met heel hoge piep dat kinderen ook gewoon horen. Of honden.

Kun je niet een hor plaatsen in je deuren en ramen zodat je toch de deuren open kan hebben zonder dat je kat kan ontsnappen? Als je toch snel gaat verhuizen. Heeft je volgende huis een tuin? Dan kan hij daar gewoon naar buiten nadat je een veilige afzetting hebt gemaakt.



Sorry hoor maar mijn katten hebben nog niets stuk gemaakt bij deze mensen. Ze zijn drie keer binnen geweest daar . Ze komen namelijk altijd direct als ze binnen komen. En de katten zijn alleen buiten als ik thuis ben.

Buren willen niet mee werken aan een oplossing. Ik begrijp dat mensen katten niet leuk vinden . Maar katten zijn niet verboden in Nederland. Ik mag ze ook gewoon los laten lopen. Daarnaast vind ik ook dat als je problemen hebt je dit moet oplossen. Uiteraard. Maar dan moeten anderen wel mee willen werken. Ik voel me nu gechanteerd om mijn katten binnen te houden omdat ze anders vermoord worden.

Ik begrijp ze volkomen en wil het probleem oplossen. Alleen vind ik wel dat ze dan ook mee moeten werken. Mijn katten binnen houden is hierin geen oplossing. ( nu wel een tijdelijke maar toch)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:34

Daar ben ik het niet mee eens. Jij vindt dat ze maar mee moeten werken omdat jij je beesten niet bij je wil houden? Ik vond de tip van een hor een hele goede! Kan lekker de deur open en je kat blijft binnen en veroorzaakt geen overlast.

Ik kan me de frustratie van je buurman zeer goed voorstellen := Waarschijnlijk is je kat al vaker op hun terrein geweest en was dit de druppel.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:31

Waarom post je dan dat je kat een plant van hen gesloopt heeft? De oplossingen die je noemt zouden mij ook niet bevallen.

En ik vind katten heel leuk. Ik wil gewoon geen last hebben van andermans dieren. Al was het een cavia. Op een of andere manier is het normaal voor veel katteneigenaren je verantwoordelijkheid los te laten en moet iedereen dat maar accepteren. 20 jaar geleden lieten in mijn dorp de honden zichzelf uit. Dat gaat niet meer in de huidige maatschappij.

Overigens vind ik het vermoorden van een kat ver beneden peil. Ik hoop dat hij zoveel frustratie had dat het eruit floepte of dat hij hoopt door te dringen. Aan mij had je ook een slechte gehad. Ik zou je kat naar de dierenambulance brengen zodat je hem daar op kan halen. Elke keer 30 euro. Leer je het ook wel af.

Het is simpel: niet hun probleem. Jij mààkt het hun probleem. Maar dat is het natuurlijk niet. Het is jouw dier.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 05:19

Mikky:
Het zijn jouw katten dus jij bent verantwoordelijk voor wat jouw katten doen.
Je buren geven duidelijk aan overlast te ervaren, dan is het aan jou om te voorkomen dat jouw katten op hun terrein komen.
Hoe je dat doet is jouw probleem.
Kun je wel beledigd zijn dat ze nu dreigen je katten te slopen, maar jij had het in de eerste plaats al nooit zover mogen laten komen.
Ik zou zeggen: katten op je eigen terrein houden en als je dat niet wil katten herplaatsen of het risico nemen dat je katten niet meer thuis komen.
Maar dan ook niet lopen janken of boos worden op je buren.