[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:17

Air schreef:
Per ongeluk doodbijten kan ik nog begrijpen, maar verscheuren? Dat vind ik niet kloppen bij een gezonde, niet agressieve hond. :n


Oh mijn hond deed dat met liefde en verve hoor als hij de kans kreeg. Mechelaar hè, net als een kat een fijn een flink jachtinstinct.

Maar mijn hond, mijn terrein, andermans kat, pech voor de kat.

Want als een ander zo asociaal is om zijn of haar huisdier lekker los te laten lopen, bij mij in de tuin te laten schijten enz dan laat ik lekker de hond los in de tuin lopen zodat hij alle ongenode gasten of weg jaagt of als hij ze te pakken krijgt gelijk er mee afwerkt. Sorry dat poekie niet thuis is gekomen buurvrouw.....


Zo ff de asociale versie van het verhaal. Nu had ik inderdaad een Mechelaar die dit deed, bij mij op het terrein (boerderij buitenaf) en om die reden heb ik destijds een nieuw huis voor haar te zoeken toen ik in het dorp ging wonen.

Ben van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen huisdier. Als een ander er overlast van heeft (stank ed van de stront van een andersmans kan pas ik echt voor) vind ik dat je al katteneigenaar dus gewoon moet zorgen dat het dier op jouw terrein blijft.
En niet de kanarie van de buren uit het kooitje hengelt omdat deze van de zon mag genieten buiten, niet gaat zitten loeren op de cavia van de buren die van de stress het hoekje om gaat, niet hoort te schijten in andersmans tuin waar later weer mensen vrolijk met de handen in moeten voor het onkruid of kids hebben lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57976
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:36

Grappig dat een hond die iets vermoord/verscheurd niet gezond is maar een kat die eerst met de verwonde, nog half levende prooi speelt tot ie niet meer beweegt, dat is aard van het beestje en niet eens zorgwekkend genoeg om hem in eigen tuin te houden.

Wb plaats; als je tuin niet groot genoeg is dan moet je geen katten houden of gaan wandelen. Als ik op een appartement woon kan ik ook geen border collie houden zonder dat ik zelf meer inspanning lever.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:34

Jullie zijn nog steeds lachwekkend met jullie: je moet het dien zoals ik het zeg, anders ben je asociaal
. En als je niet doet wat ik zeg
.blijf ik net zo hard drammen tot je hetzelfde denkt als ik en je niet meer tegen me ingaat..

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:00

Ik snap niet waarom katten altijd maar buiten moeten lopen.
Waarom heb je een kat als je hem of haar altijd naar buiten schopt?
Vannacht met dat rotweer heeft er dus een kat mijn mooie plantenbak vernield om er lekker in te gaan liggen. Want ja hij zocht met dat rotweer natuurlijk een droog plekje want hij was het huis uitgeschopt.
Sorry als ik mensen beledig maar ik kan er niet over uit dat ik maar last moet hebben van andermans "huisdier". Over de kattenstront in de tuin en het katten gejank in de nacht niet te spreken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:02

Omdat het hier (buitengebied) kan. Mocht ik in een woonwijk wonen zou ik óf de tuin katproof maken, óf geen katten hebben.

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:04

De mijne zit gewoon binnen. Moet wel zeggen dat er in de buurt veel katten loslopen en dat ik daar zelf nog nooit last van gehad heb. Vroeger toen ik nog thuis woonde liepen onze katten ook altijd gewoon buiten. Nooit klachten over gehad :) Maar ik kan begrijpen dat het natuurlijk niet leuk is als ze je plantenbak vernielen...

Ben je zeker dat het geen straatkat ofzo was?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:04

Ik durf het niet te zeggen.
Maar ik houd mijn kat binnen om de redenen die jij nu noemt
En omdat een binnen kat aanhankelijker schijnt te zijn :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:04

ben het helemaal met je eens, mijn voortuin is helemaal kapot gescheten, er kwamen 8 verschillende katten in mijn tuin hun behoefte doen en ik heb vanalles geprobeerd
nu hebben we van de zomer alle het groen eruit en tegels erin
wel een lange plantenbak en jahoor bovenop de nieuwe planten....nu staat dat vol met sate prikkers
en toen aan de andere kant op het randje grit {:)-:(

gelukkig de laatste weken geen kat meer in de tuin gezien, ik heb ze wel langs zien komen en dan kijken ze in de tuin en lopen dan verder :D

het is echt niet normaal!!! ook mijn buren hebben nu alles met tegels die hebben kleine kinderen...
en dat allemaal door de katten van een ander!!!!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:06

Moeilijke discussie, je durft wel hoor TS. Petje af!

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:06

Ik heb 1 kat en die gaat naar buiten omdat ie graag buiten is. :)
Ik schop hem niet naar buiten, er zit een kattenluikje in de deur dus hij kan zelf bepalen wanneer hij naar buiten gaat.
Nu in het najaar/winter is hij voornamelijk binnen, dat vindt ie veel fijner bij de kachel.
Maar met mooi weer, is hij hele dagen buiten.

Ik heb wel een kattenbak in de bijkeuken, waar hij ook wel zijn behoeftes op doet.
Zomers blijft de bak vrijwel leeg dan doet hij het ergens buiten. (en daar ben ik blij mee want kattenbakken kunnen zo stinken, niet echt een lekker werkje om schoon te maken)
Wij wonen inderdaad ook niet in een woonwijk maar nogal landelijk dus de kat zit gewoon ergens in een houtwal waar niemand er last van heeft.

Zelf hebben we 2 honden, dus vreemde katten komen nooit hier op het erf, maar goed ook want er lopen er genoeg in de buurt. :+
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-11-15 18:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:06

Katten horen niet alleen in huis. Zij moeten gewoon de keuze hebben of ze naar buiten willen of niet. Mijn oudere katten komen niet buiten, omdat ze al op leeftijd zijn. Maar deze gingen in hun jongere jaren ook altijd naar buiten. Maar mijn andere rode kater daar en tegen gaat dagelijks naar buiten. En nee wij schoppen ze niet naar buiten zij geven zelf aan als zij zelf willen. Als ik mijn kat niet naar buiten laat (hij geeft het aan) wordt hij stront vervelend. Het blijven jagers en gaan naar buiten op onderzoek.

En hoe weet je zo zeker dat een kat jou pot heeft kapot gemaakt? Een pot kan ook door mensen kapot zijn gemaakt. Niet alleen door een kat. Of wat dacht je een hond zou zoiets ook kunnen doen. (Zijn voorbeelden) Het is heel vervelend natuurlijk dat het gebeurt is.

Aan katten poep stoor ik mij minder aan dan de poep van honden. Honden eigenaren die het vertikken om het op te ruimen.

Ik snap u punt wel. Het is ook een oneindig discussie. ;)
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 25-11-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:08

Twee van onze katten zijn altijd binnen, de 3de heb ik drie jaar binnen kunnen houden, maar hij komt van buiten (zwerfkat)dus uiteindelijk is hij nu veel buiten.
Snap je standpunt wel hoor, had het ook liever anders gezien. Ik schop mijn kat echter nooit naar buiten. Hij wil altijd zelf naar buiten of loert er gewoon op wanneer de deur open gaat.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:08

Ludique96 schreef:
Katten horen niet alleen in huis. Mijn oudere katten komen niet buiten, omdat ze al op leeftijd zijn. Maar deze gingen in hun jongere jaren ook altijd naar buiten. Maar mijn andere rode kater daar en tegen gaat dagelijks naar buiten. En nee wij schoppen ze niet naar buiten zij geven zelf aan als zij zelf willen. Als ik mijn kat niet naar buiten laat (hij geeft het aan) wordt hij stront vervelend. Het blijven jagers en gaan naar buiten op onderzoek.

En hoe weet je zo zeker dat een kat jou pot heeft kapot gemaakt? Een pot kan ook door mensen kapot zijn gemaakt. Niet alleen door een kat. Of wat dacht je een hond zou zoiets ook kunnen doen. (Zijn voorbeelden) Het is heel vervelend natuurlijk dat het gebeurt is.

Aan katten poep stoor ik mij minder aan dan de poep van honden. Honden eigenaren die het vertikken om het op te ruimen.

Of paarden poep? Geen last van zeker? Is wel 10x zo groot. ;)

Ik weet niet hoor maar heb jij paardenpoep in je bloembak of tuin? Rare vergelijking

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:09

Ojee, de kattendiscussie... Bereid je maar voor op veel ruzie zonder naar elkaar te luisteren.. Hier zijn volgens mij al duizenden topics over trouwens, en het komt in vrijwel elk kattentopic wel weer naar voren.

Maar goed, ik heb mn katten dus buiten lopen in het buitengebied. Opgegroeid met katten die buiten kwamen maar ik heb ook altijd geleerd om verantwoordelijkheid te nemen en als iemand last van mijn katten heeft, zorg ik dus zelf voor een oplossing. En daar mankeert het nogal eens aan, wat bij veel mensen tot irritatie leidt.
Waarom ze buiten komen? Ten eerste omdat ik er eentje heb als muizenjager. Ten tweede omdat het een enorme verrijking is voor de kat, binnen houden is prima mogelijk maar dan moet je wel veel meer moeite doen om aan de behoeftes van de kat te voldoen. Buiten laten is veel eenvoudiger.
Ik schop niks naar buiten, ze hebben gewoon hun eigen kattenluikje zodat ze zelf kunnen kiezen.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:10

Waarom katten naar buiten gaan? Simpel, katten zijn dieren die daar behoefte aan hebben (tenzij ze nooit anders hebben geweten, maar dan moet je je hele huis kat-proof maken met heel veel speeltjes en zo).
Beetje een rare vraagstelling, want je probleem is logisch maar je vraag nogal bot.

Over je probleem: heel vervelend, inderdaad. Misschien kan je als je het ziet schreeuwend achter hem aan rennen, schrikt ie zich wel rot, kan zijn dat hij dan niet weer komt. Ook kan je de eigenaar het even melden, vragen of de katten 's nachts binnen kunnen, of dat diegene op ze let?

BOKTMANDYY

Berichten: 872
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:12

Erg dubbel dit hoor,
wij hebben zelf 2 katten die in en uit kunnen lopen, we geven ze de vrijheid.
Het zijn ten slotte avonturiers....
Ik weet ook wel dat mijn katten misschien niet altijd braaf zijn,
en dat ze misschien wel bij iemand in de tuin zitten..
En ik begrijp zeker de frustratie van sommige mensen !

Maar je moet ook begrijpen dat je een kat niet zijn vrijheid kunt ontnemen,
ondanks dat het een ''huis''dier is.

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:12

SindyKaya schreef:
Ik weet niet hoor maar heb jij paardenpoep in je bloembak of tuin? Rare vergelijking

Niet direct. Maar als voorbeeld dat paarden poep zeker meer ruimte in beslag neemt. En meer irritaties kan/zou kunnen geven.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:13

Omdat mijn kat daar veel behoefde aan heeft. Zeker in het voorjaar en in de zomer.
Nu met de koudere dagen is hij meer binnen, hij kan naar binnen wanneer hij dat wil. En in de garage heeft hij ook een lekker warm mandje klaarstaan.

We hebben nog niemand uit de buurt over onze kat horen klagen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57976
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:13

Elk beest heeft behoefte aan buiten kunnen maar veel kattenbaasjes boeit het blijkbaar gewoon bijzonder weinig of hun beest aan het wegdek plakt, verscheurd wordt of andere mensen lastig valt. Anders maakten ze hun tuin wel katproof. :)
Hier blijven ze wel uit de tuin. Daar zorgen de honden wel voor.

FloMax

Berichten: 1189
Geregistreerd: 30-03-10
Woonplaats: Somewhere over the rainbow.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:14

Ludique96 schreef:
Katten horen niet alleen in huis. Zij moeten gewoon de keuze hebben of ze naar buiten willen of niet. Mijn oudere katten komen niet buiten, omdat ze al op leeftijd zijn. Maar deze gingen in hun jongere jaren ook altijd naar buiten. Maar mijn andere rode kater daar en tegen gaat dagelijks naar buiten. En nee wij schoppen ze niet naar buiten zij geven zelf aan als zij zelf willen. Als ik mijn kat niet naar buiten laat (hij geeft het aan) wordt hij stront vervelend. Het blijven jagers en gaan naar buiten op onderzoek.

En hoe weet je zo zeker dat een kat jou pot heeft kapot gemaakt? Een pot kan ook door mensen kapot zijn gemaakt. Niet alleen door een kat. Of wat dacht je een hond zou zoiets ook kunnen doen. (Zijn voorbeelden) Het is heel vervelend natuurlijk dat het gebeurt is.

Aan katten poep stoor ik mij minder aan dan de poep van honden. Honden eigenaren die het vertikken om het op te ruimen.

Ik snap u punt wel. Het is ook een oneindig discussie. ;)


Hier ben ik het niet met je eens. Hondenstront is vervelend, maar ik heb ook nog nooit een katteneigenaar achter zn kat zien aanlopen om dat op te ruimen. Integendeel, katten schijten mijn tuin vol en begraven het dan, ik kan het niet eens terugvinden en de geur is niet te harden.

En ik heb een veel te goed hart om mijn honden eropaf te sturen als ik er 1 zie lopen :=
Laatst bijgewerkt door FloMax op 25-11-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:14

Ik heb er 2 en zorg gewoon dat ze in mijn eigen achtertuin blijven. komt er een andere kat mijn voor tuin open trekken dan kan hij ook een emmer water verwachten....

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:14

sandra8 schreef:
Ik snap niet waarom katten altijd maar buiten moeten lopen.
Waarom heb je een kat als je hem of haar altijd naar buiten schopt?



Ik ''schop'' mijn kat niet naar buiten, we hebben gewoon een kattenluikje.
Kat gaat en komt wanneer hij wilt.
En wanneer het slecht weer is, kruipt hij op de bank.

Ik kan idd begrijpen dat het vervelend voor je is als een kat in je bloempot gaat liggen, maar ik denk niet dat de eigenaar bewust heeft gedacht ''Laat ik lekker miijn kat buiten sluiten vanavond, want dan wordt het slecht weer en gaat mijn kat lekker in andermans bloempot zitten te vroeten''.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:15

Zwerte schreef:
Ojee, de kattendiscussie... Bereid je maar voor op veel ruzie zonder naar elkaar te luisteren.. Hier zijn volgens mij al duizenden topics over trouwens, en het komt in vrijwel elk kattentopic wel weer naar voren.

Maar goed, ik heb mn katten dus buiten lopen in het buitengebied. Opgegroeid met katten die buiten kwamen maar ik heb ook altijd geleerd om verantwoordelijkheid te nemen en als iemand last van mijn katten heeft, zorg ik dus zelf voor een oplossing. En daar mankeert het nogal eens aan, wat bij veel mensen tot irritatie leidt.
Waarom ze buiten komen? Ten eerste omdat ik er eentje heb als muizenjager. Ten tweede omdat het een enorme verrijking is voor de kat, binnen houden is prima mogelijk maar dan moet je wel veel meer moeite doen om aan de behoeftes van de kat te voldoen. Buiten laten is veel eenvoudiger.
Ik schop niks naar buiten, ze hebben gewoon hun eigen kattenluikje zodat ze zelf kunnen kiezen.


Mee eens.
Ik ga mijn kat, die 2 jaar als wilde kat heeft geleefd op een camping, niet ineens binnen of alleen in de tuin doen. Kan ik 'm net zo goed weer naar het asiel doen. Gelukkig hebben wij een groot stuk gras en weiland voor ons huis waar hij lekker kan klooien. Tot nu toe heeft niemand geklaagd over mijn kat, ik vraag er ook wel eens naar. Als hij dat wel zou doen, zouden we samen tot een goede oplossing komen.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:16

Ik blijf er van overtuigd dat een kat buiten hoort te zijn, als dit niet kan zou ik er geen in huis nemen.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:17

Ik heb mijn katten binnen, een heel bewuste keuze overigens.
Ik woon aan een drukke weg aan de rand vh centrum in een omgeving waar katten om de haverklap verdwijnen en zelden teruggevonden worden.
Katten buiten laten is imo niet te doen tenzij je meerdere keren per jaar een kat van de weg wilt schrapen of als vermist opgeven bij amivedi.
Daarnaast heeft 1 een diefstalgevoelig uiterlijk en de andere zie ik ervoor aan dat hij overlast gaat veroorzaken in diverse winkels. :+

Overigens vind ik dat katten in de huidige maatschappij niet buiten horen te lopen, tenzij je ergens buitenaf woont ofzo.
Het zijn huisdieren, je hond of paard laat je ook niet onbeheerd over straat zwerven toch? :)


Fu_Qi schreef:
Ik kan idd begrijpen dat het vervelend voor je is als een kat in je bloempot gaat liggen, maar ik denk niet dat de eigenaar bewust heeft gedacht ''Laat ik lekker miijn kat buiten sluiten vanavond, want dan wordt het slecht weer en gaat mijn kat lekker in andermans bloempot zitten te vroeten''.

Dachten een hoop katteneigenaren maar na over de overlast die hun katten (kunnen) veroorzaken.
Maar in 9 vd 10 gevallen krijg je gewoon te horen 'dat doet mijn kat niet' en zit je met de overlast maar geen eigenaar die even meedenkt ofzo. -O-