Waar zijn de hondentrimsters?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:45

Ja belachelijk is dat heh! Leren trimmen uit een boekje... Deze opleidingen zijn uiteraard niet erkend door de branchevereniging. Gelukkig.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:58

Moest er nog bijkomen zeg dat ze wel erkend zouden zijn. 8)7
Sta je daar dan met je compleet verknipte poedel: 'ja, maar het was wel iemand met een erkend papier hoor'.
Gok maar zo dat dat ook de reden is dat ABHB etc die erkenning niet afgeven. :)

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:20

Ik heb wel een erkend diploma maar geen lid vd ABHB.
Snap dus dat er wel klanten zijn die er "intrappen" als zijnde gediplomeerd.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:01

Ik vind dat je als klant ook nest wat moeite mag doen om uit te zoeken welke diploma's erkend zijn en welke niet en welke trimmers goed werk leveren en welke niet.
Maar gok dat je al behoorlijk safe zit als je wel selecteert op bijv ABHB-erkende bedrijven, die erkenning krijg je natuurlijk niet zomaar lijkt mij.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:06

tja, maar dat moet je als klant maar net weten... gelukkig is dit typisch zo'n beroep waar mond-tot-mondreclame leidend is

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:12

Gelukkig wel ja. :)
Ik ben hier in de regio zelf niet bekend met trimmers, maar als iemand mij vraagt of ik een trimmer weet adviseer ik altijd om rond te vragen, desnoods ervaringen te vragen op FB ofzo voordat ze besluiten naar een trimmer te gaan en er zelf de eerste keer zowiezo bij te blijven/evt tussendoor binnen te wippen.
Trimmers die correct met je hond omgaan zullen dat nl niet weigeren tenzij je hond echt compleet uit z'n stekker gaat ofzo maar dan zul je alsnog uitleg krijgen waarom, bijv dat de hond van slag raakt ofzo.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:29

lor1_1984 schreef:
Gelukkig wel ja. :)
Ik ben hier in de regio zelf niet bekend met trimmers, maar als iemand mij vraagt of ik een trimmer weet adviseer ik altijd om rond te vragen, desnoods ervaringen te vragen op FB ofzo voordat ze besluiten naar een trimmer te gaan en er zelf de eerste keer zowiezo bij te blijven/evt tussendoor binnen te wippen.
Trimmers die correct met je hond omgaan zullen dat nl niet weigeren tenzij je hond echt compleet uit z'n stekker gaat ofzo maar dan zul je alsnog uitleg krijgen waarom, bijv dat de hond van slag raakt ofzo.


Nou dat zou ik niet waarderen als klanten dat doen!
Dat heeft niets met correct met een hond omgaan te maken.
Ik ken geen enkele hond die niet blij is zn baasje te zien,en probeer jij dan maar eens zo'n stutterbal netje te trimmen.
En er de hele tijd bij blijven ook niet,veel hondjes hangen letterlijk op zo'n moment aan hun baasje.


En over ABHB wat zegt zo'n vlag aan je deur over hoe jij omgaat met honden als trimster?
Als je betaald en je hebt een erkend diploma kan je dat krijgen.
Ik ken een hele goede trimster met diploma al langer als ik, super lief voor mensen maar in omgang met honden iets wat lomp en een vrij kort lontje.
Dat ziet een klant niet ook al staat er ABHB op je deur.

Je moet het van mond op mond reclame hebben indd.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:39

Sja, voor mij is het graag of niet:
ik blijf er (iig de eerste 1-2x) bij of ik vertrek met hond en zoek een andere trimmer.
Is het geen succes omdat de hond loopt te klieren ofzo kan ik altijd nog besluiten om even een blokje om te gaan ofzo, maar in eerste instantie laat ik mijn hond niet achter bij iemand die hij niet kent. :n

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:41

cinniz123 schreef:
En over ABHB wat zegt zo'n vlag aan je deur over hoe jij omgaat met honden als trimster?
Als je betaald en je hebt een erkend diploma kan je dat krijgen.
Ik ken een hele goede trimster met diploma al langer als ik, super lief voor mensen maar in omgang met honden iets wat lomp en een vrij kort lontje.
Dat ziet een klant niet ook al staat er ABHB op je deur.


Daar heb je wel een (heel belangrijk) punt inderdaad! Wat de vlag echter wel zegt, is dat je in ieder geval praktijkervaring hebt en weet hoe je, je materiaal moet gebruiken voor het juiste resultaat.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:47

lor1_1984 schreef:
Sja, voor mij is het graag of niet:
ik blijf er (iig de eerste 1-2x) bij of ik vertrek met hond en zoek een andere trimmer.
Is het geen succes omdat de hond loopt te klieren ofzo kan ik altijd nog besluiten om even een blokje om te gaan ofzo, maar in eerste instantie laat ik mijn hond niet achter bij iemand die hij niet kent. :n

Maargoed, mede om bovenstaande kies ik er dus voor om een trimcursus te gaan volgen als ik een trimhond heb.
Weet ik zeker dat de hond op een voor mij acceptabele manier gecorrigeerd wordt nl. :)
En modelletjes trimmen is leuk, maar gewoon recht toe recht aan is net zo praktisch.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:07

lor1_1984 schreef:
Gelukkig wel ja. :)
Ik ben hier in de regio zelf niet bekend met trimmers, maar als iemand mij vraagt of ik een trimmer weet adviseer ik altijd om rond te vragen, desnoods ervaringen te vragen op FB ofzo voordat ze besluiten naar een trimmer te gaan en er zelf de eerste keer zowiezo bij te blijven/evt tussendoor binnen te wippen.
Trimmers die correct met je hond omgaan zullen dat nl niet weigeren tenzij je hond echt compleet uit z'n stekker gaat ofzo maar dan zul je alsnog uitleg krijgen waarom, bijv dat de hond van slag raakt ofzo.


Hieruit blijkt wel dat je zelf geen ervaring hebt in het vak als beroep.

Bij mij mogen de klanten er niet bij blijven, de reden is dat als de baas er bij blijft deze toch altijd de focus van de hond vraagt/krijgt. Ik heb het een paar keer gedaan en dan ben ik echt twee keer zo lang bezig omdat het baasje meende fikkie af en toe te moeten corrigeren terwijl dat volledig onnodig was. Gevolg: fikkie blijft naar baasje toe trekken waardoor ik lekker boven mijn macht achter de tafel naar de hond mag reiken waardoor ik mijn rug overbelast. En dan blijven ze ook nog tegen je praten terwijl ik de waterblazer aan heb. Het werkt gewoon niet.
Ik maak met alle liefde een filmpje zodat ze zien dat als ik met hun hondje bezig ben, we in een soort van flow zijn, lekker relaxed en op elkaar gericht.

Baasjes die menen dat ze slim zijn om even onverwachts tussendoor op de drempel te staan om mij te checken, die mogen wat mij betreft een andere trimmer gaan zoeken. Ik werk met vlijmscherpe materialen en als ik bezig ben met knippen en de hond ziet ineens zijn baasje en komt "uit de flow" en ik zet net een knip... ga maar eens na wat er dan kan gebeuren. Zeker als ik bezig ben met de kop. Domheid ten top.

Vorige week had ik er nog eentje, ik zou haar bellen als ik klaar was. Ben ik lekker bezig met het snoetje, was de haartjes rond de lipjes aan het knippen. Staat ze ineens in de salon want ze was toch in de buurt en dacht dat ze wel even kon kijken hoever ik was... 8)7 Echt levensgevaarlijk! De hond dacht dat ik klaar was en ook al ging het baasje om de hoek staan wachten, het was onverantwoord om nog verder te gaan. Uiteindelijk ben ik dus veel langer bezig geweest dan noodzakelijk maar dat willen ze natuurlijk niet betalen. Als ze dat een tweede keer weer doen dan krijgen ze de hond mee zoals hij op dat moment is ~~}>

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:21

lor1_1984 schreef:
Ik vind dat je als klant ook nest wat moeite mag doen om uit te zoeken welke diploma's erkend zijn en welke niet en welke trimmers goed werk leveren en welke niet.
Maar gok dat je al behoorlijk safe zit als je wel selecteert op bijv ABHB-erkende bedrijven, die erkenning krijg je natuurlijk niet zomaar lijkt mij.


Een door de ABHB erkend diploma is wat anders als bij de ABHB aangesloten zijn. Ik heb een ABHB erkend diploma maar ben toch niet aangesloten bij de ABHB. Dat is nl een wassen neus. Een dure wassen neus. Want je mag ruim 100 euro betalen voor een vermelding en een vlaggetje. Maar het zegt HELEMAAL niets over de kwaliteit van je salon. Daar is nl. helemaal GEEN controle op. Er zitten vele zeer slechte trimmers aangesloten bij de ABHB.

Het beste is echt om via bestaande klanten van een salon naar ervaringen te vragen.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:27

Remy schreef:
lor1_1984 schreef:
Gelukkig wel ja. :)
Ik ben hier in de regio zelf niet bekend met trimmers, maar als iemand mij vraagt of ik een trimmer weet adviseer ik altijd om rond te vragen, desnoods ervaringen te vragen op FB ofzo voordat ze besluiten naar een trimmer te gaan en er zelf de eerste keer zowiezo bij te blijven/evt tussendoor binnen te wippen.
Trimmers die correct met je hond omgaan zullen dat nl niet weigeren tenzij je hond echt compleet uit z'n stekker gaat ofzo maar dan zul je alsnog uitleg krijgen waarom, bijv dat de hond van slag raakt ofzo.


Hieruit blijkt wel dat je zelf geen ervaring hebt in het vak als beroep.

Bij mij mogen de klanten er niet bij blijven, de reden is dat als de baas er bij blijft deze toch altijd de focus van de hond vraagt/krijgt. Ik heb het een paar keer gedaan en dan ben ik echt twee keer zo lang bezig omdat het baasje meende fikkie af en toe te moeten corrigeren terwijl dat volledig onnodig was. Gevolg: fikkie blijft naar baasje toe trekken waardoor ik lekker boven mijn macht achter de tafel naar de hond mag reiken waardoor ik mijn rug overbelast. En dan blijven ze ook nog tegen je praten terwijl ik de waterblazer aan heb. Het werkt gewoon niet.
Ik maak met alle liefde een filmpje zodat ze zien dat als ik met hun hondje bezig ben, we in een soort van flow zijn, lekker relaxed en op elkaar gericht.

Baasjes die menen dat ze slim zijn om even onverwachts tussendoor op de drempel te staan om mij te checken, die mogen wat mij betreft een andere trimmer gaan zoeken. Ik werk met vlijmscherpe materialen en als ik bezig ben met knippen en de hond ziet ineens zijn baasje en komt "uit de flow" en ik zet net een knip... ga maar eens na wat er dan kan gebeuren. Zeker als ik bezig ben met de kop. Domheid ten top.

Vorige week had ik er nog eentje, ik zou haar bellen als ik klaar was. Ben ik lekker bezig met het snoetje, was de haartjes rond de lipjes aan het knippen. Staat ze ineens in de salon want ze was toch in de buurt en dacht dat ze wel even kon kijken hoever ik was... 8)7 Echt levensgevaarlijk! De hond dacht dat ik klaar was en ook al ging het baasje om de hoek staan wachten, het was onverantwoord om nog verder te gaan. Uiteindelijk ben ik dus veel langer bezig geweest dan noodzakelijk maar dat willen ze natuurlijk niet betalen. Als ze dat een tweede keer weer doen dan krijgen ze de hond mee zoals hij op dat moment is ~~}>

Dat bespreek ik van te voren al om te peilen hoe jij er tegenover zou staan, weiger je pertinent dat ik er bij mag zijn dan zoek ik dus al verder.
Maar zoals ik in m'n vorige post zei: zal zelf eerder een trimcursus gaan volgen om de puntjes weer even op de i te zetten dan dat ik mijn hond uitbesteed. :)

Remy:
dat werd me nav een PB al duidelijk idd.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:27

lor1_1984 schreef:
Dat bespreek ik van te voren al om te peilen hoe jij er tegenover zou staan, weiger je pertinent dat ik er bij mag zijn dan zoek ik dus al verder.
Maar zoals ik in m'n vorige post zei: zal zelf eerder een trimcursus gaan volgen om de puntjes weer even op de i te zetten dan dat ik mijn hond uitbesteed. :)
.


En dat is natuurlijk ook je goed recht :-) Het is me maar een paar keer gevraagd en als ik dan uitleg waarom ik 1 op 1 met de hond wil zijn begrijpen de klanten dat eigenlijk altijd.
Het gaat me vooral om het onverwachts binnenwippen wat echt heel gevaarlijk is. Dat zou ik niemand willen aanraden.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:32

Snap ik hoor. :)
Kijk, had ik niet bij een zeer hardhandige trimmer stage gelopen had ik wsl gewoon gedacht 'hup, hond afleveren en als ik tevreden ben met het eindresultaat is het goed'.
Ik weet dat mensen in je gezicht poeslief kunnen doen met je hond en achter je rug de hond nog net niet verrot schoppen (bij wijze van spreken) als die maar een voetje verkeerd zet, daarom vertrouw ik een trimmer oid ook niet op z'n blauwe ogen en blijf ik er iig de eerste keren bij.
Corrigeer je mijn hond waar ik bij ben dan heb ik al veel meer respect voor je en zal je wsl sneller alleen laten, gewoon omdat ik dan al zie dat/of je eerlijk bent jegens de hond.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:38

Dat herken ik inderdaad. Ik heb ook stage gelopen bij een vrouwtje met een engelengezichtje die de honden schopte en sloeg met de riem. Dat was echt een hel. En zowel ik als de andere stagiaires konden er niets tegen doen -O-

Maar dat was in een drukke salon in de stad waar er een heel ander klantencontact is dan in het dorp waar ik woon. De hondjes waren daar ook altijd duidelijk bang bij aflevering maar de baasjes zagen het niet of het kon ze niet schelen.

Ik heb me toen ook voorgenomen om mijn honden nooit door iemand anders dan mijzelf te laten trimmen dus ik begrijp je wel.

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:48

Hier ook een hondentrimster! Nu 2 jaar gediplomeerd en 4 jaar fulltime werkzaam in een trimsalon. Januari start ik mijn eigen 'salon'

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:53

Jup, herkenbaar. :j
Ik kreeg nog op m'n flikker omdat ik een hond corrigeerde terwijl de eigenaar net het pand verliet.
Enige wat ik deed was een 'éh, pasterop!' omdat 'ie gromde en hapte tijdens het borstelen, maar dat was al heel fout want je mag nooooit een hond corrigeren als de eigenaar aanwezig is. :n
Maar als de eigenaar weg is mag je wel de hond bijna verrot schoppen. :j
Imo kweek je daarmee onrust want je bent niet consequent omdat je het eerst wel toelaat, dan weer niet en bij afhalen weer wel en als je de verkeerde hond treft heb je hem in je hangen omdat 'ie meent jou wel op je plek te kunnen zetten omdat je niet consequent handelt.
En wat jij al noemt: angst.

Heb overigens 1x een hondje van m'n moeder laten trimmen bij een andere trimster die op hetzelfde stageadres had gelopen.
Die ging echt heel rustig met het hondje om ondanks dat die echt niet makkelijk is (angstagressie).
Ze deed gewoon een korfje om, vroeg mij of ik hem vast wilde blijven houden zodat ze bijv het buikje iets makkelijker kon scheren, corrigeerde rustig en netjes als hij te ver ging en nam de tijd om hem netjes af te werken.
Nam zelfs even een pauze zodat hij even tot rust kon komen tussendoor.
Daar zou ik een hond zo naartoe brengen zonder dat zij die hond kent en weggaan tot ze belt/appt dat hij weer opgehaald mag worden. +:)+
Maar ook over haar heb ik wel eens negatieve ervaringen gehoord en ik denk dat je die over elke trimmer wel hoort al is het maar omdat de hond te kort is afgeleverd naar hun zin (omdat 'ie vol met klitten zat wsl).

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:29

Lastig hoor! Ik ben er altijd bij als mijn hond in bad gaat. Al ken ik de trimster al 17 jaar en hondlief al vanaf pup ( 15 jaar, is ook onze trainster geweest) en is ze echt super-fantastisch haha. Mijn hond springt namelijk uit bad en blijft ook niet op een tafel, en wordt heel erg gespannen als ik uit zicht verdwijn in deze situatie. Tenzij ik ernaast sta dan is er weinig aan de hand, en heeft hij alleen een pauze tussendoor om bij te tanken. Gelukkig is dat geen probleem, ik kan zo mooi helpen met wassen en drogen en dan is het wat sneller klaar.

Mijn jonge hond gaat nu ook mee ( is nu 1,5 jaar), en daar blijf ik ook gewoon bij. Dat doen we al van baby af aan, dus de hond is dat ook gewend. Maar goed, ik ben heel braaf, en luister heel goed naar de trimster en dan gaat het prima. Onze 2 andere honden (goldens) deden we wel halen en brengen, maar die waren schaapmak en heel gemakkelijk met trimmen.

Ik kan me wel voorstellen dat steeds onverwachts 'bezoek' onrust geeft of dat hondjes gaan klieren/happen/.... maar denk dat het per geval verschilt en dat je dat het beste zelf kunt bespreken met de gekozen trimsalon. Een andere salon hier heeft er een glazen wand tussen, zodat baasjes in de wachtkamer kunnen zitten en kijken wat er gebeurd, maar ze niet de hond kunnen bezighouden. Maar dan moet je wel wat groter zijn en die ruimte hebben.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:45

Het ligt ook vaak niet aan de hondjes maar aan de onopgevoede baasjes :') daardoor krijg je een reactie vd hond.
Ik zou nog eerder met een camera werken als met een glazen wand.

Overigens wat ik hier boven lees,honden schoppen en slaan vind ik echt not done!!!al heb ik het tijdens mn stage periode ook gezien en ook wat van gezegd.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:28

Meekijken via een webcam of achter een glazen (spiegel)wand zou ik ook prima vinden tijdens de eerste bezoekjes. :j
Bij latere bezoekjes zou ik dan wsl zo nu en dan even een blik op de camera of in de salon werpen, maar verder gewoon aanrommelen.

Er wat van zeggen deed ik ook, werkte alleen maar averechts want dan ging de trimmer als een debiel tegen je tekeer en was de hond alsnog de sjaak.
Maar diegene douwde me ook gerust de meest lastige honden in de handen om te kijken hoe snel ik afging, oa een of andere volledig doorgedraaide dwergschnauzer.
Beestje flipte hem totaal als je er mee bezig ging en beet dan al krijsend ongecontroleerd om zich heen :x, maar korven kon/mocht niet omdat 'ie er dan in bleef. :=
Die moest ik dan wassen, dan sloeg ik erna een grote handdoek omheen, pakte hem op en zette hem op de droogtafel, liet hem even kalmeren en zette hem dan vast voor ik verder ging.
Geloof dat er een medische (neurologische?) oorzaak was voor dat gedrag, erg sneu beestje iig. :(:)
Andere honden die zich misdroegen kregen een korfje om en een 'éh, pasterop' oid waar nodig, desnoods hing ik er een extra lijn aan om net wat meer controle te hebben.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:02

Ik kon ook gelijk een andere stage plek zoeken hoor :')

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Waar zijn de hondentrimsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:28

Hey,
Ik was rond aan het kijken voor een honden trim cursus. Alleen er zijn zo verschrikkelijk veel aanbieders van deze cursussen!
Welke cursus zouden jullie adviseren?
En waar zou ik allemaal op moeten Letten?

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:36

kevinsky schreef:
Hey,
Ik was rond aan het kijken voor een honden trim cursus. Alleen er zijn zo verschrikkelijk veel aanbieders van deze cursussen!
Welke cursus zouden jullie adviseren?
En waar zou ik allemaal op moeten Letten?


Ik zou je het HKI adviseren, ik vond het een fijne duidelijke cursus met veel nuttige opdrachten en een duidelijke theorie map.
Belangrijkste is dat je een goede stageplek vind want je moet ongeveer 80 stage dagen maken( als je het daarmee red) ik werk veel met stagaires en de meeste zijn niet examenklaar met 80 dagen

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:39

Zo'n cursus zou ik ook willen doen. Maar puur voor mijn eigen hondje. Blijf kop en poten lastig vinden al ziet er wel netjes uit.


Afbeelding



Afbeelding

En eind van het jaar komt er nog een zelfde kruising bij.
Zijn er tips om de traanstrepen te voorkomen?
Ik maak het al regelmatig schoon.