Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:43

SuperAssie schreef:
Hmm en 19% koolhydraten is wat veel denk ik?
Ze laat nogal wat stinkende scheetjes en de ontlasting ruikt ook wel maar dat vervliegt gelukkig snel.


Dat hangt er vanaf. Is niet per se veel. Maar bij last van winderigheid kun je een ander brok proberen, met minder koolhydraat. Maar of het dat ook daadwerkelijk is, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Hier hielp het, maar dat geeft geen garanties natuurlijk :)

henny_wJarig
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:23

Wat een interessant topic :)

Ik dacht dat ik zulke lastige eters had maar na alles op dit topic gelezen te hebben kom ik er wel achter dat de meesten katten best lastpakken kunnen zijn qua voer.

Onze Maine Coon wilde in zijn laatste jaren alleen maar de Pure One en dan ook nog specifiek de zalmsmaak. Hij is vorig jaar overleden op z'n 18e.
We hebben nog een paar binnenkatten en daar ben ik momenteel met meerdere smaken aan het uitproberen. Via Zooplus zijn diverse probeerverpakkingen van 400 gr. te bestellen. Dat is wel heel handig.

Ik ga voor graanvrij. Onze honden staan daar al vanaf puppy op en krijgen ook vers vlees. Omdat ik gewoon zie dat je zoveel huidproblemen e.d. kunt voorkomen door niet teveel graanprodukten te voeren.
Waar de meeste hondenbrokken vol van zitten.

Afijn, waar de honden nergens moeilijk over doen is dat bij onze huiskatten aanmerkelijk lastiger.
Tot nu toe is de brok van Purizon het meest favoriet bij alle vier de katten. Maar ik wil ook graag nat voer bij geven en daar zijn de kattendames en heren het nog niet met elkaar over eens wat de favoriet moet worden :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:28

Ik lees hier ook even alles door. Krijg binnenkort 2 Noren.

Nu een oude 16 jarige HTKer die nu op Hills JD staat(hij heeft artrose) Die kreeg voorheen vooral RC, Iams en soms ook AH huismerk. Dat laatste vind ie erg lekker maar z’n vacht wordt minder.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:35

Mizora schreef:
Katten kunnen prima ontsloten koolhydraten verteren. Ze hebben geen koolhydraten nodig, in tegenstelling tot mensen (de meeste mensen doen het niet goed op een langdurig zeer koolhydraatarm dieet, dus minder dan 25g koolhydraten per dag). Het levert katten gewoon energie/kcal. Het wordt dus absoluut niet rechtstreeks uitgepoept. Wel gaan koolhydraten vaak hand-in-hand met vezels. En vezels zorgen absoluut wel voor meer poep. Of ze niets toevoegen laat ik in het midden.

Mijn ervaring is zelf dat katten het over het algemeen zeer goed doen op Royal Canin brokken gecombineerd met een compleet natvoer, waarbij 40g/kg kat natvoer de basis is. De wetenschappelijke onderbouwing en het vele (diervriendelijke, ja: ik ben op de proefdierlocatie in Waltham geweest) testen vind ik zeker een grote plus van RC. Niet alleen mooie verhalen, maar ook werkelijk gekeken naar waar de katten het het beste op doen.

En ja, ik ga ook voor een relatief eiwitrijk voer, maar dat hoeft echt niet boven de 40% te zijn. Ik streef naar 35%, maar vanaf 30% vind ik het goed bij een goede kwaliteit eiwit (en gehydroliseerd plantaardig eiwit kan prima eiwit zijn).


Dankjewel!!

Dit verhaal wist ik ook al van jou.

En dit zie ik zelf ook weer terug.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:11

Zoals ik al eerder schreef: ik ben pro rauw voeren, omdat dat heel dicht in die buurt komt van wat een kat van nature ook zou eten. Ik voer dus veel gevogelte en vis.
En ik vind zijn vacht echt verbeterd tov brok, en hij is wat gespierder. Waat betreft analyses, die staan hierboven. Het koolhydraten verhaal: tuurlijk kan een kat prima ontsloten koolhydraten eten, net als een hond dat kan. Maar is het logisch om een carnivoor een dieet te voeren wat hoog in koolhydraten zit (hoog voor die diersoort bedoel ik)? Ik vind van niet, en om die reden kies ik ervoor dat niet te doen.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:03

Hmm welke brok zit er nu dan laag in koolhydraten? Want zelfs Orijen, die beweren laag in koolhydraten te zijn en ook overal goed aangeschreven staat zit op 19%..

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:45

Nessa schreef:
Ik was eens aan het rondkijken voor brok. Mijn niet blaasgruiskat leek het vers voer niet meer te willen eten.

https://m.zoobio.nl/wildcat/305-etosha-kip-kalkoen

Dit leek mij wel een heel mooi voer!

Uiteindelijk niet gekocht, want meneer heeft besloten zijn vers voer toch te eten.

De blaasgruiskat krijgt een strikt dieet. Alleen hill's c/d brok en natvoer. Daarmee is het nu onder controle. Ben er niet helemaal mega wild van. Maar anders raakt ie verstopt.


Deze zit laag in koolhydraten

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:02

Ik vind dit ook erg interessant om te volgen. Kunnen jullie misschien je mening geven over mijn situatie?

Kat kreeg altijd Iams Adult, een tijdje light toen hij wat fors was. Ideale gewicht volgens DA is 4,8. Daar blijven we vrij stabiel op. Iams kreeg hij al 2 jaar, maar wilde het vrij plots niet meer echt eten, echt met hangen en wurgen.

Toen her en der wat gekeken en gekozen voor Porta21 sensible, omdat hij voor mijn gevoel iets te regelmatig zn brokjes direct na het eten weer uitkotste. Leek door schrokken te komen dus heb zo'n bal met een gaatje; dat gaat heel goed en vind hij echt leuk.

Nu stinkt zijn poep alleen aanzienlijk. Als hij net naar de bak is geweest drijft het als een soort gifgroene wolk mijn appartement door. Als ik jullie zo lees kan het zijn dat hij de hoeveelheid eiwit niet helemaal kan handelen? Iemand advies voor een ander merk?

Ik heb veel over voor mijn kat en zijn algemene gezondheid is heel goed, maar ik heb wel een grens qua wat ik wil uitgeven. RC vind ik echt te duur, mijn grens ligt bij 5 euro/kg maar als het écht heel goed spul is wil ik wel iets daarboven gaan zitten. Zag echter ook wel brok voor 9euro/kg en dat gaat me te ver, sorry.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:10

Porta21 ging hier helemaal niet goed, 2 langharen aan de dunne was ik heel snel zat. En inderdaad stonken ze een uur in de wind.
Ik heb dé omslagfase niet afgewacht.

Daarom is eigenlijk gewoon het aller belangrijkst om naar je dier te kijken.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:12

corine1981 schreef:
Porta21 ging hier helemaal niet goed, 2 langharen aan de dunne was ik heel snel zat. En inderdaad stonken ze een uur in de wind.
Ik heb dé omslagfase niet afgewacht.

Daarom is eigenlijk gewoon het aller belangrijkst om naar je dier te kijken.


Nou inderdaad, het valt me tegen hoe hij het er op doet. Is wel gewoon actief en blij en goede vacht enzo, maar zn ontlasting is aanzienlijk vaak wat dun. En hij heeft ook ineens moeite met zijn haarballen terwijl ik die nooit zag. Oke volgende zak dus geen porta 21 meer.

Maar wat dan wel, dat vind ik echt moeilijk. Natvoer wil ik niet alleen maar voeren, daar is hij veel te schrokkerig op. Dus dat zijn echt traktaties voor af en toe.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:15

Amethyst_ schreef:
Ik vind dit ook erg interessant om te volgen. Kunnen jullie misschien je mening geven over mijn situatie?

Kat kreeg altijd Iams Adult, een tijdje light toen hij wat fors was. Ideale gewicht volgens DA is 4,8. Daar blijven we vrij stabiel op. Iams kreeg hij al 2 jaar, maar wilde het vrij plots niet meer echt eten, echt met hangen en wurgen.

Toen her en der wat gekeken en gekozen voor Porta21 sensible, omdat hij voor mijn gevoel iets te regelmatig zn brokjes direct na het eten weer uitkotste. Leek door schrokken te komen dus heb zo'n bal met een gaatje; dat gaat heel goed en vind hij echt leuk.

Nu stinkt zijn poep alleen aanzienlijk. Als hij net naar de bak is geweest drijft het als een soort gifgroene wolk mijn appartement door. Als ik jullie zo lees kan het zijn dat hij de hoeveelheid eiwit niet helemaal kan handelen? Iemand advies voor een ander merk?
Dat betaal ik ongeveer voor 10kg RC, vaak zit er dan nog 2 kg gratis bij en dan ligt het bedrag lager
Ik heb veel over voor mijn kat en zijn algemene gezondheid is heel goed, maar ik heb wel een grens qua wat ik wil uitgeven. RC vind ik echt te duur, mijn grens ligt bij 5 euro/kg maar als het écht heel goed spul is wil ik wel iets daarboven gaan zitten. Zag echter ook wel brok voor 9euro/kg en dat gaat me te ver, sorry.


Dat betaal ik ongeveer voor 10kg RC indoor (zooplus maar er zijn meerdere aanbieders, ik koop nooit in een winkel, die bedragen liggen vele malen hoger)! Je moet dan dus wel grote zakken kopen. Nu ook weer 2 kg gratis erbij, dan ligt het bedrag onder de 5 euro..

_Karlijn
Berichten: 6471
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:17

Wat vinden jullie van Nutrivet (adult)?

Ik voer dit nu een jaar denk ik, hiervoor Applaws. Mijn ene kat blijft meurende ontlasting houden en de ander heeft periodes dat ze dunne ontlasting heeft. Ze doen het er verder wel goed op, zitten goed in hun vacht en zijn gewoon zichzelf :)

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:20

Tja sorry, ik ben helemaal klaar met brok. Kat bleef stinken en dunne ontlasting. En nu met rauw, drinkt hij beter, eet beter, geen stinkende poep, geen dunne poep, en piest ook meer.
Ik hoor dat Acana en Orijen redelijk goed zijn, maar ik blijf hier gewoon rauw voeren.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:39

Ik heb mijn twee katten nu op orijen gemixt met RC staan (hebben een aantal zakken om te testen) en ik ben hier heel tevreden over. Minder (stinkende) ontlasting, ze drinken er ruim water bij en zeuren eigenlijk ook niet echt om natvoer

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:53

Avalanche81 schreef:
Tja sorry, ik ben helemaal klaar met brok. Kat bleef stinken en dunne ontlasting. En nu met rauw, drinkt hij beter, eet beter, geen stinkende poep, geen dunne poep, en piest ook meer.
Ik hoor dat Acana en Orijen redelijk goed zijn, maar ik blijf hier gewoon rauw voeren.


Hier idem en ben ook zeer pro vers. Brokken kunnen m.i. vers voer niet benaderen/vervangen, ongeacht wat ze er in stoppen, het blijft bewerkt voer.
Een ieder bepaalt uiteraard zelf wat ie geeft, ikzelf heb gekozen om te proberen zo natuurlijk mogelijk te voeren.

Mijn (inmiddels overleden) hond voerde ik ook rauw volgens de boeken “give your dog a bone” en “the Barf diet” van dr. Ian Billinghurst.
Hij is praktisch nooit ziek geweest, was superfit en werd 14 jaar en das best knap voor de grote hond die hij was.

c_alsemgeest

Berichten: 20688
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:10

spottedponie schreef:
Ik heb mijn twee katten nu op orijen gemixt met RC staan (hebben een aantal zakken om te testen) en ik ben hier heel tevreden over. Minder (stinkende) ontlasting, ze drinken er ruim water bij en zeuren eigenlijk ook niet echt om natvoer

ik wilde ook eerst op Orijen overstappen...
Maar toen werd dit bekend, weten jullie of dit inmiddels opgelost is?
Bij de laatste testen vanuit canada lag het nog hoog namelijk? Gezien de schildklier/nier problemen van een van de twee durfde ik het toen niet aan. Zijn speciale nierbrok bevat namelijk nagenoeg geen zware metalen e.d.

Citaat:
Fabrikant van Orijen en Acana aangeklaagd

Datum: 22 maart, 2018
Laatst bijgewerkt: 30 maart, 2018


 Acana, Amerika, Orijen


Champion Petfoods, de fabrikant van de merken Orijen en Acana, is aangeklaagd omdat deze voedingen volgens de resultaten van het Clean Label Project hoge levels van arsenicum, kwik, lood, cadmium en Bisphenol A (BPA) bevatten. De rechtszaak is aangespannen door een groep consumenten in drie staten van de Verenigde Staten. Deze groep klaagt Champion Petfoods aan omdat ze vinden dat Champion Petfoods dit niet vertelt op hun website en doen lijken alsof hun voeding heel natuurlijk is. De aanklagers willen graag geld en eisen dat Champion Petfoods duidelijk vertelt hoeveel arsenicum, kwik, lood, cadmium en BPA er in de voedingen zit. Op de website en op de labels.

Moeten we ons nu zorgen maken?
Dit is niets nieuws, omdat dit vorig jaar al bekend werd gemaakt. In het kort: deze voedingen komen uit de fabriek in Amerika en de voedingen in Europa komen uit de fabriek in Canada. De waardes van de voedingen die in Europa worden verkocht zijn niet bekend. De hoeveelheden van zware metalen valt onder de bovengrens van de hoeveelheden die in diervoeding mag zitten. De gemiddelde hoeveelheid cadmium ligt wel boven de wettelijke toegestane hoeveelheid in humane voeding. Meer kun je lezen in het artikel Bevatten Orijen en Acana teveel gifstoffen? en de White Paper van Champion Petfoods hierover. De White Paper kun je opvragen via het contactformulier.

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:31

Goh, ik gaf Acana, vnl aan de honden maar voorlopig ook niet meer ...

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:14

Dat artikel zegt toch dat het gaat om de fabrieken in Amerika en niet in Canada, waar onze zakken vandaan komen? :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:09

Jolliegirl schreef:
Benieuwd welke opleiding...
Elke simpele ziel weet dat een carnivoor vlees moet eten.. En geen RC brokken :')

Beetje gezond verstand gebruiken.

Wij van wceend raden wceend aan.
Met dierenartsen net zo.


Beetje late reactie aangezien het topic al wat verder is. Ik heb HBO diergezondheid gedaan en een gedeelte WO animal science (zelfde als Mizora). Daarom vind ik het jammer dat jaren van onderzoek hier zo van tafel geschoven wordt als "wij van wc eend...". Van alle niet onderbouwde websites word ik echt een beetje verdrietig. Iedereen noemt zich tegenwoordig voedingsdeskundige na een rondje Google. Dat doe ik ook niet, omdat ik zeker niet meer 100% in de stof zit en niet bij alle onderzoeken kan om ze na te lezen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:55

Ik begrijp heel goed dat men denkt dat alleen puur vlees goed is..
Vergeten wordt dat normaal het hele (dierje) gegeten wordt enger alles erop en erin en geen stuk rund..

Ik heb nu zelf ervaren dat mijn katten het beter doen op RC terwijl ik er ook niet voor was. Op vleesbrok was de ontlasting veel dunner. Met langharen is dat echt niet fijn. Bovendien stonken ze zo op de bak (en de walm erbuiten).
Nu met RC is dat niet meer zo een dat is zo fijn..

Ze eten het met smaak gelukkig (dat deden ze met veel brokken niet, heb heel wat geprobeerd).

Ik ga er toch van uit dat jaren van onderzoek wat bijdraagt. Bovendien werkt mijn eigen onderzoek voor mij.. ze zijn levendig, de vacht glanst (maar dat was ook met de vleesbrok) en geen stinkende poep meer in het haar!

Afbeelding

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:04

IMJ schreef:
Ik begrijp heel goed dat men denkt dat alleen puur vlees goed is..
Vergeten wordt dat normaal het hele (dierje) gegeten wordt enger alles erop en erin en geen stuk rund..


Dat is nogal generaliserend.
Alsof mensen die vers voeren dat per definitie niet weten. Hier krijgen ze alles van het dier en voer dus zeker niet alleen maar stukken rund.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:40

Nee ik bedoel het niet zo.. ze eten helemaal geen rund..

Het is niet zo zwart/wit.. dat bedoel ik

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:04

Er is ook nog een verschil tussen barfen en verse worst voeren natuurlijk.

Iemand die barft zal waarschijnlijk geen rund aan het menu van zijn kat toevoegen, wel veel gevogelte, konijn en knaagdier. Al zijn (Grote) konijnen en ganzen ook dubieus want dat zal een kat in de natuur niet zo snel gevangen hebben door de grootte...

Enfin, het is niet altijd eenvoudig.
Wel denk ik dat veel voer beter kan.

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:12

Mijn kat krijgt 2x daags ong 2-3 eetlepels animonda carny natvoer geblenderd met ong 70ml water.
Dat blenderen ben ik gaan doen omdat ze haar voer niet at omdat er klontjes in zitten. :+
Daarnaast geef ik 1x per week een bakje cat lovers gold brokken en 1-2x per week krijgt ze een almo nature blikje ipv de animonda carny. :)

Ze kost me een stuk meer dan toen ik nog volledig brok voerde (ander merk ook) maar nadat ze uitgedroogd en op het randje van leververvetting met spoed bij de dierenarts kwam durf ik haar ook niet terug te zetten op volledig brok.
Liever rotverwend dan weer met spoed naar de dierenarts is mijn motto nu. +:)+

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:26

lor1_1984 schreef:
Liever rotverwend dan weer met spoed naar de dierenarts is mijn motto nu.

Mijne ook :j

Simba krijgt:
-konijn
-eend
-paard (super onnatuurlijk, maar hij vindt het heel lekker, en ik had nog wat kvv liggen)
-kip
-vette vis

En dat zijn allemaal kvv's en allemaal compleet voor katten, dus met extra taurine en de botjes fijngemalen, maar alles zit erin en hij eet nu gewoon goed, eet ook elke keer netjes zijn bordje leeg. Ik wissel af met verschillende smaken omdat hij een kat is :+ maar ook omdat je gewoon af moet wisselen om compleet te zijn.

Plus dat je heel vaak nog beter natvoer kan geven, zelfs de goedkope, dan brok. Veel katten drinken echt chronisch te weinig, en ik weet ook niet hoe je ze wel aan het drinken krijgt.