Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 02:26

Ik wil graag wat advies vragen.
Een van mijn katten heeft al bijna zijn hele leven epilepsie. Is nu 8. Met medicijnen ging het tot 1,5 jaar geleden goed. Toen kreeg hij weer meer aanvallen. Dus naar de dierenarts en nog medicijn erbij.
Dat ging goed tot ongeveer een week geleden.
Hij krijgt nu weer meer aanvallen. Bijna dagelijks, soms zelfs 2 op een dag. Medicijnen kunnen niet verder verhoogd volgens dierenarts.
Tussen de aanvallen door is hij gewoon goed. Knuffelig, eet goed etc.
Maar wanneer neem je het besluit om hem in te laten slapen? Het is zo moeilijk omdat hij verder gewoon goed is.
Heeft hij door dat hij aanvallen heeft?
Wat gebeurd er dadelijk? Komt hij gewoon een keer niet meer uit een aanval?
Bij mij is de grens normaal als ze pijn hebben of geen waardig leven meer hebben. Maar dat is bij hem nu nog niet het geval. Maar ga ik daar op wachten? Of neem ik nu het besluit nu hij nog goed is?
Het is zo moeilijk. Mijn lieve schat die ik met de fles groot gebracht heb vanaf 2,5 week oud.
Hoe staan jullie hierin? Wat zouden jullie doen?

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:02

Ik zou hm absoluut laten inslapen...

Hem nu nog laten leven terwijl hij 2 aanvallen op een dag heeft én dus zn tweede soort medicatie die bijna niet meer werkt...
Beter kwaliteit van het leven..toch?...zo lijkt het van jou kant eerder egoïstisch, omdat jij je maatje niet wilt missen..

Ik heb een hond die ik heb vanaf dat ze geboren is.
Ik heb haar vanaf haar eerste levensdag verzorgt..als zij zoiets zou hebben/krijgen en er ook last van zou hebben, zou ik haar laten inslapen.
Dit wil je toch niet...het is onwijs vermoeiend om steeds weer te herstellen van zo een aanval.
Beestje raakt ook op...het is een flinke leeftijd voor een hond of kat die zo een aandoening heeft hoor.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:12

Wij hebben onze kat met epilepsie in laten slapen toen ze in onze ogen geen kwaliteit van leven meer had. Ze had om de paar weken een heftige aanval waar ze heel erg van bij moest komen. Wij vonden het zielig worden, omdat ze bijna altijd 'moe' was. Medicijnen konden ook niet meer veranderd worden.

Sterkte!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:17

Ze voelen niets van een aanval. Het herstel kan wel even duren, is dat bij jouw kat ook zo?

Ik zou echt naar kwaliteit van leven kijken en of het gevaarlijke situaties voor haar oplevert.
Daar kan jij alleen over oordelen. Maar het is moeilijk met een neutrale blik naar je dier te kijken..

Mijn hond kreeg epileptie. Ik vond het vreselijk om te zien. Hij moest ook flink bijkomen na een aanval. Bij hem was het anders want er zat iets anders achter. De keuze was voor mij gemaakt...

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:21

Onze oudere kat kreeg epilepsie...
Zodra er een tik ergens vandaan komt of met papier of de afstandsbediening valt op de grond kreeg ze een aanval.. wij hebben haar laten inslapen want ze ging erg achteruit zij is wel 20 geworden. Maar had het niet haar helle leven

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 09:12

Ik wil juist niet egoïstisch zijn. Wil het beste voor mijn beestjes.
Wat het voor mij zo moeilijk maakt is dat hij buiten de aanvallen om gewoon goed is. Hij eet en drinkt goed, speelt en knuffelt. Is gewoon nog zichzelf.
Maar de aanvallen zijn heftig. Hij heeft na een aanval een half uur ongeveer nodig tot hij weer zichzelf is. En dan is het net of er niks gebeurd is.
Wil hem niet bij me houden omdat ik dat perse wil maar wil het besluit ook niet te vroeg nemen.
Het is gewoon moeilijk

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:16

Ik deel het leed wat epilepsie met je kat doet :(:) helaas :(

Er zijn weinig ervaringen te vinden op internet dus lees graag mee!

Vorig jaar begonnen er lichtjes aanvallen te ontwikkelen bij onze (toen 3,5 jarige) poes. Amper zichtbaar maar voor mij duidelijk ander gedrag. In eerste instantie niet lijkende op epilepsie maar met een paar maanden volledig ontwikkelt tot zware en heftige aanvallen. Qua bloedwaardes een kerngezonde poes, gewicht perfect stabiel en getest op kattenziektes (welke ze niet heeft). Ze staat op dit moment op een hoge dosis anti-epileptica (phenoral). Ondanks de hoge dosis heeft ze periodes geen aanvallen en soms een aantal weken meerdere per week.

Zoals ik het lees ben je met je dosis nog maar net omhoog gegaan. Weet niet of dat klopt of dat ik het verkeerd heb gelezen. Doorgaans heeft het lichaam echt wel een aantal weken nodig om de bloedspiegel omhoog te krijgen. Het effect is er niet meteen. Welke combiantie anti-epileptica krijgt jouw kat nu?

Epilepsie geeft helaas niet een standaard beeld. Voor ieder mens/dier is het beeld wat ze laten zien anders. Het kan dus zomaar zo zijn dat over een paar weken de aanvallen weer afnemen (of niet uiteraard en erger worden of stabiel blijven). Dit beeld kan ook veranderen of je krijgt er nooit zicht op. Weet je wat de trigger is bij jullie kat? Heb je dat afgelopen jaren kunnen ontdekken? Epilepsie is meestal totaal willekeurig en vaak lastig te herleiden wat de trigger is. Het hoeft niet persee vlak na een trigger te gebeuren maar kan ook later opkomen.

Hoe rot het eruit ziet, besef heel goed dat je kat er tijdens de aanval zelf niets van merkt. Mijn hart breekt als ik haar weer eens vast moet houden omdat haar hoofd anders op de grond klapt. Als ze haar urine laat lopen terwijl ze vanaf dag 1 zindelijk is. Als ze schuimbekkend op de grond ligt. Het is zo naar om te zien en heb al zo vaak tijdens een aanval gehuild om mijn meisje. Maar zij merkt het op dat moment niet.
Ik heb thuis een stesolid liggen welke ik kan toedienen als haar aanvallen langer dan 5 minuten duren. Dit zou haar dan moeten helpen om eruit te komen. Mocht dat niet helpen; spoedje dierenarts. Gelukkig heb ik de stesolid nog niet nodig gehad en komt ze er zelf uit.

Ik begrijp je worsteling heel goed. Ook hier tijdens heftige periodes, adviseren mensen om haar te laten gaan. Maar als ze dan, zoals nu, weer 4 maanden geen aanval heeft gehad, ben ik zo ontzettend blij dat ze er nog is. Dan is ze vrolijk, speels, aanhankelijk en relaxed. En "gewoon" kat.

Echter vind ik persoonlijk de hoeveelheid aanvallen op één dag die jouw kat heeft erg veel. Is hij na een aanval niet erg moe? En heeft hij elke dag een aanval?
Ik ga niet zeggen laat inslapen of niet. Het is al lastig genoeg. Kijk naar je kat en volg je gevoel.

Sorry voor het lange verhaal O:)

Anoniem

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:06

Ik ga je topic van BB-HK naar BB verplaatsen, dit omdat het daar thuis hoort

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:20

Mijn zus heeft ook een kat die regelmatig aanvallen heeft, al jaren inmiddels. Maar het beestje zelf voelt zich goed, eet goed, drinkt goed, en geniet van alles. Dus zij heeft besloten haar niet in te laten slapen, maar te laten genieten zolang het geen lijden word.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 12:37

Het is inderdaad zeldzaam. Zit bij best een grote praktijk en we zijn de enige.
Hij heeft geen trigger voor zover ik weet. Gebeurd altijd als hij ligt te slapen.
1,5 jaar geleden is zijn medicatie verhoogd en hij zit nu op de max wat hij kan hebben. Dus meer of andere medicatie is ook geen optie meer.

Ik wil gewoon het lijden voor zijn. Wil niet dat hij dadelijk slecht, of helemaal niet uit een aanval komt.

Konden ze maar praten en het je vertellen. Zou het allemaal een stuk makkelijker maken.

Hij heeft 8 jaar geleefd met maar af en toe een aanval. Zat toen echt maanden tussen. Dat het nu zo vaak gebeurd is voor mij wel een teken dat het niet goed zit.

Ga volgende week een afspraak maken bij de dierenarts en nog een keer overleggen maar denk dat ik mijn besluit wel gemaakt heb. Hoeveel pijn het ook doet. Wil gewoon echt het lijden voor zijn.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:01

Ook hier inderdaad zover ik weet de enige. Het komt niet heel vaak voor bij katten. Heel frustrerend als je je wil inlezen of ervaringen wil lezen.

Ik ben zelf wel benieuwd op welke medicijnen je kat staat. Zover ik weet is phenoral de enige anti-epileptica waarbij de bijverschijnselen bekend zijn. De rest is voor honden of zelfs voor mensen waardoor je in een grijs gebied gaat komen qua effect en bijwerkingen.

De keuze is zo ontzettend moeilijk. Voor je gevoel laat je, op de epilepsie na, een gezonde kat inslapen. Echt waardeloos.
De grens hierbij tussen gelukkig zijn en lijden is niet zo duidelijk aangezien een dier tussen de aanvallen door gewoon weer normaal is.

Heel veel sterkte bij het maken van je keuze.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 14:14

Hij krijgt sinds het begin phenoral en sinds 1,5 jaar krijgt hij er vloeibaar medicijn bij, levetiracetam staat op de fles. Ze heeft toen gebeld met andere dierenartsen en daar is dat medicijn uitgekomen om erbij te geven.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:24

Marjan1984 schreef:
1,5 jaar geleden is zijn medicatie verhoogd en hij zit nu op de max wat hij kan hebben. Dus meer of andere medicatie is ook geen optie meer.

Ik wil gewoon het lijden voor zijn. Wil niet dat hij dadelijk slecht, of helemaal niet uit een aanval komt.

Konden ze maar praten en het je vertellen. Zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
.


Heel moeilijke beslissing. Mijn kat is van nature erg bang, dus ik denk dat ze erg overstuur zou zijn van aanvallen...Dus was het die van mij geweest - dan had ik haar laten inslapen. 8 jaar is een mooie leeftijd en zo te horen heeft ze heel fijn leven gehad dankzij jou.

Ik denk ook dat 8 jaar lang op zware medicijnen ook nefast is voor zo een klein beestje. Katten zijn vrij gevoelig voor nier falen.

Sterkte xxx

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:38

Wilde jullie even laten weten dat ik mijn mannetje in heb laten slapen. Hij is heel rustig gaan liggen en was zo weg. Voor mij extra bevestiging dat het de juiste beslissing was. Hij heeft nu rust.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:40

Sterkte! Je hebt gedaan wat het beste voor hem was. Wel moeilijk, maar wel zo eerlijk. Je bent een topper en niet egoïstisch geweest.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:41

Marjan1984 schreef:
Wilde jullie even laten weten dat ik mijn mannetje in heb laten slapen. Hij is heel rustig gaan liggen en was zo weg. Voor mij extra bevestiging dat het de juiste beslissing was. Hij heeft nu rust.


Sterkte. Y;(

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:57

Sterkte. Mijn kat had 1 a 2 hele heftige aanvallen per jaar. Vanaf dat hij ong 2 jaar was tot dat hij een jaar of 5 was. Ineens was het gestopt tot afgelopen september mijn andere kat heel onverwachts ingeslapen moeat worden. Hij was binnen 3 maanden veranderd van een gezonde sterke en vrolijke kat naar een hoopje ellende met elke dag meerdere aanvallen. Ook hij qt en dronk goed en lag graag bij je. Normaal wou hij de reismand niet in en blerde hij alles bij elkaar. Op de dag van inslapen liep hij zelf de bak in en heeft geen mauw gegeven. Waar hij normaal alle kansen aanpakte om te ontsnappen in de behandelkamer ging hij liggen en liet alles gebeuren. Ik denk in jou geval dat jou kat ook al beIg was met afscheid nemen. Je hebt een goede keuze gemaakt ook al was die heel moeilijk. Nogmaals heel veel sterkte met het verlies van je kat.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Wanneer is het genoeg? Kat met epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:26

Sterkte Y;(