Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:27

Ik weet ook niet hoe je 'fatsoenlijk aan zijn einde gekomen' voor je ziet dan? Je kan namelijk niet een biggetje/muis/rat die ingeslapen is voeren aan een slang, want dan gaat de slang ook dood :+

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:21

Franciee schreef:
Ik weet ook niet hoe je 'fatsoenlijk aan zijn einde gekomen' voor je ziet dan? Je kan namelijk niet een biggetje/muis/rat die ingeslapen is voeren aan een slang, want dan gaat de slang ook dood :+

Dat lijkt me ook wel een probleem ja.Want dan zal iemand anders dan de slang ze moeten vermoorden.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:23

Zie het probleem niet zo.
Alleen maar omdat het levend gegeven wordt?
Hoe kijken jullie dan aan tegen het voeren van levende insecten?

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:33

Shenavallie schreef:
In de natuur vangt het roofdier de zwakste van een groep en heeft het moeite moeten doen om het te vangen. Dan vind ik het heel normaal en is het een natuurlijke selectie.
Maar in een terrarium vind ik het toch wel wat anders. Zo'n beestje zit/ligt daar maar de hele dag, hoeft geen moeite te doen en de mens kiest een willekeurige prooi uit dat niet eens de kans krijgt om te vluchten. Daar heb ik wel moeite mee. Ga dan naar een slachthuis en koop daar reeds gedode dieren, of koop - zoals je ook wel eens hoort - ingevroren dieren.


Een slang in het wild beweegt ook amper. Een slang met GPStracker bleek in jaar maar een kilometer of dertig te hebben afgelegd. Ze zoeken een aangenaam plekje en daar blijven ze tot ze honger hebben, en dan bewegen ze zo min mogelijk om de maag te vullen.

Hoewel ik zelf de eerste keren ook moeite zou hebben met het voeren van levende zoogdieren denk ik niet dat dat veel erger is dan hoe diepvries dieren omkomen. Die worden ook echt niet eerst allemaal netjes de nek gebroken voor ze de vriezer in gaan hoor. Die worden vergast (wat bijzonder onaangenaam schijnt te zijn) of gewoon zo ingevroren.


Ik voer zelf overigens levende insecten, en moet zeggen dat ik daar al vrij snel geen moeite meer mee had.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:38

Het is geen natuur, het gaat hier om een door een mens gehouden slang dat door een mens gevoerd wordt met een levend big.

Ook slangen moeten eten, het is niet anders.....maar dit is niet de natuur.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:39

Ragdollcat schreef:
Het is geen natuur, het gaat hier om een door een mens gehouden slang dat door een mens gevoerd wordt met een levend big.

Ook slangen moeten eten, het is niet anders.....maar dit is niet de natuur.


Hier ga ik in mee inderdaad.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:40

geerke schreef:
Huertecilla schreef:
Mwah.

Ik weet het niet.

Leeuwen hebben veel baat bij levend voer, maar om nu ter dood verooordeelde misdadigers over het hek te gooien???



ik vind dat eigenlijk wel een goed idee :+

Een slang als huisdier houden is volgens mij al weinig natuurlijk.Er worden ook puppys,kittens,cavias,konijnen enzo gevoerd aan slangen....tja,niet helemaal mijn ding.Maak het dan eerst gewoon dood.Maar wie weet krijgen sommige mensen er een kick van om te zien hoe zo een beestje geen kant uit kan en opgevroten word?Ik begin in de gaten te krijgen dat er hele vreemde mensen rondlopen op deze aardkloot.


Dat er kittens etc. aan slangen gevoerd worden is een fabeltje. Het zal een enkele keer gebeuren door een of andere mafkees, maar elke liefhebber van slangen zal absoluut geen kittens voeren. Deze kunnen met hun scherpe nagels de slang ernstig (van binnen) beschadigen. Helaas zijn er ook een hoop grapjassen die voor de lol zulke advertenties op MP zetten en daardoor het fabeltje in stand houden.
Daarnaast zijn er ook maar relatief weinig mensen die een slang houden die een prooi ter grootte van een kitten aan kan. De meeste mensen hebben slangen die max. een rat wegkrijgen, maar veel zijn kleiner en eten hooguit muizen. Je wil niet overvoeren, dat is ook slecht voor de slang.

De meeste mensen voeren dode prooi. Het komt wel eens voor dat een slang alleen levend voer wil eten, maar het is ook gewoon een stuk makkelijker om bevroren muizen te voeren als je zelf geen kweek hebt, die kun je makkelijk bewaren in de vriezer. Overigens worden dat soort prooidieren ook niet altijd op een heel prettige manier gedood dus dan is er de vraag of levend voeren nou zoveel slechter is.
Wat dat betreft kun je eigenlijk nog het beste zelf je prooidieren kweken en zo humaan mogelijk doden.

Uiteindelijk is niks wat jij je huisdier voert natuurlijk en dan maakt het niet uit of het een slang is of een hond of een kat.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:45

Om eerlijk te zijn vind ik het houden van een slang als huisdier niet diervriendelijk, want de huisvesting is altijd te klein, tenminste dat is wat ik steeds gezien had.

De slang kan nooit lekker in hun volle lengte ergens heen gaan slangen (of hoe zeg je het? kruipen is het niet en lopen ook niet). En er zijn geen enkele uitdagingen en of iets te doen voor ze, behalve eten, drinken en niksen/slapen.

Ooit een hele grote en dikke slangen gezien in een zeer grote kooi en met een zeer grote waterbak erin bij een dierenwinkel in Zaandam. Zo dik als damesbenen en de kop zo groot als van een kleine hond. En ze waren vrij actief en dat is voor mij echt de eerste keer dat ik ze vrij actief zie, in dierentuinen liggen ze alleen maar te niksen......ik vond ze prachtig maar tegelijkertijd ook eng, ze waren erg groot en dus ook erg sterk en ze waren niet geheel tam.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-04-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:47

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het houden van een slang als huisdier niet diervriendelijk, want de huisvesting is altijd te klein, tenminste dat is wat ik steeds tegenkom.

De slang kan nooit lekker in hun volle lengte ergens heen gaan slangen (of hoe zeg je het, kruipen is het niet en lopen ook niet).


Glibberen :') :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:54

Ah, glibberen haha.

Mijn ervaring is dat ze niet glibberig is, voelt juist aangenaam aan en warm.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:03

Nouja, aangenaam zou ik het niet willen noemen. Elke spier die om me hen rolt is er een te veel, hehe.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:12

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het houden van een slang als huisdier niet diervriendelijk, want de huisvesting is altijd te klein, tenminste dat is wat ik steeds gezien had.

De slang kan nooit lekker in hun volle lengte ergens heen gaan slangen (of hoe zeg je het? kruipen is het niet en lopen ook niet). En er zijn geen enkele uitdagingen en of iets te doen voor ze, behalve eten, drinken en niksen/slapen.

Ooit een hele grote en dikke slangen gezien in een zeer grote kooi en met een zeer grote waterbak erin bij een dierenwinkel in Zaandam. Zo dik als damesbenen en de kop zo groot als van een kleine hond. En ze waren vrij actief en dat is voor mij echt de eerste keer dat ik ze vrij actief zie, in dierentuinen liggen ze alleen maar te niksen......ik vond ze prachtig maar tegelijkertijd ook eng, ze waren erg groot en dus ook erg sterk en ze waren niet geheel tam.


Dat heeft niks met het houden van slangen an sich te maken. Dan is het houden van hamsters ook niet diervriendelijk want daarvoor verkopen ze ook nog steeds minuscule hokjes en die worden nog gebruikt ook.

Hoe de slang gehouden wordt, ligt aan de eigenaar.
Wat een slang "doet" verschilt per slang en er zijn inderdaad soorten die zeer weinig bewegen, andere soorten zijn actiever.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:21

@Fenrir, grappig dat je dat zegt, de kooien die in veel winkels wordne verkocht voldoen vaak niet aan de standaardmaat, dus dan mag je dat van mij best mishandeling noemen.
Tegenwoordig is 70x50 de nieuwe standaardmaat, maar er zijn al héél veel mensen die ze 100x40+ houden! Het stroomt echt heel erg door, nu van Duitsland naar Nederland.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:24

Daarom zeg ik het ook, die dingen zijn totaal ongeschikt.
Maar dat wil niet zeggen dat het houden van hamsters om die reden ineens niet "diervriendelijk" is, er zijn nl. ook genoeg mensen die een hamster in een grotere kooi houden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 01-04-17 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:25

Fenrir schreef:
Daarom zeg ik het ook, die dingen zijn totaal ongeschikt.


Ja snap ik, maar het is dus eigenlijk ook niet 'toegestaan', gaat helaas nog wel even duren voordat alles uit de schappen is. -O-

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:11

Hamsters kunnen tenminste in hun volle lengte lekker uitstrekken en een slang kan dat helemaal niet in hun terrarium. Maar aan de andere kant.........hamsters kunnen in een kooi niet kilometers ver lopen zoals ze dat wel doen in de natuur.....ervoor in de plaats is er de looprad.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-04-17 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:12

Dat hangt er toch compleet vanaf hoe groot je terrarium is in verhouding tot je slang :?
Een slang hoort niet in een terrarium waar hij zich niet tot zijn volle lengte kan uitstrekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:13

Ragdollcat schreef:
Hamsters kunnen tenminste in hun volle lengte lekker uitstrekken en een slang kan dat helemaal niet in hun terrarium.

Dan is het terrarium te klein. Minimummaat is de lengte van de slang over de diagonaal.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:13

Fenrir schreef:
Dat hangt er toch compleet vanaf hoe groot je terrarium is in verhouding tot je slang :?
Een slang hoort niet in een terrarium waar hij zich niet tot zijn volle lengte kan uitstrekken.


Hiermee eens!

Ga eens in een bed slapen die voor jou te klein is om lekker voluit op te kunnen liggen, ter vergelijking.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-04-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:14

Ga eens goed lezen :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:17

Ik heb ook goed gelezen, ik vergat alleen dat ik het eens ben met je, erbij te zetten, nu rechtgezet :D.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:27

Ik dacht al :D


Vergeet niet dat sommige dieren ook gewoon erg weinig bewegen, dat is voor ons misschien moeilijk voor te stellen, maar er zijn echt dieren die praktisch leven op een vierkante meter of soms zelfs minder. Die hebben ook gewoon niet zo heel veel ruimte nodig. Sommige dieren brengen het grootste deel van hun leven door in een hol, wachtend op hun prooi.

Zelf vind ik dat slangen gewoon moeten kunnen bewegen in hun verblijf en dat zijn (gelukkig) heel veel mensen met me eens, hier in Nederland iig. In Amerika worden vaak kleinere verblijven gebruikt, niet alleen voor slangen, maar voor heel veel dieren. Hier in NL en in Duitsland is het vaak ook allemaal veel natuurlijker ingericht. Een slang in zo'n verblijf heeft best wat te doen als hij zou willen:

Afbeelding

Je kan het net als met alle dieren zo leuk/mooi/groot maken als je zelf wilt. En nu moet je als je maar beperkte ruimte hebt natuurlijk geen slang van 3 m kopen maar eerder een lief klein slangetje van 50 cm :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:31

Ziet er mooi uit.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:37

Wauw fenrir wat een gaaf terrarium! Wat voor een slang zit daar dan in?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:40

Ik heb de foto van internet maar geloof dat het voor een korenslang (rattenslang) is.