Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:54

Zoals veel mensen ondertussen wel weten ben ik in het gelukkige bezit van een hele rits valkparkieten <3
De afgelopen tijd hebben we alleen wat troubles gehad -O- De kolonie gaat s'nachts namelijk geregeld over de flos.
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom dit gebeurd. Ik heb camera's in de voliere hangen, maar daar is niets op te zien.
Ook hangen er nachtlampjes (valkparkieten zijn stekeblind in het donker), maar toch gaat het steeds mis.

Een aantal weken geleden was het zelfs zo'n paniek dat één van mijn vogels het niet heeft kunnen navertellen.
Daar ben ik echt ontzettend stuk van geweest ;(

Gisteren en vannacht was het opnieuw raak. Een gigantisch kabaal in de voliere... 'Gelukkig' slaap ik heel slecht en was ik dus wakker.
Ik ben naar buiten gerend en heb ze kunnen kalmeren, maar op deze manier is het gewoon wachten tot er opnieuw ongelukken gebeuren :\

We hebben nog geen katten, uilen of muizen gesignaleerd waardoor ze zo zouden kunnen schrikken.
Ik ben dus op zoek naar oorzaken waar we nog niet aan gedacht hebben :)

Van gisteren en afgelopen nacht heb ik de filmpjes geupload.
Met name het tweede filmpje (van afgelopen nacht) is vrij heftig.
Je ziet dat ze volledig gedesoriënteerd alle kanten op knallen en sommige vogels zelfs op de grond vallen.



The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Help, onverklaarbare paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:57

Marters? Ik weet niet hoe je woont, maar marters zijn redelijk neffast ook voor je vogels

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:59

Bij het eerste filmpje hoor ik een vogel vluiten vlak voor ze in paniek raken. Zou dat kunnen?
Bij de tweede hoor ik niets behalve een knal, maar denk dat dat vogeltjes in het binnen gedeelte van je voliere zijn die ik hoor.

Vreemd hoor :( en ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:00

Marters, wezel? Een geluid wat jullie niet horen? Hebben jullie een camera over die je buiten de voliere kunt ophangen? Misschien zie je dan wat er gebeurd.

Bij tweede filmpje klinkt hebalsof er iets op het dak van de voliere landt of valt. Bij de eerste komt er van buiten een alarmkreet van een andere vogel.

Wij hebben dat ook gehad toen we een voliere hadden. Parkieten en zebravinken over de rel, jongen die uit het nest vielen omdat ouders opeens daaruit vluchten in paniek.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-04-17 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:00

Het is nu sowieso onrustig met vogels buiten, ik merk het hier in de polder ook.
Ze zullen daar wellicht ook iets van meekrijgen en misschien sneller gespannen zijn van kleine geluidjes waar ze normaal geen acht op zouden slaan?

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:01

zit er geen hol onder de voliere met ratten erin? zo is mjn vader jaren terug vogels verloren.konden eerst ook niet vinden wat het was, bleek er een hol onder de grond te zitten met een rat erin. :(

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:03

Het lijkt inderdaad een harde knal tegen het gaas of de wand te zijn bij het 2e filmpje.

Deed mij denken aan een dier (grootte van een kleine hond?) Die met z'n voorpoten 'op' komt staan tegen de wand of zoiets, of er tegen aan duwt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:08

Bedankt voor het meedenken! Ik ben echt inspiratieloos :\
Een camera buiten de voliere ophangen is inderdaad wel een idee. Volgens mij hebben we die nog wel. Dat zal ik eens met manlief overleggen. Ik hoor op het filmpje idd ook een dreun, maar dat is volgens mij één van de vogels die als eerste schrikt. Ik heb nog wel meer schrikfilmpjes en daar op klinkt het steeds ongeveer hetzelfde.

The_Cat, we wonen in een buitenwijk in Den Bosch. Ik heb hier nog nooit marters gezien en weet eigenlijk ook niet of die hier voorkomen?

Keet, Ik hoor geen vogel :o? Het eerste filmpje is rond 3 uur 's nachts genomen overigens. Het tweede filmpje was vannacht rond half 2.

OleJon: Ratten onder de voliere is onmogelijk gelukkig :P De voliere staat waterpas op betontegels met een cementlaag eronder. Knappe rat die daar onderdoor kruipt. Het is een voliere die volledig uit aluminium bestaat, dus er doorheen knagen gaat ook niet lukken.

Nachtlampje: (toepasselijk naam voor in dit topic := ): We hebben geen achterom (ingebouwde tuin tussen de huizen), dus een hond (of persoon) is het niet. Een kat zou nog kunnen, maar die heb ik niet gezien. Het kan zijn dat die is gevlucht natuurlijk.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:14

Op het 1e filmpje hoor je inderdaad eerst een vogel van buiten, maar die herhaalt zijn roep nog 2x waarop ze niet in paniek raken. Dat lijkt me vreemd, al praat ik geen vogel natuurlijk :')

Wat ontzettend sneu om te zien en wat zal jij je machteloos voelen.... Kan je de camera ook op de buitenkant richten?

edit: de vogel fluit 0:06 :) (en om 00:27 en 00:35)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:17

Het geluid op het eerste filmpje hoor ik nu ook, maar volgens mij is dat een van mijn eigen vogels die een verontwaardigde 'prrrrr?' laat horen. Met andere woorden: 'What the hell just happened' :')

Nee, deze camera kan ik helaas niet draaien en in de buitenvlucht hangt nog geen camera. We gaan wel kijken of we aan de buitenkant van de voliere ook een camera kunnen hangen zodat we de omgeving kunnen filmen.
Ik voel me idd heel machteloos! Dit heeft me al een vogel gekost en ik wil niet nog eens afscheid hoeven nemen :\

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:19

Probleem zal toch aan de buitenkant van je voliere zitten, idd cameras die naar buiten toe filmen, daar zal je misschien iets op zien. Het is wel een dier of toch geluid waar ze van schrikken want ze knallen in één keer met z'n allen van de stok af. Andere optie zou zijn om ze in het nacht/binnenhok op te sluiten in de nacht.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:21

Ik hoor op 6/7/8 sec een FieutFieutFieutFieutFieutFieut. Ben niet bekend met vogelgeluiden dus weet niet wat voor vogel het is, maar is duidelijk een vogel. Wij hebben hier in die buurt ook van die beesten ziten en zijn zoooooooo vervelend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:22

Het is in het binnenverblijf gefilmd :P

Ik vind het zo apart. Het rare is ook dat ik een vogel er tussen heb zitten die 's nachts nog weleens gaat slaapvliegen (ja, een variant op slaapwandelen, het bestaat echt :+ ), maar daar schrikken ze niet van. Dat zijn ze dus gewend.
Maar dit is dus totaal iets anders.

Edit: filmpje van het 'slaapvliegen'. Dan zie je dat ze verder rustig blijven terwijl dat toch ook een lawaai maakt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:23

Zou er geen mini-ongedierte kunnen zijn (bloedluis bijv) waardoor er onrust is en dit escaleert tot echte paniek?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:24

Amaris schreef:
Zou er geen mini-ongedierte kunnen zijn (bloedluis bijv) waardoor er onrust is en dit escaleert tot echte paniek?


Lijkt me sterk. Ik heb zondag nog de hele voliere in de dettol en bleek gezet en ben niets tegen gekomen. Knappe bloedluis die dat overleeft :P
Aluminium is sowieso heel fijn om schoon te houden, dus dan zou ik het wel moeten zien.
Ze zijn overigens wel aan het ruien.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:25

En dingen als vleermuizen oid? Als het het geluid niet is (omdat ze dat van Britt gewend zijn) moet het dus óf een vreemd geluid zijn, óf een vreemd uitzicht (een lampje oid? Geen vervelend buurkind met een laserlampje misschien?) of een vreemde geur?
Bijvoorbeeld een sproeiend beest, of vleermuizen die lekker naar buiten gaan en gek ruiken oid.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:26

Dit is heel erg schrikken van iets van buiten af. De klap klinkt niet als formaat valkparkiet maar iets veel zwaarders dat van buiten boven lijkt te komen. Eerste filmpje is idd een fuut fuut fuut enz. Alarmkreet van een vogel buiten. Bij de laatste kreet verschieten jou vogels binnen.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:28

Ben ik de enige die op het eerste filmpje een raar licht ziet vanaf 5 seconden? Het is geen vogel, want het licht verdwijnt in het niks.

Telpeva

Berichten: 14811
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:29

Wat sneu om te zien zeg, kan mij goed voorstellen dat dat heel naar is om je dieren zo te zien en dat je je zorgen maakt. Ik heb geen verstand van vogels en misschien zeg ik wel iets heel doms, maar zouden ze behoefte (of baat) kunnen hebben aan een schuilmogelijkheid? Een dicht kastje of huisje waar zij 'veilig' in kunnen schuilen of verstoppen?


Je zou toch bijna overal kussentjes tegenaan willen plakken om ze te beschermen, arme vogeltjes. Hopelijk vind je een oplossing, sterkte er mee in elk geval. Rot ook van je ene vogeltje ;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:30

Verhip dit is natuurlijk het eerste seizoen dat ze geen broedblokken hebben bij je. :o? Kun je zien of de dames of heren als eerste wegvluchten?

Ik had het licht wel gezien maar ervan uitgegaan dat het een insect of zo iets was dat voorbij kwam.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-04-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:31

miss in de buurt een vogel die gegrepen wordt en een doodsgil geeft of juist waarschuwt wat ze kunnen horen en wij net niet. Vleermuizen zijn er nu heel veel en ook de ratten laten ze tijdens de schemer al zien terwijl ze hier normaal pas tegen middernacht in de buurt komen.

Er zijn nu veel nestjes dus buitenvogels zijn erg allert nu.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:32

Hier hoor ik idd ook s nachts en overdag vaker vogels waarschuwen in de tuin. Alleen omdat ik geen kippen meer heb die er op reageren heel sterk valt het me minder op.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-04-17 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:33

Oh wow ik dacht "huh dat is toevallig op facebook in de gras/valkparkietengroep was er ook iemand met paniek in de voliere" maar dat ben jij ook :oo Super raar en onwijs vervelend zeg...

Ik zie op het eerste filmpje inderdaad ook dat lichtje, misschien toch een kat? Weet niet of je een lampje aan hebt maar dat dat dan de terugkaatsing van het licht op een kattenhalsband is ofzo?

Hopelijk vind je de oorzaak! :(:)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:33

Hoelang wonen jij en je vogels hier? Zit je in de buurt van een zendmast/elektriciteitsmast? Die schijnen ook hele vreemde frequenties uit te stoten die niet voor iedereen hoorbaar zijn.

Steenmarters komen zeer zeker niet alleen op het platteland voor! Vriendin van me heeft de auto al meerdere keren stuk gehad en woont midden in een druk dorp. Onze katten zijn er vermoedelijk ook al eens door gegrepen (grote kale plekken op de rug, eentje had gewoon abcessen), wij wonen ook in een dorp.

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:34

Volgens mij is dat 'lichtje' op het eerste filmpje gewoon een stofje die wat licht reflecteert en voor de camera langs piept.