Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:28

Zoals hierboven al eerder genoemd valt mij inderdaad op dat veel mensen vinden dat ze bij de uitzonderingen horen en daarom een konijn alleen "mogen" houden terwijl dit verre van het geval is. Vaak denkend in eigen belang en absoluut niet kijkend naar het konijn. (Lees: hij is oud, ja maar hij mag elke dag uit zijn hokje, hij is niet te koppelen, ik heb niet genoeg ruimte, hij is vriendjes met de kat/hond/mens etc etc)
Heel eerlijk, telkens als ik weer een konijn in een hokje zie zitten draait mijn maag om. Het is zo ontzettend triest om zo'n beestje alleen te zien zitten. Na alle kennis die er is, snap ik niet dat mensen dit is steeds doen ten kosten van hun dier :n
Konijnen horen niet alleen en konijnen horen niet in een hokje.
Het ene konijn is eenmaal moeilijker te koppelen dan de ander maar elk konijn is te koppelen.

Het is absoluut lastig als je wil afbouwen of wil stoppen met konijnen houden. Er blijft tenslotte altijd een konijn over. Tegenwoordig zijn er genoeg mogelijkheden om te zorgen dat je konijn niet alleen komt te zitten, maar wel zodanig dat je kan afbouwen/stoppen.

Het feit dat een konijn prima oud kan worden terwijl hij alleen zit, staat eigenlijk los van elkaar. Konijnen zijn zeer kwetsbare dieren en kunnen van de ene dag op de andere dag opeens dood zijn. Ook met 100% goede verzorging, genoeg ruimte, medische kosten en vriendjes.
Een konijn gaat niet meteen dood als hij alleen zit, echter is je dier wel zeer ongelukkig...

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:49

Ken het probleem. Eens een konijn, altijd een konijn, twee dus.

Na het overlijden van de ram vond mijn dochter een ander rammetje. Die laten castreren en toen hadden we weer een koppel. Maar met een heel jong rammetje en een wat oudere voedster zag ik de bui al hangen.

Niemand bij ons was nog actief bezig met de nijnen en na een verhuizing stortte het hok ook nog zo ongeveer in elkaar.

Naar de opvang brengen vond ik ook geen optie maar toen kwam ik bij mensen langs die een enorme ren in de tuin hadden met verschillende schuilplaatsen. Denk dat het al gauw 20 bij 20 meter was. Die konijnen hadden daar echt een paradijsje en toen heb ik gevraagd of die van mij er bij zouden mogen wonen. Dat was goed als er geen ruzie's zouden ontstaan. Omdat de konijnen daar zoveel ruimte hadden ging dat boven verwachting goed. Konijnen gelukkiger dan bij ons en wij eindelijk weer zonder konijnen.

Daar hadden we echt geluk mee want ik vind en vond een konijn alleen echt geen optie.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:07

Als je echt gaat kijken hoe konijnen leven, dan is 1 maatje niet genoeg. Dan is de oppervlakte die menig huishouden heeft voor het konijn, (lang)niet groot genoeg.

Maar als je dan weer kijkt naar vroeger, waarbij konijnen werden gehouden om op te eten.... In een relatief klein hok maar vaak wel samen of iig steeds met jongen.

In de natuur hebben ze ook de kans om opgeten of over gereden te worden...


Ik weet niet hoor....waar je nu echt goed aan doet of juist niet.

Met mensen ook,sommige leven graag samen en sommige graag alleen. Sommige graag met veel ruimte en rust en andere graag in de stad.
En zelf kunnen kiezen gaat ook niet op, want je hebt geld nodig...

Ik denk dat je gewoon moet doen wat voor jezelf het beste werkt en ook moet letten op het gedrag van het konijn om te weten of hij ongelukkig is of niet.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:13

sneeuwpop schreef:
Als je echt gaat kijken hoe konijnen leven, dan is 1 maatje niet genoeg. Dan is de oppervlakte die menig huishouden heeft voor het konijn, (lang)niet groot genoeg.

Maar als je dan weer kijkt naar vroeger, waarbij konijnen werden gehouden om op te eten.... In een relatief klein hok maar vaak wel samen of iig steeds met jongen.

In de natuur hebben ze ook de kans om opgeten of over gereden te worden...


Ik weet niet hoor....waar je nu echt goed aan doet of juist niet.

Met mensen ook,sommige leven graag samen en sommige graag alleen. Sommige graag met veel ruimte en rust en andere graag in de stad.
En zelf kunnen kiezen gaat ook niet op, want je hebt geld nodig...

Ik denk dat je gewoon moet doen wat voor jezelf het beste werkt en ook moet letten op het gedrag van het konijn om te weten of hij ongelukkig is of niet.



Want? :) wilde konijnen leven in koppels, ram + voedster, en dan verschillende koppels in een kolonie. Waarom zouden twee konijnen niet goed zijn?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:22

Ik vind en binnenkonijn, wat los loopt een veel aandacht krijgt niet zo'n probleem. Een konijn alleen buiten in zo'n verdomhoekje ergens in de schuur of achter het huis wel...en dan zo'n standaard konijnenhok. Dat grenst aan dierenmishandeling.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:40

sneeuwpop schreef:
Als je echt gaat kijken hoe konijnen leven, dan is 1 maatje niet genoeg. Dan is de oppervlakte die menig huishouden heeft voor het konijn, (lang)niet groot genoeg.

Maar als je dan weer kijkt naar vroeger, waarbij konijnen werden gehouden om op te eten.... In een relatief klein hok maar vaak wel samen of iig steeds met jongen.

In de natuur hebben ze ook de kans om opgeten of over gereden te worden...


Ik weet niet hoor....waar je nu echt goed aan doet of juist niet.

Met mensen ook,sommige leven graag samen en sommige graag alleen. Sommige graag met veel ruimte en rust en andere graag in de stad.
En zelf kunnen kiezen gaat ook niet op, want je hebt geld nodig...

Ik denk dat je gewoon moet doen wat voor jezelf het beste werkt en ook moet letten op het gedrag van het konijn om te weten of hij ongelukkig is of niet.

1 maatje is altijd beter dan geen. Is het verschil tussen wel of geen sociaal contact. Dat ze niet volledig leven zoals in het wild is imo een 'goedpraatargument'. Het blijft een huisdier die we beperken in ruimte, maar dat betekent toch niet dat je alsnog zo goed mogelijk aan hun behoeftes moet voldoen?
En die behoeftes zijn vrij duidelijk. Voer, water, ruimte om te rennen en springen (en idd, het gemiddelde huishouden heeft deze ruimte niet en is imo dan ook ongeschikt!), plekjes om zich te verstoppen/schuilen, medische zorg indien nodig, wat uitdaging/spel en aangezien het een sociaal dier is: sociaal contact met soortgenootjes.

Dat sommige mensen alleen willen leven is natuurlijk bullshit. Geen enkel mens wil nooit contact. Je hebt variaties in de hoeveelheid, maar elk mens wil af en toe contact met een ander mens....

Ik vind dat je moet doen wat voor het konijn het beste is, in de mogelijkheden die je hebt. Maar betekent dit dat je het dier basale behoeftes ontneemt, dan moet je imo geen dier houden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:28

Tuurlijk is 1 maatje beter dan geen. Echter is het niet heilig zoals sommige het hier verkondigen. Het is eigenlijk ook maar een zielig aantal. Het hechten gaat ook vaak helemaal niet lekker en dat is naar mijn idee wel een sterk signaal dat 2 niet het juiste aantal is.

Je kunt het lezen als goedmaak argument, maar ook je ogen openen dat 2 ook niet aan de basisbehoeften voldoet. En je daarbij de veer weer uit je kont kunt halen als je vind dat zo geweldig bezig bent vergeleken anderen.

En ja, er is een naam voor, voor mensen die alleen leven: kluizenaar.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:46

Een koppel is anders vaak vele malen stabieler dan een groep. Een groep valt al gauw uit elkaar als een konijn ziek is en dan krijg je onrust. Helaas kunnen konijnen snel plotseling ziek worden, vaak zelfs zonder dat je echt iets merkt.

Een groep is daar keihard in, vertel ik ook uit eigen ervaring.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:24

Ja, bij ziekte gelden er idd harde regels in zo'n groep. Bij ziekte gaan ze vaak ook snel dood.

Wil niet zeggen dat ze met z'n 2en gelukkiger zijn dan op de natuurlijke manier in een groep.

Er is geen Utopia.

En ik wil nog wel kwijt dat hoe je ze wil houden, waar je gelukkig van wordt, moet jezelf weten.
Zolang je denkt dat je konijn of konijnen het goed hebben is het mij prima.
Ik word alleen gek van de mensen die vinden dat ze het beter doen dan andere en zichzelf een veer in de kont steken wanneer ze tegen een ander moeten zeggen dat ze het niet goed doen.
Een konijn of meerdere heb je voor jezelf (linksom of rechtsom), niet voor het konijn die vraagt of hij bij je mag wonen.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 00:57

sneeuwpop schreef:
Ja, bij ziekte gelden er idd harde regels in zo'n groep. Bij ziekte gaan ze vaak ook snel dood.

Wil niet zeggen dat ze met z'n 2en gelukkiger zijn dan op de natuurlijke manier in een groep.

Er is geen Utopia.

En ik wil nog wel kwijt dat hoe je ze wil houden, waar je gelukkig van wordt, moet jezelf weten.
Zolang je denkt dat je konijn of konijnen het goed hebben is het mij prima.
Ik word alleen gek van de mensen die vinden dat ze het beter doen dan andere en zichzelf een veer in de kont steken wanneer ze tegen een ander moeten zeggen dat ze het niet goed doen.
Een konijn of meerdere heb je voor jezelf (linksom of rechtsom), niet voor het konijn die vraagt of hij bij je mag wonen.


Nee, bij ziekte gaan ze niet snel dood als je een beetje op je dieren let ;)

Verder wisselt het per konijn in welke samenstelling ze gelukkig zijn.
Ik heb momenteel 2 groepen van 4 en twee koppels waarvan een binnen.
In een van de koppels zit een erg kieskeurige voedster die volstrekt niet in een groep kan.
Mijn halfwildjes daarentegen zijn echte groepskonijnen.
Overigens gaat het mij om het welzijn van de konijnen en niet om wat ik wil.

Er is geen utopia en er is ook geen bewijs dat konijnen in groepen moeten.
Je mag ze houden hoe je wel maar je hoort wel naar basisbehoeften te kijken. Zoals een paard niet 24/7 op stal hoort, een hond geen dagen in de bench, zo heeft een konijn een maatje nodig.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:14

sneeuwpop schreef:
Ja, bij ziekte gelden er idd harde regels in zo'n groep. Bij ziekte gaan ze vaak ook snel dood.

Wil niet zeggen dat ze met z'n 2en gelukkiger zijn dan op de natuurlijke manier in een groep.

Er is geen Utopia.

En ik wil nog wel kwijt dat hoe je ze wil houden, waar je gelukkig van wordt, moet jezelf weten.
Zolang je denkt dat je konijn of konijnen het goed hebben is het mij prima.
Ik word alleen gek van de mensen die vinden dat ze het beter doen dan andere en zichzelf een veer in de kont steken wanneer ze tegen een ander moeten zeggen dat ze het niet goed doen.
Een konijn of meerdere heb je voor jezelf (linksom of rechtsom), niet voor het konijn die vraagt of hij bij je mag wonen.


Dan meld ik mij als persoon waarvan jij vindt dat ik een veer in eigen kont steek :') in gesprek gaan met iemand om het welzijn van (jouw) dieren te verbeteren is niet zo bijzonder. Er zijn zoveel manieren hoe je konijnen kan houden, het is niet meteen goed of fout. Maar als ik inderdaad een konijn alleen in een hokje zie, probeer ik zeker een opening te vinden om hierover in gesprek te gaan. Het is een te groot onderschat probleem.

Als ik het goed begrijp, bedoel je dus dat het betekent dat als iemand bijvoorbeeld een konijn alleen in een hokje achterin in de tuin wil houden omdat degene daarvan gelukkig wordt, mensen dit gewoon moeten doen en het konijn niet moet zeuren? Alsof een konijn kan kiezen waar hij komt te wonen. Beestje heeft gewoon maar zijn lot te ondergaan. Het is toch aan ons, baasjes zijnde, ervoor te zorgen dat je voldoet aan de welzijnseisen voor je dier?
Misschien heel hard, kan of wil je dat niet: neem dan alsjeblieft geen konijn (of welk ander dier dan ook).


Verder ben in het volledig eens dat het allemaal niet zo makkelijk is. Mensen denken te makkelijk over het houden van konijnen. Ik heb er hier 14 in 4 verschillende groepen. Elke groep reageert anders in bepaalde situaties. Maar ook ik heb met regelmaat zwaar gefrustreerd langs het hek gestaan omdat ze lelijk deden naar een zwakker/onderdaniger konijn. (Hoewel dat een uur later opeens weer dikke vriendjes kunnen zijn)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:17

Dat heb je niet goed begrepen
Als je denkt dat je konijn het goed hebt.....
Dus dat je er wel over nagedacht hebt en kritsch naar je situatie hebt gekeken. Een motivatie waar je achter staat...
Dat iemand er anders over denkt, prima, maar accepteer het.
Wanneer onwetendheid vind ik het een ander verhaal, maar laat elkaar in hun waarde en ga niet als een betweter te keer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:14

sneeuwpop schreef:
Dat heb je niet goed begrepen
Als je denkt dat je konijn het goed hebt.....
Dus dat je er wel over nagedacht hebt en kritsch naar je situatie hebt gekeken. Een motivatie waar je achter staat...
Dat iemand er anders over denkt, prima, maar accepteer het.
Wanneer onwetendheid vind ik het een ander verhaal, maar laat elkaar in hun waarde en ga niet als een betweter te keer.

Aangezien je eerder zo heftig op mij reageerde neem ik even aan dat het betweterige hier (o.a.) op mij slaat. Dat vind ik erg jammer, want ik heb imo gewoon inhoudelijk gerageerd met hoe ik erover denk, wat vrij normaal is op een discussieforum. Ik ga nergens te keer volgens mij. Niemand in dit topic zie ik dat doen, behalve jij misschien... ik zit gewoon kalm achter mn ipad te discussieren...
ik steek ook nergens een veer in mn achterste. Ik vind helemaal niet dat ik het zoveel beter doe dan een ander. Ik heb wel een mening over het handelen van sommige mensen (en mezelf). Dat zegt echter niks over de persoon verder. Ik ben wel erg kritisch op het houden van dieren, zowel naar mezelf als naar een ander. Simpelweg omdat het dier geen keus heeft en ik het dus de verantwoordelijkheid van de houder vind om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.
Wat dan het goede is, is vaak het punt van discussie, net zoals hier. Jij maakt er een persoonlijke aanval van, ik niet.
Ik vind het sociale contact dus zeer belangrijk, gesteund door wetenschappelijke inzichten, eigen ervaring, ervaringen van mensen die ik hoog inschat en verder mn eigen verstand. Iemand anders mag daar anders over denken hoor, maar ik heb ook het recht om daar een mening over te hebben.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:19

Dat was in mijn topic :D
Heb nooit uitgebreid op je reactie gereageerd omdat ik op dat moment daar niet mee bezig was, maar bij deze:

Ik snap je punt zeer zeker!
Maar toen paar weken terug ons konijn overleed, vonden we dit erg zielig voor degene die achter bleef; dus dan kies je of voor een erbij of je doet hem weg.
Aangezien dat ze van mijn zusje zijn en zij nog maar 12 is kozen wij er voor 1 erbij, zij beleeft er zoveel plezier aan.

Nu hebben we er een bij dus uit het asiel en gaat tot nu toe goed en het konijntje dat we al hadden word veel opgewekter dan voorheen. Heel bijzonder om te zien.

Mocht er nu een overlijden dan bekijken we de situatie opnieuw. Maar als je konijnen super leuk vind en je hebt er veel voor over (en genoeg tijd) dan kies je voor een tweede.

Want een konijn is geen konijn.
Vroeger hebben wij ook konijnen alleen gehad uit ontwetendheid, maar als ik nu terug kijk was dit erg sneu.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:00

Ik vind het zwaar egoistisch om een konijn tot z'n dood te willen houden zonder hem een maatje te geven. Konijnen horen echt met maatje. Dus of konijn naar de opvang of een maatje erbij. Die je na de dood van het konijn naar de opvang kan brengen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:25

Zwerte, blijkbaar voel jij je aangesproken.
Ik heb bewust geen namen genoemd.
Ook in eerdere Topics over konijnen liegen de reacties van sommige er vaak niet om.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 14:18

Even een schopje.

Ik leerde vrijdagavond dat mn broer en schoonzus Goofy weg hebben gegeven/ verkocht. Hij is naar Woudrichem verhuisd en heeft 2 vriendinnetjes en een megatuin om in te spelen.

Ik weet niet sinds wanneer dit is en waarom ze dit hebben besloten (er speelt de laatste tijd even iets teveel in mn eigen leven, dus heb niet doorgevraagd)
Maar ik heb de foto's gezien en het zag er super mooi uit en hij is al dikke vrienden met 1 van de dames.

Waarschijnlijk vonden ze het ook zielig voor hem en een 2de erbij vonden ze niet weer een optie. Goofy was ook nog erg jong, dus om al die tijd alleen te blijven was natuurlijk ook niks.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:05

Nabster schreef:
Ik vind en binnenkonijn, wat los loopt een veel aandacht krijgt niet zo'n probleem. Een konijn alleen buiten in zo'n verdomhoekje ergens in de schuur of achter het huis wel...en dan zo'n standaard konijnenhok. Dat grenst aan dierenmishandeling.


Dat zeggen ook veel mensen. 'Mijn konijn loopt los binnen dus krijgt aandacht genoeg'.
Maar hoe vaak ben je thuis? Neem aan dat iedereen wel werkt, hobby's heeft, boodschappen gaan doen, ... En dan 's avonds voor de tv zitten. Hoeveel aandacht krijgt je konijn dan daadwerkelijk? Een konijnenmaatje is er 24/7.