Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:50

Onze kat krijgt Prins brokjes tegen struviet en in de avond blikvoer voor struviet katten van clinic met extra water er doorheen. Hij drinkt echt te weinig

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:01

Ik heb een blaasgruiskater, chronisch.
Zodra ik met mijn speciale dieet stop is het mis.
Dit moet je dus inderdaad beetje uitproberen.

Mijn kat krijgt wel vers vlees (tinlo barfmenu), hierdoor krijgt hij extra vocht binnen en wordt de maaginhoud ook wat zuurder. Dit is niet afdoende. Wel zijn redding geweest, want hij had zoveel gruis... Gelukkig nog nooit verstopt geweest.
Hij krijgt over zijn vlees ook een scheutje appelazijn. Daarnaast om de dag wat brokjes (hills) speciaal voor blaasgruis. Dit gaat perfect.

Laatst gestopt met de appelazijn, jahoor, weer blaasontsteking en gruis.
Terug op de appelazijn en cranberry pilletjes ter ondersteuning.
de cranberry pilletjes zal ik uiteindelijk weer meer stoppen.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:48

miramii schreef:
Amigo_stan schreef:
Mijn kat is niet beter geworden van struviet. En alle andere middeltjes tegen blaasgruis. Wij hebben hem cranberry poeder gevoerd door zn gewone eten heen. Voorheen was ij chagerijnig en piste overal. En nu huppelt hij vrolijk door t huis en pist alleen nog op de bak.


Naast blaasgruisvoorkomend voer? Of met 'normaal' voer?


Hij at dat Struviet dus niet.. Ook het natvoer niet. Hij wil alleen Felix nat voer met vis, en daar door heen mengen we dat poeder. Hebben toen 1 zak gehad en aan de andere katten op gevoerd...

Hier een linkje https://www.medpets.nl/puur+cranberry/

We hebben echt alles geprobeerd maar dit is het enige dat werkt..

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:57

Hier ook een kater die blaasgruis had. Van de een op andere dag gaf hij het heel duidelijk aan. Hij probeerde overal te plassen en dat lukte met hele kleine beetjes. Flinke tijd op anti blaasgruisvoer gehad. Uiteindelijk toch de gok genomen en naar ander voer over gestapt. Wel alleen omdat hij het ook zo duidelijk aan gaf :). Mijn zus had namelijk ooit een kat die pas aangaf als hij al helemaal vol met gruis zat. Hij heeft een jaar anti blaasgruis voer gehad en nu al een jaar zonder. En dat gaat gelukkig prima :D.

Dus het kan goed gaan maar let echt op de kat.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:06

Hier loopt ook een blaasgruiskatertje. Hij zat 1,5 maand geleden onwijs verstopt en heeft met een katheter gelopen voor 3 dagen. 2 weekjes geleden zat hij weer verstopt en is hij weer los gemaakt bij de dierenarts. Zodra hij minder van zijn eigen brokjes ( prins struvite ) eet merken we dat meteen.

Nu gaat het gelukkig weer heel goed. Hij is flink aangekomen ( woog maar 2 kg ) en is weer vriendelijk en vrolijk.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:11

Amigo_stan schreef:
Hij at dat Struviet dus niet.. Ook het natvoer niet. Hij wil alleen Felix nat voer met vis, en daar door heen mengen we dat poeder. Hebben toen 1 zak gehad en aan de andere katten op gevoerd...

Hier een linkje https://www.medpets.nl/puur+cranberry/

We hebben echt alles geprobeerd maar dit is het enige dat werkt..


Wij hebben dit ook gehad, met een poes. En daar ging echt niks anders in dan whiskas. Sinds dien, gooi ik over natvoer altijd water. Ook over onze kvv.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:53

Hier in huis twee blaasgruiskatten en ze zijn zo verschillend.
De een was ontzettend ziek en is meteen gespeloeld onder narcose. Volgens de dierenarts waren we net op tijd. Hij heeft toen een catheter gehad om de plasbuis open te houden en een zak blaasgruis oplossende brokken. Daarna heeft hij altijd wel iets met blaasgruis voorkomend spul gehad, maar hij heeft ook wel ander voer erbij. Hij heeft er nooit meer last van gehad. Volgens mij eet hij vooral low calorie urinary van royal canin en in de avond natvoer van whiskas.

Tweede kat was vooral overal aan het plassen. Toch maar mee naar de dierenarts omdat hij soms perste zonder dat er iets kwam. Vanwege de stress (niet heel tam toen) meteen onder narcose en spoelen. Katheter trok hij er dezelfde dag meteen uit, dus die heeft hij hem geen zin gehad.
Na heel wat aanvallen, bezoekjes aan de da enz.. zijn we erachter gekomen dat hij een afwijking in zijn blaas en plasbuis heeft. Hierdoor is er een groter risico op verstoppen en hij heeft binnen no time een blaasontsteking.
Hij eet hills struvite als brokjes en urinary van royal canine. Hij krijgt ook elke dag een zakje natvoer van royal canine en dan tegen blaasgruis. Hij eet erg moeilijk en de dagen dat hij slecht eet, hakken er direct in.
Vanwege zijn afwijking krijgt hij ook elke dag een beetje metacam en hij krijgt pilletjes (cystease) misschien een idee voor anderen die het niet opgelost krijgen. Vooral de pillen helpen heel erg goed tegen het gruis. De metacam is tegen de ontstekingen.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:18

Mijn vorige kater heeft ook blaasgruis gehad en daardoor blaasstenen. Mijn advies is voer het speciale dieetvoer! Als je het op zijn beloop laat wordt het erger en kan de kat stenen krijgen die je operatief moet laten verwijderen. De kosten voor zo'n operatie zijn in verhouding veel duurder dan het aanpassen van het voer. Trust me I know... na de operatie van mijn kat heb ik braaf het dieetvoer gevoerd en heeft mijn kat nooit meer problemen gehad op dat gebied.

Mijn kat is uiteindelijk door een andere ziekte overleden.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:17

Mijn kater heeft inmiddels bijna 3 kilo gruisoplossend voer achter de kiezen. Uiteindelijk lijkt hij nu geen gruis meer te hebben. Vandaag nogmaals overleg met onze eigen DA gehad en van daaruit gaan we toch een poging wagen om terug te gaan naar Smolke kattenvoer. Dat voer schijnt ook stoffen te bevatten die de Ph waarden helpen te verlagen.
We kijken het een week aan en gaan het half om half aanmengen met het gruisvoorkomende voer. Dan nogmaals testen en hopen dat het goed blijft. En anders gaan we op Royal Canin C/D over.

@Annetje jeetje daar ben je behoorlijk zoet mee! Lost het gruis nog wel op of is deze voedingswijze puur het voorkomen van erger?

@Yza ja die operaties schijnen tot €1000 te kunnen kosten toch?

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:34

Wij hebben een plaskater. Heeft al 2 keer hartstikke verstopt gezeten en is weer open gemaakt door de dierenarts + katheter voor 3 dagen.
Dierenarts rade al aan na te denken over een penisamputatie.

Wij voeren hem nu Prins. Vind hij heerlijk en doet het er super op. Ook niet duur, ik betaal 30 euro geloof ik, voor 5 kilo :)

Oh en hij krijgt blikjes 'blaasgruis' van ecostyle.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:41

miramii schreef:
@Annetje jeetje daar ben je behoorlijk zoet mee! Lost het gruis nog wel op of is deze voedingswijze puur het voorkomen van erger?

@Yza ja die operaties schijnen tot €1000 te kunnen kosten toch?

Bij de ene kat wordt voorkomen dat het gruis aangemaakt wordt en bij de ander werkte die aanpak gewoon niet, dus het is inderdaad zorgen dat het niet erger wordt. Eventueel gruis wordt opgelost door zijn brokken.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:51

_kajo_ schreef:
Ik ben heel benieuwd wat je voor het dieetvoer van de dierenarts hebt moeten betalen.

Ik heb ook een kater met blaasproblemen en die voer ik Royal Canin Urinary S/O €19,95 voor 1,5 kg. Als ik zie wat Sanimed Veterinary Nutrition (Anti-Struvite) kost zou ik bijna overstappen (€14,50 per 1,5 kg).
Op internet vind ik Smolke Cat Sterilised Weight Control Kattenvoer voor €14,95 per 2 kg (€11,21 per 1,5 kg). Zo heel veel duurder is het dieetvoer dus niet. Ik vermoed dat de dierenarts er flink wat bij op gegooid heeft. Via internet bestellen is vaak veel goedkoper. Ik kocht het ook via internet totdat onze dierenarts een spaaractie begon waarbij je na 10 zakken een zak gratis krijgt.

Ik blijf voor de zekerheid braaf het dieetvoer geven. Ooit ook een andere kater gehad met blaasproblemen en die kreeg blaasontstekingen zonder dat struviet de oorzaak was. Hij hoefde dus ook geen dieetvoer. Uiteindelijk na diverse keren katheteriseren besloten tot een penisamputatie. De blaasontstekingen had hij nog steeds, maar hij zat er niet meer door verstopt. Als ik die hele ellende (en de bijkomende kosten) had kunnen voorkomen door het duurdere voer te geven dan was de keuze snel gemaakt. Vijftien jaar dieetvoer geven was nog goedkoper geweest dan alle behandelingen.


Precies, en dus is het niet zo dat de dierenartsen dieetvoer aanraden om er zelf rijk van te worden, wat sommige mensen beweren...

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:50

miramii schreef:
@Yza ja die operaties schijnen tot €1000 te kunnen kosten toch?

Klopt het kan aardig oplopen, hangt een beetje van de ernst af en van je dierenarts natuurlijk, maar ik was destijds in ieder geval de helft daarvan kwijt. Voorkomen is in dit geval echt beter dan genezen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:49

Nou... het gaat al weken ontzettend goed met meneer. We zijn na het Sanimed blaasgruisoplossend voer overgegaan op Smolke voer. Geen blaasgruis of stenen meer te bekennen gelukkig.

Nu lopen we alleen tegen een ander probleem aan: hij heeft een allergie tegen Smolke voer Fish en Rice ontwikkeld. Ik weet niet overigens of dit ook voor de andere smaken geldt. De allergie herken ik aan de plekjes, korstjes en jeuk die hij momenteel op zijn hoofd heeft. Het zijn (nog) geen hele erge plekken, maar ik zie duidelijk dat het zich verspreid. Vlooien/luizen e.d. is hij onlangs nog voor behandeld.

Heeft iemand een idee wat nu handig is? Ander voer uitproberen (dat net als Smolke PH verlagend is, en zo ja, welke?) Of moet ik eerst laten testen waar hij allergisch voor is? Ik vind het lastig om nu een overstap te maken, juist omdat hij de vorige keer blaasgruis kreeg door een doos supermarkt voer (Za avond pas erachter komen dat je geen extra zak voer meer hebt en zondag alles dicht).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:09

miramii schreef:
Nou... het gaat al weken ontzettend goed met meneer. We zijn na het Sanimed blaasgruisoplossend voer overgegaan op Smolke voer. Geen blaasgruis of stenen meer te bekennen gelukkig.

Nu lopen we alleen tegen een ander probleem aan: hij heeft een allergie tegen Smolke voer Fish en Rice ontwikkeld. Ik weet niet overigens of dit ook voor de andere smaken geldt. De allergie herken ik aan de plekjes, korstjes en jeuk die hij momenteel op zijn hoofd heeft. Het zijn (nog) geen hele erge plekken, maar ik zie duidelijk dat het zich verspreid. Vlooien/luizen e.d. is hij onlangs nog voor behandeld.

Heeft iemand een idee wat nu handig is? Ander voer uitproberen (dat net als Smolke PH verlagend is, en zo ja, welke?) Of moet ik eerst laten testen waar hij allergisch voor is? Ik vind het lastig om nu een overstap te maken, juist omdat hij de vorige keer blaasgruis kreeg door een doos supermarkt voer (Za avond pas erachter komen dat je geen extra zak voer meer hebt en zondag alles dicht).

Kunnen zeker wel vlooienbeten zijn, ik had mijn katten ook behandeld maar een week later weer bal. Ik kam ze nu , vervelend werkje maar vlooienmiddelen lijken nauwelijks te werken en daar komt bij dat het nu vlooientijd is. Een beet kan duszeker die reactie oproepen. Ik zou eerst gaan kammen en dan pas voer verwisselen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:31

miramii schreef:
Nou... het gaat al weken ontzettend goed met meneer. We zijn na het Sanimed blaasgruisoplossend voer overgegaan op Smolke voer. Geen blaasgruis of stenen meer te bekennen gelukkig.

Nu lopen we alleen tegen een ander probleem aan: hij heeft een allergie tegen Smolke voer Fish en Rice ontwikkeld. Ik weet niet overigens of dit ook voor de andere smaken geldt. De allergie herken ik aan de plekjes, korstjes en jeuk die hij momenteel op zijn hoofd heeft. Het zijn (nog) geen hele erge plekken, maar ik zie duidelijk dat het zich verspreid. Vlooien/luizen e.d. is hij onlangs nog voor behandeld.

Heeft iemand een idee wat nu handig is? Ander voer uitproberen (dat net als Smolke PH verlagend is, en zo ja, welke?) Of moet ik eerst laten testen waar hij allergisch voor is? Ik vind het lastig om nu een overstap te maken, juist omdat hij de vorige keer blaasgruis kreeg door een doos supermarkt voer (Za avond pas erachter komen dat je geen extra zak voer meer hebt en zondag alles dicht).


een arts kan bij katten niet testen voor zover ik weet.Er bestaan volgens mij geen allergie testen voor katten
Als het aan deze brok ligt is overstappen naar een andere kwaliteitsbrok een optie. Supermarktbrok is rommel met vaak veel zout erin

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 13:15

@Bigone Ik heb nav jouw reactie de vlooienkam er even bij gepakt, maar ook daar zie ik niets op (met zo'n klein wit velletje). Kan ik dan concluderen dat hij geen vlooien heeft? Hij komt overigens niet buiten.

@Lynn Eens, supermarkt brok ga ik ook zeker niet meer kopen. Dat was enkel in nood en toen was ik nog in de illusie dat 1 kg daarvan geen kwaad kon. Als er geen tests zijn houd het natuurlijk snel op. Het lastige vind ik nu alleen; is het verstandig om weer te wisselen van voersoort, in de hoop dat hij enkel op Smolke voer allergisch reageert.. of zou ik maar gewoon teruggaan naar Sanimed voer, ondanks hij dat nu niet echt meer nodig heeft (volgens de urinetest).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:32

Dan heeft hij geen vlooien, wanneer hij niet buitenkomt dan is dat ook een kleine kans.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:53

Mijn blaasgruispoes (en de 3 gruiskaters van mijn moeder) doen het allemaal goed op Kattovit Urinary, te krijgen bij zooplus en goedkoper dan RC of Hill's.

Je kunt in jouw geval bijvoorbeeld de Kip nemen, kijken of hij daar op reageert. Mijn moeder heeft ook zo'n kater met én struviet én voedselallergieën waardoor hij allemaal laesies op zijn huid krijgt. Hij verdraagt gelukkig wel Kattovit droogvoer en natvoer (urinary) in de kipvariant en Smilla droogvoer urinary.