Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Winterverblijf voor konijnen maken, tips/ideeën?

 
Profiel   

Hallo,

Omdat onze ram niet meer de jongste is willen wij de buitenren van hem en zijn vrouw een soort van winterproof maken. We hebben helaas geen garage of bijkeuken en de konijnen in de woonkamer wil ik echt niet want het zijn loeders :Y)
Dus... ben ik op zoek naar tips en ideeën hoe anderen hun konijnen in de winter houden.

Eerst even de situatie zoals die nu is: ze hebben een royaal hok met een kattenluikje waardoor ze in de ren kunnen, deze is 180 bij 80 en ook ongeveer 80 hoog, de bovenkant kun je openklappen dat is handig schoonmaken. De ren staat gewoon op de tegels maar er zit een dikke laag modder in zodat ze lekker kunnen graven... Bovenop zitten golfplaten maar het regent denk ik via de zijkanten in want de modder is toch vochtig, dit lijkt me niet bevorderlijk voor de oude nijn om de hele tijd op te zitten. De ren staat overigens tegen een muur aan dus beschut en er zit windbreekgaas omheen. Overdag lopen ze trouwens los in de tuin maar s nachts sluit ik ze voor de veiligheid op.

Gisteren even naar de bouwmarkt geweest, en heb het volgende bedacht: De ren aan de achterzijde en zijkanten dichttimmeren en aan de voorzijde een plexiglas plaat zetten en evt de golfplaten vervangen. Ik vraag me alleen af hoe je voldoende ventilatie houdt, bijvoorbeeld de bovenste tien cm openlaten boven het plexiglas, is dat genoeg? Ik wil ook de modder eruit hebben en deze vervangen door een dikke laag aubiose, zodat ze wat warmer zitten en toch wat kunnen graven. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en ben benieuwd naar jullie ideeën!
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:16 



 
Profiel   

Lijk me heel leuk om te volgen! Verder heb ik geen tips maar ben wel erg benieuwd hoe het word en ook hoe het nu is als je daar foto’s van wilt plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:18 



 
Profiel   

Kan je een foto maken van het hok? Want het is me niet helemeaal duidelijk wat nu hok en wat nu ren is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:20 



 
Profiel   

Ik zal morgen even foto's maken, maar ik heb nog nooit foto's op bokt geplaatst, kunnen jullie mij vertellen hoe dat moet :o ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:27 



 
Profiel   

Je hebt gevonden waar je een reactie kan plaatsen. Doe je dit via het schermpje onderaan het topic? Dan zit er 2 knoppen rechts van de knop "plaatsen" de knop "voeg foto's toe", en probeer daar wat uit.

Als je het doet via de knop "nieuw antwoord" dan zit er3 knoppen rechts van de knop "versturen" (waarom deze niet net als op de topic-pagina gewoon "plaatsen" heet weet ik niet) de knop "voeg foto's toe".

Nadat je op de knop "voeg foto's toe" hebt geklikt, krijg je extra knoppen.
Let erop dat als je een bestand gekozen hebt (via de knop "bestanden kiezen") je ook op het knopje "save moet drukken (direct onder de knop "bestanden kiezen"). Daarna kan je uit het rijtje foto's/danwel de enige thumpnail van een foto de juiste foto toevoegen aan je bericht door erop te klikken. Dan wordt de foto al direct tussen de juiste [] gezet, zodat je daar niet meer op hoeft te letten. Controleer wel zo even of de foto op de juiste plek in je bericht terecht is gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:33 



 
Profiel   

Dankjewel, ik ga het morgen proberen! Heb al eens eerder foto's proberen te plaatsen maar toen kwam ik er niet uit, maar met deze uitgebreide uitleg moet het vast lukken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:36 



 
Profiel   

[ img ]
Het hok mét de ren


[ img ]
Binnenkant van de ren


[ img ]
Het gespuis :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 08:47 



 
Profiel   

Vraagje TS, hoe maak je dat hok schoon? Gezien er zand/modder in ligt en daarop de keutels, hoe krijg je dat fatsoenlijk eruit geschept zonder dat je kilo's zand/modder meeschept?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 08:57 



 
Profiel   

Euhm, kilo's zand en modder meescheppen en nu en dan een schone zak zand er in. 1x per jaar alles eruit. Ze willen niet in hun hok poepen. Ze poepen overigens alleen achterin, maar vind het niet ideaal want als ze veel graven kan ik helemaal niet uitmesten omdat ze dan alles omhalen.


Laatst bijgewerkt door Anna79 op 08-10-17 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 09:00 



 
Profiel   

Ik wou mijn ren ook liefst helemaal winddicht krijgen, maar als je de prijs van plexiglas ziet val je achterover :') . Daarom heb ik gewoon enkele bouwzeilen met van die ijeren ringetjes in de hoeken gekocht, en die dan met schroeven en haarelastiekjes vastgemaakt :') . Was nog geen 10 euro kwijt en er is zeker nog genoeg verluchting. Dan zitten ze in de zomer ook niet te bakken want geloof me, een ren helemaal dicht gemaakt met plexiglas en hout, dat is warm. Met de zeilen kan je ze bij goed weer gewoon open hangen. En ik heb ook gewoon golfplaten op het dak ;) . Voor de rest gewoon lekker veel stro in hun hok en dan lukt dat wel ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 09:01 



 
Profiel   

Ja is idd duur, 50 euro zo'n plaat en wat je zegt over de zomer zit ik ook mee, het moet eigenlijk ook weer deels opengemaakt kunnen worden voor de zomer... Dikke laag stro heb ik, maar ze zitten meestal in de ren

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 09:05 



 
Profiel   

De ren is klaar!!! Ik ben heel blij met het resultaat! Mijn handige klusman heeft hem zelf gemaakt :+:

Er zit een venster in van plexiglas met gaas erachter, het plexiglas kan er dan in de zomer weer uit. Er is een bodem in de ren gekomen van betonplaat welke net iets van de grond af staat. Hierin heb ik een laag Aubiose met stro gedaan. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:49 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:51 



 
Profiel   

Ziet er top uit! Bevalt hij tot nu toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:52 



 
Profiel   

Dank je! Ze wonen er net een dag in, maar tot nu toe goed ja! Ik ben benieuwd hoe het met uitmesten zal gaan en hoelang ik met de aubiose toe kan. Ik ben wel heel blij dat ze nu lekker droog zitten met dit vochtige, koude weer want ook al hebben ze ook een hok, toch gaan ze s nachts liever in de ren zitten en dan zaten ze dus in de nattigheid...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:59 



 
Profiel   

Ziet er een super winterparadijsje uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 18:48 



 
Profiel   

Dankjewel :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen